april 28, 2024, 03:28:05 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 4 5 [6] 7
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Espens brannbil  (Lest 51565 ganger)
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #150 på: april 27, 2008, 10:44:39 am »

når får vi se bilder av boblen din?  59 mod?

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,4140.0.html  Glad

Takk for bildene Patrick!
Loggført

1969 Militær-buss
Tele-75
Juniormedlem
**
Innlegg: 55
Bosted: Alta



Vis profil
« Svar #151 på: april 27, 2008, 12:05:01 pm »

Godt å se at brannbilen overlevde peppes :-)

Bayen som vi leide ut en gang til russen blei helt ramponert etter ei ukes tid, henta den t-bake med makt da æ oppdaga ka som skjedde, i tillegg så hadde russen ikke betalt forsikring så d var ikke annet å gjøre, dæven dæm va sur, med d va æ å. Den hadde orginal nyoverhalt automatkasse, som bli kjørt i filler, så blei det satt inn en manuellkasse fra en 81mod t2, som med litt bandskap og en kvelds skruing og sveising. 1 dag hadde de bilen før dæm kjørte over en kantstein og knuste gesrkassa, men da va min tolmodighet slutt!
Amerika Bayen tok brodern til oslo og hadde den i daglig drift i 4-5 år inkl, en tur i året oslo-alta og t bake, før den blei solg som delebil/prosjekt.
Loggført

Lykkelig eier av en vw transporter 75mod og en 94mod lang Caravelle med 2,5l bensin og automat

Tidligere VW

Vw transporter dobbel cabiner 1600cc 1973
Vw transporter dobbel cabiner 1600cc 1969
Vw transporter campingbil       1600cc 1971
Vw 411 stasjonsvogn             1700cc 1973
Vw 411 LE sedan                   1800cc 1973
Vw 411 LE sedan                   1800cc 1974
Vw boble                              1200cc 1961   
Vw boble roadster prosjekt      1600cc 1971
Vw transporter syncro  1,9 bensin       1989
Vw caravelle               2,1 bensin       1988
Muligens et par transportere som jeg har glemt + 5-6 passater/audi 80, 2 K70 og en haug med andre biler og kjøretøy.
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #152 på: april 27, 2008, 16:09:23 pm »

Oj oj oj, å leie ut bilen til russ. Og jeg som trodde jeg var gal som leide ut til Peppes  Gliser
Loggført

1969 Militær-buss
Tele-75
Juniormedlem
**
Innlegg: 55
Bosted: Alta



Vis profil
« Svar #153 på: april 27, 2008, 17:34:05 pm »

5 søte jenter på 18 år, kan man gjøre annet, når de ber pent?
 Øyerulling
Loggført

Lykkelig eier av en vw transporter 75mod og en 94mod lang Caravelle med 2,5l bensin og automat

Tidligere VW

Vw transporter dobbel cabiner 1600cc 1973
Vw transporter dobbel cabiner 1600cc 1969
Vw transporter campingbil       1600cc 1971
Vw 411 stasjonsvogn             1700cc 1973
Vw 411 LE sedan                   1800cc 1973
Vw 411 LE sedan                   1800cc 1974
Vw boble                              1200cc 1961   
Vw boble roadster prosjekt      1600cc 1971
Vw transporter syncro  1,9 bensin       1989
Vw caravelle               2,1 bensin       1988
Muligens et par transportere som jeg har glemt + 5-6 passater/audi 80, 2 K70 og en haug med andre biler og kjøretøy.
HaraldL
Seniormedlem
****
Innlegg: 250
Bosted:



Vis profil
« Svar #154 på: mai 05, 2008, 21:11:00 pm »

I disagree Osteaktig Du skal ha seriøst ha klokketro på at det bærer frukter i form av intime relasjoner i nær fremtid om noe sånt skulle kommet på tale...speaking out of me arse, ofcourse...
Loggført

x 1961 Type 1 Gulf Blue 'Hard Drop Bugs'
x 1984 Type 2 (T3) 1,6 TD
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #155 på: mai 11, 2008, 18:05:27 pm »

Peppes-folka ødela låsen i skyvedøra mi. Åpnet den opp i dag og så at den ytterste  metall-"knotten" er helt deformert. Det tyder på at en smarting trolig har brukt feil nøkkel og dratt til med makt. Men enden på låsesylinderen er kanskje også laget av forholdsvis mykt metall nettopp for å deformeres ved innbrudd, hva vet vel jeg.

Dette spørsmålet er så sært at jeg kanskje bør stille det i en egen tråd, men jeg prøver -hvordan fikser jeg dette? Jeg må kanskje bytte låsesylinder, men hvordan får jeg løsnet platene og overført dem til den "nye" sylinderen?

