april 26, 2024, 23:08:32 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2] 3 4
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Zezner's 1303 S BIG  (Lest 36736 ganger)
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #30 på: november 29, 2009, 14:03:36 pm »

Bruk ei stor vannpumpetang og få laus justeringsstjernene, er du heldig klarar du det utan å ødeleggja dei(bruk masse rustløysar) vist ikkje må du handle nye, men bruk ivertfall koparpasta så dei ikkje ruster eller setter seg!

Bremsebånda kan du pusse over med smergellerret Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Zezner
Medlem
***
Innlegg: 135
Bosted: Bærum


1303 S BIG


Vis profil
« Svar #31 på: november 29, 2009, 20:21:14 pm »

Da kommer en update!
Helgen er snart over og jeg har fått gjort litt.
Som sagt før så er hjullageret av og her er noen bilder av det:





Også glemte jeg å ta bilder av monteringen Rekker tunge

Her er noen bilder av at jeg renser bakplaten og bytter bremsepumpe:



Litt beskyttelse så det ikke kommer masse ruststøv inn i hjullager greasen..





Etter rensing og montering av ny pumpe



Takk Tistlo, prøvde å få dem opp, og den ene løsnet lett mens den andre sitter bom fast..



Brukte verktøy på boks og shock spray og slo med en skrutrekker og hammer, og da flytta den seg en halv gang (den låseren var oppe på en av taggene, også fikk jeg den til å dette ned.) Prøver igjen til uken, men hvis jeg ikke får den løs, hva er det da som må byttes for at jeg skal få en ny? Hele bakplaten? Er den skruen så viktig?

Mvh. Zezner

Ps. Beklager enorme bilder...
Loggført

Boble 1303 S Prosjekttråd
Zezner
Medlem
***
Innlegg: 135
Bosted: Bærum


1303 S BIG


Vis profil
« Svar #32 på: november 29, 2009, 20:30:46 pm »

Har oppdatert førstesiden litt Øyerulling
Loggført

Boble 1303 S Prosjekttråd
Zezner
Medlem
***
Innlegg: 135
Bosted: Bærum


1303 S BIG


Vis profil
« Svar #33 på: desember 03, 2009, 18:00:08 pm »

Hei, fikk idag nye bremsebånd fra HotShop. Det fulgte med en slags bruksanvisning der det sto at bremsebånd bare måtte byttes av personer som har riktig kompetanse.

Så spørsmålet er vel egentlig om JEG kan bytte dem? Regner egentlig med at dere vw entusiaster ikke sender bilen til verksted for å skifite noe som helst på bilen...


Mvh. Zezner
Loggført

Boble 1303 S Prosjekttråd
RuneL
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: Hamar / Trondheim



Vis profil
« Svar #34 på: desember 03, 2009, 18:14:38 pm »

Hei, fikk idag nye bremsebånd fra HotShop. Det fulgte med en slags bruksanvisning der det sto at bremsebånd bare måtte byttes av personer som har riktig kompetanse.
Så spørsmålet er vel egentlig om JEG kan bytte dem? Regner egentlig med at dere vw entusiaster ikke sender bilen til verksted for å skifite noe som helst på bilen...
Mvh. Zezner
Føler du deg sikker på at du har gjort en god jobb når du skrur på igjen hjulet så bør det gå greit. Er du usikker i starten kan du prøve å få noen til å være med deg slik at du får bekreftet at du gjør det riktig.. Det er ikke no rakketforskning men det skal nå gjøres rett.
Loggført

Anders Røsåsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia



Vis profil
« Svar #35 på: desember 03, 2009, 20:19:07 pm »

Bremseband fikser du sjøl Glad om det er mye du lurer på hadde je råda sei til å kjøpe dei ei slik how to bok eller f.eks vw beetle manual. Da får du svar på mye. Fint lesestoff på sengekanten er det å Glad
Loggført



VW 1300 69 (Grøfterenser`n)
VW 1303S automatic 73 (SOLGT)
VW 1200 Jeans 73 (SOLGT)
VW 1200 65
VW T2 Bay 1975
VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
Stein.H
Seniormedlem
****
Innlegg: 367
Bosted: Sandefjord



