april 23, 2024, 11:33:18 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 67 68 [69] 70 71 ... 147
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Grelland's Ghia  (Lest 975621 ganger)
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7124
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2040 på: oktober 18, 2013, 22:37:16 pm »

Oj, det var lenge siden siste oppdatering, men Ghian er fortsatt daily driveren min, men nå begynner det å bli kaldt om morgen og det er meldt snø til mandag, så da må jeg vel bite i det sure eplet og finne frem golfen igjen Trist

Har hatt MANGE deilige mil i Ghian i sommer, så jeg er egentlig bare superhappy med hvordan den funker nå

Hadde håpet å få inn oxyen før vinteren for å få testet litt, men det går nok ikke, så da blir det mye koseskruing i vinter og jeg har følgende to-do liste:
-Ny motor
-Ny girkasse
-Bytte bærekuler i forstillinga
-Skivebremser bak
-14" hjul foran (Dette må testet litt i alle fall)
-Oppgradere stabstag
-Seter (sitter veldig godt i low-back-recaroen, men ryggen er skummelt lav)
Loggført
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #2041 på: oktober 21, 2013, 09:12:50 am »

Har et sett med fullelektriske 928 stoler, jeg vurderer å kvitte meg med. Like av utseende som 911 stolene jeg kjøpte av deg for mange år siden.
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7124
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2042 på: oktober 21, 2013, 09:14:41 am »

Kan være interessant. Får jeg montert de like lavt som de gamle 911-stolene?
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7124
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2043 på: oktober 27, 2013, 11:06:38 am »

Sesongen er ikke over Glad

dette ble tatt i går kveld på butikken, så inntil det blir for mye salt på veien, er dette fortsatt min daily driver Glad

* ghia-night.jpg (69.08 KB. 700x442 - vist 408 ganger.)

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7124
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2044 på: januar 16, 2014, 09:45:35 am »

Ikke mye oppdateringer her, siden det meste av det som skjer, er på motoren, som har fått seg egen prosjekttråd Glad

Men litt skjer det, og skivebremser er på vei fra Tyskland og søknad om godkjenning av 160hk er sendt, så da får vi bare vente på svar. Regner med det går greit.
Loggført
ghia69
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: Bodø


Ghian min


Vis profil
« Svar #2045 på: januar 16, 2014, 13:29:21 pm »

Går helt sikkert greit med godkjenningen. Jeg fikk litt problemer med at  en ghia er type 14, og papirene fra Kerscher gjelser type 11, 13 og 15.

Ghia69
Loggført

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7124
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2046 på: januar 16, 2014, 15:54:24 pm »

det gikk fint sist, så da regner jeg med det går greit denne gangen også. Samme mann som behandler søknaden
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7124
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2047 på: februar 03, 2014, 10:26:31 am »

Da fikk jeg svar fra den lokale trafikkstasjonen, om at han slet litt med at papirene gjelder type 11, 13 og 15, mens Ghian er 14... Akkurat som du sa, Ghia69 Glad

Så hvis noen har noen tips til hvilken dokumentasjon som kan brukes for å få overbevist om at dette er ok, så tas tips i mot med takk Glad

Dette løser seg Glad

Evt en referanse til en sak hos SFOOR hvor dette er gjort en gang tidligere. Saken min er sendt til SFOOR pga dette, så det kan jo hende de finner fram dette selv

Roy
Loggført
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #2048 på: februar 05, 2014, 15:46:28 pm »

Da fikk jeg svar fra den lokale trafikkstasjonen, om at han slet litt med at papirene gjelder type 11, 13 og 15, mens Ghian er 14... Akkurat som du sa, Ghia69 Glad

Så hvis noen har noen tips til hvilken dokumentasjon som kan brukes for å få overbevist om at dette er ok, så tas tips i mot med takk Glad

Dette løser seg Glad

Evt en referanse til en sak hos SFOOR hvor dette er gjort en gang tidligere. Saken min er sendt til SFOOR pga dette, så det kan jo hende de finner fram dette selv

Roy

Snakker du med Petter Iversen så må jo dette løse seg. Han vet jo at en 13 og 14 er samme understell, med unntak av gulvplatene. Alternativt så kan du sende Kerscher en mail å høre om de kan lage et kortfattet skriv til deg, som bekrefter at bremsene også kan brukes på Type 14.
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7124
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2049 på: februar 12, 2014, 23:37:51 pm »

var han som sendte saken videre.. Men det løser seg nok. Avventer svar fra SFOOR så får vi se
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7124
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2050 på: februar 17, 2014, 20:28:00 pm »

mens vi venter på svar har jeg begynt å planlegge litt rundt-rundt-ræsing, og jeg har begynt med hjula.

