Knechten
|
|
« på: juni 10, 2009, 08:32:15 am » |
|
Her kommer et newbie spørsmål fra en som innrømmer å ikke være best på motor. Ved å bytte fra originalt til uoriginalt reimhjul på veiva, påvirker dette endeslakket? Høres logisk ut i mitt hodet at det gjør det, men vil gjerne få det bekreftet. Man bør da måle endeslakket og evt shimse svinghjulet på nytt?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Einic
Supermedlem
Innlegg: 773
Bosted: Røyken
|
|
« Svar #2 på: juni 10, 2009, 08:54:44 am » |
|
VW type 1 og 4: Endeslakk på veiva justeres ved trustelageret som er ved svinghjulet. De andre rammelagrene tar ikke aksial last. På type 1 motor er det bare et gjengespor på reimskiva og en skive (oljen slynges av inne i blokka) som hindrer oljen i å renne ut. På type 4 motor er det en simmerring rundt reimskiva. Du endrer ikke på endeslakken ved å bytte skive.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Knechten
|
|
« Svar #3 på: juni 10, 2009, 09:13:50 am » |
|
Godt å høre problemstillingen er at ved prøveoppstart med nytt reimhjul var det betydelig oljelekkasje. Etter at motor har vært ute av bil for tiltrekking av reimhjulet, "sitter" motoren nesten. Det går i allefall litt tregere rundt enn ønsket. Reimhjulet er antagelig dreid etter specs, deretter pulverlakkert. Er det lakken som kiler reimhjulet?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #4 på: juni 10, 2009, 14:11:59 pm » |
|
Dette høres super rart ut! På alle måter... spent på løsningen!
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Knechten
|
|
« Svar #5 på: juni 10, 2009, 14:16:30 pm » |
|
Det er jeg også, for det er ikke min motor Da kan jeg bare være nysgjerrig, ikke bekymret... Men det virker rart? Old Speed på sitt beste?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #6 på: juni 10, 2009, 14:18:00 pm » |
|
Det er jeg også, for det er ikke min motor Da kan jeg bare være nysgjerrig, ikke bekymret... Men det virker rart? Old Speed på sitt beste? Hvis dette er så bra det blir så er jeg skremt
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Knechten
|
|
« Svar #7 på: juni 10, 2009, 14:26:36 pm » |
|
Reimskiva er laget i messing, repro av noe gammalt Porsche A-ett-eller-annet. Kan dette materialet være så bløtt at det har utvidet seg ved tiltrekking? I tilfelle ikke lett å få det tett uten å ødelegge skiva. Fordelene og ikke minst ULEMPENE ved Old Speed skal vi ikke ta her. For min egen del er ikke "driftsikkerhet" et ord jeg bruker mye om dagen, det virker mer som motoren er et levende organisme enn en mekanisk innretning.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Einic
Supermedlem
Innlegg: 773
Bosted: Røyken
|
|
« Svar #8 på: juni 10, 2009, 15:46:01 pm » |
|
Hva er feil med originalskiva?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Splitboy
|
|
« Svar #9 på: juni 10, 2009, 20:32:26 pm » |
|
Hva er feil med originalskiva?
Pre-A reimskive er det tidsriktige til motoren...it's all about the look....
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
ZAR
Supermedlem
Innlegg: 633
Bosted: Nær Bergen
Patina er mangel på vedlikehold og reparasjoner
|
|
« Svar #10 på: juni 10, 2009, 21:31:06 pm » |
|
.....repro av noe gammalt Porsche A-ett-eller-annet.
Er på jakt etter en slik! Har du peiling på hvor og om denne kan kjøpes?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
mags
|
|
« Svar #11 på: juni 10, 2009, 23:13:48 pm » |
|
Hei Frode, Du kan høre med Vic Skirmants ,Michigan Tlf:001 810-688-2059 vic@356enerprises.comMags
|
|
|
Loggført
|
Good Work ain`t cheap Cheap work ain`t good Mags 90508914.
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #12 på: juni 11, 2009, 10:40:18 am » |
|
jeg har vært borti at ettermarkeds-reimhjul tar borti blekket på baksiden av reimhjulet når bolten strammes til, kan være det som er problemet (?)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Dr. Ing. Brezelfürsten
|
|
« Svar #14 på: juni 11, 2009, 10:50:17 am » |
|
Jah, det er jo tross alt min motor vi diskuterer, så jeg får vel følge litt med her Det blir å gå tilbake til originalt her. Det messing-repro-preA reimhjulet skaper bare en masse trøbbel. Trøbbel har jeg ikke tid til før Hessisch. At på til klarte jeg å lage to stygge bulker i det. = Ubrukelig. Skal si motivasjonen er på topp nå
|
|
« Siste redigering: juni 11, 2009, 10:58:31 am av Brezelfürsten »
|
Loggført
|
|
|
|
ZAR
Supermedlem
Innlegg: 633
Bosted: Nær Bergen
Patina er mangel på vedlikehold og reparasjoner
|
|
« Svar #15 på: juni 11, 2009, 12:39:53 pm » |
|
Takker for tipsene!
Vintage Speed koster tydeligvis tårer OG penger :-)
Brezelfürsten: er det den du har lagt link til du har problemer med?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
ZAR
Supermedlem
Innlegg: 633
Bosted: Nær Bergen
Patina er mangel på vedlikehold og reparasjoner
|
|
« Svar #17 på: juni 11, 2009, 12:55:36 pm » |
|
Mulig jeg tar feil men jeg har skjønt det slik at det er de tidlige 356 reimhjulene som er riktig pga "kransen" på baksiden. De senere har ikke denne og en må da bruke en simmerring istedenfor.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dr. Ing. Brezelfürsten
|
|
« Svar #18 på: juni 11, 2009, 18:26:23 pm » |
|
Knechten har helt rett. Mitt ble kjøpt av noen tvilsomme italienere på BC. Vet ikke hva som er galt, men bomkjøp ble det nå tilslutt. Kostet 100 euro den gang. Takker for tipsene!
Vintage Speed koster tydeligvis tårer OG penger :-)
Brezelfürsten: er det den du har lagt link til du har problemer med?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|