Vis profil
« Svar #36 på: desember 03, 2009, 20:51:49 pm »

Noe som er greit, er å se hvordan alt er før demontering,(ta eventuelt bilde) og demonter ei side av gangen.
Da har du noe å se etter når du monterer sammen igjen Blunker
Loggført

Tlf 92062314
Zezner
Medlem
***
Innlegg: 135
Bosted: Bærum


1303 S BIG


Vis profil
« Svar #37 på: desember 03, 2009, 22:46:27 pm »

Takker for svar. Jeg har sett på bildet fra den boka jeg har, og det ser rimelig enkelt ut. Har også sett hvor alle delene jeg har skal. Men da skal jeg gjøre dette i morgen/lørdag.

Mvh. Zezner
Loggført

Boble 1303 S Prosjekttråd
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #38 på: desember 04, 2009, 10:01:23 am »

Husk at justeringsskruene skal stå en vei - det er en skråkant der skoen tar borti.

Og sørg for at de skruene er løse og går lett og justere - en liten dæsj kobberfett på gjengene etterpå og på alle glideflater rundt om kring er konge.
Loggført
Zezner
Medlem
***
Innlegg: 135
Bosted: Bærum


1303 S BIG


Vis profil
« Svar #39 på: desember 04, 2009, 12:26:59 pm »

Husk at justeringsskruene skal stå en vei - det er en skråkant der skoen tar borti.

Og sørg for at de skruene er løse og går lett og justere - en liten dæsj kobberfett på gjengene etterpå og på alle glideflater rundt om kring er konge.
Hei, jobbet med dette igår, og nå er det lett å justere de. Glad


Mvh. Zezner
Loggført

Boble 1303 S Prosjekttråd
Golfblau
Medlem
***
Innlegg: 111
Bosted: Horten



Vis profil
« Svar #40 på: desember 04, 2009, 15:35:46 pm »

Bruk ei stor vannpumpetang og få laus justeringsstjernene,

Eller bruk en dor (eller noe som kan funke som dor) og bank ut fra baksiden - funker også Glad
Loggført

1960/61 T1
Zezner
Medlem
***
Innlegg: 135
Bosted: Bærum


1303 S BIG


Vis profil
« Svar #41 på: desember 04, 2009, 19:00:02 pm »

Bruk ei stor vannpumpetang og få laus justeringsstjernene,

Eller bruk en dor (eller noe som kan funke som dor) og bank ut fra baksiden - funker også Glad

Vannpumpetang fungerte ikke fordi den justeringsskrua har en sånn låse sak så jeg får ikke klemt rundt .. Men jeg brukte shock spray, skrutrekker og tålmodighet, så gikk det tilslutt!

Mvh. Zezner
Loggført

Boble 1303 S Prosjekttråd
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #42 på: desember 05, 2009, 01:19:46 am »

Låseplata bøyer du opp med eit skrujern den Blunker

Men Gulfblau sitt tips var lurt! Ivertfal om du har fått opp eine sida allerede!
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Zezner
Medlem
***
Innlegg: 135
Bosted: Bærum


1303 S BIG


Vis profil
« Svar #43 på: desember 05, 2009, 01:37:05 am »

Men er det åpent helt igjenom? Mener jeg ikke så noe "skrue" når jeg fikk ut den ene. Men som sagt så er begge ute og i morra skal bremsebåndene byttes, hjulet skal på også er det hjullageret på den andre siden Rekker tunge

Men burde jeg kjøpe nye bremsebånd til den andre siden også? Da har jeg gått over begge to.. Men er det noe poeng?

Mvh. Zezner
Loggført

Boble 1303 S Prosjekttråd
Stein.H
Seniormedlem
****
Innlegg: 367
Bosted: Sandefjord



Vis profil
« Svar #44 på: desember 05, 2009, 01:47:53 am »

Bremser byttes parvis,for å unngå skeiv bremseefekt,men den delen med tagger på har du fått den ut.den må nemlig svive fritt i hullet ,for at du skal kunne legge til bremsene.Få den ut puss den fin med ei fil eller lignede smør alt inn med kobberpasta etterpå
Loggført

Tlf 92062314
Zezner
Medlem
***
Innlegg: 135
Bosted: Bærum


1303 S BIG


Vis profil
« Svar #45 på: desember 05, 2009, 14:33:42 pm »

Husk at justeringsskruene skal stå en vei - det er en skråkant der skoen tar borti.