Loggført

1969 Militær-buss
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #156 på: mai 11, 2008, 18:26:22 pm »

...og her er bilde...


*  (63.25 KB, 872x660 - vist 237 ganger.)
Loggført

1969 Militær-buss
Bjørnar
Supermedlem
*****
Innlegg: 693
Bosted: Byåsen Trondheim



Vis profil WWW
« Svar #157 på: mai 11, 2008, 18:59:28 pm »

Spretter ikke platene ut når du drar ut nøkkelen da?
Loggført

EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #158 på: mai 11, 2008, 19:05:19 pm »

Jo, de gjør det. Hva tenker du på?
Loggført

1969 Militær-buss
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #159 på: mai 11, 2008, 19:40:23 pm »

du tar berre ut platene mulig det er slått en kant så dem ikke skal sprette ut men det kan du lett fikse med en skarp kniv eller lignende:Det er mulig det ligger nye låsesylindre på delelageret til veteranvwklubben.har sett noen der som ligner.
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #160 på: mai 11, 2008, 19:53:09 pm »

Har en lås liggende som jeg tok fra hverandre, men de platene halte jeg og dro i med tang uten å få de løs. De "fjærer" bare tilbake. Ser ikke noe kant heller. Jeg får fikle litt mer...
« Siste redigering: mai 11, 2008, 19:57:31 pm av EspenX » Loggført

1969 Militær-buss
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #161 på: mai 12, 2008, 22:08:58 pm »

Klarte ikke få ut platene. Fikk også råd om at det er små fjærer inni sylinderen som gjør at det ikke er bare bare å flytte over skivene til ny sylinder... *gulp*

Men løste problemet midlertidig ihvertfall. Viste seg at låsebolten var veldig treg, men med litt rens, slip og oljing ble det fart på den igjen. Da ble motstanden så liten at selv den ødelagte sylinderen funker, men på sikt må jeg skaffe ny sylinder, for låsen lugger fortsatt.
Loggført

1969 Militær-buss
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #162 på: mai 12, 2008, 22:11:55 pm »

Fikk forresten på en veldig kul detalj i dag - takket være Hebfan/Espen - men jeg tror jeg skal la være å legge ut bilde av det, og beholde en liten "overraskelse" til sommerens treff Glad
Loggført

1969 Militær-buss
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #163 på: mai 12, 2008, 22:21:07 pm »

Luremus.  Gliser
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
haz
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene



Vis profil
« Svar #164 på: mai 12, 2008, 22:23:58 pm »

kan love at det ble knalltøft, passet perfekt
Loggført
Tele-75
Juniormedlem
**
Innlegg: 55
Bosted: Alta



Vis profil
« Svar #165 på: mai 13, 2008, 22:55:29 pm »

Vær no ikke kip, fortell ka du har fått til brannbilen hehe, gidde ikke å kjøre sørover på vw treff midt i mc sesongen  Gliser
Loggført

Lykkelig eier av en vw transporter 75mod og en 94mod lang Caravelle med 2,5l bensin og automat

Tidligere VW

Vw transporter dobbel cabiner 1600cc 1973
Vw transporter dobbel cabiner 1600cc 1969
Vw transporter campingbil       1600cc 1971
Vw 411 stasjonsvogn             1700cc 1973
Vw 411 LE sedan                   1800cc 1973
Vw 411 LE sedan                   1800cc 1974
Vw boble                              1200cc 1961   
Vw boble roadster prosjekt      1600cc 1971
Vw transporter syncro  1,9 bensin       1989
Vw caravelle               2,1 bensin       1988
Muligens et par transportere som jeg har glemt + 5-6 passater/audi 80, 2 K70 og en haug med andre biler og kjøretøy.
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #166 på: mai 14, 2008, 09:18:37 am »

Vi får gjøre et unntak for altaværinger da... PM Glad
Loggført

1969 Militær-buss
Tele-75
Juniormedlem
**
Innlegg: 55
Bosted: Alta



Vis profil
« Svar #167 på: mai 14, 2008, 19:24:25 pm »

Hehe takk, tøft va d
Loggført

Lykkelig eier av en vw transporter 75mod og en 94mod lang Caravelle med 2,5l bensin og automat

