mars 28, 2024, 21:15:35 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2 3
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Der_Butzelmann`s "Street Race Buggy"  (Lest 30250 ganger)
Der_Butzelmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø


The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!


Vis profil
« på: januar 29, 2008, 16:57:11 pm »

Som noen av dere har fått med seg, så overtok jeg Race Buggy`n til Sonic ifjor, stilt og rolig.
Da uten motor, framhjul og stoler. Felger ( Cookie Cutters ) fikk jeg imidlertid byttet til meg imot bakhjula ( Fuchs kopier med nye dekk ) som følgte med buggyen, også her handel med Sonic.

Buggyen var vel ca 90% (?) ferdig da jeg kjøpte den av Erich, og jeg vet det var tungt for ham å selge den.

Tror heller ikke det hjalp stort at det første jeg gjorde når jeg fikk den hjem, var å sette stikksaga i glassfiberen, å sende bilde av det på mms  Gliser

Må jo ha plass til alt mikk makket som skal være baki der! og det "bagasjerommet" er jo ikke brukendes til noe uansett.

Planen med dette prosjektet er å "bygge om litt" på div. smådetaljer, og bruke bilen på alt av "street legal stuff" som både jeg og bilen orker å bli med på, for å utvikle ( manglende ) kjøreferdigheter, og å prøve å få til en bra bil som funker på bane, med svinger, og ett og annet drag en gang i blant, etter prøv og feil ( les mislykkes ) metoden. Har veldig lyst å få dratt den med til SCC i år, å kjøre en lav nier på stripa.

Motor blir Oxyboxeren på 2789ccm.

Girkassen blir en 091/1 kasse som bygges om til "frontshift".

Mer detaljer om motor og gir kommer.

Noen bilder av innledende fase, etter saging og prøvemontering av wbx:

Ang. den lave nieren på stripa, så har jeg ikke sagt noe om hvor mange meter jeg rekker å få kjørt på den tia  Blunker


* CookieCutters1.jpg (34.45 KB, 640x480 - vist 603 ganger.)

* Bilde016.jpg (34.55 KB, 640x480 - vist 630 ganger.)

* Bilde026.jpg (30.5 KB, 640x480 - vist 683 ganger.)
« Siste redigering: august 30, 2008, 20:40:17 pm av Der_Butzelmann » Loggført

-73 1303S WBX
-69 Buggy, kort
-91 T4 Multivan
-04 Touran
vidar eiane
Supermedlem
*****
Innlegg: 765
Bosted: Sandnes/ Hommersåk



Vis profil WWW
« Svar #1 på: januar 29, 2008, 17:02:11 pm »

Fett  Gliser

Kjør på, ska heia på deg nerøve Løvenstrasse...
Loggført

Jeg er å nå på telefon 98262190
www.srvwk.com
1302R
Seniormedlem
****
Innlegg: 283
Bosted: Stord



Vis profil
« Svar #2 på: januar 29, 2008, 20:25:57 pm »

drit tøft med race buggy:)
Loggført
Arild t1
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 882
Bosted: Horten


Vis profil

« Svar #3 på: januar 29, 2008, 22:11:53 pm »

Det er pokker i meg den kuleste Buggyen jeg har sett. Detta blir spennende å følge med på Sjokkert
Jeg tenker den kommer til akse noe helt jævelig!!!
Loggført

69 T1 nå uten WBX. Ferdig senket.Snart med 1915
Polo 2006

Mob 90875437

http://www.telehiv-jumpers.net/37860498
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #4 på: januar 30, 2008, 00:15:57 am »

dette vil bli en Heftig buggy!!
hjuløft på 2500 o/min i 2 gir.!! Osteaktig
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Der_Butzelmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø


The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!