Og sørg for at de skruene er løse og går lett og justere - en liten dæsj kobberfett på gjengene etterpå og på alle glideflater rundt om kring er konge.
Hei, jobbet med dette igår, og nå er det lett å justere de. Glad


Mvh. Zezner
Ja, jeg har fått den ut Rekker tunge


Vel, da har jeg vært ute i garasjen for å montere bremser, MEN (det er jo ALLTID et men) jeg har jo selvfølgelig glemt å bestille den stangen som er til håndbremsen... Så da får jeg ikke gjort noe idag heller...

Dette går ALT for sakte..

Mvh. Zezner
Loggført

Boble 1303 S Prosjekttråd
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #46 på: desember 05, 2009, 14:40:26 pm »

Du har vel den armen ifrå dei gamle bremsane dine vel?? Det er jo berre å flytte over den!
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Zezner
Medlem
***
Innlegg: 135
Bosted: Bærum


1303 S BIG


Vis profil
« Svar #47 på: desember 05, 2009, 15:07:33 pm »

Jeg har det ja, men det ser ikke ut som om det er meningen at den skal tas av.. Den sitter i allefall fast og den har en tykkere ende sånn at den ikke skal dette igjenom.. Men hvis du vet hvordan man får den ut, så vil jeg gjerne høre!


Mvh. Zezner
Loggført

Boble 1303 S Prosjekttråd
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #48 på: desember 05, 2009, 15:16:44 pm »

Den er festa med ein nagle eller noko, og bak den sitter det ei låseskiva eller splint/e-skiva. Pirk av låseskiva med skrujern etc og dunk naglen gjennom, vips armen er laus Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Zezner
Medlem
***
Innlegg: 135
Bosted: Bærum


1303 S BIG


Vis profil
« Svar #49 på: desember 05, 2009, 15:21:09 pm »

Har fått av den skiven, men den har alikevell en tykkere ende.. Men har den bare rusta litt kanskje? Sånn at den ser større ut enn det den er? Er det meningen at man skal kunne ta den ut?

Mvh. Zezner
Loggført

Boble 1303 S Prosjekttråd
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #50 på: desember 05, 2009, 15:22:32 pm »

Hammar og evt dor hjelper Glad

Den går an å få av ja!
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Zezner
Medlem
***
Innlegg: 135
Bosted: Bærum


1303 S BIG


Vis profil
« Svar #51 på: desember 05, 2009, 15:26:29 pm »

Ok, takk skal du ha! Da skal jeg ut å sjekke!

Mvh. Zezner
Loggført

Boble 1303 S Prosjekttråd
Zezner
Medlem
***
Innlegg: 135
Bosted: Bærum


1303 S BIG


Vis profil
« Svar #52 på: desember 06, 2009, 00:35:19 am »

Oppdatering:
Takket være Tistlo fikk jeg gjort noe i dag!

Bilen er nå på bakken og jeg er ferdig med hjullageret og bremser på venstre side bak. (Er ikke HELT ferdig med bremser, men de er montert. Har ikke koblet bremsene til bremsekabelen)

Noen bilder fra dagen:



Forskjell på orginal og repro....


Ferdig montert



På bakken:


Bare ett spørsmål:


Må jeg ha på den som trykker fjæren ned? Igjen så er jo ikke repro det samme som orginal og på orginal fjæren så er de to som skal festes til bremsen mye høyere opp, derfor ligger ikke fjæren i spenn. Må jeg ha den der eller spiller det ingen rolle?

Mvh. Zezner
Loggført

Boble 1303 S Prosjekttråd
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #53 på: desember 06, 2009, 02:21:59 am »

Ser bra ut detta! Og den klipsen rundt fjøra gjer sikkert ingenting om tar borti fjøra litt Glad

Når du no har fått alle bremsane dine skifta så må du justera dei. Då må du bruka eit skrujern og vri dei stjernene rette vegen, gjennom holet bak på trommelen. Du strammer til hjulet ikkje går rundt lenger, så tilbake 2-3 hakk på stjerna. så må du pumpa pedalen lenge, minst 20 gode trykk, for å få sentrert bremsebånda (krever att du har lufta bremsene som igjen krever att du har bånda relativt stramme) Så må du justera bremsane igjen, pumpa meir, justera, pumpa og sjølvsagt lufta bremsane.

