mars 28, 2024, 13:08:36 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Definisjon på Cal-Look?  (Lest 33404 ganger)
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« på: november 25, 2007, 21:29:16 pm »

Har lurt på hva cal-look defineres som en stund, for jeg klarer ikke å se noen klare trekk ved bilene, som gjør at de skiller seg ut fra mange resto-look-biler. Først trodde jeg det var at bilene var uten kromlister som var poenget, men dette var selvsagt feil. De fellesnevnerne jeg klarer å se per i dag er feitest mulig dekk bak, og (skam)senk fremme. Har noen en bedre definisjon på cal-look til meg?
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #1 på: november 25, 2007, 22:40:26 pm »

Bøker har blitt skrevet om emnet. Denne kan anbefales.
http://www.amazon.com/California-Look-Vw-Keith-Seume/dp/0760300283

Cal-look har etter min mening forandret seg mye siden midten av 60-tallet frem til i dag. Så mye at det er vanskelig å gi en definisjon på noen setninger Blunker
Det er ikke selvsagt at dekk skal være størst mulig bak heller, flere kjører med f.eks 185.
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #2 på: november 25, 2007, 23:05:46 pm »

Det blir litt som når Snipp og Snapp skal forklare på Julaften, det er mye bedre å vise:


* Styles.jpg (253.18 KB, 662x1182 - vist 1538 ganger.)
Loggført

Speed is no substitute for direction
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4525
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #3 på: november 25, 2007, 23:16:27 pm »

Går ikke an å forklare det bedre enn det Glad
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #4 på: november 25, 2007, 23:22:59 pm »

Som JS sier så har Cal-look stilen endret seg så mye siden den døptes i 1975 at det blir vanskelig å se slektskapet mellom tidsepokene. På denne tegningen har jeg presset inn så mye info om epoken som jeg klarte, det er ikke bare "stuket" (hvordan bilen står) som skiller, det er en masse små detaljer som fangere, hva er lakkert, hva er fjernet, hvor lang collector har ekosen helt ned til sotingen på rutene som skiller epokene.

Det som kanskje er mest forvirrende er stilen som "gjenoppstod" i 1995 i klubben DKP i California.
De hadde fått øynene opp for hvordan guttene gjorde ting i 75, men de tok den ikke helt ut og hoppet blant annet over å fjerne listene osv, men det hindret dem ikke å kalle stilen for "old school".

I dag kan vi velge å vrake i alle disse stilene og vi bygger det som passer oss best. Resten av verden og Europa bygger gjerne "old school" stilen fortsatt, men her i Norge får vi ofte skryt for at vi bygger renhårige biler av søttitalls karakter.

Dette var mine tanker om dette emnet, andre kan ha andre meninger, men tegningen er til stor del korrekt...

Klart som gjørme? 
Loggført

Speed is no substitute for direction
Lasse
Supermedlem
*****
Innlegg: 507
Bosted: Våland - Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #5 på: november 25, 2007, 23:24:19 pm »

Hehehe - bra illustrasjon! den må vi legge inn på dkl siden óg!
Loggført


california über alles
http://www.diekaeferloge.com/
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #6 på: november 28, 2007, 08:56:14 am »

likte den fra 87 jg, bare synd med stingærn. hehehe Øyerulling
Loggført
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #7 på: november 30, 2007, 23:00:30 pm »

67 Empi Folkis,El Dub er eieren av denne.


* El dubs 67 Empi.JPG (214.04 KB, 1136x852 - vist 1011 ganger.)
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #8 på: november 30, 2007, 23:07:44 pm »

Den bilen der er kul som fy. Ekte patinerte 67 GTVer vokser ikke akkurat på trær.
Men å kalle GTV cal-look blir vel litt feil.. Den der har riktignok fått stuk og dekk som hjelper, men en ellers original bil full av Empi deler er vel ikke akkurat definisjonen på cal-look (som er topic..)
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #9 på: desember 01, 2007, 00:50:46 am »

Inspirasjonen til Cal-Look kom i stor grad fra Gasser´s. Når man ser enkelte biler fra 70 tallet lurer man på hvem som ble inspirert av hvem. Noen ganger er det visuelt nesten bare stickers som skiller.


