april 29, 2024, 13:17:49 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2] 3 4 ... 6
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Jens-Oles "tooghalvfjerdser" Fastback...  (Lest 38435 ganger)
BT
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1491
Bosted: Vestfold



Vis profil
« Svar #30 på: oktober 02, 2009, 07:27:37 am »

Havde lidt isolerings tape til overs.. Hvad siger folk til dette?

Scallops er tøft, klin til Glad
Loggført

Member #1 /Spliths venner
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4054
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #31 på: oktober 02, 2009, 08:09:20 am »

Så blev der handlet et chrom dorn-set på biltema. Og næsten vupti kom de forbaskede pins ud.  Glad
Så med en sen vagt i butikken i dag, møder først klokken 13, skulle der forhåbentlig blive tid til at skrue-slibe-lufte og skal vi håbe bremse?

Bare nu ikke alt er frossent ude på bilen Osteaktig
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4054
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #32 på: oktober 03, 2009, 08:05:39 am »

Som de fleste familiefædre ved, så kan man med to børn ikke altid bruge tiden man har til helt det man selv gerne vil..  Osteaktig
Men men, nu er skiverne slebet fri for rust, pakningerne er kontrolleret i kalibrene og stemplerne er presset ind på plads.
Så alt der genstår er montering, og selvfølgelig er det meldt regn både hele helgen!  Sint
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4054
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #33 på: oktober 07, 2009, 20:28:56 pm »

Ja ja.. Hvad er det man siger? Et skridt frem, og to tilbage....  Tvilende

Find 1 feil...


* PA070019.jpg (155.06 KB, 775x581 - vist 254 ganger.)
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #34 på: oktober 07, 2009, 22:59:54 pm »

Hvilken side bremser den best?
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4054
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #35 på: oktober 08, 2009, 07:08:28 am »

nej lige nu bremser den slet ikke foran.
Men de bremsekalibre jeg fik købt er ret og slet for små til at blive monteret. se den til venstre.....
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
K.H
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 979
Bosted: Verdal



Vis profil
« Svar #36 på: oktober 08, 2009, 09:31:23 am »

Gå over gata til Kvikk. Der fikk jeg tak i calipere
Loggført
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #37 på: oktober 08, 2009, 09:56:40 am »

Jens
den calipern til høyre er type 3 fra 1972 den er like 411/412 og Porsche 914/4 også tidlig 911 Øyerulling(men da må du bygge caliper litt bredere.)
den har 11mm bremse skive.da er calipern større.
da er spindlen også forskjellig på grunn av feste.

Mags
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
ramizes
Juniormedlem
**
Innlegg: 62
Bosted: Troms - Finnsnes



Vis profil
« Svar #38 på: oktober 08, 2009, 10:59:16 am »

Så dukkede der lidt op i posten her i Tønsberg.. Eller det vil sige for at få det fraktfrit, hvilket man jo ikke siger nej til  Osteaktig , blev de hentet på den næst-nærmeste grønthandler hvor de faktisk taler bedre norsk end hvad jeg gør  Gliser   Sjokkert

Men men, for den nette sum af 449,- norske riksdaler blev disse 3 mine! Woohoo.... Men pas jer for den en Haynes manual trykt på genbrugs papir. Det gør på ingen måde billederne enklere at se  Tvilende
hvor kjøpte du den custom boka?
Loggført

1971 Boble 1302 Prosjekt
1971 Boble 1200 delebil eller prosjekt?
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4054
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #39 på: oktober 08, 2009, 19:53:59 pm »

Så dukkede der lidt op i posten her i Tønsberg.. Eller det vil sige for at få det fraktfrit, hvilket man jo ikke siger nej til  Osteaktig , blev de hentet på den næst-nærmeste grønthandler hvor de faktisk taler bedre norsk end hvad jeg gør  Gliser   Sjokkert

Men men, for den nette sum af 449,- norske riksdaler blev disse 3 mine! Woohoo.... Men pas jer for den en Haynes manual trykt på genbrugs papir. Det gør på ingen måde billederne enklere at se  Tvilende
hvor kjøpte du den custom boka?

www.tanum.no
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4054
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #40 på: oktober 08, 2009, 19:56:48 pm »

Gå over gata til Kvikk. Der fikk jeg tak i calipere

Hvor meget måtte du betale for et set?
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4054
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #41 på: oktober 08, 2009, 19:58:38 pm »

Jens
den calipern til høyre er type 3 fra 1972 den er like 411/412 og Porsche 914/4 også tidlig 911 Øyerulling(men da må du bygge caliper litt bredere.)
den har 11mm bremse skive.da er calipern større.
da er spindlen også forskjellig på grunn av feste.