Vis profil
« Svar #5 på: januar 30, 2008, 16:13:59 pm »

Hehe, ja, det blir kansje "litt" overkill i en buggy sånn ved første øyekast, men lignende kreasjoner har jo gjort det ritkig så godt rundt om, både her til lands, og i det store utland, så jeg er veldig optimistisk, eller gal som noen påstår. Det er en hårfin balanse der, mener jeg selv da  Gliser

Tar sikte på å prøve å få til ett motoroppsett som ikke vil gi maks hk utifra det som er mulig med såpass kubikk, men heller en mer kjørbar motor med bra drag fra kjelleren og opp. Topper har vært det vanskeligste å bestemme seg for, og etter "ditching" av flere idèer, så ser det nå ut til at det løser seg, da fra "over there", igjen, som så ofte før. Denne gang rett og slett fordi at slike topper jeg vil ha, de serieproduseres ikke, eller da ikke i min prisklasse blir vel mer riktig.

Må huske på at dette er et "low budget" prosjekt, slik som alt annet  Rekker tunge

Loggført

-73 1303S WBX
-69 Buggy, kort
-91 T4 Multivan
-04 Touran
Der_Butzelmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø


The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!


Vis profil
« Svar #6 på: januar 31, 2008, 03:02:46 am »

Her er det foreløpige oppsettet. Denne lista har vært endret utallige ganger, og den er enda ikke helt ferdig. De fleste delene er i hus, men bla.a toppene er i bestilling. Noen deler og faktorer er ikke bestemt eller tatt stilling til enda, og jeg befinner meg veldig ofte i den berømte tenkeboksen Gliser


2789 OXYBOXER


Blokk: WBX 2,1 DJ, ombygd til luftkjøling, kam-smørings-mod. og shufflepinning

Pinnbolter:  cr.molys, 8mm med ”case savers”, eller 10mm med ”time serts” for å passe i blokkas 12mm hull. Kanskje 6stk pr. sylinder

Veiv: T1 Type Scat Pro Comp, Super Lite, Knife Edge, T4 Mains, Porsche Journals, Wedgemated, 86mm med adapter lagre

Svinghjul: 200mm Wedgemated

Svinghjulsbolt: Kraftig Scat bolt (?)

Clutch: Ikke bestemt, men Kennedy Stage 2/3 og ei god skive ( hvilken  ? )

Sylindre: 101,6mm med kjøleribber, fra Matt Davis Racing

Stempler: Speed Pro ( Chevy type ) “Coated Hypereutectic Flat Tops” ( nocha for ventiler ). Ca. 35mm kryssbolthøyde

Råder: Lettere friserte Porsche 912 ”616” type ( må muligens lete etter andre lengre råder )

Kam: Engle FK-89

Vipper: 1,4:1 Nålelagrede

Løftere: T1 type Scat Lube-a-lobes i løfterforinger fra Rocky Jennings

Støtstenger: Herda ”cut to lenght” stenger.

Topper: Modifiserte CB Competition Eliminators 46X38, wbx boltmønster, K800 fjærer pluss div.

Statisk komp: Tja, gjetting her, ca. 10-12:1 eller mer ( les, mest mulig )

Vendehøyde: 2,5mm ? ( aner ikke, har ikke kommet så langt enda )

Innsug: Avhenger av hvilke gassere som skal på

Gassere: HPMX 44 i ”samlebokser” / 48 IDF/IDA, med Pipercross skumfiltre og hjemmemekka stagsats

Drivstoff: 98 Blyfri / E-85 / Metanol ( ikke helt bestemt, men Metanol frister voldsomt! )

Girkasse: 4 Trinns 091/1 ( sideshift, ikke midshift ) ombygd til frontshift

Motor / gir oppheng: Urethan i alle bauer og kanter, ekstra støttestag / cup-stag o.l

Giroverføring: Hjemmemekk, over tunnellen

Girspak: Gene Berg T-Spak, flyttet ut til høyre og opp ( står i veien for kneet nå  Øyerulling )

Eksos: Merged Collector med  mc ”full flow” carbonpotte

Tenning: Fra WBX eller stifteløs 009 kopi

Smøring: Tørrsump ( CB 4 gear pump ), eksternt plassert filter

Kjøling: Luftkjøling, mekanisk / elektrisk. ( i tenkeboksen ) 2-3 Eksterne ”strategisk plasserte” oljekjølere

Pluss pluss pluss

VROOOOM!       VROOOOM!
Loggført

-73 1303S WBX
-69 Buggy, kort
-91 T4 Multivan
-04 Touran
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #7 på: januar 31, 2008, 09:10:43 am »

ja her var det mye "Low budget" deler ...  Blunker
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Der_Butzelmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø


The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!