* vcbluealbum0016.jpg (110.23 KB, 800x547 - vist 929 ganger.)
Loggført
JonB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2391
Bosted: Vestfold


Vis profil

« Svar #10 på: desember 01, 2007, 03:58:33 am »

Jeg har definitivt et cal-look prosjekt gående... Stilen på det blir det, forhåpentligvis, ikke noe å si på, MEN det jeg er mest bekymret for er om jeg klarer å overføre stilen til min 1303S bruksbil og om det i det hele tatt vil bli akseptert...
Hva tror volket? Er dette mulig? Bilen er per dags dato en litt for lite, for restofolket, senka bil, men den har jo et mer resto-preg enn noe annet. Det jeg håper å oppnå er kanskje et litt old-school-super-beetle-cal-look-preg.... hehe
Mangokid er hvertfall klar på at det blir litt "riktig"...
Loggført
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #11 på: desember 01, 2007, 11:36:23 am »

Jeg tror kanskje ikke det vil lykkes spesielt bra. Men, og det er et stort men her: Bilen kan jo helt sikkert bli utrolig kul uansett!
Det er jo ikke nødvendig å sette en bil i bås, bare gjør det du selv synes er kult.
Hvis noen av dere der ute har VELLYKKEDE eksempler på 02/03 som er "Cal" vil jeg oppfordre til å poste bilder!
Loggført
Jøran Larssen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2055
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #12 på: desember 01, 2007, 13:59:45 pm »

Here you go!


* 1303 cal-looker.jpg (24.58 KB, 550x412 - vist 912 ganger.)

* 1303 cal-looker01.jpg (82.31 KB, 550x412 - vist 857 ganger.)

* 1303 cal-looker02.jpg (17.54 KB, 400x271 - vist 882 ganger.)

* 1303 cal-looker03.jpg (48.66 KB, 640x480 - vist 885 ganger.)
« Siste redigering: desember 01, 2007, 14:04:42 pm av Jøran Larssen » Loggført
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #13 på: desember 06, 2007, 19:43:22 pm »

henger meg på spørsmålet til Purity her.

er det noen som lage en liste over "musts" på en cal-looker? Gjerne i kronologisk rekkefølge.
Si de 10 viktigste da. konkrete ting.

er seff masse bilder å se på, så noe er klart, men hadde vært gøy å se hva dere som har vært med lenge og
har dette i blodet, kan ramse opp. Sikkert masse men.....

her er ihvertfall en som jeg synes er kul


* Kkwa_11_.jpg (65.31 KB, 550x412 - vist 948 ganger.)
Loggført

Pål A
Seniormedlem
****
Innlegg: 252
Bosted: Akershus


'74 1303 Germanlooker


Vis profil
« Svar #14 på: desember 14, 2007, 10:09:53 am »

Etter min mening handler cal-look om lav, fet og null bling bling. Store bakhjul, sota glass, fet eksos og god lyd er også viktig.

Denne hadde jeg før





Dessverre ikke med oss lenger.

Uansett så synes jeg at det er bra at holdningen i dag at man gjør det man vil uten å bli idotforklart av den grunn - Ratlook er vel et eks på det...

