april 23, 2024, 12:35:00 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 2 [3] 4
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Zezner's 1303 S BIG  (Lest 36705 ganger)
Zezner
Medlem
***
Innlegg: 135
Bosted: Bærum


1303 S BIG


Vis profil
« Svar #60 på: januar 26, 2010, 21:17:06 pm »

Den høyre foran er spist opp nederst og vi måtte rive den av fordi noen av festene gikk i stykker og vi fikk derfor ikke skrudd ut alle boltene. Uansett så hadde jeg tenkt til å bytte de for lenge siden.

Men hva er best? Burde jeg kjøpe orginale? Helst vil jeg kjøpe fra HotShop fordi de er "nye".

Mvh. Zezner
Loggført

Boble 1303 S Prosjekttråd
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #61 på: januar 26, 2010, 22:09:29 pm »

Du burde  ha redda den du har, lause boltar brukar du vinkelslipar på, treng ikkje riva sond skjermen for å få den av, Men du vert nok mest fornøygd med brukt orginalskjerm framfor repro fjattel som er tynt og passar dårleg etc.

Ang panseret, har du prøvd å slita håndtaket kraftig oppover mot ruto? Det kan hende det løysner då.. Eller so kan du ofra handskeromspappen og fiska opp vaieren derifrå, men om du søker på forumet her so finn du eitpar forskjellige oppskrifter på dette
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Zezner
Medlem
***
Innlegg: 135
Bosted: Bærum


1303 S BIG


Vis profil
« Svar #62 på: januar 26, 2010, 22:22:16 pm »

Vel, nå er skjermen ødelagt... tror kompisen min har kjøpt fra hotshop.. han har ikke klaget.. men jeg får se.

Ang. bagasjerommet så skal jeg prøve det du sa Tistlo eller så må jeg skjære håndtaket i to og kjøpe ett fra en eller annen på forumet. Det ordner seg nok.

Mvh. Zezner
Loggført

Boble 1303 S Prosjekttråd
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #63 på: januar 27, 2010, 08:38:18 am »

Oppdatering
I går var en veldig effektiv dag og det var jo fordi røed her på forumet kom innom en tur og startet med rustsveising!
Før:

Etter:

Vi ble veldig fornøyde begge to.
Jeg startet å justere bremsene også.
MEN når vi var ferdig for dagen og hadde puttet diverse greier i bagasjerommet foran, så fant vi ut at det var noe mer som skulle nedi der, og jeg dro i den "snora" for å åpne, men den bare ga etter. Den røk Trist Spørsmålet er nå: Hvordan får jeg åpnet bagasjerommet igjen uten å skjære i stykker hele panseret? ----Du må ikkje skjære sundt panseret ditt, du må skjære ut en firkant under reservehjulbrønnen..dersom det ikkje nytter å få tak i "tråden" til åpneren. Da ev. dytter du opp reservehjulet og skruer av fire 10 mm skruer til låsemekanismen. -Håpr du løser dette enklere da.

Og mitt andre spørsmål: Skal jeg kjøpe repro skjermer fra HotShop eller finne noen brukte orginale?

Mvh. Zezner
Loggført
Zezner
Medlem
***
Innlegg: 135
Bosted: Bærum


1303 S BIG


Vis profil
« Svar #64 på: januar 27, 2010, 09:42:54 am »

Takk for svar. Skal se på dette med røed i dag, så får vi se hvordan vi løser det  Rekker tunge'


Mvh. Zezner
Loggført

Boble 1303 S Prosjekttråd
Zezner
Medlem
***
Innlegg: 135
Bosted: Bærum


1303 S BIG


Vis profil
« Svar #65 på: februar 08, 2010, 22:38:41 pm »

Oppdatering

Det har skjedd litt siden sist!

Forrige gang avsluttet med at jeg og røed ikke fikk opp bagasjerommet.
Hvordan vi løste det:
Ja, vi ødelag håndtaket:

Og nei, det hjalp ikke...
Røed fant etterpå et slags lokk som bare var festet med silikon, og dermed fikk låst opp rommet med noen skrutrekkere:

Det viste seg når vi fikk det opp at den vaieren gikk tvers over bagasjerommet i stede for langs siden, det var derfor det ikke åpnet seg. Grunnen til at det lå sånn var fordi støtdemperen hadde blitt tatt ut.

Noen bilder fra rustsveisingen:




Trist

Idag har jeg mekka det støtdemperfestet ordentlig, så nå er vi ferdig med det!