Tidligere VW

Vw transporter dobbel cabiner 1600cc 1973
Vw transporter dobbel cabiner 1600cc 1969
Vw transporter campingbil       1600cc 1971
Vw 411 stasjonsvogn             1700cc 1973
Vw 411 LE sedan                   1800cc 1973
Vw 411 LE sedan                   1800cc 1974
Vw boble                              1200cc 1961   
Vw boble roadster prosjekt      1600cc 1971
Vw transporter syncro  1,9 bensin       1989
Vw caravelle               2,1 bensin       1988
Muligens et par transportere som jeg har glemt + 5-6 passater/audi 80, 2 K70 og en haug med andre biler og kjøretøy.
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #168 på: mai 14, 2008, 19:38:05 pm »

Kva med ein bortgøymt vestlending, då?  Gliser
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #169 på: mai 14, 2008, 19:41:26 pm »

eller en som ligger på sjukehus Blunker
Loggført
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #170 på: mai 14, 2008, 19:47:35 pm »

Hva skal jeg si til sånt a? PM Blunker

Jeg skulle vel egentlig bare holdt kjeft, dette virker nok mer spennende enn det er Glad
Loggført

1969 Militær-buss
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #171 på: mai 18, 2008, 19:29:43 pm »

Prøver å få bort falmingen på bussen om dagen, men det slår aldri feil... Sol og skyfri himmel, værmeldingen lover oppholdsvær hele dagen, men så snart jeg tar frem pusseutstyret, så kommer regnet....

Det skjedde selvfølgelig også i dag, så nå har jeg skiftet taktikk, nå tar jeg bare en liten del av bilen av gangen. Vask, lakkrens, polish og voksing tar tid på en panelbuss...

Vet ikke om det går så bra frem av bildet, men øverste panel til høyre er resultatet av Meguiar's deep crystal paint cleaner. Det er en slags kjemisk rubbing. Er veldig fornøyd, med polish og voks også så blir bilen merkbart et hakk eller to dypere rød.


* pusspuss.jpg (145.16 KB, 1296x972 - vist 254 ganger.)
Loggført

1969 Militær-buss
Tele-75
Juniormedlem
**
Innlegg: 55
Bosted: Alta



Vis profil
« Svar #172 på: mai 18, 2008, 21:00:40 pm »

Ser lekkert ut, sku ønske at det bare var polering som skulle til for å få televogna til å skinne like flott Tvilende 
Loggført

Lykkelig eier av en vw transporter 75mod og en 94mod lang Caravelle med 2,5l bensin og automat

Tidligere VW

Vw transporter dobbel cabiner 1600cc 1973
Vw transporter dobbel cabiner 1600cc 1969
Vw transporter campingbil       1600cc 1971
Vw 411 stasjonsvogn             1700cc 1973
Vw 411 LE sedan                   1800cc 1973
Vw 411 LE sedan                   1800cc 1974
Vw boble                              1200cc 1961   
Vw boble roadster prosjekt      1600cc 1971
Vw transporter syncro  1,9 bensin       1989
Vw caravelle               2,1 bensin       1988
Muligens et par transportere som jeg har glemt + 5-6 passater/audi 80, 2 K70 og en haug med andre biler og kjøretøy.
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #173 på: mai 26, 2008, 21:59:11 pm »

På vei hjem fra Bug Camp ble motoren plutselig langt slappere, fikk den ikke over 60 (det samme skjedde dagen før også på slutten av cruisingen). Med hjelp fra Børge og Holmsen ble stiften justert, den var visstnok for tight. Samtidig har jeg kanskje kjørt med litt stram viftereim så vi shimsa den ut litt.

Motoren ble bedre på en måte - toppfarten var tilbake som den skulle, men motoren gikk veldig ujevnt på turtall. På tomgang høres den normal ut, men med turtall så går det i rykk og napp og den dør hvis man kjører den på normalt turtall på 1. giret. Noen som har forslag til hva som er feil? Vi justerte stiften på ren feeling i grøftekanten, kan det rett og slett være for stor stifteåpning som gjør den så ruskete? Eller kan det være så galt at jeg har satt på fordeler-lokket feil? (er vel leppe til klipsene bare på to sider, så da må jeg eventuelt ha satt den på 180 grader feil?)

Tar imot alle forslag med takk Glad
Loggført

1969 Militær-buss
Boerge
Seniormedlem
****
Innlegg: 339
Bosted: Vaxholm, Stockholm, Sverige


Vis profil

« Svar #174 på: mai 27, 2008, 08:02:19 am »

Vi justerte stiften på ren feeling i grøftekanten, kan det rett og slett være for stor stifteåpning som gjør den så ruskete? Eller kan det være så galt at jeg har satt på fordeler-lokket feil? (er vel leppe til klipsene bare på to sider, så da må jeg eventuelt ha satt den på 180 grader feil?)