Pål
« Siste redigering: desember 27, 2007, 11:26:08 am av Kantor » Loggført

What kind of wood would a woodchuck chuck if a woodchuck would chuck wood?
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #15 på: desember 14, 2007, 13:40:23 pm »

GLIMRENDE eksempel på 80-talls cal (Ref. bilde 3 i JHU's oversikt) OG sen bil(02/03)!!
Hvis en slik bil hadde blitt bygd i dag ville den kanskje hellet mer mot "custom" enn cal kanskje?
Loggført
DVS-RACING
Medlem
***
Innlegg: 146
Bosted: Sørumsand



Vis profil
« Svar #16 på: desember 14, 2007, 19:57:38 pm »

Utseendemessig er det mange biler i Norge som kan kvalifiseres som Cal-Looker, men i mitt hode er Beetlebugs nylige solgte bil og P.Rui's brune splitt nok de beste eksemplarene. Rui's detaljrike bil i herlig patina med enormt god motor, og gearkasse som HOLDER og kan enkelt hamle opp med V8 gutta er min favoritt. Beetlebugs helstrøkne Looker får meg til å tenke på DKP-biler i en litt "unnskyld meg-farge", noe som ikke ser ut som går fort på stripa med menigmanns første øyekast. Men som viser seg som en skikkelig velbygd ulv i fåreklær med en drivlinje såpass solid at man sjelden trenger å være redd for om ting HOLDER.     

Stian   
Loggført
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #17 på: desember 19, 2007, 12:32:40 pm »

Utseendemessig er det mange biler i Norge som kan kvalifiseres som Cal-Looker, men i mitt hode er Beetlebugs nylige solgte bil og P.Rui's brune splitt nok de beste eksemplarene. Rui's detaljrike bil i herlig patina med enormt god motor, og gearkasse som HOLDER og kan enkelt hamle opp med V8 gutta er min favoritt. Beetlebugs helstrøkne Looker får meg til å tenke på DKP-biler i en litt "unnskyld meg-farge", noe som ikke ser ut som går fort på stripa med menigmanns første øyekast. Men som viser seg som en skikkelig velbygd ulv i fåreklær med en drivlinje såpass solid at man sjelden trenger å være redd for om ting HOLDER.     

Stian   

http://www.thesamba.com/vw/forum/album_page.php?pic_id=365984

Denne? Uten tvil den feteste lookern jeg har sett. Skal noe til å slå denne
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4525
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #18 på: desember 19, 2007, 13:25:42 pm »

Europa henger jo litt igjen når det gjelder hva er cal-look, og jeg mener jo det er en god ting.
I usa i disse dager er jo en restolook som er høy i rumpa cal-look..det sier jo det meste
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Tore
Medlem
***
Innlegg: 169
Bosted: Oslo



Vis profil WWW
« Svar #19 på: desember 19, 2007, 15:27:53 pm »

Europa henger jo litt igjen når det gjelder hva er cal-look, og jeg mener jo det er en god ting.
I usa i disse dager er jo en restolook som er høy i rumpa cal-look..det sier jo det meste

Shit! Da har jo jeg plutselig en cal-look da? (må ut i garasjen å senke Osteaktig)
Loggført



Slackers Garage @ Facebook - Visit here!
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #20 på: desember 19, 2007, 15:33:59 pm »

fort  Gliser å få på de røe hjula igjen  Øyerulling
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #21 på: desember 19, 2007, 19:19:29 pm »

Utseendemessig er det mange biler i Norge som kan kvalifiseres som Cal-Looker, men i mitt hode er Beetlebugs nylige solgte bil og P.Rui's brune splitt nok de beste eksemplarene. Rui's detaljrike bil i herlig patina med enormt god motor, og gearkasse som HOLDER og kan enkelt hamle opp med V8 gutta er min favoritt. Beetlebugs helstrøkne Looker får meg til å tenke på DKP-biler i en litt "unnskyld meg-farge", noe som ikke ser ut som går fort på stripa med menigmanns første øyekast. Men som viser seg som en skikkelig velbygd ulv i fåreklær med en drivlinje såpass solid at man sjelden trenger å være redd for om ting HOLDER.     

Stian   

Tusen takk for de fine ordene om den gamle bilen min. Slikt varmer skikkelig i vinterkulda.

