juni 08, 2024, 17:58:11 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: eu kontroll med 2 dobble gassere?  (Lest 3037 ganger)
tezer
Supermedlem
*****
Innlegg: 1791
Bosted: Hamar Hedemarken



Vis profil
« på: september 10, 2009, 15:51:26 pm »

Noen som vet om det er noe problem og ta eu kontroll med
2 dobble gassere.på ellers ganske så orginal 1600?
Loggført

Vw 1302
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #1 på: september 10, 2009, 16:01:33 pm »

Kommer vell annpå HK du har tatt ut av den det!
Veit det ligger en PDF her inne hvor Harald. A møller godkjenner trimming av 1600 Motor opp til ja...var det 95 HK på trommelbrems?
75 ihvertfall.. Gliser
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
Lundby
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Ottestad/Hamar



Vis profil
« Svar #2 på: september 10, 2009, 16:12:28 pm »

kommer som vanelig ann på den du viser hos.
Loggført

bergrenner                     TLF 90910383
tezer
Supermedlem
*****
Innlegg: 1791
Bosted: Hamar Hedemarken



Vis profil
« Svar #3 på: september 10, 2009, 18:30:00 pm »

Er ikke min motor dette gjelder,han som eier bilen har papirer fra møller,
men har ikke typegodkjent bilen enda,han har flere ting som skal gjøres
ferdig først før han drar til biltilsynet for typegodkjenning!
men er nok ening til samme konklusjon som lundby her,
har prata med en del folk nå og alle sier det samme,
kommer an på hvem som ser på bilen din,uansett om
du har papirer eller ikke,!!skal jo selvfølgelig ikke være sånn,men desverre så er det praktisen hos dem som kontrolerer!
Loggført

Vw 1302
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #4 på: september 10, 2009, 18:40:37 pm »

Effektøkning skal godkjennes av staten. Ellers er ikke det verdt 5 øre om du har papirer eller ikke egentlig...

Loggført
BOBLEMAN
Nybegynner
*
Innlegg: 3
Bosted: KOLBU



Vis profil
« Svar #5 på: september 11, 2009, 08:46:48 am »

bare finn ett verksted som er greie med deg. jeg og min boble har overlevd masse he he den har 1915 motor og doble 40mm delorto. lite tips før eu ok er og kansje sette på ett moderat eksos anlegg så den høres bra ut.
Loggført
tezer
Supermedlem
*****
Innlegg: 1791
Bosted: Hamar Hedemarken



Vis profil
« Svar #6 på: september 11, 2009, 11:39:23 am »

eksos anlegget som sitter på er det fint lydnivå på,
finne ett snilt verksted ja,det var det da:)men hva skjer hvis en får klage på
att en kjører med dobble gassere da?2 eller 3 er feil så en må vise på nytt igjen?
eller blir det ett stort problem,med avskilting,beskjed til biltilsynet osv?
nesten alt er klargjort til ny typegodkjenning med skivebremser osv,er bare noen små ting som
han ikke rekker før bilen må vises,blant annet og bremse motoren så han
har papirer på hvor mye hk motoren har!
denne bilen blir brukt som daglig bruksbil så han har ikke lyst til og ta av skilta
så gjøre ferdig det som er igjen og så typegodkjenne den!og det er derfor ting tar litt tid før dem er ferdige også!
Loggført

Vw 1302
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7158
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #7 på: september 11, 2009, 12:04:20 pm »

en liten korrigering: tror ikke han kameraten din skal ta på seg å typegodkjenne evt ombygninger, men å godkjenne ombygging av den spesifikke bilen er nok ikke så dumt. Og det er det biltilsynet som gjør, og det har egentlig ikke så mye med eu kontroll å gjøre...
Loggført
tezer
Supermedlem
*****
Innlegg: 1791
Bosted: Hamar Hedemarken



Vis profil
« Svar #8 på: september 11, 2009, 13:29:59 pm »

Han skal så klart ikke godkjenne noen ting som helst!
Vart vel litt rart skrevet dette,men det jeg mente er att han må på eu kontroll
nå,fordi fristen er snart ute og da for han avskiltnings krav på bilen,
derfor lurer han på om det går og vise med 2 dobble,bilen skal til snart til type godkjenning
hos biltilsynet,men han er ikke klar med alle tinga som trengs for att biltilsynet godkjenner
ommbyggningen av motoren blant annet bremsing så han for dokumenter hvor mye effekt motoren har!
« Siste redigering: september 11, 2009, 13:39:10 pm av tezer » Loggført

Vw 1302
mats thorsen
Juniormedlem
**
Innlegg: 82
Bosted: skien


Vis profil

« Svar #9 på: september 11, 2009, 15:28:49 pm »

Burde ikke spille noen rolle så lenge co osv er ok vel? Kjenner folk som glir rett gjennom eu med 4-500hk under huven uten noe som helst godkjenning fra biltilsynet
Loggført

If you run your fingers over my bug, i will run my bug over your fingers!

JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #10 på: september 11, 2009, 15:38:18 pm »

En ting er hva som skjer, en annen hva som er riktig.