Vis profil
« Svar #8 på: januar 31, 2008, 18:01:19 pm »

ja her var det mye "Low budget" deler ...  Blunker

Tja,....det begynte ihvertfall slik. Så dukka det opp diverse underveis som en bare MÅ ha. Har hørt at dette er en ganske kjent situasjon for de fleste av oss Gliser
Loggført

-73 1303S WBX
-69 Buggy, kort
-91 T4 Multivan
-04 Touran
Arild t1
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 882
Bosted: Horten


Vis profil

« Svar #9 på: januar 31, 2008, 18:41:16 pm »

Her er det foreløpige oppsettet. Denne lista har vært endret utallige ganger, og den er enda ikke helt ferdig. De fleste delene er i hus, men bla.a toppene er i bestilling. Noen deler og faktorer er ikke bestemt eller tatt stilling til enda, og jeg befinner meg veldig ofte i den berømte tenkeboksen Gliser2789 OXYBOXER Blokk: WBX 2,1 DJ, ombygd til luftkjøling, kam-smørings-mod. og shufflepinningPinnbolter:  cr.molys, 8mm med ”case savers”, eller 10mm med ”time serts” for å passe i blokkas 12mm hull. Kanskje 6stk pr. sylinderVeiv: T1 Type Scat Pro Comp, Super Lite, Knife Edge, T4 Mains, Porsche Journals, Wedgemated, 86mm med adapter lagreSvinghjul: 200mm Wedgemated Svinghjulsbolt: Kraftig Scat bolt (?)Clutch: Ikke bestemt, men Kennedy Stage 2/3 og ei god skive ( hvilken  ? )Sylindre: 101,6mm med kjøleribber, fra Matt Davis Racing Stempler: Speed Pro ( Chevy type ) “Coated Hypereutectic Flat Tops” ( nocha for ventiler ). Ca. 35mm kryssbolthøydeRåder: Lettere friserte Porsche 912 ”616” type ( må muligens lete etter andre lengre råder )Kam: Engle FK-89 Vipper: 1,4:1 Nålelagrede Løftere: T1 type Scat Lube-a-lobes i løfterforinger fra Rocky JenningsStøtstenger: Herda ”cut to lenght” stenger. Topper: Modifiserte CB Competition Eliminators 46X38, wbx boltmønster, K800 fjærer pluss div.Statisk komp: Tja, gjetting her, ca. 10-12:1 eller mer ( les, mest mulig )Vendehøyde: 2,5mm ? ( aner ikke, har ikke kommet så langt enda )Innsug: Avhenger av hvilke gassere som skal påGassere: HPMX 44 i ”samlebokser” / 48 IDF/IDA, med Pipercross skumfiltre og hjemmemekka stagsatsDrivstoff: 98 Blyfri / E-85 / Metanol ( ikke helt bestemt, men Metanol frister voldsomt! )Girkasse: 4 Trinns 091/1 ( sideshift, ikke midshift ) ombygd til frontshiftMotor / gir oppheng: Urethan i alle bauer og kanter, ekstra støttestag / cup-stag o.lGiroverføring: Hjemmemekk, over tunnellenGirspak: Gene Berg T-Spak, flyttet ut til høyre og opp ( står i veien for kneet nå  Øyerulling )Eksos: Merged Collector med  mc ”full flow” carbonpotteTenning: Fra WBX eller stifteløs 009 kopiSmøring: Tørrsump ( CB 4 gear pump ), eksternt plassert filterKjøling: Luftkjøling, mekanisk / elektrisk. ( i tenkeboksen ) 2-3 Eksterne ”strategisk plasserte” oljekjølerePluss pluss plussVROOOOM!       VROOOOM!
Ååååååååååååååå dette høres helt rått ut!!! Jeg håper det kommer masse bilder + en video snutt med lyd Sjokkert når den tid kommer.
Loggført

69 T1 nå uten WBX. Ferdig senket.Snart med 1915
Polo 2006

Mob 90875437

http://www.telehiv-jumpers.net/37860498
Der_Butzelmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø


The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!


