mars 28, 2024, 13:38:02 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 134 135 [136] 137 138 ... 147
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Grelland's Ghia  (Lest 964337 ganger)
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4050 på: januar 11, 2021, 13:21:48 pm »

Men vi har en utfordring....

Jeg sjekket at kammen gikk klar av pumpehuset, og når det var i orden, foreglet vi blokka.

men vi tenkte vi skulle sjekke at alt gikk lett rundt etter å ha satt inn selve pumpa også, men det viser seg at det pumpedrevet som blir dratt rundt av kammen ikke går helt inn; det bunner i kammen på et vis. Vi prøvde å slipe av litt på lengden av akslingen, men det viser seg at det er skuldra på akslingen (altså lengden av den uslipte delen av akslingen som går i mot på kammen, så her må vi nok ut til junior å maskinere litt allikevel...

Jeg målte med et par andre punper jeg har liggende, og de var alle like (den jeg har nå er en schadek), så jeg mistenker at det er noe muff med kammen fra JoeBlow. Det er en Engle kam, som kom i Engle eske, men med JoeBlow sin grind.

Noen som har vært borti dette før?


Jeg hadde samme problem med min Pauter kam. Jeg satte pumpedrevet i skrustikka og presset akslingen lengre inn

Det hørtes jo nesten litt for lettvint ut. Tusen takk Glad
Loggført
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #4051 på: januar 11, 2021, 13:58:58 pm »

Ja , kjente saker dette .. Noe skit men må fixses .. Noen kammer går lettere en andre . Tipper du har 2 mm å presse inn drevet .. I mitt tilfelle med tørrsump passet den rett i med 2 pakninger mot blokka .. Presse drevet lenger inn på akslingen kan være aktuelt , bruker som regel dette til å finjustere avstand pumpelokk / utv. pumpe .
Annerledes gikk det med T-4 motorn , her, etter måling,  må det tas av 4 mm bakpå pumpa , likeså akslingen . Akslingen er hedet stål så det er stort sett bare sliping som er aktuelt . (Finnes ingen pumpe , hverken tørrsump eller våtsump som passer direkte på t-4) !!

Mvh/E
« Siste redigering: januar 11, 2021, 15:12:17 pm av Sonic » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4052 på: januar 11, 2021, 14:27:01 pm »

Ja , kjente saker dette .. Noe skit men må fixses .. Noen kammer går lettere en andre . Tipper du har 2 mm å presse inn drevet .. I mitt tilfelle med tørrsump passet den rett i med 2 pakninger mot blokka .. Presse drevet lenger inn på akslingen kan være aktuelt , bruker som regel dette til å finjustere avstand pumpelokk / utv. pumpe .
Annerledes gikk det med T-4 motorn , her, etter måling,  må det tas av 4 mm bakpå pumpa , likeså akslingen . Akslingen er hedet stål så det er stort sett bare sliping som er aktuelt .

Mvh/E

Takk for info, da er det ikke nødvendigvis jeg som har gjort noe dumt Glad
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4053 på: januar 12, 2021, 08:13:09 am »

Etter et par tips, så prøvde vi "presse-drevet-lenger-inn-på-akslingen" trikset, og det funket. Vi klarte å få det ca 1.5mm lenger inn, og det var det som skulle til for at drevet landet på bunnen av pumpehuset i stedet for akslingen, så da ble det gull:

* 20210111_184135.jpg (40.1 KB. 476x600 - vist 192 ganger.)


Neste på lista var å montere lokket i bunn av sumpa, og det er jo alltid et spenningsmoment om gjengene holder, men det gikk fint i alle hulla.

Så begynte vi å montere stempler/sylindre, og vi begynte med å sjekke vendehøyde igjen, og den landet på omtrent det samme som sist (ikke overraskende) så da blir det 1.8mm vendehøyde. Når jeg får maskinert toppene så den lille hylla i forbrenningskammeret blir tatt bort, ender jeg opp med ca 40cc forbrenningskammer, og statisk komp ender da på 8.6:1. Så det blir perfekt Glad

Nærmer oss litt for hver dag:

* 20210111_203907.jpg (53.59 KB. 800x516 - vist 217 ganger.)