Så dagens/kveldens to spørsmål:
Jeg trenger jo helt klart et nytt håndtak foran, kjøpe hos hotshop? Har kjøpt dørhåndtak fra de før, og var ikke veldig fornøyd..

Det andre spørsmålet:
Jeg har to stk kanaler som er gangske bra angrepet av rust. For det meste under og på yttersiden og hvis jeg husker riktig så var det mest foran og til ca slutten av døren. Har dere noe forslag til å få ordna dette greit nok til EU kontroll? Har ikke veldig lyst til å ta av karroseriet i denne kulden..


Takker for svar

Mvh. Zezner
Loggført

Boble 1303 S Prosjekttråd
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #66 på: februar 08, 2010, 22:46:28 pm »

Skrotnisse her på forumet har sikkert håndtak til deg! Meget hyggelig herremann å handle hos.
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #67 på: februar 08, 2010, 23:04:27 pm »

Skjer litt her ja!
Du bør behandla støtdempartårna med noko maling på begge sider!, vist ikkje ruster den nye plata som aldri før, spesielt i sveisene.......

Eg vil ikkje oppfordra til å ta nokon snarvegar når det gjeld rustsveising! Gjer det skikkeleg med ein gong, og du er kvitt rusta i maange år, i tilleg så slepp du kjøyre rundt i ein bil som er lappa og herja med, dette er spesielt hyggeleg for evt nye eigarar på ein bil..

Håndtak har eg heilt sikkert liggande om du treng ellers har Skrotnissen på lager.

Så mitt tips er å sveisa ferdig no som dekan er igang, og ikkje stoppa opp pga den rusta i innerskjermane.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Zezner
Medlem
***
Innlegg: 135
Bosted: Bærum


1303 S BIG


Vis profil
« Svar #68 på: februar 09, 2010, 13:46:45 pm »

Hei, takk for svar! Støtdempertårnet skal behandles, har kjøpt noe rustbeskyttende greier, men det kan bare påføres mellom 10-30 grader eller noe sånt.

Ang rustsveisingen: Bilen må være ferdig til 1. april og "min" rustsveiser Røed har litt å gjøre for tiden. Men om jeg har forstått det riktig så må karroseriet av for å fikse kanalen ordentlig, right? Å det er klart jeg vil ha en rustfri bil, men jeg er så klar for å kjøre nå! Har ennå ikke prøvd å kjøre den. Kanalene hadde jeg tenkt til å få fiksa om et års tid, og den gangen ordentlig!
Uansett, den kan være at far har fått tak i en fyr i Tønsberg som kunne rustsveise den, og jeg må høre priser fra han før jeg vet hva vi skal gjøre videre.

Mvh. Zezner
Loggført

Boble 1303 S Prosjekttråd
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #69 på: februar 09, 2010, 14:22:56 pm »

Skal du skifta kanalen som eit element so må du dela bilen ja,, ikkje att det er så allltfor mykje arbeid, men du kan fint fiksa kanalane om du skal berre skifta ut deler av den
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
tunolden
Nybegynner
*
Innlegg: 10
Bosted: stryn


Vis profil

« Svar #70 på: februar 09, 2010, 17:30:43 pm »


Oppdatering

Det har skjedd litt siden sist!

Forrige gang avsluttet med at jeg og røed ikke fikk opp bagasjerommet.
Hvordan vi løste det:
Ja, vi ødelag håndtaket:

Og nei, det hjalp ikke...
Røed fant etterpå et slags lokk som bare var festet med silikon, og dermed fikk låst opp rommet med noen skrutrekkere:

Det viste seg når vi fikk det opp at den vaieren gikk tvers over bagasjerommet i stede for langs siden, det var derfor det ikke åpnet seg. Grunnen til at det lå sånn var fordi støtdemperen hadde blitt tatt ut.

Noen bilder fra rustsveisingen:




Trist

Idag har jeg mekka det støtdemperfestet ordentlig, så nå er vi ferdig med det!



Så dagens/kveldens to spørsmål:
Jeg trenger jo helt klart et nytt håndtak foran, kjøpe hos hotshop? Har kjøpt dørhåndtak fra de før, og var ikke veldig fornøyd..

Det andre spørsmålet:
Jeg har to stk kanaler som er gangske bra angrepet av rust. For det meste under og på yttersiden og hvis jeg husker riktig så var det mest foran og til ca slutten av døren. Har dere noe forslag til å få ordna dette greit nok til EU kontroll? Har ikke veldig lyst til å ta av karroseriet i denne kulden..