Vis profil
« Svar #10 på: februar 01, 2008, 18:25:45 pm »

Hmmmm.....
Da det til nå har vært heller laber interesse for Auto-Craft 910 40X50 toppene jeg har for salg ( ja, vet det mangler bilde fremdeles i annonsen, hehe ), så kunne kansje disse heller vært modifisert til å passe på oxyen i Buggyen. Mindre "kjørevennlighet", men mer effekt.
Huff. Hater å ta slike vanskelige beslutninger....... Øyerulling

Gubben i USA som skulle hjelpe med de andre toppene har ramla i sirupen ser det ut som, så det tyder på at det vil bli mye venting dersom jeg satser på den løsningen.

hmmm.....tenke tenke..



Loggført

-73 1303S WBX
-69 Buggy, kort
-91 T4 Multivan
-04 Touran
Der_Butzelmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø


The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!


Vis profil
« Svar #11 på: februar 02, 2008, 12:37:59 pm »

En Oxyboxer blir til.
Første steg. Få ut pinnboltene, og kappe bort vannkappene. De som har tilgang på fres, pleier å frese helt ned til anleggsflaten for sylindrene, men da jeg må nøye meg med vinkelsliper, så setter jeg igjen 10-12mm av kanten. som ikke er så dumt da dette er med på å stive opp blokka noe.

Finpussen gjenstår, men grovarbeidet er gjort. Det som er mest plunder med konverteringen av ei WBX blokk til luftkjøling, synes jeg er å få ut de orginale pinnboltene. Disse sitter alltid fast, som i FAST, men etter bruk av krypolje, litt varme, banning og noe slit, så løsner de.

Gjorde det slik denne gangen at værstingene ble sittene igjen i blokka til jeg hadde kappet bort noe av vannkappene for da å komme til helt nede "ved rota" med wisegrip tang, i tillegg til "kontramutter-trikset" på toppen, da disse pinnboltene har lett for å vri seg når motstanden blir for stor.

Her er noen bilder av prosessen:




* 2789 Oxyboxer 001.jpg (64.02 KB, 640x480 - vist 684 ganger.)

* 2789 Oxyboxer 002.jpg (60.11 KB, 640x480 - vist 624 ganger.)

* 2789 Oxyboxer 006.jpg (46.41 KB, 640x480 - vist 745 ganger.)

* 2789 Oxyboxer 008.jpg (57.49 KB, 640x480 - vist 802 ganger.)

* 2789 Oxyboxer 010.jpg (61.73 KB, 640x480 - vist 805 ganger.)

* 2789 Oxyboxer 013.jpg (54.32 KB, 640x480 - vist 616 ganger.)

* 2789 Oxyboxer 019.jpg (68.19 KB, 640x480 - vist 742 ganger.)

* 2789 Oxyboxer 022.jpg (61.02 KB, 640x480 - vist 644 ganger.)
Loggført

-73 1303S WBX
-69 Buggy, kort
-91 T4 Multivan
-04 Touran
Der_Butzelmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø


The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!


Vis profil
« Svar #12 på: februar 02, 2008, 12:40:05 pm »

Veiv med prøvemontert 912 råde. :



* 2789 Oxyboxer 012.jpg (52.64 KB, 640x480 - vist 682 ganger.)
« Siste redigering: mars 18, 2008, 01:45:43 am av Der_Butzelmann » Loggført

-73 1303S WBX
-69 Buggy, kort
-91 T4 Multivan
-04 Touran
Der_Butzelmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø


The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!


Vis profil
« Svar #13 på: februar 02, 2008, 17:59:54 pm »

Noen spørsmål om clutch.

