mars 29, 2017, 08:19:18 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2] 3
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Oldspeed - flere i Norge som har noe på gang??  (Lest 19141 ganger)
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 847
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #30 på: juni 08, 2009, 22:32:51 pm »

Motoren min begynner også å ta form :-)
Holder på med toppene


Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6045
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #31 på: juni 08, 2009, 23:15:21 pm »

Det hadde vært så morro med noe slikt i min 59'.

For en som har null peil på motor, hvor mye må man ut med for en vettug turn key motor i oldspeed kategorien??

Det kommer vel alt ann på hvilken trim du vil ha, og hvor gjennomført det skal være Glad
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil WWW
« Svar #32 på: juni 09, 2009, 01:56:58 am »

Det hadde vært så morro med noe slikt i min 59'.

For en som har null peil på motor, hvor mye må man ut med for en vettug turn key motor i oldspeed kategorien??

Det kommer vel alt ann på hvilken trim du vil ha, og hvor gjennomført det skal være Glad

Alt er bedre en OG. Doble gassere, cam og porting av topper bør jo gi litt hvertfall. Så kan man jo oppgradere etter hvert som lommeboka overfylles, i manko på noe annet å bruke pengene på  Øyerulling
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Knechten
Supermedlem
*****
Innlegg: 763
Bosted: Røyken



Vis profil WWW
« Svar #33 på: juni 09, 2009, 06:58:55 am »

Det hadde vært så morro med noe slikt i min 59'.

For en som har null peil på motor, hvor mye må man ut med for en vettug turn key motor i oldspeed kategorien??

Det kommer vel alt ann på hvilken trim du vil ha, og hvor gjennomført det skal være Glad

Alt er bedre en OG. Doble gassere, cam og porting av topper bør jo gi litt hvertfall. Så kan man jo oppgradere etter hvert som lommeboka overfylles, i manko på noe annet å bruke pengene på  Øyerulling

Det lille som kan kjøpes som "hyllevare", f.eks kam, koster vel det samme som til nyere motorer. Maskinering og porting blir også det samme som en nyere motor. Litt av gamet her er at så å si alt av deler du trenger må handles brukt, og forfatningen som regel ukjent. Men det går an å skaffe deler til det meste på nettet. Prisen har som regel en sammenheng med hvor "sjeldent" ting er, men det finnes mange som ikke har intresse eller snøring der ute. Derfor er det mulig å gjøre gode kjøp. Til din bil ville et Riechert eller TDE forgasserkit fra tyskland være midt i blinken. Følg med thesamba eller ebay.de. Dette trenger absolutt ikke koste skjorta.

Det finnes også mange som lagde innsug for å montere en original 28 PCI på hver side. Finner du noe slikt på nettet, kan stag og alt annet løses. Jeg har feks et ombygd CSP bellcrank stag til Kadron på min 30 hester. Dette var nesten identisk med det originale fra tidlig femtitall.

Her ser du noen eksempler på du kan få for pengene. Ting blir sjeldent dyrere enn på thesamba:
(Ja, det koster mer enn Taiwan deler fra CIP1, men dette er kulturarv)
http://www.thesamba.com/vw/classifieds/detail.php?id=728454
http://www.thesamba.com/vw/classifieds/detail.php?id=781151
http://www.thesamba.com/vw/classifieds/detail.php?id=776445

Det er ikke mange som bygger turnkey motorer som faller inn under denne kategorien, og de som gjør det (USA) tar seg godt betalt.

Utseende her er viktigere enn prestasjonen, lykke til med "sexy" motor  Gliser
Loggført
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil WWW
« Svar #34 på: juni 09, 2009, 22:49:04 pm »

Tusen takk for et godt innlegg. Nå er jeg mer med, og ennå mer gira på old speed for my 59' Glad
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
OilDropMan
Medlem
***
Innlegg: 225
Bosted: Vestby



Vis profil WWW
« Svar #35 på: september 08, 2009, 08:28:53 am »

Nå er Judson ovalen endelig ute av vinterlager! Satser på en en fin høst.

Ny eksospotte er en av flere tilpasninger i retning Oldspeed.


