april 16, 2024, 12:06:30 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: bekymringsfull overskrift i repotasje  (Lest 3699 ganger)
MAGNHILD
Juniormedlem
**
Innlegg: 67
Bosted:


Vis profil

« på: januar 28, 2008, 21:18:38 pm »

jeg får ikke sett videoen... men overskriften så ikke bra ut... hva blir det med vänersborg da???
noen som kan fortelle meg hva videoen handler om???

http://tbtv.tb.no/player/?id=3685
Loggført
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #1 på: januar 28, 2008, 21:25:42 pm »

Forslag om at biler før 1950 er kulturskatt og ikke kan taes med til utlandet.
Veteranbiltreff blir også historie.
Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
MAGNHILD
Juniormedlem
**
Innlegg: 67
Bosted:


Vis profil

« Svar #2 på: januar 28, 2008, 21:27:57 pm »

Huff da! det hørtes ikke bra ut... enig i at gamle biler er en skatt i seg selv, men må vel få lov å dra på treff for det vel!!
Loggført
tovwair
Supermedlem
*****
Innlegg: 713
Bosted: Sander



Vis profil
« Svar #3 på: januar 28, 2008, 21:32:16 pm »

Er det verste jeg har hørt...!Skal ikke folk få dra til utlandet for å vise fram sin "pride & joy"Hæ
Loggført
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #4 på: januar 28, 2008, 21:59:55 pm »

Nåværende Kulturminnelov gjelder transport utenlands og salg av kjøretøyer/deler over 50 år. Slik det er nå, skal det søkes Tolldirektoratet om utførsel av kjøretøyer og deler over 50 år. Likeså søknad for kjøretøyopphold utenlands over 1 år. Om jeg ikke tar helt feil.
Det som er på gang nå, er en vesentlig inskjerpning av det gjeldene lov verk. Tanken er også at Teknisk Museum skal være rådgivende faginstans. At dette er kommet på dagsorden er vel nødvendigheten av å beskytte Norske kulturgjenstander fra utenlandske oppkjøp. Det grome som er lavpriset her, går for oppkjøp til høy pris ute på verdenmarkedet.

Hvordan dette blir til slutt og hvordan det vil virke er jeg usikker på, men jeg tror dette er på gang i EU sytemet. Tanken bak dette byråkratiet er god forhåpentlig god, og noe skal vel tollvesent drive med. Debatten har gått i veteranklubbene en tid nå. Blandt annet på hjemmesiden til HMK.
« Siste redigering: januar 28, 2008, 22:01:53 pm av svenole » Loggført
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #5 på: januar 28, 2008, 22:42:42 pm »

Kan lese mer om det på LMKs nettsider: http://www.lmk.no/
Loggført

1969 Militær-buss
BT
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1491
Bosted: Vestfold



Vis profil
« Svar #6 på: januar 28, 2008, 23:34:16 pm »

Det der er en feil og MÅ jo bli omstøtt.
Håper alle med veteranbil eldre enn 1950 følger oppfordringen til å søke om lov til utreise ifm fellesferien. Hvem i granskauen skal sitte og bestemme hvem som skal få godkjent utreise og hvilke som ikke skal?

Dette er Norge på sitt aller beste og jeg HÅPER jeg blir tatt på fersken på vei fra harrytur..
Loggført

Member #1 /Spliths venner
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #7 på: januar 28, 2008, 23:37:17 pm »

Ser ikkje for meg at dette skal gå igjennom i det heile, og bekymrar meg difor ikkje særlig.. Dette stoppar nok kjapt når det skal ut på høyring.
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
Tarjei
Seniormedlem
****
Innlegg: 379
Bosted: Oslo


Vis profil

« Svar #8 på: januar 29, 2008, 09:17:11 am »

Dette er nødvendigvis ikke så ille. En innskjerping, med en kontrollinstans før eksport av biler produsert før 1950, kan bidra til at vi opprettholder mangfoldet av veteraner her på berget. Særlig gjelder dette kanskje krigskjøretøyene, som har gått ut av landet.

Man må imidlertid håpe at de har vett nok til å la folk dra på ferie med bilene sine uten for mye byråkrati.
Loggført

Tarjei
1303 S "Gullsnute"
1303 S Big  "Grünet" Solgt til herren fra Asker med skjegg
1303 S "Rødhette" Solgt til en hyggelig fyr som skal ta godt hånd om henne.
1972 T2 Westfalia camper "Nadolek"
1984 Brenderup "Lille-Grün"

tholtest@yahoo.com

Senking suger!
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #9 på: januar 29, 2008, 09:54:18 am »

Er vel ikke så mange av oss som blir berørt av dette, er vel ikke så utrolig mange vw's eldre enn 1950 som brukes så aktivt.