Takker for svar

Mvh. Zezner




har  panser hantak liggande komm med bud  viss du vill ha det Blunker 47769638
Loggført

1967 boble 1300 under opp pussing.
1964 volvo pv favortitt.
1974 puch vs 50.
1968 boble 1300 dele bil.

tlf 47769638.
Zezner
Medlem
***
Innlegg: 135
Bosted: Bærum


1303 S BIG


Vis profil
« Svar #71 på: februar 15, 2010, 22:14:30 pm »

Oppdatering!

Røed var innom igjen og startet med rustsveising av kanalene, og det var en del mer enn vi trodde.....

Etter å ha dratt av denne biten med stål og silikon...


Fant vi dette...




Det var ganske ille...

Etter en rask tur på biltema for å kjøpe mer stål, og et par timer senere var vi her!:










Jeg er veldig fornøyd, Røed er ganske fornøyd.. Men han ønsker tilbakemelding fra dere!

PS. han ble ikke helt ferdig, men det er lite igjen på denne siden. Etter det er det KUN den andre igjen Rekker tunge

Mvh. Zezner
Loggført

Boble 1303 S Prosjekttråd
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #72 på: februar 15, 2010, 22:41:26 pm »

nå har du skaffa deg jobb visst karosseriet må av har jo sveist fast kanalen til bunnplata Hæ
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
røed
Seniormedlem
****
Innlegg: 318
Bosted: bærum


1303s


Vis profil
« Svar #73 på: februar 15, 2010, 22:53:30 pm »

ja men det vi lurer på er vel om dette er bærende og om detter er bra nokk, dette er den metoden vi fandt uten å løfte av karoseriet,
som du ser på noen av bildene var det ret og slett ikke noe igjen av kanalene, alt var rusta:(
Loggført
SveinØ
Supermedlem
*****
Innlegg: 840
Bosted: Molde



Vis profil
« Svar #74 på: februar 16, 2010, 07:41:14 am »

Det er bærende ja.. nettopp derfor det burde vært gjort skikkelig med en gang  Tvilende

Det eneste dere har gjort der er å utsette og vanskeliggjøre arbeidet med å få gjort det skikkelig, noe som sannsynligvis må gjøres igjen innen få år.

Karosseriet trenger jo ikke å heves mye fra bunnpanna for å få skifta kanalene.. så det hadde ikke vært all verdens arbeid heller..

Men men.. dette er bare min mening
Loggført

Member of the Vintage VW Club of Møre & Romsdal
Zezner
Medlem
***
Innlegg: 135
Bosted: Bærum


1303 S BIG


Vis profil
« Svar #75 på: februar 16, 2010, 08:03:34 am »

Vi har jo kappa av alt av rust og lagt nye plater, skjønner ikke hvordan dette ikke er ordentlig...

Mvh. Zezner
Loggført

Boble 1303 S Prosjekttråd
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #76 på: februar 16, 2010, 12:03:33 pm »

Det er ikkje gjort på den beste måten, men det er heilt klart bedre enn det som var der!
Men det som er gløymt ser eg, er fester til stigtrinnet. Det er jo festa på kanalsida med nokon boltar. Men det er mulig dekan kan henga opp stigtrinnet på ein an måte? Isofall so kan du ikkje trakka på det, om du feks berre fester det i skjermane.

Uansett, det viktigaste å gjera no, OM du ikkje ønsker lika mykje rust som sist, er å behandla stålet! Puss vekk alt belegg frå sveisinga, og få på noko skikkeleg rustbeskyttelse! Og det er Minst lika viktig å få beskytta inni kanalen! Det skal vera nokon pluggar under kanalen, enten framme eller heilt i enden bak kanalen. Der kan du få inn ei sprøyta med slange på(biltema)  Som du kan spyla inn hulromsbeskyttelse med.

Og om du skal løfta opp karosseriet seinare, so er da ikkje so altfor mykje arbeid med å ta ein vinkelslipar å snitta opp den nye botnen de har laga.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Lid
Supermedlem
*****
Innlegg: 1060
Bosted: Farsund



Vis profil
« Svar #77 på: februar 16, 2010, 12:18:53 pm »

Bare vær snill og ikke si at kanalene er fikset når du selger den igjen noen gang.
Loggført
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #78 på: februar 16, 2010, 13:45:08 pm »

Som tistlo sier, må du behandle dette.
Borr hull der festene til stigtrinnet skal være, spray inn tectyl eller lignende og sett inn /nagle inn løsgjenger.
Da får du et behandlet det bare stålet og få fester til stigtrinn.
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
Zezner
Medlem
***
Innlegg: 135
Bosted: Bærum