Tar imot alle forslag med takk Glad

Du satte ikke fordelerlokket feil - det la jeg merke til. Stiftåpningen kan med hell rejusteres. Lettere snøblind og uten skikkelig måleverktøy ble den stiftjusteringen en smule improvisert.
Loggført

Cowboys from Hell
98super
Supermedlem
*****
Innlegg: 664
Bosted: Oslo/Langesund


Vis profil

« Svar #175 på: mai 27, 2008, 18:36:49 pm »

Er det lenge siden ventiler ble juster da Espen ? å takk for sist.  Kult
Loggført
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #176 på: mai 28, 2008, 10:04:55 am »

Er vel 5000 km siden så er nok på tide med en mini-tune up av stift, ventiler, tenning, oljeskift så krysser jeg fingrene for at det gjør susen. Nå ble stiftjusteringen gjort uten måling, så jeg har et lite håp om at den dårlige gangen skyldes for stort gap.
Loggført

1969 Militær-buss
haz
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene



Vis profil
« Svar #177 på: mai 28, 2008, 10:43:47 am »

Ikke sikkert alt dette trengs, men om du bruker noen hundringser så tar du en rask skift av; tennpluggar, tennpluggledninger, fordelerlokk, stift og justere denne korrekt, rotor, kondensator samt en ventiljustering - er ting du kan vurdere.
Loggført
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #178 på: juni 04, 2008, 19:40:30 pm »

Har stått på for å få brannbussen klar for Bug Run den siste tiden. I dag kosta jeg på meg fire nye Nokian Hakka C-van-dekk og det var STOR forskjell fra de 20 år gamle Barum Cargo-dekkene som sto på før. Bilen ble mer retningsstabil, komforten bedret seg betraktelig - føles nesten som jeg har bytta dempere  - og dekkstøyen er mindre. Moderne dekk anbefales herved på det varmeste Glad

Det betyr også at jeg har gitt opp jakten på offroad-dekk forresten.

Gleden over å være klar til Bug Run måtte jo selvfølgelig oppveies av et problem som gjør at jeg trolig ikke kjører brannbuss til Mantorp likevel... Igår ble bremsepedalen plutselig veldig hard og det var tydelig at bremseskoene var for tighte. I det siste har jeg også hatt et problem med at bremsene skriker noe helt grønnjævlig høyt. Igår brukte jeg flere timer med å glane inn i små høl i bremsetrommelen, men måtte til slutt få hjelp av Børge for å få justert bremseskoene. Alt var fryd og gammen i omtrent én time, før skrikingen var tilbake igjen. Og i morges begynte bremsepedalen å bli hard igjen... Børge hadde allerede hintet om problemet igår kveld; at det virket som om det ikke var låsepinner på alle justeringsskruene/stjernene.

Jeg fikk heldigvis masse hjelp fra Holmsen og Kim til å åpne bremsetromlene og justere på nytt i dag. Alt så helt bra ut, bortsett fra at et par av låsepinnene som skal hindre justeringsstjernene å røre på seg var for slappe slik at bremseskoene trolig raskt skrudde seg til etter gårsdagens justering.

Vi fiksa problemet, men skrikingen i bremsene ville ikke bort. Bremseskoene var litt "glassaktige", trolig pga varmeutvikling, så vi slipte det bort med fint sandpapir, men jeg har fortsatt verdens mest høylydte bremser.

Jøran hørte skrikingen og jeg tror han satte fingeren på problemet - siden bilen bare har gått 22.000 km er bremseskoene trolig originale. Det er masse belegg igjen på dem, men de er kanskje rett og slett blitt for gamle og harde. Det betyr at jeg må ha nye bremsesko foran (bak er de byttet), men det får jeg ikke fikset 14 timer før vi reiser til Bug Run.   Tvilende

Så nå er valget å kjøre med bremser som forsåvidt fungerer, men som lager voldsomt ulyd eller la brannbilen stå. Jeg har vært så gira på å kjøre brannbilen til Mantorp, men jeg er veldig usikker når ikke bremsene er 100 prosent. I øyeblikket heller jeg mot å heller ta Ghia'n, den er jo bedre å kjøre så langt med og cab i dette været må bli knall, men det endrer overnattingsplanene og jeg får med meg omtrent bare en tannbørste og et par underbukser siden det er hattehyllestørrelse på bagasjeplassen når taket er nede... Decisions, decisions...

Loggført

1969 Militær-buss
haz
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene



Vis profil
« Svar #179 på: juni 04, 2008, 21:13:06 pm »

du har ihvertfall valget
Loggført
Sider: 1 ... 4 5 [6] 7
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!