Mvh
BB - Kalle

Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Tore
Medlem
***
Innlegg: 169
Bosted: Oslo



Vis profil WWW
« Svar #22 på: desember 20, 2007, 09:06:23 am »

fort  Gliser å få på de røe hjula igjen  Øyerulling

Har på en måte funnet roen med de felgene jeg har nå så jeg tror de blir sittende på en stund.
Men de røde ligger å venter i garasjen så kanskje en dag Blunker
Loggført



Slackers Garage @ Facebook - Visit here!
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #23 på: desember 27, 2007, 10:18:10 am »

Det ser uansett ut for at det er generell aksept for å beholde ventilasjonsrutene, disse forsvant jo "ut vinduet" og ble erstattet av de som oftest slarkete one-piece rutene fra midten av -80-tallet og vel et tiår fremover.
Loggført
holmsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2440
Bosted: oslo



Vis profil
« Svar #24 på: september 05, 2014, 13:49:44 pm »

Loggført

LOSEN Racing Team
Ultimate Street Bays
Snakehollywood
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #25 på: september 24, 2014, 15:23:16 pm »

Artikkelen sier egentlig det meste. Dean Kirsten’s of Der Kleiner Panzers freshly debuted cal-looker
Stikkord: Smykke

http://california-look.pl/dean-kirstens-new-cal-look-bug-eng-ver/
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #26 på: september 25, 2014, 08:02:06 am »

Ett smykke, og taktiske bilder gjør mye.
Loggført

Speed is no substitute for direction
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #27 på: september 25, 2014, 09:32:01 am »


Bilen til Kirsten.....for meg er den egentlig VW verdenes definisjon på en "Street Rod"....rett og slett.... sett den ved siden av hvilkensomhelst '32 Coupe (med glassfiberkarosseri og blank lakk og blanke hjul og fullt av AutoMeter og ONLY nye deler bought off the shelf at any store).............og det er praktisk talt ingen forskjell på de to bilene....eierens alder og hestekreftene og bruken er eksakt lik....spør du meg.

Det er stoooor forskjell på en "Street Rod" og en ekte Hot Rod...... Like stor forskjell som det er på en "Street Cal Look" og en ekte Cal Loooker.....

My 2 C.

Loggført

SCREWDRIVER #2
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #28 på: september 25, 2014, 09:54:22 am »

Bilen til Kirsten.....for meg er den egentlig VW verdenes definisjon på en "Street Rod"....rett og slett.... sett den ved siden av hvilkensomhelst '32 Coupe (med glassfiberkarosseri og blank lakk og blanke hjul og fullt av AutoMeter og ONLY nye deler bought off the shelf at any store).............og det er praktisk talt ingen forskjell på de to bilene....eierens alder og hestekreftene og bruken er eksakt lik....spør du meg.

Det er stoooor forskjell på en "Street Rod" og en ekte Hot Rod...... Like stor forskjell som det er på en "Street Cal Look" og en ekte Cal Loooker.....

My 2 C.

X2. Bilen er fullstendig uten attitude. Rett og slett bare en DKP bil det går 13 av på dusinet.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #29 på: september 27, 2014, 09:46:00 am »

Bilen til Kirsten.....for meg er den egentlig VW verdenes definisjon på en "Street Rod"....rett og slett.... sett den ved siden av hvilkensomhelst '32 Coupe (med glassfiberkarosseri og blank lakk og blanke hjul og fullt av AutoMeter og ONLY nye deler bought off the shelf at any store).............og det er praktisk talt ingen forskjell på de to bilene....eierens alder og hestekreftene og bruken er eksakt lik....spør du meg.

Det er stoooor forskjell på en "Street Rod" og en ekte Hot Rod...... Like stor forskjell som det er på en "Street Cal Look" og en ekte Cal Loooker.....

My 2 C.

X2. Bilen er fullstendig uten attitude. Rett og slett bare en DKP bil det går 13 av på dusinet.

"Boyd Coddington´s" svar på cal-look. Masse unødvendige mods og ingen stil overhodet.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!