Jeg har kjøpt et sett med 356/912 stålhjul, og planen er å bruke disse med DOT-merkede dekk på bane. Da vil jeg ha det så bredt som mulig under skjermene, og planen var å bytte bane på disse stålhjula og jeg så for meg 7" bak.

Sandefjords store sønn hadde et sett med Mercedes-baner i låven sin, så da fikk jeg låne en felg for å teste hvor mye plass det er.

Først fra siden:

* side view.jpg (53 KB. 650x383 - vist 260 ganger.)

Blir passe sportsbil-look det der Glad

Så et bakfra:

* rear view.jpg (28.67 KB. 377x600 - vist 236 ganger.)

Da kan vi tydelig se "båt-fasongen" på Ghian. Den smalner veldig av bakover, så dette tror jeg blir i trangeste laget hvis ikke jeg skal ha 135-dekk bak....

Planen er å bruke 185/60 rund baut.

For å sammenlikne med deep-6 hjula som sitter på så gjorde jeg et foorsøk på å måle avstanden ut til skjermen, og her er deep 6:

* deep6.jpg (34.09 KB. 648x430 - vist 219 ganger.)


Og her er Steel-7:

* steel7.jpg (33.94 KB. 639x388 - vist 233 ganger.)


Så det er sånn ca 20mm bredere enn deep-6 og det stemmer bra med 1 tomme minus en spacer.

Hmm, må litt i tenkeboksen igjen,

Er ikke noen big deal, siden 185 passer fint på 5.5" felg (som disse stålfelgene er originalt) men jeg liker litt ekstra felgkant Blunker

Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #2051 på: februar 17, 2014, 20:41:37 pm »

Felgkant er lekkert ja Gliser

Blir spennende å se hva du får til her, synd ghian er så kranglete å få plassert breie hjul på Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7124
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2052 på: februar 17, 2014, 20:51:58 pm »

jepp, tror ikke jeg skal sette vinkelkutteren i den nå for å massere litt på skjermene  Blunker
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #2053 på: februar 17, 2014, 21:03:15 pm »

Hehe, skal man bredde ghia er det ikke bare å sette i kuttern nei, må gjøres riktig så man ikke ødelegger fasongen.

Men når vi først er inne på det så syns jeg at Ghiaen til Jochen Bader er inne på riktig spor når det kommer til bredding.

Gleder meg til å se bilen din i fritt svev rundt Varna om du rekker å bli ferdig. Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7124
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2054 på: februar 17, 2014, 21:11:26 pm »

jepp, har kikket mye på den, men her er det massert en hel del:

* karmannghiars.jpg (20.33 KB. 450x300 - vist 322 ganger.)

Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #2055 på: februar 17, 2014, 21:38:53 pm »

Ja han har justert ganske mye. Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7124
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2056 på: februar 24, 2014, 20:09:01 pm »

Kunne ikke dy meg, så jeg måtte vrenge på et 185/65 dekk på 7" felgen, og jeg tror jammen dette går fint jeg Glad

* steel7 with rubber.jpg (64.97 KB. 650x352 - vist 328 ganger.)


* steel7 rear side view.jpg (81.85 KB. 560x600 - vist 298 ganger.)


* steel7 rear view.jpg (99.6 KB. 588x571 - vist 287 ganger.)

Det er en drøy cm klaring ut til hjulbuen, så jeg tror dette kommer til å gå fint.

Tror dette kan bli litt artig, men litt annerledes stuk enn fuchs, da...

« Siste redigering: februar 24, 2014, 20:12:28 pm av grelland » Loggført
Espen/VW54
Supermedlem
*****
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)



Vis profil
« Svar #2057 på: februar 24, 2014, 20:22:44 pm »

Blir vel akkurat sånn det skal være, litt racing preg.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7124
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2058 på: februar 24, 2014, 21:11:15 pm »

Guttungen har lekt seg litt i PS  Glad

*  (59.26 KB. 800x600 - vist 379 ganger.)

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7124
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2059 på: mars 10, 2014, 19:55:02 pm »

Skjer ikke allverden, har ikke rukket å kjøre innom huggeriet, men har fått pris på sandblåsing og pulverlakking av felger, så dette blir nok lækkert. Ikke så overbevist om at det blir den fargekomboen guttungen snekret sammen i photoshop, men Blunker

Ellers kontaktet jeg saksbehandler på trafikkstasjonen, og han hadde nå fått svar fra SFOOR, så da er det ikke lenge før jeg får et svar på søknaden min tenker jeg.