* abarth style.jpg (196.86 KB, 640x480 - vist 264 ganger.)
Loggført
nilsg
Medlem
***
Innlegg: 135
Bosted: Kolbotn



Vis profil WWW
« Svar #36 på: september 18, 2009, 20:53:25 pm »

Mye morsomt på gang her. Selv har jeg akkurat bestilt Wolfsburg Wests nye Okrasa kit. Det skal på en 1200 (30hk) med en tidlig 356-kam, Abarth anlegg (repro), Fram filter (NOS) og en Berg 1200 sump (ankom i går - Berg har sannsynligvis flere på lager for de som er interessert). Motoren skal i min svarte oval fra 1956. Blir morsomt   Gliser
Loggført

1956 type 1 - 1200 oldspeed
1963 type 1 - 2387 med 51,5 IDA
ZAR
Supermedlem
*****
Innlegg: 629
Bosted: Nær Bergen


Patina er mangel på vedlikehold og reparasjoner


Vis profil WWW
« Svar #37 på: september 18, 2009, 21:18:39 pm »

Selv har jeg akkurat bestilt Wolfsburg Wests nye Okrasa kit.

Har de begynt å selge det?
Loggført

 
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2729
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #38 på: september 18, 2009, 21:52:27 pm »

Mye morsomt på gang her. Selv har jeg akkurat bestilt Wolfsburg Wests nye Okrasa kit. Det skal på en 1200 (30hk) med en tidlig 356-kam, Abarth anlegg (repro), Fram filter (NOS) og en Berg 1200 sump (ankom i går - Berg har sannsynligvis flere på lager for de som er interessert). Motoren skal i min svarte oval fra 1956. Blir morsomt   Gliser

11sek er ikke raskt nok med andre ord?  Gliser
Loggført
nilsg
Medlem
***
Innlegg: 135
Bosted: Kolbotn



Vis profil WWW
« Svar #39 på: september 18, 2009, 21:54:34 pm »

Selv har jeg akkurat bestilt Wolfsburg Wests nye Okrasa kit.

Har de begynt å selge det?

Okrasa-settene ligger foreløpig ikke på websiden, men de hadde noen sett inne som de var villige til å selge senest i dag. Jeg snakket med en som heter Ron Bengry.
Loggført

1956 type 1 - 1200 oldspeed
1963 type 1 - 2387 med 51,5 IDA
nilsg
Medlem
***
Innlegg: 135
Bosted: Kolbotn



Vis profil WWW
« Svar #40 på: september 18, 2009, 21:58:46 pm »

Mye morsomt på gang her. Selv har jeg akkurat bestilt Wolfsburg Wests nye Okrasa kit. Det skal på en 1200 (30hk) med en tidlig 356-kam, Abarth anlegg (repro), Fram filter (NOS) og en Berg 1200 sump (ankom i går - Berg har sannsynligvis flere på lager for de som er interessert). Motoren skal i min svarte oval fra 1956. Blir morsomt   Gliser

11sek er ikke raskt nok med andre ord?  Gliser

 Gliser Jeg velger å tro at 1,2 l/180 hk mindre enn 2387en også kan være morsomt..
Loggført

1956 type 1 - 1200 oldspeed
1963 type 1 - 2387 med 51,5 IDA
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2729
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #41 på: september 18, 2009, 22:01:00 pm »

Kjenner jeg deg blir det "helt" riktig. Gleder meg stort til garasjebesøk i vinter!
Loggført
nilsg
Medlem
***
Innlegg: 135
Bosted: Kolbotn



Vis profil WWW
« Svar #42 på: september 18, 2009, 22:08:47 pm »

Kjenner jeg deg blir det "helt" riktig. Gleder meg stort til garasjebesøk i vinter!

Bare å stikke innom garasjen. Det er jo heller ikke lengre unna deg enn at du kan kjøre luftavkjølt selv på vinteren. 
Loggført

1956 type 1 - 1200 oldspeed
1963 type 1 - 2387 med 51,5 IDA
OilDropMan
Medlem
***
Innlegg: 225
Bosted: Vestby



Vis profil WWW
« Svar #43 på: oktober 17, 2009, 19:16:35 pm »

Nå er Judson ovalen endelig ute av vinterlager! Satser på en en fin høst.