1303 S BIG


Vis profil
« Svar #79 på: februar 16, 2010, 14:24:53 pm »

Takk for svar selv om det ikke var helt de svarene jeg håpet på  Tvilende Rekker tunge

Stigbrettet var glemt når vi holdt på med dette, men kom på det i natt og sov ikke så veldig godt etter det. Jeg tenkte at jeg må enten kjøre uten eller gjøre som du sier og feste de i skjermen med en bolt i midten på siden eller noe sånt. Bjørn sin ide er ganske god og det er mulig jeg går for den. Stigtrinnet er ikke det viktigste akkurat nå, det viktigste er å få den godkjent.

Jeg regner også med at jeg må ta opp det vi har gjort om to år og lage kanalene ordentlige (kjøpe nye, ta av karosseri osv). Men jeg kan vel kjøre rundt med dette i to år? Det ruster ikke i stykker sånn som de som sto på? Har kanskje ikke sagt det, men dette er ment som en midlertidig løsning sånn at bilen blir godkjent før 1. april (da blir skiltene makulert) pluss at jeg ikke har plass til bunnplaten og karosseriet hver for seg. Har funnet ut at vintermåndene ikke er den beste tiden å mekke ute på..

Så da regner jeg med at dette holder i 2 år.
Så kommer dagens spørsmål: kan jeg ta tectyl rett på eller skal jeg ta på noe rust beskytter spray jeg har? Den må forresten påføres ved 10 grader og oppover... Hva med silikon?

Igjen, takker for all hjelp jeg får her! Ikke lett for en som ikke har holdt på med boble så lenge Rekker tunge

Mvh. Zezner
Loggført

Boble 1303 S Prosjekttråd
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #80 på: februar 16, 2010, 14:44:01 pm »

Silikon har ikke noe å gjøre på en bil, det gjør livet surt for eventuelle lakkerer for "all fremtid"... Men du finner masse "kleb&tett" i handelen som ikke inneholder silikon. Det er mulig at du kommer gjennom Eu med denne hulltettingen, selv om det ikke er likeverdig med det som er fjernet. Du trenger ikke nødvendigvis å oppbevare karossen vedsiden av bilen ved kanalbytte, er nok å løfte 30 cm, men en 03 blir vanskelig å flytte pga fjærbeinene foran som må løsnes fra karossen.
Loggført

Speed is no substitute for direction
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #81 på: februar 16, 2010, 15:02:54 pm »

Jeg og Finn-Erik gjorde faktisk noe lignende på min bil noen år tilbake. Det var ment som en "nødutbedring" og bilen ble kjørt med ene kanalbunnen sveiset fast i bunnplata i et år eller to før det ble fikset skikkelig. Fungerte helt greit.
Som en permanent løsning er det selvfølgelig noe dødfødt.
Stigbrettet kan du jo bare skru på med en haug selvborrende karosseriskruer i tillegg til feste i skjerm foran og bak.
Du skal jo uansett bytte ut biten du skrur dem fast i om 2 år.
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #82 på: februar 16, 2010, 15:09:48 pm »

Du må ha på noko rustbeskyttelse Før tectyl!

Stikk på ein sånn rekvisita butikk og kjøp noko rustbeskyttelsemaling, ikkje nødvendigvis sprayboks.. Rostoleum eller arcanol fungerar bra. Det har dei på jernia.

Når dette er behandla kan du ha på tectyl!
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Zezner
Medlem
***
Innlegg: 135
Bosted: Bærum


1303 S BIG


Vis profil
« Svar #83 på: februar 16, 2010, 15:29:02 pm »

Jeg og Finn-Erik gjorde faktisk noe lignende på min bil noen år tilbake. Det var ment som en "nødutbedring" og bilen ble kjørt med ene kanalbunnen sveiset fast i bunnplata i et år eller to før det ble fikset skikkelig. Fungerte helt greit.
Som en permanent løsning er det selvfølgelig noe dødfødt.
Stigbrettet kan du jo bare skru på med en haug selvborrende karosseriskruer i tillegg til feste i skjerm foran og bak.
Du skal jo uansett bytte ut biten du skrur dem fast i om 2 år.

Supert at noen andre har gjort det før meg Glad

Ok, så droppe silikon (i skøter også?), ta på noe form for rustbeskyttelse og så tectyl. Riktig?