Positiv til at dette gjør at flere eldre biler bevares her i landet.
Loggført

1961 T1 - Custom
Jon T
Supermedlem
*****
Innlegg: 657
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #10 på: januar 29, 2008, 10:32:42 am »

jeg synes dette er et godt forslag, litt tungvint hvis du skal utenlands men over tid blir nok det en bedre utførelse av søking av disp.

Det er jo som nevnt for å beholde disse kulturskattene..
Det har jo  vært slik på antikviteter en stund uten at det har hjulpt så mye på eksporten!!
Loggført
Oval57
Supermedlem
*****
Innlegg: 3011
Bosted: Lier


Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.


Vis profil WWW
« Svar #11 på: januar 29, 2008, 14:04:32 pm »

Linken på www.lmk.no virker ikke.

Men linken hos http://www.vvwklubb.no/ virker bra!

Loggført

*Paradise road*
Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.com
Tlf. 900 13 764
Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer.
Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har
noe du vil selge.
BT
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1491
Bosted: Vestfold



Vis profil
« Svar #12 på: januar 29, 2008, 14:12:19 pm »

Er vel ikke så mange av oss som blir berørt av dette, er vel ikke så utrolig mange vw's eldre enn 1950 som brukes så aktivt.

Positiv til at dette gjør at flere eldre biler bevares her i landet.

Det har ikke slått deg at noen kanskje har andre bilmerker også da ? Blunker
Loggført

Member #1 /Spliths venner
OTO
Supermedlem
*****
Innlegg: 1966
Bosted: Gjøvik



Vis profil
« Svar #13 på: januar 29, 2008, 14:17:35 pm »

Er vel ikke så mange av oss som blir berørt av dette, er vel ikke så utrolig mange vw's eldre enn 1950 som brukes så aktivt.

Positiv til at dette gjør at flere eldre biler bevares her i landet.

Det har ikke slått deg at noen kanskje har andre bilmerker også da ? Blunker

Nå sier vel loven "eldre enn 50 år" Da gjelder det biler fra 1958 og eldre. Jeg er imidlertid kuul på dette og komer til å resie på treff i sverige med bobla uansett... Hva er i såfall konsekvensen?
Loggført

-T1 58' Restolooker
-T1 58' Vintage speed Judson Superchaged
-T3 80' Transporter (solgt)
-T3 58' Reimo camper (solgt)
-T3 88' Westfalia


http://www.vwnorge.no/index.php/topic,808.msg8010.html#msg8010
T2man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1114
Bosted: Aurskog


Termos er bra


Vis profil
« Svar #14 på: januar 29, 2008, 14:28:12 pm »


Nå sier vel loven "eldre enn 50 år" Da gjelder det biler fra 1958 og eldre. Jeg er imidlertid kuul på dette og komer til å resie på treff i sverige med bobla uansett... Hva er i såfall konsekvensen?
[/quote]



Fengsel står det Gliser
Loggført

Ønsker å kjøpe originalt Hamburg pansermerke
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #15 på: januar 29, 2008, 14:46:10 pm »

Loven gjelder jo kultur minner. Målsettinga er vel å bremse utførsel av skjeldene gjenstander (kjøretøyer) med Norsk historisk tilknytting. Det som gjelder spesielt for oss i dette forumet, er det trolig eldste VW. Det er kjøretøyer som er knyttet til Norsk krigs historie. Og de holder desverre  på å bli helt borte.
Vi i dette miljøet har vel vert redd for at denne delen av historien blir helt borte, kjøpt opp. Senest i fjor gikk det en Schwimmwagen til halv pris og en kubel ut av landet, begge med opprinnelig Norsk krigshistorie. Jeg vet at registre har vært trålet av oppkjøpere og profittgjegere. Hvis loven klarer å værne om bl.a. dette veteranmiljøet her på berget, så hadde det vert fint for alle. Det er ikke morro når gromsakene til slutt blir borte.
Når det gjelder enkelte ting har vi ikke fremdels ikke forstått verdien av å ta vare på det til de fremtidige generasjoner. Er kjørtøyene borte så er miljøet borte også.

I alle fall er det plusser og minuser. Og regler er det mye av. Jeg er for denne målsettingen og at hele greia til slutt etter høring havner på et fornuftig plan.
Loggført
Oval57
Supermedlem
*****
Innlegg: 3011
Bosted: Lier


Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.