Ny eksospotte er en av flere tilpasninger i retning Oldspeed.

Fra dagens lille prøvetur:
Loggført
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6045
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #44 på: oktober 18, 2009, 13:40:52 pm »

Var noe kjent med den lyden der ja Blunker

 Kult X10
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
OilDropMan
Medlem
***
Innlegg: 225
Bosted: Vestby



Vis profil WWW
« Svar #45 på: oktober 27, 2009, 13:53:42 pm »

Noen som har klinket til og bestilt Wolfsburg Wests repro Okrasa kit?

http://wolfsburgwest.com/wolfsburg_new/engine/25-36hp/WW_dual_port_kit.cfm

Loggført
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil WWW
« Svar #46 på: oktober 27, 2009, 16:30:14 pm »

Om noen vil være med å forhandlefrem en gruppekjøp pris så er jeg interessert i å være med på det. 1959' min fortjener et slikt kit Glad
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Oval57
Supermedlem
*****
Innlegg: 2999
Bosted: Lier


Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.


Vis profil WWW
« Svar #47 på: oktober 27, 2009, 16:41:41 pm »

HotShop i Trøgstad har dette i sitt sortiment i følge nettsiden deres. Prisen er ikke ille heller i forhold til å ta hjem selv.

http://www.folkevogn.no
Loggført

*Paradise road*
Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.com
Tlf. 900 13 764
Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer.
Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har
noe du vil selge.
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6045
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #48 på: oktober 27, 2009, 17:56:24 pm »

Det var ikke ille nei. Morsomt at det begynner å bli litt trim å få kjøpt nytt til de gamleste motorene også!

På den andre siden så blir det ikke like kult å ha EKTE vare om repron blir bortimot identisk.
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem
*****
Innlegg: 1357
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #49 på: oktober 27, 2009, 18:06:11 pm »

Det var ikke ille nei. Morsomt at det begynner å bli litt trim å få kjøpt nytt til de gamleste motorene også!

På den andre siden så blir det ikke like kult å ha EKTE vare om repron blir bortimot identisk.

Derfor er det veldig bra at dette kitet ikke er identisk Glad
Loggført

15A 1951
Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
http://www.azurbrezel.blogspot.com
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6045
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #50 på: oktober 27, 2009, 18:11:50 pm »

Det var ikke ille nei. Morsomt at det begynner å bli litt trim å få kjøpt nytt til de gamleste motorene også!

På den andre siden så blir det ikke like kult å ha EKTE vare om repron blir bortimot identisk.

Derfor er det veldig bra at dette kitet ikke er identisk Glad

JEPP Glad
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil WWW
« Svar #51 på: oktober 27, 2009, 21:09:43 pm »

Snakket med Ron hos WW, og de hadde priset Okrasa kitet så lavt at det var ikke mulig å gi noen rabatt ved gruppekjøp Trist
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Jøran Larssen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2055
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #52 på: oktober 31, 2009, 00:34:25 am »

Nå er Judson ovalen endelig ute av vinterlager! Satser på en en fin høst.

Ny eksospotte er en av flere tilpasninger i retning Oldspeed.

Fra dagens lille prøvetur:

Fin lyd i eksospotta  Blunker
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 3999
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #53 på: desember 01, 2009, 05:41:03 am »

Kom over ett slikt sett fra Atogas, noen som har vært borti det?



* atogas.jpg (26.83 KB, 400x300 - vist 307 ganger.)
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem
*****
Innlegg: 1357
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #54 på: desember 01, 2009, 07:00:54 am »

Tror noen kom over et eldre lager av disse for noen år tilbake. Plutselig flommet markedet over, men nå har det stilnet litt.
Vil absolutt tro at noen her til lands klarte å sikre seg slike sett da atogasbobla "sprakk".

Kuriositet? Absolutt. Effekt? Svaret på det spørsmålet er ikke viktig...

Kaj

Kom over ett slikt sett fra Atogas, noen som har vært borti det?