Planen er å få maskinert toppene i løpet av uka, sånn at vi kanskje har komplett longblokk i løpet av helga.

Det viser seg som vanlig at det er ikke bare å "slenge sammen" en motor, selv om det er en ganske standard 1600 det er snakk om. Får bare håpe man ikke har gjort noen store tabber underveis Glad

Loggført
Bug_Man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1222
Bosted:


Vis profil

« Svar #4054 på: januar 12, 2021, 08:53:27 am »

Dette blir fett! Gliser
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4055 på: januar 13, 2021, 08:04:28 am »

Vi får tro det Glad

Ble ikke så mye skruing i går, men jeg fikk samlet sammen noen deler som skal maskineres, så da tok jeg en tur ut til verkstedet til junior og så gikk vi gjennom ukens jobbliste:

* 20210112_202833.jpg (51.51 KB. 800x389 - vist 182 ganger.)


Mine topper skal bare tas ned et par mm for å få bort kanten, men de andre toppene skal få en liten "unshrouding" jobb rundt ventilene også. I tillegg til et par girkassehus som skal få nye foringer til skiftegafler.

Også hadde jeg med et par "vraktopper" som han kan prøve litt på og sjekke at programmet er riktig før han "skyter med skarpt"

Sånn går no dagan Glad

« Siste redigering: januar 13, 2021, 08:08:02 am av grelland » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4056 på: januar 13, 2021, 20:23:48 pm »

Lite å vise frem i dag. Hjalp junior med å rigge seg til på CNC-maskinen etter at han flyttet den ut til sitt eget verksted, så måtte han prioritere en betalt jobb før mine topper. Makan....

Men jeg rakk en liten tur i dreiebenken min da, og da tenkte jeg at jeg kunne lage et sett hylser for å få litt bedre presisjon på montasjen av innsuga. Siden hulla i innsuga var 10mm, så ble det et par messinghylser med 8mm innvendig og 10mm utvendig:

* 20210113_201335.jpg (35.98 KB. 606x600 - vist 173 ganger.)


Og med presspasning i innsuga blir det ikke mye slerk her i alle fall:

* 20210113_201552.jpg (29.18 KB. 560x600 - vist 185 ganger.)


Antakelig totalt bortkasted tid, men hvem bryr seg om det. Det er sånt her som er gøy Glad

Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4050
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #4057 på: januar 14, 2021, 13:32:10 pm »

Ho ho! Jeg kan ta et sett også Blunker
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4058 på: januar 14, 2021, 14:56:47 pm »

Ho ho! Jeg kan ta et sett også Blunker

Ok, skal lage litt fler Blunker
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4059 på: januar 15, 2021, 08:46:13 am »

Siden maskinisten måtte prioritere en jobb han faktisk får betalt for, så måtte jeg jo begynne med noe annet, så da var planen å begynne mock-up av det "nye" viftehuset og ikke minst begynne å se på plassering av intercooleren.

Så da satt jeg på et par av de toppene som ligger i hylla, og monterte litt kjøleblekk. Viftehuset er visstnok fra en '54 modell uten doghouse, og etter en ørliten justering i nedkant passet det bra. Vifta må antakelig byttes da den er for bred for dette viftehuset.

Jeg fant et silikonbend i en av hyllene, og da kan det se ut som plasseringen av intercooleren blir noe sånt:

* 20210114_205657.jpg (66.2 KB. 800x572 - vist 201 ganger.)


Dette er bare en 3d-printet test for å sjekke at det er plass, men "the real deal" var visst på vei gjennom tollen i dag, så da kan vi snart få sett på litt braketter sånn at det kan komme på sin endelige plass, og så kan vi begynne med å lage innsugsrør. De blir i aluminium, siden silikon ikke er så glad i vacuum.

Mange mener nok det var fin patina på det viftehuset, men jeg skal pusse det ned og lakkere det, men har ikke helt bestemt meg for fargekombo enda.

På 2110cc'n i høst fikk neste generasjon frie tøyler, og den ble slik:

* 20200930_212843.jpg (64.6 KB. 800x439 - vist 199 ganger.)


