november 10, 2024, 22:06:17 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Bytte reimhjul - shimse svinghjul?  (Lest 3351 ganger)
Knechten
Supermedlem
*****
Innlegg: 763
Bosted: Røyken



Vis profil WWW
« på: juni 10, 2009, 08:32:15 am »

Her kommer et newbie spørsmål fra en som innrømmer å ikke være best på motor. Ved å bytte fra originalt til uoriginalt reimhjul på veiva, påvirker dette endeslakket?
Høres logisk ut i mitt hodet at det gjør det, men vil gjerne få det bekreftet. Man bør da måle endeslakket og evt shimse svinghjulet på nytt?
Loggført
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #1 på: juni 10, 2009, 08:53:39 am »

Påvirker ikke endeslakken, bare å bytte i vei.  Glad
Loggført
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #2 på: juni 10, 2009, 08:54:44 am »

VW type 1 og 4: Endeslakk på veiva justeres ved trustelageret som er ved svinghjulet. De andre rammelagrene tar ikke aksial last.
På type 1 motor er det bare et gjengespor på reimskiva og en skive (oljen slynges av inne i blokka) som hindrer oljen i å renne ut. På type 4 motor er det en simmerring rundt reimskiva.
Du endrer ikke på endeslakken ved å bytte skive.
Loggført
Knechten
Supermedlem
*****
Innlegg: 763
Bosted: Røyken



Vis profil WWW
« Svar #3 på: juni 10, 2009, 09:13:50 am »

Godt å høre  Glad Glad problemstillingen er at ved prøveoppstart med nytt reimhjul var det betydelig oljelekkasje. Etter at motor har vært ute av bil for tiltrekking av reimhjulet, "sitter" motoren nesten. Det går i allefall litt tregere rundt enn ønsket. Reimhjulet er antagelig dreid etter specs, deretter pulverlakkert. Er det lakken som kiler reimhjulet?
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #4 på: juni 10, 2009, 14:11:59 pm »

Dette høres super rart ut! På alle måter... spent på løsningen!
Loggført

Speed is no substitute for direction
Knechten
Supermedlem
*****
Innlegg: 763
Bosted: Røyken



Vis profil WWW
« Svar #5 på: juni 10, 2009, 14:16:30 pm »

Det er jeg også, for det er ikke min motor  Blunker Da kan jeg bare være nysgjerrig, ikke bekymret...
Men det virker rart? Old Speed på sitt beste?
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #6 på: juni 10, 2009, 14:18:00 pm »

Det er jeg også, for det er ikke min motor  Blunker Da kan jeg bare være nysgjerrig, ikke bekymret...
Men det virker rart? Old Speed på sitt beste?

Hvis dette er så bra det blir så er jeg skremt  Blunker
Loggført

Speed is no substitute for direction
Knechten
Supermedlem
*****
Innlegg: 763
Bosted: Røyken



Vis profil WWW
« Svar #7 på: juni 10, 2009, 14:26:36 pm »

Reimskiva er laget i messing, repro av noe gammalt Porsche A-ett-eller-annet. Kan dette materialet være så bløtt at det har utvidet seg ved tiltrekking?
I tilfelle ikke lett å få det tett uten å ødelegge skiva.

Fordelene og ikke minst ULEMPENE ved Old Speed skal vi ikke ta her. For min egen del er ikke "driftsikkerhet" et ord jeg bruker mye om dagen, det virker mer som motoren er et levende organisme enn en mekanisk innretning.  Osteaktig Osteaktig
Loggført
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #8 på: juni 10, 2009, 15:46:01 pm »

Hva er feil med originalskiva?
Loggført
Splitboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 527
Bosted: Mysen



Vis profil WWW
« Svar #9 på: juni 10, 2009, 20:32:26 pm »

Hva er feil med originalskiva?