Loggført

15A 1951
Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
http://www.azurbrezel.blogspot.com
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2826
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #55 på: desember 01, 2009, 10:30:16 am »

Kom over ett slikt sett fra Atogas, noen som har vært borti det?




finner mere info om det kitet her:

http://home.tiscali.nl/~gmolhoek/atogas/

artig sak det der
Loggført

send Epost og ikke PM
nilsg
Medlem
***
Innlegg: 135
Bosted: Kolbotn



Vis profil WWW
« Svar #56 på: desember 02, 2009, 22:16:49 pm »

Under er noen av delene jeg skal bruke i min old-speed motor. De tre første bildene er av WolfsburgWest sitt Okrasa sett. Har foreløpig ikke gjort annet enn å se på det, men inntrykket så langt er at dette er bra kvalitet med mulig unntak av litt støpeskjegg her og der. Videre har jeg fått i hus Porsche pre-A kjøler, Bosch sentrifugalfordeler (vj4br8), Judson coil (mulig den ikke helt passer stilen og havner på en annen motor) og en del annet. Kanskje blir det en prosjekt-tråd av motoren når jeg har kommet litt lenger.


* okrasa.JPG (135.32 KB, 640x428 - vist 209 ganger.)

* okrasaclose.JPG (143.1 KB, 640x428 - vist 184 ganger.)

* okrasaclose2.JPG (167.05 KB, 640x428 - vist 207 ganger.)

* pre-a cooler.JPG (150.48 KB, 640x428 - vist 149 ganger.)

* judsonmagneto.JPG (109.49 KB, 640x428 - vist 175 ganger.)

* vj4br8 bosch.JPG (205.37 KB, 1024x768 - vist 190 ganger.)

* fram.JPG (135.06 KB, 640x480 - vist 194 ganger.)
Loggført

1956 type 1 - 1200 oldspeed
1963 type 1 - 2387 med 51,5 IDA
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 3999
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #57 på: desember 26, 2009, 00:28:39 am »

Atogas-settet har kommet i hus, og for 5 minutter siden fikk jeg ett tips via FB om en jeg kjenner som har en Judson liggende.... Øyerulling

Og ingen folkevogn lengre!
Må sjekkes...


* Atogas1.jpg (81.07 KB, 1024x768 - vist 216 ganger.)
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7545
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #58 på: desember 26, 2009, 02:03:17 am »

@ nilsg: Fint å se bilder av dette settet. Vurderer selv å kjøpe det til min 56 oval.

Noen som har tips på hva jeg bør ha (tenker tenningsdeler og løftere+++) og kanskje hvor jeg kan få skaffet dette?
Første gang jeg bygger/oppgraderer en motor selv, tenkte at det er lurt å spørre litt rundt.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
nilsg
Medlem
***
Innlegg: 135
Bosted: Kolbotn



Vis profil WWW
« Svar #59 på: desember 30, 2009, 21:51:39 pm »

@ nilsg: Fint å se bilder av dette settet. Vurderer selv å kjøpe det til min 56 oval.

Noen som har tips på hva jeg bør ha (tenker tenningsdeler og løftere+++) og kanskje hvor jeg kan få skaffet dette?
Første gang jeg bygger/oppgraderer en motor selv, tenkte at det er lurt å spørre litt rundt.

Du bør ha en sentrifugalfordeler, f eks Bosch 019, 010 eller 009. De har litt forskjellige tenningskurver men vil sannsynligvis fungere helt greit alle sammen. Du kan bruke en std svart Bosch coil eller en høyeffektscoil som en blå Bosch eller en Judson. Det er vel imidlertid tvilsomt om du vil merke noen forskjell i effekt.

Løftere på en 30-hester er integrert i støtstengene og så vidt jeg vet finnes det ikke andre løsninger som kan kjøpes ferdig. For en motor med originalt slag og kun Okrasa-sett er det neppe noen grunn til å bytte støtstenger. Skal du ha lengre slag og/eller høyt turtall må du vurdere andre løsninger. Okrasa solgte i sin tid forlengere til originale støtstenger for bruk med langslagsveiv. Noen kan sikkert lage tilsvarende. Skal du bytte kam er det greit å få tak i et sett NOS 30hk støtstenger. De kan man fortsatt finne flere steder. Kjøpte selv to sett nylig via thesamba. Lykke til!
Loggført

1956 type 1 - 1200 oldspeed
1963 type 1 - 2387 med 51,5 IDA
Sider: 1 [2] 3
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!