mars 28, 2024, 18:26:08 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Startmotor ønskes  (Lest 3308 ganger)
vidar eiane
Supermedlem
*****
Innlegg: 765
Bosted: Sandnes/ Hommersåk



Vis profil WWW
« på: juni 02, 2009, 21:50:11 pm »

Denne typen: http://www.alanko.de/Anlasser/Anlasser::2189.html

Bosch nummer 003911023A
12V, 0,8PS

Den jeg har slår ut innslaget og sviver rundt, men når jeg monterer den i bilen og kjinner tar den ikke tak i startkransen. Den bare durer i løse luften...
Loggført

Jeg er å nå på telefon 98262190
www.srvwk.com
Skrotnisse
Supermedlem
*****
Innlegg: 2921
Bosted: Ålesund


Vis profil

« Svar #1 på: juni 02, 2009, 22:48:11 pm »

Har starter til salgs.
Loggført
vidar eiane
Supermedlem
*****
Innlegg: 765
Bosted: Sandnes/ Hommersåk



Vis profil WWW
« Svar #2 på: juni 04, 2009, 18:02:22 pm »

Skrotnisse hadde ikke riktig type, noen andre?
Hvor kommer eventuellt denne fra...?
Loggført

Jeg er å nå på telefon 98262190
www.srvwk.com
Lars Rosenquist
Supermedlem
*****
Innlegg: 1098
Bosted: Tønsberg

Telefon 90148565


Vis profil

« Svar #3 på: juni 04, 2009, 18:26:47 pm »

Hei.
Starteren er en SR -17  Bosch.
Kommer fra   Boble automat,og Porsche .
Er ikke sikker på om jeg har flere .
Skal til Bug  Run i morgen ,så jeg får ikke sjekket  før til uken .
Men da vet du litt mer om hvilke biler dette er til Glad
Mvh Lars
Loggført
vidar eiane
Supermedlem
*****
Innlegg: 765
Bosted: Sandnes/ Hommersåk



Vis profil WWW
« Svar #4 på: juni 07, 2009, 16:16:02 pm »

venter i spenning på svar...
Loggført

Jeg er å nå på telefon 98262190
www.srvwk.com
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #5 på: juni 07, 2009, 18:27:09 pm »

Du kan sikkert bruke en vanlig 12v starter også Vidar, det som er spesielt med automatstarteren er vel bare at den er kraftigere - tannhjul og utslagslengde etc er likt, såvidt jeg vet Glad
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
vidar eiane
Supermedlem
*****
Innlegg: 765
Bosted: Sandnes/ Hommersåk



Vis profil WWW
« Svar #6 på: juni 07, 2009, 20:02:26 pm »

fikk låne to automat startere av Kai, og det er ikke en sånn jeg har. For disse passet ikke i det hele tatt da innslagsrelet skallet i taket. På min starter ligger innslag releet mer ut mot dekkene og ikke rett opp som automat starteren. Forstår bare ikke hvorfor min ikke fungerer siden den funker på garasjegulvet.
Skal til Nylund i morgen å teste min gamle...
Loggført

Jeg er å nå på telefon 98262190
www.srvwk.com
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #7 på: juni 08, 2009, 18:21:48 pm »

Autostarter til VW ..der ligger releet som  det skal . Har ny .. 2450,- 1,2 HK (samme som Porsche )
Mvh
Loggført
jalokoey
Supermedlem
*****
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest


low and slow...


Vis profil
« Svar #8 på: juni 08, 2009, 20:02:50 pm »

kjøpte lik den du har avbildet hos hellanor for 1700,- etter litt rabatt fra jobb .. noen år siden nå så kan nok ha steget noe ja:) det var til porche 911 1,2hk.-. prøv porche forum på salg har sett til salgs slike plasser flere ganger:) Blunker
Loggført
vidar eiane
Supermedlem
*****
Innlegg: 765
Bosted: Sandnes/ Hommersåk



Vis profil WWW
« Svar #9 på: juni 08, 2009, 22:51:03 pm »