Mao. du må kombinera lufting av bremser og justeringa, men tilslutt får du kjempebra bremser Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Zezner
Medlem
***
Innlegg: 135
Bosted: Bærum


1303 S BIG


Vis profil
« Svar #54 på: desember 06, 2009, 11:46:10 am »

Takk igjen! Skal huske dette til jeg skal lufte bremsene, men nå er det først skifte bremser og hjullager på høyreside. Blir spennende å se hvor lang tid jeg bruker på den siden når jeg vet hva jeg skal gjøre!

Mvh. Zezner
Loggført

Boble 1303 S Prosjekttråd
Zezner
Medlem
***
Innlegg: 135
Bosted: Bærum


1303 S BIG


Vis profil
« Svar #55 på: januar 20, 2010, 15:56:15 pm »

Bitte liten oppdatering...
Som dere sikkert ser er det lenge siden jeg har skrevet noe her... Det er fordi at det som vanlig går veeeeeldig sakte fremover.
Men nå er jeg ferdig med alle hjullagrene og skiftet bremsene bak. Det som mangler med hjul greiene bak er koble til bremserørene igjen, skifte de bremseslangene som er av gummi og lufte bremsene..  Etter det kommer rusten og bytte noen (2-3) skjermer. Vet ikke hvor lang tid det tar å fjerne all rusten i og med at en kompis av meg skal gjøre det, og jeg vet ikke hvor lang tid han bruker på det!

mvh. Zezner
Loggført

Boble 1303 S Prosjekttråd
røed
Seniormedlem
****
Innlegg: 318
Bosted: bærum


1303s


Vis profil
« Svar #56 på: januar 20, 2010, 16:28:59 pm »

det var på tide du satt reva i gir !  Rekker tunge  skru ut bensintanken så kommer jeg. ps strøk på eu kontrol i dag  Sint hjullager foran, men ikke tro du er no fordet!!!
Loggført
Zezner
Medlem
***
Innlegg: 135
Bosted: Bærum


1303 S BIG


Vis profil
« Svar #57 på: januar 20, 2010, 16:31:15 pm »

Haha, da sier vi det. Hva var det jeg sa! Du hadde jo ingen manellapp å gå etter! Men hjullager foran er enkle greier. Jeg kan fikse det også tar du rusten min!

Da blir bensintanken tatt ut i kveld eller i morgen, også ser det ut som vi er i gang med rusten ja!

Mvh. Zezner
Loggført

Boble 1303 S Prosjekttråd
Zezner
Medlem
***
Innlegg: 135
Bosted: Bærum


1303 S BIG


Vis profil
« Svar #58 på: januar 26, 2010, 19:55:01 pm »

Oppdatering

I går var en veldig effektiv dag og det var jo fordi røed her på forumet kom innom en tur og startet med rustsveising!
Før:


Etter:


Vi ble veldig fornøyde begge to.

Jeg startet å justere bremsene også.
MEN når vi var ferdig for dagen og hadde puttet diverse greier i bagasjerommet foran, så fant vi ut at det var noe mer som skulle nedi der, og jeg dro i den "snora" for å åpne, men den bare ga etter. Den røk Trist Spørsmålet er nå: Hvordan får jeg åpnet bagasjerommet igjen uten å skjære i stykker hele panseret?

Og mitt andre spørsmål: Skal jeg kjøpe repro skjermer fra HotShop eller finne noen brukte orginale?

Mvh. Zezner
Loggført

Boble 1303 S Prosjekttråd
Lid
Supermedlem
*****
Innlegg: 1060
Bosted: Farsund



Vis profil
« Svar #59 på: januar 26, 2010, 20:51:19 pm »

Hva er galt med de du har? Skjemene ser jo veldig bra ut de da
Loggført
Sider: 1 [2] 3 4
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!