Pre-A reimskive er det tidsriktige til motoren...it's all about the look....  Blunker
Loggført
ZAR
Supermedlem
*****
Innlegg: 633
Bosted: Nær Bergen


Patina er mangel på vedlikehold og reparasjoner


Vis profil WWW
« Svar #10 på: juni 10, 2009, 21:31:06 pm »

.....repro av noe gammalt Porsche A-ett-eller-annet.

Er på jakt etter en slik!
Har du peiling på hvor og om denne kan kjøpes?
Loggført

 
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #11 på: juni 10, 2009, 23:13:48 pm »

Hei Frode,
Du kan høre med Vic Skirmants ,Michigan
Tlf:001 810-688-2059
vic@356enerprises.com

Mags
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #12 på: juni 11, 2009, 10:40:18 am »

jeg har vært borti at ettermarkeds-reimhjul tar borti blekket på baksiden av reimhjulet når bolten strammes til, kan være det som er problemet (?)
Loggført
Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem
*****
Innlegg: 1358
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #13 på: juni 11, 2009, 10:45:50 am »

Du kan kjøpe repro her:
http://www.thesamba.com/vw/classifieds/detail.php?id=774758

 Glad

.....repro av noe gammalt Porsche A-ett-eller-annet.

Er på jakt etter en slik!
Har du peiling på hvor og om denne kan kjøpes?
Loggført

15A 1951
Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
http://www.azurbrezel.blogspot.com
Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem
*****
Innlegg: 1358
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #14 på: juni 11, 2009, 10:50:17 am »

Jah, det er jo tross alt min motor vi diskuterer, så jeg får vel følge litt med her Glad
Det blir å gå tilbake til originalt her. Det messing-repro-preA reimhjulet skaper bare en masse trøbbel. Trøbbel har jeg ikke tid til før Hessisch.
At på til klarte jeg å lage to stygge bulker i det. = Ubrukelig.

Skal si motivasjonen er på topp nå Tvilende

« Siste redigering: juni 11, 2009, 10:58:31 am av Brezelfürsten » Loggført

15A 1951
Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
http://www.azurbrezel.blogspot.com
ZAR
Supermedlem
*****
Innlegg: 633
Bosted: Nær Bergen


Patina er mangel på vedlikehold og reparasjoner


Vis profil WWW
« Svar #15 på: juni 11, 2009, 12:39:53 pm »

Takker for tipsene!

Vintage Speed koster tydeligvis tårer OG penger :-)


Brezelfürsten: er det den du har lagt link til du har problemer med?
Loggført

 
Knechten
Supermedlem
*****
Innlegg: 763
Bosted: Røyken



Vis profil WWW
« Svar #16 på: juni 11, 2009, 12:51:05 pm »

Den Fürsten har er identisk i utseende, men laget i messing. Tror den ble kjøpt i Bad Camberg for to år siden. Den på thesamba var priset friskt ja, kan vel finne en fin original en til den prisen. Men alt som har "Porsche etikett" ser ut til å favne et litt annet publikum med tjukkere lommebok. Han med original 356 speedster tenket "Oi, SÅ billig" når han så samme annonsen  Osteaktig Osteaktig
Loggført
ZAR
Supermedlem
*****
Innlegg: 633
Bosted: Nær Bergen


Patina er mangel på vedlikehold og reparasjoner


Vis profil WWW
« Svar #17 på: juni 11, 2009, 12:55:36 pm »

Mulig jeg tar feil men jeg har skjønt det slik at det er de tidlige 356 reimhjulene som er riktig pga "kransen" på baksiden. De senere har ikke denne og en må da bruke en simmerring istedenfor.
Loggført

 
Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem
*****
Innlegg: 1358
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #18 på: juni 11, 2009, 18:26:23 pm »

Knechten har helt rett. Mitt ble kjøpt av noen tvilsomme italienere på BC.
Vet ikke hva som er galt, men bomkjøp ble det nå tilslutt. Kostet 100 euro den gang.

Takker for tipsene!

Vintage Speed koster tydeligvis tårer OG penger :-)


Brezelfürsten: er det den du har lagt link til du har problemer med?
Loggført

15A 1951
Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
http://www.azurbrezel.blogspot.com
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!