Er jo blitt litt vårstemning her, så jeg er sugen på å komme i gang å få byttet bremser og motor snart kjenner jeg Glad
Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4053
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #2060 på: mars 12, 2014, 10:16:40 am »

Kører på arbejde i boble her, bare at få den ud af garagen Roy Blunker
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7124
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2061 på: mars 12, 2014, 10:45:43 am »

kommer snø neste uke Blunker
Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4053
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #2062 på: mars 12, 2014, 11:01:25 am »

Da er det bare at køre den ind i garagen igen, men i dag skinner solen!
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7124
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2063 på: mars 12, 2014, 11:26:40 am »

 Kult
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7124
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2064 på: mars 20, 2014, 15:13:02 pm »

Kort oppdatering fra Solkysten:

Fikk svar fra Statens Vegvesen i dag, og svaret kan oppsummeres som følger:

"Vi vil tillate en ombygging av kjøretøyet i henhold til søknaden..."

Det stilles en del betingelser i form av at de skal kunne følge med på arbeidet underveis, og de kreves en effektmåling for å bekrefte at det er under 200 Nm.

Det presiseres at det ikke er en forhåndsgodkjenning, men en tillatelse til å starte ombyggingen så nå er det ut og skru Glad

En god dag
Loggført
Lars Johansen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1938
Bosted: Lillehammer



Vis profil
« Svar #2065 på: mars 20, 2014, 19:47:46 pm »

Kort oppdatering fra Solkysten:

Fikk svar fra Statens Vegvesen i dag, og svaret kan oppsummeres som følger:

"Vi vil tillate en ombygging av kjøretøyet i henhold til søknaden..."

Det stilles en del betingelser i form av at de skal kunne følge med på arbeidet underveis, og de kreves en effektmåling for å bekrefte at det er under 200 Nm.

Det presiseres at det ikke er en forhåndsgodkjenning, men en tillatelse til å starte ombyggingen så nå er det ut og skru Glad

En god dag

Glad
Loggført
Svein.
Supermedlem
*****
Innlegg: 2424
Bosted: Lørenskog


Vis profil

« Svar #2066 på: april 04, 2014, 22:48:27 pm »

Kort oppdatering fra Solkysten:

Fikk svar fra Statens Vegvesen i dag, og svaret kan oppsummeres som følger:

"Vi vil tillate en ombygging av kjøretøyet i henhold til søknaden..."

Det stilles en del betingelser i form av at de skal kunne følge med på arbeidet underveis, og de kreves en effektmåling for å bekrefte at det er under 200 Nm.

Det presiseres at det ikke er en forhåndsgodkjenning, men en tillatelse til å starte ombyggingen så nå er det ut og skru Glad

En god dag

Hei
Når de skriver "følge med på arbeidet underveis" vil det si de kan komme på hjemme besøk?
Mvh Svein
PS: Takk for pakken i dag Blunker
Loggført

201m  8,063 sek. 136,42km/t
402m 12,708 sek.176,81km/t...
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7124
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2067 på: april 05, 2014, 09:50:12 am »

Bare hyggelig Glad

Nei det virket ikke som han trengte det. Jeg sendte en mail og lurte på hvordan vi skulle gjøre det videre fremover, og jeg kunne bare begynne ombyggingen, og jeg fikk også lov til å kjøre bilen for egen maskin til verksted for bremsetest.

Virker kanskje som det med "følge med påp arbeidet underveis" er en standard-setning de alltid har med?

Ellers er nesten 1835'n ute, og bilen på bukker, så jeg prøver å få inn noen timers skruing nå og da for å få bilen på veien snart Glad
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7124
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2068 på: april 12, 2014, 19:26:57 pm »

en halvtime klarte jeg å klemme inn i dag, og da ser det sånn ut i motorrommet:

* tomt.jpg (91.06 KB. 600x367 - vist 257 ganger.)


Det ser ikke pent ut, så jeg er veldig sugen på å lakkere, men vi får se om tiden strekker til...

Eller er det klart for å bytte bremser også:

* tromler.jpg (81.39 KB. 600x375 - vist 265 ganger.)


Som man kan se har jeg kjørt med vanlige 4x130-tromler som er borret om til 5x130. Ikke ideelt...