Så det kan vel hende jeg toner det litt ned på denne motoren Glad


« Siste redigering: januar 15, 2021, 08:50:05 am av grelland » Loggført
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #4060 på: januar 15, 2021, 10:47:51 am »

Spennende og følge med på Roy, plukker opp noen tips og ideer underveis!
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #4061 på: januar 16, 2021, 00:36:08 am »

Viftehuset er visstnok fra en '54 modell uten doghouse, og etter en ørliten justering i nedkant passet det bra. Vifta må antakelig byttes da den er for bred for dette viftehuset.




Ikke bruk det viftehuset på den motoren.
Du kommer til å redusere kjølingen av motoren pga den lille vifta.
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4062 på: januar 16, 2021, 11:11:29 am »

Viftehuset er visstnok fra en '54 modell uten doghouse, og etter en ørliten justering i nedkant passet det bra. Vifta må antakelig byttes da den er for bred for dette viftehuset.




Ikke bruk det viftehuset på den motoren.
Du kommer til å redusere kjølingen av motoren pga den lille vifta.

Har du noen målinger eller linker til noen som har testet dette?

Mener jeg har sett at de gode gamle 36-hk husene er blant de bedre. Mye av kjølinga skjer jo gjennom olja, og der har jeg ekstern kjøler, og innsugslufta skal Intercooleren ta seg av, så ser ikke helt hvordan denne motoren på ca 100 hk skal får trøbbel med kjøling.
Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #4063 på: januar 16, 2021, 11:54:26 am »

Viftehuset er visstnok fra en '54 modell uten doghouse, og etter en ørliten justering i nedkant passet det bra. Vifta må antakelig byttes da den er for bred for dette viftehuset.




Ikke bruk det viftehuset på den motoren.
Du kommer til å redusere kjølingen av motoren pga den lille vifta.

Har du noen målinger eller linker til noen som har testet dette?

Mener jeg har sett at de gode gamle 36-hk husene er blant de bedre. Mye av kjølinga skjer jo gjennom olja, og der har jeg ekstern kjøler, og innsugslufta skal Intercooleren ta seg av, så ser ikke helt hvordan denne motoren på ca 100 hk skal får trøbbel med kjøling.
I følge Gene Berg sin Book of technical articles. Cooling the aircooled engine,
Den store vifta leverer mer en 160 kubikkmeter med luft i timen i forhold til den du vil bruke.
 "Doghouse" viftehuset er og bedre utformet med skovler/deflektorer som bedrer luftstrømmen over topper/sylindre.

D
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #4064 på: januar 16, 2021, 12:41:11 pm »

Viftehuset er visstnok fra en '54 modell uten doghouse, og etter en ørliten justering i nedkant passet det bra. Vifta må antakelig byttes da den er for bred for dette viftehuset.




Ikke bruk det viftehuset på den motoren.
Du kommer til å redusere kjølingen av motoren pga den lille vifta.

Har du noen målinger eller linker til noen som har testet dette?

Mener jeg har sett at de gode gamle 36-hk husene er blant de bedre. Mye av kjølinga skjer jo gjennom olja, og der har jeg ekstern kjøler, og innsugslufta skal Intercooleren ta seg av, så ser ikke helt hvordan denne motoren på ca 100 hk skal får trøbbel med kjøling.
I følge Gene Berg sin Book of technical articles. Cooling the aircooled engine,
Den store vifta leverer mer en 160 kubikkmeter med luft i timen i forhold til den du vil bruke.
 "Doghouse" viftehuset er og bedre utformet med skovler/deflektorer som bedrer luftstrømmen over topper/sylindre.

D

http://www.volksbolts.com/faq/cooling.htm
https://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=492074
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4065 på: januar 16, 2021, 18:19:52 pm »

Viftehuset er visstnok fra en '54 modell uten doghouse, og etter en ørliten justering i nedkant passet det bra. Vifta må antakelig byttes da den er for bred for dette viftehuset.




Ikke bruk det viftehuset på den motoren.
Du kommer til å redusere kjølingen av motoren pga den lille vifta.

Har du noen målinger eller linker til noen som har testet dette?

