april 29, 2024, 09:04:55 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Forskjeller på 55 og 58 Type 1 motorer  (Lest 2786 ganger)
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« på: juni 08, 2009, 14:04:32 pm »

Uvanlig kategori å poste - men trenger hjelp av guruene:

Hva skiller en 55 og 58 motor - jeg gjetter:

Forgasser, dynamo og bensinpumpe?

Jeg fristes av en 58 industrimotor med lite timer - alternativet er en 54 modell motor.

Mvh
Tom R
Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #1 på: juni 08, 2009, 14:14:48 pm »

Jeg tror forskjellen er at 58 -modellen fikk bedre oljeganger i motoren. Dessuten at man fikk lettmetalls kamdrev i 56/57. Luftfilteret blei forandret, samme forgasser.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #2 på: juni 08, 2009, 14:18:08 pm »

Det er så genialt med original fantomer, jeg har 55 Ghia, så har eget luftfilter - tusen takk  Kysser
Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #3 på: juni 08, 2009, 15:02:48 pm »

Karmann Ghia har jeg lite greie på, tror det er forskjell på det bakre dekselet i motorrommet, og muligens litt til. Men de har blitt brukt om hverandre, uten store modifiseringer. Det er nok andre som kan svare bedre på det. Glad
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Oval57
Supermedlem
*****
Innlegg: 3011
Bosted: Lier


Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.


Vis profil WWW
« Svar #4 på: juni 08, 2009, 15:11:52 pm »

Mutteren på dynamoen er i alle fall større på opptil 55-modell. Ellers så skal du vel ha samme oljepåfyllingsløsning som på 25 HK. Så lenge det ikke er en Zwitter-motor skal du ha samme type bensinpumpe og forgasser som på 30 HK ellers. Noen opererer med forskjellige gassere på de tidlige 30 HK også.
Brun bakelittfordelerlokk er en selvfølge, samme med coilen. Mursteinsrød er for nytt:) Plugghettene skal også være brune i bakelitt.
Alle skruer må være riktige og sitte der de skal. Noe annet skulle tatt seg ut Blunker

Loggført

*Paradise road*
Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.com
Tlf. 900 13 764
Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer.
Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har
noe du vil selge.
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #5 på: juni 08, 2009, 17:16:24 pm »

Snakk om å legge hodet ut for høgg - jeg har litt å styre med før jeg kan taes på slike detaljer kan man si Osteaktig

Mutteren på dynamoen er i alle fall større på opptil 55-modell. Ellers så skal du vel ha samme oljepåfyllingsløsning som på 25 HK. Så lenge det ikke er en Zwitter-motor skal du ha samme type bensinpumpe og forgasser som på 30 HK ellers. Noen opererer med forskjellige gassere på de tidlige 30 HK også.
Brun bakelittfordelerlokk er en selvfølge, samme med coilen. Mursteinsrød er for nytt:) Plugghettene skal også være brune i bakelitt.
Alle skruer må være riktige og sitte der de skal. Noe annet skulle tatt seg ut Blunker


Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #6 på: juni 08, 2009, 17:27:53 pm »

Vi blir aldri utlært !!!!;)
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #7 på: juni 08, 2009, 18:53:35 pm »

Mutteren på dynamoen er i alle fall større på opptil 55-modell. Ellers så skal du vel ha samme oljepåfyllingsløsning som på 25 HK. Så lenge det ikke er en Zwitter-motor skal du ha samme type bensinpumpe og forgasser som på 30 HK ellers. Noen opererer med forskjellige gassere på de tidlige 30 HK også.
Brun bakelittfordelerlokk er en selvfølge, samme med coilen. Mursteinsrød er for nytt:) Plugghettene skal også være brune i bakelitt.
Alle skruer må være riktige og sitte der de skal. Noe annet skulle tatt seg ut Blunker



Aiai! Jeg har mursteinrødt fordelerlokk! Hvor skaffer jeg i riktig brunfarge slik som coilen min er?
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #8 på: juni 08, 2009, 19:18:25 pm »

Mutteren på dynamoen er i alle fall større på opptil 55-modell. Ellers så skal du vel ha samme oljepåfyllingsløsning som på 25 HK. Så lenge det ikke er en Zwitter-motor skal du ha samme type bensinpumpe og forgasser som på 30 HK ellers. Noen opererer med forskjellige gassere på de tidlige 30 HK også.
Brun bakelittfordelerlokk er en selvfølge, samme med coilen. Mursteinsrød er for nytt:) Plugghettene skal også være brune i bakelitt.
Alle skruer må være riktige og sitte der de skal. Noe annet skulle tatt seg ut Blunker



Aiai! Jeg har mursteinrødt fordelerlokk! Hvor skaffer jeg i riktig brunfarge slik som coilen min er?
Hos  Fargerike?
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #9 på: juni 08, 2009, 19:21:07 pm »

Off sånt pes da! Gliser Mer lettvint å kjøpe et nytt fordelerlokk i riktig farge.
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!