Lurte på hvilken styrke trykkplate jeg bør gå for. Tenkte på stage 3. eller blir det overkill?

https://secure.cbperformance.com/catalog.asp?productid=600

Og denne lamellen, med fjærende senter for lengre girkasseliv?

https://secure.cbperformance.com/catalog.asp?productid=608

Er denne "racing" bolten brukendes?
https://secure.cbperformance.com/catalog.asp?productid=1079

eller bør jeg satse på en Scat bolt istedet?


Loggført

-73 1303S WBX
-69 Buggy, kort
-91 T4 Multivan
-04 Touran
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #14 på: februar 02, 2008, 18:33:24 pm »

Jeg tenker at det ikke er noe poeng i å kjøpe veldig mye større trykkplate enn det motoren din klarer å spinne løs pga. belastningen på shims/veivlager. Men går ut fra at du satser friskt på 240+hk med den komboen du legger opp til!
Jeg har satset friskt med 150hk og ikke klart å ta livet av min orginale 1300S kasse på stripa. Jeg tror mye av skylden er clutch med fjærende  senter.
Har kun erfaring med scat bolt, men cb sin er sikkert helt fin. Om det ER deres egen da. Blunker
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #15 på: februar 02, 2008, 18:45:56 pm »

Er ikke vitsen med WBX blokk at man kan bruke den fine WBX veiva med fembolters svinghjuls feste?
Egentlig er det bare å få stroket en slik så har man det beste av begge verdener?

Vendehøyden hadde jeg lagt mellom 1mm og 1,2mm,  stor vendehøyde er en uting på alle måter.

Ser ut som du får det mye morro fremover! Glad
Loggført

Speed is no substitute for direction
Der_Butzelmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø


The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!


Vis profil
« Svar #16 på: februar 02, 2008, 18:47:54 pm »

Jeg tenker at det ikke er noe poeng i å kjøpe veldig mye større trykkplate enn det motoren din klarer å spinne løs pga. belastningen på shims/veivlager. Men går ut fra at du satser friskt på 240+hk med den komboen du legger opp til!
Jeg har satset friskt med 150hk og ikke klart å ta livet av min orginale 1300S kasse på stripa. Jeg tror mye av skylden er clutch med fjærende  senter.
Har kun erfaring med scat bolt, men cb sin er sikkert helt fin. Om det ER deres egen da. Blunker

Det er litt det jeg tenker på, at det ikke er vits med ei altfor kraftig trykkplate pga. større aksial belastning enn nødvendig. Finnes det noen oversikt på ca. hvor mye effekt de ulike trykkplatene takler? Evt. eksempler på oppsett som funker med den ene eller den andre plata, og oppsett som ikke har funka da det har blitt for svakt?

En annen ting er jo det faktum at jeg ikke aner hvor mye effekt jeg ender opp med til slutt.  Øyerulling

« Siste redigering: februar 02, 2008, 20:46:54 pm av Der_Butzelmann » Loggført

-73 1303S WBX
-69 Buggy, kort
-91 T4 Multivan
-04 Touran
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #17 på: februar 02, 2008, 18:56:11 pm »

Om man leser litt på nettet får man svar på dette med trykkplate i SAMTLIGE retninger!  Blunker
Mao. vanskelig å bli veldig mye klokere. Jeg hadde kanskje kjøpt en stage 2 og prøvd. En nesten ny trykkplate kan umulig være noen stort problem å bli kvitt om man skulle finne ut at den ble for svak.
Loggført
Der_Butzelmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø


The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!


Vis profil
« Svar #18 på: februar 02, 2008, 18:59:58 pm »

Er ikke vitsen med WBX blokk at man kan bruke den fine WBX veiva med fembolters svinghjuls feste?
Egentlig er det bare å få stroket en slik så har man det beste av begge verdener?

Vendehøyden hadde jeg lagt mellom 1mm og 1,2mm,  stor vendehøyde er en uting på alle måter.