Vis profil WWW
« Svar #16 på: januar 29, 2008, 15:02:50 pm »

Her ligger hele høringen:

http://www.regjeringen.no/nb/dep/kkd/dok/hoeringer/hoeringsdok/2007/Forslag-fra-arbeidsgruppen-for-endring-a/-4.html?id=488900

....(...).."Båter, motorvogner, luftfartøy og skinnegående materiell eller deler av
slike eldre enn 50 år."........(..)


God lesning!

PS: Departementet svarer at det ikke alltid er helt oppdatert på den siden, så ved spesielle spm. anbefales det å ta kontakt med navnene nevnt på den siden.

PS:2; noen som veit om vi får inn "VWNorge-kanalen" i fengslet?
Loggført

*Paradise road*
Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.com
Tlf. 900 13 764
Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer.
Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har
noe du vil selge.
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #17 på: januar 29, 2008, 15:12:07 pm »

Er vel ikke så mange av oss som blir berørt av dette, er vel ikke så utrolig mange vw's eldre enn 1950 som brukes så aktivt.

Positiv til at dette gjør at flere eldre biler bevares her i landet.

Det har ikke slått deg at noen kanskje har andre bilmerker også da ? Blunker

Nå sier vel loven "eldre enn 50 år" Da gjelder det biler fra 1958 og eldre. Jeg er imidlertid kuul på dette og komer til å resie på treff i sverige med bobla uansett... Hva er i såfall konsekvensen?

Jeg leste meg blind tror jeg, jeg var overbevist om at det var pre 50 modeller, sorry.... rart egentlig. Dette kan vel føre til at veteranbiler holder seg billigere i landet enn i utlandet. Importen blir jo ikke berørt.
Loggført

1961 T1 - Custom
Splitboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 527
Bosted: Mysen



Vis profil WWW
« Svar #18 på: januar 29, 2008, 15:26:46 pm »

Er vel ikke så mange av oss som blir berørt av dette, er vel ikke så utrolig mange vw's eldre enn 1950 som brukes så aktivt.

Positiv til at dette gjør at flere eldre biler bevares her i landet.

Det har ikke slått deg at noen kanskje har andre bilmerker også da ? Blunker

Nå sier vel loven "eldre enn 50 år" Da gjelder det biler fra 1958 og eldre. Jeg er imidlertid kuul på dette og komer til å resie på treff i sverige med bobla uansett... Hva er i såfall konsekvensen?

Jeg leste meg blind tror jeg, jeg var overbevist om at det var pre 50 modeller, sorry.... rart egentlig. Dette kan vel føre til at veteranbiler holder seg billigere i landet enn i utlandet. Importen blir jo ikke berørt.

Loven sier "eldre enn 50 år" i dag, men det er jo det de ønsker å endre til "eldre enn 1950". Høringsfristen gikk ut i desember 2007, så da får vi jo se hvor raske departementet er til å fastsette ny forskrift. Den nye loven berører jo som tidligere sagt, i svært, svært liten grad gjengen på dette forumet....

Loggført
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #19 på: januar 30, 2008, 10:08:56 am »

Så da var jeg ikke heeeeelt på jordet alikevel da...
Loggført

1961 T1 - Custom
Knechten
Supermedlem
*****
Innlegg: 763
Bosted: Røyken



Vis profil WWW
« Svar #20 på: januar 30, 2008, 10:31:00 am »

Pussig er det også at en god del av VW's eldre enn 1950 i Norge ser ut til å ha utenlandsk (Svensk) opprinnelse =) (Norske Kulturminner?) Hvis dette lovsystemet bankes gjennom i Sverige også, vil tilgangen på splitter og tidlige ovaler bli svært redusert for Ola Normann, gitt at grensen blir 50 år eller eldre. Dette gjelder i følge teksten ikke bare biler men også deler, så da er vel byttehandel ut av landet også historie snart? Men foreløpig sover jeg like godt  Kult

Man er da ikke OutlaVWs for ingening...
Loggført
Odøling
Medlem
***
Innlegg: 130
Bosted: Skarnes


low and "lover"


Vis profil
« Svar #21 på: januar 30, 2008, 18:12:56 pm »

Hallo folkens.
Vi lever jo i Norge så j blir itte overrasket.
Takk for alle de fine norske reglene Stoltenberg og Bondevik.
Vi burde fått penger av staten for at vi tar vare på alle de norske vw skattene våre
Loggført

Hiace 2002
Vw Golf GTI 16v 1985-90
Vw boble 1300 1967
Vw boble 1200 1954
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!