mars 29, 2024, 07:43:56 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Senking bak, sliter med å få av "svingarma" fra splines.  (Lest 1047 ganger)
Are
Medlem
***
Innlegg: 197
Bosted: Trondheim



Vis profil
« på: mai 12, 2009, 18:28:15 pm »

Hei.

Står i skrivende øyeblikk i garasjen å plages. Driver å skal senke bak, men får ikke løsnet svingarma fra splinsen. Dekselet med gummiforinga foran torsjonstaven er skrudd av, svingarma er jekket opp, men jeg får den liksom ikke ut for å få sluppet av spennet  Flau

har kommet så langt:

(lånt bilde)

Gjør jeg noe feil? har også prøvd å slippe av spennet med et skrujærn i mellom, men det slipper fortsatt ikke. Er det bare rå makt som skal til?  Har prøvd med dekkspaker og div, har også prøvd å slå.
Må jeg finne fram gassapparatet å varme opp?

mvh.

Are
Loggført

Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar


Vis profil

« Svar #1 på: mai 12, 2009, 18:36:13 pm »

Om du har satt plata i spenn og slått på selve torsjonsstaven uten at det slipper, ja da kan du finne varmer'n Blunker

Finnes spesielle avdragere for dette også, ikke aat jeg har men har sett de ja... Orginale også...
Loggført

Mvh
Reiel
Syncronaut
Supermedlem
*****
Innlegg: 933
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #2 på: mai 12, 2009, 18:51:37 pm »

Hei Are,

jeg holder med i det Reiel skriver, tror ikke jeg har opplevd at en fjærplate ikke har kommet av når jeg har banket på den. Fordelen med å banke torsjonsstaven innover er jo også at du slipper at den løsner fra det indre festet (da mister en jo gjerne referansepunktet sitt ift hvor mange splines det er flyttet...) når fjærplaten drar med seg staven ut... Regner med du har forsøkt å bruke noe rustløser el tilsv. Lykke til Glad
Loggført

Gorm
Medlem TVWK og Dora Custom
http://tvwk.no/
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #3 på: mai 12, 2009, 19:06:08 pm »

Berre å bruka ein passelig stor "tor" hammar og banke den rett ut!
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Are
Medlem
***
Innlegg: 197
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #4 på: mai 12, 2009, 19:29:15 pm »

Takk for tips.

Har prøvd med hammer, større hammer og slegge. Saken er den at på bilen min ser du ikke enden av torsjonstaven. Det er akkurat som om at det er et rør utenpå. Men skal hente gassapparatet i den andre garasjen i morgen, løsner det ikke da, så vet ikke jeg  Rekker tunge

Are
Loggført

Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #5 på: mai 13, 2009, 07:24:41 am »

I enden på røret som torsjonstaven sitter i (svingarm) er det et tynt blikklokk. Dette kan du slipe løs og slå direkte på torsjonsstaven. Da får du også sprayet olje rett på der det er rustet fast.
Loggført
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #6 på: mai 13, 2009, 07:41:35 am »

Men når du sier "jekket opp", betyr det at fjæra står i spenn?? For da får du sideveis krefter på splinesen samtidig som du prøver å få de ut. Det betyr trangere å få av. Pass på at fjærplata er forbi det nedre annslaget og så slipper du spennet på den. La den henge løst nedover. Da er den mye lettere å få av. Dor som passer på fjæra og solid hammer så tenker jeg den kommer.
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!