Mener jeg har sett at de gode gamle 36-hk husene er blant de bedre. Mye av kjølinga skjer jo gjennom olja, og der har jeg ekstern kjøler, og innsugslufta skal Intercooleren ta seg av, så ser ikke helt hvordan denne motoren på ca 100 hk skal får trøbbel med kjøling.
I følge Gene Berg sin Book of technical articles. Cooling the aircooled engine,
Den store vifta leverer mer en 160 kubikkmeter med luft i timen i forhold til den du vil bruke.
 "Doghouse" viftehuset er og bedre utformet med skovler/deflektorer som bedrer luftstrømmen over topper/sylindre.

D

Får bla litt i den gamle Berg-boka da. Er noen år siden den ble skrevet, så mye er utdatert, men termodynamikk er termodynamikk antar jeg Blunker Salige Berg kom med mange bastante påstander om  mangt, man kanskje han hadde noen gullkorn innimellom.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4066 på: januar 16, 2021, 18:24:58 pm »

Viftehuset er visstnok fra en '54 modell uten doghouse, og etter en ørliten justering i nedkant passet det bra. Vifta må antakelig byttes da den er for bred for dette viftehuset.




Ikke bruk det viftehuset på den motoren.
Du kommer til å redusere kjølingen av motoren pga den lille vifta.

Har du noen målinger eller linker til noen som har testet dette?

Mener jeg har sett at de gode gamle 36-hk husene er blant de bedre. Mye av kjølinga skjer jo gjennom olja, og der har jeg ekstern kjøler, og innsugslufta skal Intercooleren ta seg av, så ser ikke helt hvordan denne motoren på ca 100 hk skal får trøbbel med kjøling.
I følge Gene Berg sin Book of technical articles. Cooling the aircooled engine,
Den store vifta leverer mer en 160 kubikkmeter med luft i timen i forhold til den du vil bruke.
 "Doghouse" viftehuset er og bedre utformet med skovler/deflektorer som bedrer luftstrømmen over topper/sylindre.

D

http://www.volksbolts.com/faq/cooling.htm
https://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=492074


Var mye bra info der, men ingen direkte sammenlikning som sier at 36-hp viftehuset er dårlig. VAr en som vente at det er enkelt å modde for å bruke nyer vifte, og at "Since the cooler is housed in the early shroud there are only a couple of directional veins. If the cooler is relocated they seem to work fine as is. The only thing I dont like is they only take the smaller cooling fan, you can modify them to fit the dog house fan if desired."

Så jeg tenker jeg ser på dette med å modde for å bruke stor vifte, og satser på at dette funker Glad
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4067 på: januar 16, 2021, 20:38:39 pm »

Ble visst bestemt at man må bytte gulv i gangen, så mye av dagen gikk med til å reise rundt og finne passende gulv, så det ble lite skruing i dag.

Men en liten time får man alltids klemt inn, og da tenkte jeg å begynne med å preppe litt på eksosen, og begynte med å prøvemontere grenrør og j-tubes som jeg har kjøpt brukt for noen hundringser Glad


* 20210116_185515.jpg (45.19 KB. 540x600 - vist 102 ganger.)


Plundra litt med at j-tubsene var forskjellig fra høyre til venstre side, men når det ble ryddet opp i, passet dette ok.

Målet var å fjerne gammel maling og legge på litt varmebestandig lakk og eksosbandasje, men først kappet jeg av forvarmer-stussene, og sveiset igjen hullene, og så prøvde jeg å fjerne den røde lakken med negerkuse og vinkelsliper. Det endte ikke så bra, siden jeg fikk en bit av negerkusa i leppa, så da la jeg bort det prosjektet, og putta heller den ene j-tuben i blåsekabinettet, og transportlakken blåste nesten av uten bruk av sand, så et kjapt lag med eksoslakk senere, ser det jo brukbart ut:


* 20210116_195004.jpg (27.59 KB. 800x389 - vist 102 ganger.)


I morgen er alle byggevaresjapper stengt, så da satser vi på litt flere timer i garasjen Glad

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4068 på: januar 17, 2021, 19:38:40 pm »

Sofadyret vant over arbeidslysten i dag, så ble ikke gjort så mye.

Men litt ble det da.

Sandblåste og pusset grenrøret før jeg la på et lag med sort eksoslakk, og med stålbørsten på drillen unngikk jeg flere personskader.

Tenkte kanskje det var lurt å starte motoren først for å brenne inn lakken før jeg legger på eksosbandasje. Eller kanskje noen har noen tips på lur?