Ser ut som du får det mye morro fremover! Glad

Vel, planen i utgangspunktet var jo å stroke ei wasser veiv til ca. 80mm, ved å samtidig gå ned til chevy journaler, men, så hadde jo Sonic denne Scat veiva til overs, så da ble det bare slik  Gliser

Det er noen andre fordeler med wbx blokka også da, enn bare det at den orginalt har ei veiv med bra svinghjulsinnfestning.

Tenker på alu-legeringa, "T4" styrke i lagerbukker og blokk generelt ( påstander som at dette er den sterkeste boxer blokka vw noen gang har laget er jo heller ikke feil ), større "innebygd" sump, større boltsirkel på pinnbolter som passer perfect til bruk av 101,6 sylindre, flere muligheter med tilkobling av oljeslanger / filter m. filter rett på blokka , med eller uten sandwich plate, eller klabbe på ei adapterplate med slanger på for eksternt bruk osv. I tillegg så er dem billige i innkjøp, da en "skrota" wbx motor ofte blir skrota pga. lekkende topper. Blokkene er som regel alltid i god stand, så lenge  det ikke har skjedd noe spesielt da.

Takker for innspill på vendehøyde. Har "hørt" at det kunne være en fordel med litt mer vendehøyde enn "vanlig" pga store og tunge stempler. Derfor står det at jeg ikke har tatt stilling til dette enda. Dess mindre jeg tør ha, desto bedre er det i alle tilfeller.

Håper på moro til sommeren ja! Gliser


Edit: Glemte å nevne det at det er mer plass i wasser blokka innvendig for langslag, så det blir mindre fresing ( les svekking ) av blokka enn ved T1 blokk.
« Siste redigering: februar 02, 2008, 19:13:31 pm av Der_Butzelmann » Loggført

-73 1303S WBX
-69 Buggy, kort
-91 T4 Multivan
-04 Touran
Der_Butzelmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø


The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!


Vis profil
« Svar #19 på: februar 02, 2008, 19:03:37 pm »

Om man leser litt på nettet får man svar på dette med trykkplate i SAMTLIGE retninger!  Blunker
Mao. vanskelig å bli veldig mye klokere. Jeg hadde kanskje kjøpt en stage 2 og prøvd. En nesten ny trykkplate kan umulig være noen stort problem å bli kvitt om man skulle finne ut at den ble for svak.

Det meste finnes på nettet ja, men tenker du på ett spesielt sted det står noe nyttig? Har sett noen idiot diskusjoner om emnet før, men ikke noe til å bli klok av desverre, hehe.
Loggført

-73 1303S WBX
-69 Buggy, kort
-91 T4 Multivan
-04 Touran
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #20 på: februar 02, 2008, 21:18:23 pm »

Gå på cal-look.com eller thesamba forumet og søk på "pressure plate" så har du litt å gjøre i kveld.   Blunker
Spørsmålet er om man egentlig blir så masse klokere.
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #21 på: februar 03, 2008, 02:44:40 am »

Du kommer aldri i verden til å behøve eller ville ha mer enn en Stage 1 Kep og en cushlock lamell.
Er bilen din skikkelig lett kan det være litt mye også.
Loggført

Speed is no substitute for direction
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #22 på: februar 03, 2008, 10:59:41 am »

en grunn til for å bruke WBX blokk er jo att de aldri trengs å linjeborres.
Det finnes sikkert unntak men da har det skjedd noe heil vilt.
har kikket på maange blokker nå og ikke funnet ÈN ennå som trengs.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Der_Butzelmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø


The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!


Vis profil
« Svar #23 på: februar 03, 2008, 12:35:48 pm »

Du kommer aldri i verden til å behøve eller ville ha mer enn en Stage 1 Kep og en cushlock lamell.
Er bilen din skikkelig lett kan det være litt mye også.

Hmmm. Intressant. Buggyen veier pr. nå ca. 600kg, og med det jeg skal pakke i den av tyngre kasse, motor, stag og stål, pluss meg da ( huff ), så runder jeg nok 800kg før jeg vet ordet av det.