Mags

Så det skal gå at finde fra en type 4 også.. Bliver nok ikke aktuelt med 911 calipere her  Osteaktig
Ved du om stemplerne er samme størrelse i de to typer calipere jeg har?
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
K.H
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 979
Bosted: Verdal



Vis profil
« Svar #42 på: oktober 08, 2009, 20:04:55 pm »

Gå over gata til Kvikk. Der fikk jeg tak i calipere

Hvor meget måtte du betale for et set?

Husker ikke men kan sjekke, har jo noe rabatt der :-)
Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4054
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #43 på: oktober 16, 2009, 13:42:39 pm »

Får vel komme med en lille oppdatering her..
Stor tak til Lars Rosenquist der havde en kaliber for meget  Blunker

Ellers er det største der er sket her et link:

thevwbrothers.blogspot.com

Lidt sparsomt med indhold, men der kommer nok en del mere med tiden!
« Siste redigering: oktober 30, 2009, 15:40:49 pm av Jens-Ole » Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4054
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #44 på: oktober 30, 2009, 15:45:49 pm »

Se skete der lidt i dag.. Test monterede kalibrene for at se om de fungerede, og det skal jeg så høre folket her om de gør  Osteaktig

Jeg monterede dem uden klosser så jeg kunne se om stemplerne flyttede på sig. Og det stempel der sidder yderst bliver presset frem, men det inderste flytter ikke på sig?? Hedder det sig sådan at det inderste stempel først bevæger sig når det yderste får modstand?  Hæ
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #45 på: oktober 30, 2009, 16:13:37 pm »

Det stemplet som har minst motstand flytter seg først... slik vil det alltid være. Du klarer ikke å få de til å være hundre prosent like. Don't worry Blunker
Loggført

Speed is no substitute for direction
Stein.H
Seniormedlem
****
Innlegg: 367
Bosted: Sandefjord



Vis profil
« Svar #46 på: oktober 30, 2009, 16:18:51 pm »

Vær forsiktig så stemplene ikke spretter ut,stor fare for det når du ikke har klosser.Putt i hverfall en trebit eller noe i mellom.
Jeg har gjerne testet calipperne ved å sette de i skrustikka,og kjøre på med trykkluft for å sjekke tilstand før de blir montert Blunker
Men ha en trebit i mellom for de kommer med et smell(pass fingrene)det er bra trykk her Sjokkert
Loggført

Tlf 92062314
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4054
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #47 på: oktober 30, 2009, 18:49:26 pm »

Perfekt.. Så får jeg bare håbe at stemplerne ikke er poppet ud, men det tror jeg nu ikke.
Og får vel også håbe at der ikke er alt for mange frostgrader ude ved bilen de næste par dage  Osteaktig
Det begynder at blive lige koldt nok at stå ude og skrue bil.
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #48 på: oktober 30, 2009, 19:01:31 pm »

Overhal dine calipere... fjern mansjetten som skal hindre smuss o.l. å komme innenfor der. Der vil du finne meget dritt som p.g.a. "varme mot kulde" danner seg kondens...(samme som dugg i gress) + rust fra støpegodset i caliperen. Spray opp dette med mengder m CRC og la stå og trekke, gjør samme proessen helt til du klarer å løsne, å få ut begge stemplene. Dersom du får tak i repsett blir det enklere, såfremt du da har en caliper som kan honest opp igjen. (enkle honeapparat som kan settes på en drill er lett å få tak i)
Det danner seg næmlig rustgroper på den siden som det blir kondens og som kan resultere i at det lekker bremseveske der når en bremser..(særlig like før man trenger å bytte til nye klosser da, for da virker bremsesylindrene lenger ute Øyerulling.
På den siden som det er bremseveske blir det som regel ikke rustangrep så når bremsene ligger nøytralt vil det nok være tett. men dette ser en når en overhaler.
Hovedgrunnen til at klossene ikke trykker likt er nettop dette med forurensing på fremsida av bremsestemplet. Om en setter trykk på en caliper og det er merkbar forskjell... så er dette tegnet på at caliperen bør overhalest..i det minste renskest opp.
Hvorfor tror dere at viserene på bremsetest-stasjonen ikke viser likt  Hæ
-Calipere med bare en sylinder har sleidebolter som flytter caliperen tilsides når en bemser. disse må da renskes og smørest.
-Vanlige bremsesylindre har også samme problem. Lykke til Gliser
Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4054
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #49 på: november 01, 2009, 20:09:34 pm »

Kaliberen jeg fik fra Lars fungerede helt fint, men den anden skal nok ikke fast monteres i nuværende stand..  Sjokkert

Men det vil jo så sige at der faktisk er fremgang nu! 1 down, 1 to go  Glad
Havde været helt top at få den rullende (helst for egen maskine) før sneen begynder at falde.
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4054
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #50 på: november 26, 2009, 09:50:26 am »

Så blev der hentet/byttet lidt stumper med brødrene i Danmark, og så var der to calipere mere. Men de ser nu ikke ud til at kunne bruges til meget andet end to helt nye bremseklodser......  Sint