Mvh. Zezner
Loggført

Boble 1303 S Prosjekttråd
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #84 på: februar 16, 2010, 15:41:28 pm »

Silikon skal du som nevnt over, ikkje bruka på bil! Skal du lima noko eller liknande, so bruk TEC7 eller Sikaflex 11C eller noko sånt..

Det er mange som har gjort dette før deg,, her er ein av dei: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,12621.0.html

Tectyl skal ikkje brukast på bart stål, derfor må du beskytta før tectyl, utan så får du ei rustfella du ikkje har sett maken til
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Ketil S.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1710
Bosted: Bryne


Vis profil

« Svar #85 på: februar 18, 2010, 12:08:16 pm »

Nødløsninger er altid greit så lenge de ikke blir varige. Jeg gav blaffen i EU kontroll, skilt ble levert inn mens arbeid ble påbegynt. Det viste seg at jobben skulle bli mye større enn antatt. Bil ble påbegynt i jan- 09, skilt ble makulert i nov- 09 og bilen er fortsatt langt fra ferdig. Jeg tenkte dit hen at det er bedre å ta den store jobben først, få bilen så perfekt som mulig for så å få den gjennom biltilsynet senere. Det er noe herk å ta raske løsninger som på sikt bare blir dyrere og skaffer en selv mer arbeid. Da er det bedre å være uten bil et års tid eller to, for en vet hvor kjekt det blir når alt er ferdig.
Jeg håper dere får bilen gjennom EU og at ingen oppdager det som er gjort. Min T1 -63 var lappet på samme måte i kanalene som det dere gjør, jeg bannet en god del når jeg oppdaget det. Skulle ha fyrt typen jeg kjøpte bilen av hadde jeg oppdaget det tidligere.
Lykke til, 1303 er fet bil det.
Loggført

T1 1963
T1 1974 -03
Zezner
Medlem
***
Innlegg: 135
Bosted: Bærum


1303 S BIG


Vis profil
« Svar #86 på: februar 18, 2010, 15:08:59 pm »

Heihei, takk for innspill. Er også klar over at løsningen ikke er perfekt, og den skal heller ikke være permanent. Jeg ble litt forbanna (egentlig lo jeg, men jeg var sint) når jeg så all rusten bak den platen. Skal ringen fyren som solgte den til meg og høre med han. Men han hadde bare hatt den stående på gårdsplassen en liten stund, og hadde ikke fått tid til å titte ordentlig på den. Jeg skulle selvfølgelig tatt en nøyere titt, men kanalene virket veldig solide fra siden, var bare under det var ordentlig rust.. Men det er sånt som skjer når man kjøper en gammel bil brukt. Har også funnet ut at jeg burde hatt bilden på EU kontroll før jeg startet. Tror nemlig noen har fått kontroløren til å skrive på et par ekstra ting som egentlig ikke skulle stått der. Det var f.eks ikke NOE lyd fra hjullagrene.. Men jeg er litt god troende og tror at alle sier ting som det er uten å skjule noe. Men det er mitt første bilkjøp, og jeg har derfor lært mye til en eventuell neste gang.

Mvh. Zezner

PS. min venn røed fikk lappen i dag, grattis til han! Bare 219 dager til min 18årsdag.....
Loggført

Boble 1303 S Prosjekttråd
vwracer - Ola Linnerud
Seniormedlem
****
Innlegg: 252
Bosted: Lillestrøm



Vis profil
« Svar #87 på: februar 18, 2010, 18:43:21 pm »

Nå ser jeg ikke sveisene så tydelig på de bildene som er lagt ut, men om de har så dårlig gjennombrenning som det ser ut som ville jeg ikke godkjent dem om jeg skulle utføre kontroll på bilen...  Bærende deler skal være reparert på fagmessig vis...  nesten bedre å ikke gjøre noe enn å gjøre dårlig jobb.
Loggført
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #88 på: februar 18, 2010, 20:41:40 pm »

har dere brukt galva plater? elle er det sveisa med pinner/elektroder
« Siste redigering: februar 18, 2010, 20:45:37 pm av Martin » Loggført
Stein.H
Seniormedlem
****
Innlegg: 367
Bosted: Sandefjord



Vis profil
« Svar #89 på: februar 18, 2010, 21:03:26 pm »

har dere brukt galva plater? elle er det sveisa med pinner/elektroder
Synes det er synd og skam og kalle det sveising,stå ute er det samme som at dekkgassen forsvinner og da blir det bare dritt.
Take it or leave it det er bare fakta.
Loggført

Tlf 92062314
Sider: 1 2 [3] 4
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!