Ellers er det merkelig å se hvor møkkete det blir under bilen etter noen sesonger på veien. Alt er nyllakkert og blankt under her, men det ser ikke akkurat slik ut. Får se om jeg ikke tar en skikkelig vask også mens jeg er i gang. Da må jeg i så fall trille den ut på gårdsplassen.

Håper på et par økter til i påsken så motoren kommer inn. Er ikke så mye som skal preppes på bilen, men jeg skal ha inn en ny bensintrykkregulator og så skal oljekjøleren på plass.

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7124
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2069 på: desember 09, 2014, 22:57:06 pm »

Her var det jammen lenge siden siste oppdatering, men mye har blitt oppdatert i egen motortråd, så det har ikke skjedd allverden på selve bilen i sommer.

Jeg fikk inn motoren i høst, og rakk en del mil før jeg parkerte den i begynnelsen av November, så nå planlegger jeg vinterens prosjekter.

Det jeg har på lista i vinter er:

-ny girkasse
-fikse opp viftehus og kjøleblikk
-montere tørrsump pumpe og tank
-Få på noen alternative hjul, Fuchs er fint, men nå har jeg hatt det noen sesonger, så jeg snuser litt på å endre
-bedre kjøreegenskaper
-hydraulisk clutch

men jeg tenkte jeg skulle begynne med hjula, og jeg har både et sett med stålhjul og et sett cookie cutters som jeg vurderer å bruke.

Jeg har samlet på meg et antall dekk i ulike dimensjoner, og jeg tok med meg 4 cookie cutters i dimensjonen 6x15 for å kikke litt på klaring spesielt foran. Dette har også litt sammenheng med diskusjonen med hvordan får man en senket balljoint-forstilling til å funke bra, så jeg ville måle og kikke litt før jeg evt monterer droppa spindler.

Dekka jeg hadde med er
135 R15
185/65 15 Hoosier Speedster DOT skårne slicks
175/70 15 Vredstein Sprint Classic
185/65 15 Yokohama

Det første som skjedde var at han lokale dekkomleggeren ikke klarte å få på 135-dekka, men han skulle gjøre et nytt forsøk med jekkestropp og litt rå makt...

Jeg vet egentlig at disse hjula ikke er ideelt foran på Ghian da de har en offset på 36mm noe som er ca 10mm lenger ut en de 5.5" Flat4 fuchskopiene jeg har i dag, men jeg ville måle litt for å se hva jeg har å gå på.

Først sjekket jeg ganske enkelt avstanden fra felgkanten til skjermen:

* fuchs klaring.jpg (36.36 KB. 600x359 - vist 192 ganger.)


Og med cookie cuttersa:

* cookie klaring.jpg (44.05 KB. 600x404 - vist 161 ganger.)


Så det stemmer at cookie cuttersa bygger ca 10mm lenger ut enn fuchsa.

Planen var å teste med 135 dekka først og fremst; ikke fordi jeg har tenkt å bruke de dekka, men jeg har planer om å bruke 165/65 og de har nesten identisk høyde. Grunnen til at jeg ønsker såpass lave dekk, er at jeg vil gjerne stille forstillinga litt høyere for å få mer fornuftig geometri, samtidig som den blir "passe lav" foran. I dag kjører jeg med 155 R15 dekk, og de er ganske mye høyere. I følge "www.willitfit.com" så er det ca 24mm høyere bakkeklaring med 155 dekka. Får se om dekkomleggern klarer å få på disse dekka i morgen.

I mellomtiden prøvde jeg både 175/70 og 185/65 og de er omtrent identiske, men der er helt klart at da sliter jeg med klaringa til skjermkanten.

Høyden er omtrent den samme jeg har i dag så utseendemessig blir det bra:

* hoosier.jpg (62.13 KB. 600x334 - vist 235 ganger.)


Med litt sving er det klart at dette vil subbe; kun ca 1 cm klaring:

* sprint classic 175-70.jpg (56.67 KB. 600x392 - vist 195 ganger.)


Utseendemessig liker jeg disse felgene, men hvis jeg får til å bruke de blir de kanskje en litt annen farge:

* cookie look.jpg (93.2 KB. 600x419 - vist 211 ganger.)


Så jeg er spent på hvordan det blir med 135 dekk, og så får jeg vurdere om jeg må krype til korset og sette på smalere forstilling for å kunne bruke disse hjula.

Så endelig er det litt bevegelse Glad

Loggført
Sider: 1 ... 67 68 [69] 70 71 ... 147
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!