Fikk konstatert av Varhaug Elektrodiesel at starteren min er ok, så det er nok noe annet som ligger bak.
Blir en ny runde med sjekk i morgen, hvis ikke jeg har noe gjennombrudd da ringer jeg deg for nermere avtale Erich Glad
Loggført

Jeg er å nå på telefon 98262190
www.srvwk.com
vidar eiane
Supermedlem
*****
Innlegg: 765
Bosted: Sandnes/ Hommersåk



Vis profil WWW
« Svar #10 på: juni 08, 2009, 23:23:56 pm »

Oppdatering fra motor trøbbelen min:

Vippet av ventildeksel for å sjekke vippestell. Ventilene går ikke ved kjinning av starter selv om svinghjul roterer.
prøvde så å rotere ved reimhjul, da går ventilene som bare det. Merkelig greie. Tror nok jeg investerer i en ny starter selv om den gammle er friskmeldt.  Erich, ringer deg i morgen...
Loggført

Jeg er å nå på telefon 98262190
www.srvwk.com
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #11 på: juni 09, 2009, 07:55:20 am »

Men svinghjul og reimhjul er jo montert i hver sin ende av veiva. Dersom ventilene går når du drar rundt reimhjul skal de også gå når du drar rundt svinghjul.

Drar svinghjulet rundt uten å dra med seg resten av motoren er dowels knekt og svinghjul roterer fritt (Som trond D nevnte på møtet i går)
Loggført

1961 T1 - Custom
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #12 på: juni 09, 2009, 08:50:29 am »

Oppdatering fra motor trøbbelen min:

Vippet av ventildeksel for å sjekke vippestell. Ventilene går ikke ved kjinning av starter selv om svinghjul roterer.
prøvde så å rotere ved reimhjul, da går ventilene som bare det. Merkelig greie. Tror nok jeg investerer i en ny starter selv om den gammle er friskmeldt.  Erich, ringer deg i morgen...

Som Kjetil sier så er jo svinghjul og reimhjul montert på samme akse, som driver kammen og vippestellet - så her er det åpenbart noe riv ruskende galt som ingen startmotor i verden kan fikse. Jeg foreslår at du tar ut motoren, og sjekker lett tilgjengelige komponenter som svinghjul, støtstenger vippestell og reimhjul. Finner du ikke noe galt der er det bare å splitte  Glad
(Det virker også ulogisk at en starter i det hele tatt skal klare å dra rundt et svinghjul som er knekt av veiva - i hvertfall uten store ulyder..)
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #13 på: juni 09, 2009, 08:57:32 am »

Forstår ikke hvordan svinghjulet kan knekke av 8 dowels? Dette er jo en "ny" longblokk som du bare har montert gassere og eksos på?
Går det virkelig an å feiljustere gassere og tenning så mye at disse knekker? Har sett bilder av 300hk veiv hvor hullene til dowels har blitt ovale, men... Sjokkert
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #14 på: juni 09, 2009, 09:07:19 am »

Forstår ikke hvordan svinghjulet kan knekke av 8 dowels? Dette er jo en "ny" longblokk som du bare har montert gassere og eksos på?
Går det virkelig an å feiljustere gassere og tenning så mye at disse knekker? Har sett bilder av 300hk veiv hvor hullene til dowels har blitt ovale, men... Sjokkert

Eneste muligheten må vel være hvis svinghjulet ikke har vært ordentlig festet og det har blitt bevegelse mellom delene - men som du sier, det skal nok mye til for at det er dette som er problemet.
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4525
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #15 på: juni 09, 2009, 09:08:50 am »

Forstår ikke hvordan svinghjulet kan knekke av 8 dowels? Dette er jo en "ny" longblokk som du bare har montert gassere og eksos på?
Går det virkelig an å feiljustere gassere og tenning så mye at disse knekker? Har sett bilder av 300hk veiv hvor hullene til dowels har blitt ovale, men... Sjokkert

Eneste muligheten må vel være hvis svinghjulet ikke har vært ordentlig festet og det har blitt bevegelse mellom delene - men som du sier, det skal nok mye til for at det er dette som er problemet.