Riktig:

EU - bilen skal være i henhold til typegodkjeningen sin, dvs med den effekten vognkortet oppgir og ellers utstyrt som vognkort sier om hjul osv.

Ombygginger - godkjennes enkeltvis hos biltilsynet, og når innskrevet i vognkort danner dette grunnlaget for senere EU-godkjenninger.

Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #11 på: september 11, 2009, 15:39:37 pm »

Han skal så klart ikke godkjenne noen ting som helst!
Vart vel litt rart skrevet dette,men det jeg mente er att han må på eu kontroll
nå,fordi fristen er snart ute og da for han avskiltnings krav på bilen,
derfor lurer han på om det går og vise med 2 dobble,bilen skal til snart til type godkjenning
hos biltilsynet,men han er ikke klar med alle tinga som trengs for att biltilsynet godkjenner
ommbyggningen av motoren blant annet bremsing så han for dokumenter hvor mye effekt motoren har!

Du skriver typegodkjenning, det tror jeg ikke. Typegodkjenning er noe som importørene (nå er det vel felles EU-godkjenning fra produsentene ) gjør/gjorde, for å kunne registrere mange like biler uten at hver enkelt må godkjennes/vises separat hod BT når de er nye og skal førstegangsregistreres.
Så hvis denne bilen er solgt ny i Norge, er den typegodkjent da. Står ett typegodkjenningsnummer i vognkortet. Gjør det ikke det, er den mest sannsynlig bruktimportert.

Godkjenning av ombygging, det er noe helt annet. Blunker
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
JR
Juniormedlem
**
Innlegg: 75
Bosted: Akershus


Vis profil

« Svar #12 på: september 11, 2009, 15:43:42 pm »

Sett på en sperre på gasswiren(eller en kloss under gasspedalen) så har du ikke mer effekt enn originalt Glad
Loggført

73 GTV
Jøran Larssen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2055
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #13 på: september 11, 2009, 15:46:55 pm »

Det bør ikke være problematisk å vise bilen med doble forgassere, og de trenger nødvendigvis ikke å gi effektøkning på motoren. Derimot gir doble forgassere ofte bedre bensinøkonomi.

Om det er slik at de gir mer effekt på motoren din, skal du uansett kunne øke effekten på motoren med inntil 15% uten å måtte gjøre endringer på bilen. Dette finnes det også et skriv på fra Harald A. Møller (jeg fikk ihvertfall tak i dette for mange år siden).
Loggført
Kjetil
Supermedlem
*****
Innlegg: 1459
Bosted: Toten



Vis profil
« Svar #14 på: september 13, 2009, 16:27:16 pm »

Jeg viste min på Møller Bil Gjøvik, med to enkle kadron..   AB blokk..  Øyerulling   Aldri mer inn porten der. Fikk henvisning til tilsynet grunnet for stor motor!  "Oj.. Her var det ikke bare litt trim heller", kommenterte kontrollanten da han åpnet lokket..   Men normalt skal nok dette gå  bra de fleste steder..  Glad
Loggført
tezer
Supermedlem
*****
Innlegg: 1791
Bosted: Hamar Hedemarken



Vis profil
« Svar #15 på: september 13, 2009, 17:09:13 pm »

Vel type-godkjenning er vel kanskje feil ord og bruke,er vel rett att det heter
Godkjenning av ombygging! Glad
og mange har rett i det att opp til 15% effektøking
skal gå bra og att du da ikke skal være nødt til og bygge om bilen din på noen som helst måte,
men hadde det vært opp til meg så hadde jeg vist bilen med 2 dobble.
men så har jeg også andre biler som jeg kan kjøre med hvis det ikke går bra!
men det som jeg etter og ha prata med mange som har bygd om bilen sin har lært,
att det er forsjell fra person til person som ser på bilen din!
blir på nesten den samme måten ett en for godkjent bilen sin med 160 hk mens en annen sliter med og få 120hk!
er jo synd att det er sån her i norge,men er vel ikke så mye og få gjort med det!
så det blir nok til og plukke av dem 2 dobble og sette på orginal solex:)hvem vet kanskje det går like bra:)Glad
Loggført

Vw 1302
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #16 på: september 13, 2009, 17:57:03 pm »

Nå har vel Eu-godkjenningsverksteder rapporteringsplikt når det gjelder uregelmessigheter, og ikke godkjente ombygninger, eller tar jeg helt feil der?
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
tezer
Supermedlem
*****
Innlegg: 1791
Bosted: Hamar Hedemarken



Vis profil
« Svar #17 på: september 13, 2009, 18:06:04 pm »

alt av feil og uregelmessigheter blir vel over sendt til biltilsynet?
står jo på lappen att resultatet av kontrollen blir oversent til biltilsynet i hvertfall!
så da blir vel også andre ting som ikke samsvarer med vongkortet reportert til dem også!
Loggført

Vw 1302
BOBLEMAN
Nybegynner
*
Innlegg: 3
Bosted: KOLBU



Vis profil
« Svar #18 på: september 15, 2009, 20:24:10 pm »

hmmmm ikke lett det der ......... god og ha kontakter som jobber på verksteder her og der
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!