Nå tyder alt på at jeg kommer til å "glemme" filosofien om å ha mindre topper enn hva denne motoren kunne takla for bedre kjørevennlighet, så Auto-Craft 910 toppene med Titan 40X50 ventiler skal på. Har ingen flow data på disse toppene, men dem er tilnærmet urørte med tanke på porting ( store som fy orginalt da ), og kansje det nå hadde vært tiden for å begynne å gjette effekt på denne motoren? Kansje lettere å forholde seg til bla.a clutch valg osv. da tenkte jeg?

Kjapp oppsummering av de grove faktorene: 101,6 X 86 ( 697,23ccm pr. sylinder / 2789ccm samlet )
FK-89, hvis en tar utgangspunkt i 1,5mm vendehøyde, blir det 17ccm tilsammen med stempelet ( ventil notcha ). 1,4:1 vipper

Kammerne i toppene er ikke målt enda ( satser på få gjort det idag ), men tipper ca. 50-60ccm

Eksos og gassere / evt. sprut vil etter hvert bli satt på det som blir "nødvendig" for motoren, da mye forandrer seg nå med andre topper.

Grovt gjettet effekt med "nødvendig" matning og eksosanlegg???

Loggført

-73 1303S WBX
-69 Buggy, kort
-91 T4 Multivan
-04 Touran
Der_Butzelmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø


The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!


Vis profil
« Svar #24 på: februar 03, 2008, 14:44:12 pm »

Fikk målt ett kammer nå, sånn ca. helt nøyaktig ble det ikke( har ikke plate til å legge oppi ), men ca. 70ccm ser det ut til å være.
Altså noe større enn fryktet. Sint

Etter litt kjapp regning, så ender jeg vel opp på ca. 8:1 i statisk kompforhold (?)
Noen som har mulighet / kunnskap til å bruke "dataene" ovenfor til å gjette effekt???

Loggført

-73 1303S WBX
-69 Buggy, kort
-91 T4 Multivan
-04 Touran
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #25 på: februar 03, 2008, 16:46:11 pm »

Passe komp for turbo..  Blunker
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Der_Butzelmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø


The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!


Vis profil
« Svar #26 på: februar 03, 2008, 17:14:37 pm »

Passe komp for turbo..  Blunker
Du sier noe der gitt.
Hmmm... Øyerulling
Loggført

-73 1303S WBX
-69 Buggy, kort
-91 T4 Multivan
-04 Touran
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #27 på: februar 03, 2008, 18:00:46 pm »

Stikker du innom meg kan jeg lage plate til deg i plexi.
Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
Der_Butzelmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø


The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!


Vis profil
« Svar #28 på: februar 03, 2008, 20:22:59 pm »

Stikker du innom meg kan jeg lage plate til deg i plexi.

Det høres ut som en plan Glad
Må innom deg en tur uansett.
Ser det an til uka (?)



Loggført

-73 1303S WBX
-69 Buggy, kort
-91 T4 Multivan
-04 Touran
Der_Butzelmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø


The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!


Vis profil
« Svar #29 på: februar 03, 2008, 20:30:42 pm »

Sitter på jobben nå og tukler litt med 910 toppene, samt veiv og blokk som ikke liker hverandre så godt alikevel  Øyerulling
Lite skritt tilbake, da det viser seg at veiva ikke passer som "teoretisk planlagt" i blokka.

( Sonic, vi var begge enige om at dette skulle gå med adapterlagre, men det er praktisk bare 0,5mm plass til lager mellom blokka og veivtappen )

Enten må blokka freses eller veiva slipes. Begge deler blir ca. like kostbart, men denne veiva vil jeg ikke kødde med, så da må det bli blokka som må tilpasses veiva.

Det er mulig at versting-motor-planene legges på hylla ei lita stund til jeg har sittet i tenkeboksen en runde til, og at det heller satses på den snille / milde "street" Oxyen på 2594 / 2724ccm istedet, for å kansje ha EN motor startklar i buggyen når våren er her  Gliser



Loggført

-73 1303S WBX
-69 Buggy, kort
-91 T4 Multivan
-04 Touran
Sider: [1] 2 3
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!