Det ville ikke vært første gang noen har "mista" svinghjulet.... dowl pins eller ikke..
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #16 på: juni 09, 2009, 09:18:01 am »

Har bommet på startertest der den ikke dro rundt, men bare slo inn. Trodde dermed også at starter var finito... feil! Etter hva jeg har blitt fortalt må opplagringen i girkassen (starterforingen være i orden og gi mottrykk) for at den skal dra rundt. Hvis foringen er slitt så gjør den ikke det.
Hvis starteren bare drar rundt svinghjulet vil det jo spinne fritt og det må vel høres heller underlig ut? Går ikke reimhjulet rundt heller? Hvis ja så går jo veiven rundt.
Loggført
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4525
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #17 på: juni 09, 2009, 09:19:37 am »

Uansett når svinghjul går rundt men ventilene ikke beveger seg, så er det ikke starteren som er problemet.
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #18 på: juni 09, 2009, 11:27:16 am »

Svinghjulet dras rundt i.h.t. video fra inspeksjonsluka som vidar viste i går.

Men spørsmålet er jo om noen kikket på resten av motoren når den videoen ble tatt opp. Dersom alt annet stod stille forklarer jo det en del.
Loggført

1961 T1 - Custom
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4525
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #19 på: juni 09, 2009, 11:30:06 am »

Svinghjulet dras rundt i.h.t. video fra inspeksjonsluka som vidar viste i går.

Men spørsmålet er jo om noen kikket på resten av motoren når den videoen ble tatt opp. Dersom alt annet stod stille forklarer jo det en del.

Ja det er greit mht. videre søking av hvor feilen ligger. Men at ventilene ikke beveger seg tyder uansett på at feilen ligger innenfor svinghjulet og ikke "utover" i retning av starter vs svinghjul.
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
vidar eiane
Supermedlem
*****
Innlegg: 765
Bosted: Sandnes/ Hommersåk



Vis profil WWW
« Svar #20 på: juni 09, 2009, 11:34:19 am »

Motor er på vei ut, så videre rapport kommer...
men der er rimelig opplagt at pinnene er klippet siden jeg ved å stikke inn et kubbejern i svinghjulet forsatt kan turne reimhjulet. Det er vel nokså åpenbart at svinghulet kun snurrer på bolten i senter.
Men nok antagelser, iløpet av dagen er nok en diagnose stillt.
@Rzr: har starter som er opplagret i seg selv, alså ingen foringer å ta hensyn til.

To be continued...Rekker tunge
Loggført

Jeg er å nå på telefon 98262190
www.srvwk.com
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4525
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #21 på: juni 09, 2009, 12:18:36 pm »

Skikkelig sjipt! Får håpe det er de rimeligste delene som har røket.
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
vidar eiane
Supermedlem
*****
Innlegg: 765
Bosted: Sandnes/ Hommersåk



Vis profil WWW
« Svar #22 på: juni 09, 2009, 14:38:48 pm »

Så var maskinisten ute, ganske riktig så er pinnene klippet. bolten er fast, så jeg må få kjøpt meg en pipe for å få sett bak svinghjulet.
Nå er spørsmålet hvordan bruddet er, ovale hull osv. Kan se mørkt ut for en easy fix her. Jævkla kjipt med tanke på at motoren er ny sammensatt og balansert til 100%.
Loggført

Jeg er å nå på telefon 98262190
www.srvwk.com
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #23 på: juni 09, 2009, 14:46:36 pm »

Spennende å se om dette kan fikses uten at veiv/svinghjul må byttes.
Loggført

1961 T1 - Custom
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4525
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #24 på: juni 09, 2009, 15:27:30 pm »

Så var maskinisten ute, ganske riktig så er pinnene klippet. bolten er fast, så jeg må få kjøpt meg en pipe for å få sett bak svinghjulet.
Nå er spørsmålet hvordan bruddet er, ovale hull osv. Kan se mørkt ut for en easy fix her. Jævkla kjipt med tanke på at motoren er ny sammensatt og balansert til 100%.


Jeg har både pipe og torque master så du kan få av svinghjulet om du trenger.
Har ikke svinghjulet vært skrudd skikkelig fast?
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!