Men til spørgsmålet: Når jeg tramper på bremsepedalen og stemplerne bliver presset sammen om bremseskiven, skal de så gå helt tilbage når jeg slipper pedalen eller skal de bare så vidt slippe grebet i bremseskiven?
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #51 på: november 26, 2009, 10:10:02 am »

Bare såvidt slippe grepet... det er gummi belgen rundt stempelet som skal gjøre jobben med å trekke de tilbake etter at trykket er vekk.
Loggført

Speed is no substitute for direction
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #52 på: november 26, 2009, 14:51:41 pm »

Bare såvidt slippe grepet... det er gummi belgen rundt stempelet som skal gjøre jobben med å trekke de tilbake etter at trykket er vekk.
Gummibelgene har ingen "tilbaketrekkraft" ...det er ingenting som trekker bremsestemplene "helt" tilbake. Bremsestemplene blir bare presset mot bremseskiven ved trykk. Når trykket er borte blir bremsestemplene stående nøytralt uten trykk. Dersom "folk flest" ikke sørger for rensk og renhold - smøring av bevegelige deler i bremsesystemet, kan en resikere at bremsene blir liggende på, mer eller mindre. Når bremsestemplene ligger like inntill bremseskivene (Justert rett) skal en ha ca 2cm døgang på pedalen. dersom bremsestemplene skulle trekkest tilbake ville man få stor døgang. Døgang kan justerest etterhvert som bremseband eller klossr blir slitt. (gjørest vanligvis på service det)
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #53 på: november 26, 2009, 23:15:12 pm »

Gummibelgene har ingen "tilbaketrekkraft"

Hvis du prøver å strekke gummi vil du se at de ønsker å gå tilbake til formen den hadde. Det er kun snakk om 1 mm, men den er viktig.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4054
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #54 på: desember 02, 2009, 09:17:04 am »

Så ser det ud til at der er fremgang i sikte  Glad

Har købt mig en komplett forstilling der skal være i god nok stand til at blive boltet direkte på 72'eren. Så da lander jeg i et dilemma om at skulle bytte hele forstillingen eller bare kaliberne.. Men herefter bliver det forhåbentlig bare udluftning af bremser, og så et håb om lidt indendørs mekking da der i skrivende stund er minus 10 ude  Sjokkert

Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4054
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #55 på: januar 18, 2010, 20:53:15 pm »

Lurer lidt på en lille ændring i planer af udseende??  Glad
Bare med Cookie Cutters, der ikke findes i noen av Selecta udgaverne..
Tænker jeg må have lidt hjælp fra Anders til at få bilen så lav som dette  Blunker



* Billede 3.jpg (41.38 KB, 676x249 - vist 188 ganger.)
« Siste redigering: januar 18, 2010, 20:56:52 pm av Jens-Ole aka "Dansken" » Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
anders.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1926
Bosted: tønsberg



Vis profil
« Svar #56 på: januar 18, 2010, 23:38:53 pm »

hehe ikke no stress det  Gliser
Loggført

1 up
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4054
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #57 på: mars 16, 2010, 20:22:31 pm »

Så var der liv i motoren!  Gliser
Startede med at bytte benzinslanger i motorrummet og nyt benzinfilter også. Så blev der set om der var noget gnist og tænding. Var i følge min lillebror dårlig med det, så vi begyndte at fejlsøge. Det viste sig så bare at det var fordi han ikke havde set godt nok efter...  Osteaktig
Et par startkabler koblet på golf 3 og en benzinslange op i en reservedunk senere...................

HA HA HA HA HA HA og det store smil frem på 3 brødre med lige dele olie i blodet  Gliser Motoren startede og spinner som en kat (næsten da) efter 5 til 6 års uden strøm og benzin.

Alt for bare at finde ud af at der var hul i tanken  Osteaktig
Ja ja, det er vel en del af sjarmen ved det vi nu engang holder på med.

Men med bremserne monteret foran er det snart bare småjusteringer og rust der skal laves, og nye dæk, og sporing, og lyskontroll, og belter, og......... Ja der er vel lidt før EU-kontrol  Blunker Men med bremser, motor og foråbentlig snart rust ser det her ganske lovende ud synes jeg!  Glad
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Thoresen
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4336
Bosted: Horten


Ække laft før du henger igjen på brosteinen


Vis profil
« Svar #58 på: mars 16, 2010, 20:44:15 pm »

Kult da er det snart ut å kruse Kult
Loggført

Visse biler kler bare ikke høyde
www.telehiv-jumpers.com




Proud member of Senkemafia'n.
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #59 på: mars 16, 2010, 21:25:38 pm »

behold the cookies å få den mot bakken..... å deilig følelse at den startet vel, lykke til videre  Kult
Loggført
Sider: 1 [2] 3 4 ... 6
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!