* 20210117_190435.jpg (34.39 KB. 478x600 - vist 101 ganger.)


Og så har jeg landet på et litt mer moderat fargevalg enn oxyboxeren. Dvs samme farger, men mest sort og orange detaljer, og da fikk kompressorene seg en omgang med orange Glad

* 20210117_192742.jpg (23.94 KB. 361x600 - vist 103 ganger.)


Braketter og smådeler skal pulverlakkes orange, men kompressoren ville jeg ikke putte i ovnen, så den fikk gammeldags lakk Glad


« Siste redigering: januar 18, 2021, 08:30:10 am av grelland » Loggført
KDF Type 60
Seniormedlem
****
Innlegg: 311
Bosted: Bodø



Vis profil
« Svar #4069 på: januar 18, 2021, 19:46:27 pm »

Denne tråden blir mer og mer en kokebokoppskrift på hvordan bygge 1600 motor.
Jeg følger med på ALT du gjør her  Kult Kult helt i det stille.

Kjemebra dokumentert.
Loggført

Member of the split cruisers.
If you can`t fix it with gaffa tape...... you have not used enough !
Afi
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4070 på: januar 19, 2021, 08:13:47 am »

Takk for det Glad

Jeg ser av statistikken at det er mange som er innom og kikker, uten at man nødvendigvis kommenterer så mye, så da er det jo ekstra hyggelig med slike kommentarer Glad

Gårsdagen ble litt slapp, da jeg brukte en del av kvelden på å hente julepresangen fra kona, så da ble det et nytt tilskudd til maskinparken:

* 20210118_223456.jpg (28.12 KB. 292x600 - vist 124 ganger.)


Veldig grei kone, jeg har Glad

I dag hadde visstnok junior en åpning i tidplanen på cnc-maskinen, så da skal vi prøve å få sett litt på toppene, så kanskje jeg snart får montert longblokka ferdig også.

Det bøtter ned med snø her på solkysten i dag, så det er ennå noen uker til sesongstart Glad

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4071 på: januar 21, 2021, 22:28:09 pm »

Da ble det endelig tid til litt kvalitetstid med cnc-maskinen igjen, så etter å ha testet litt på en gammel sprukken topp, tok vi sats og puttet kompressor-motor-toppene mine inn i maskinen. Her er et bilde av oppspenningen hvor vi prøver å få sentrert verktøyet:

* 20210121_202840.jpg (70.56 KB. 485x600 - vist 102 ganger.)


Så hadde junior laget verktøybaner som skulle ta disse ned 0.1mm under den flate delen av forbrenningskammeret, og det gikk fint:



Og slik ble resultatet:


* 20210121_203748.jpg (43.56 KB. 420x600 - vist 107 ganger.)


Nå gjenstår bare å runde av den skarpe kanten der hvor de ble maskinert, og så presse inn nye styringer før jeg sliper inn ventilsetene igjen.

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4072 på: januar 22, 2021, 21:18:17 pm »

Fredagskveld i garasjen er jo kos Glad

Først ble toppene grundig rengjort i den nye delevaskeren min, og alt var klart for å presse inn nye styringer på eksos-siden:

* 20210122_191749.jpg (61.12 KB. 479x600 - vist 99 ganger.)


Og mens styringene lå i snøen, ble toppene varmet opp:

* 20210122_192223.jpg (48.64 KB. 439x600 - vist 87 ganger.)


Et par velrettede slag med en hammer, så satt de på plass Glad

« Siste redigering: januar 22, 2021, 21:23:21 pm av grelland » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4073 på: januar 22, 2021, 21:22:08 pm »

Sånn ser de ut etter de er banket på plass (med en dor Blunker )


* 20210122_192513.jpg (40.67 KB. 534x600 - vist 104 ganger.)


De har litt annen utforming enn de som satt der, men det skal ikke ha noen betyding.

Så etter at alle 4 styringene var på plass, ble toppene rengjort igjen, og er nå klare for å få slipet inn ventilsetene:


* 20210122_195830.jpg (55.39 KB. 409x600 - vist 85 ganger.)


Hvis det blir bra nok med gammeldags sliping med pasta, kan toppene sluttmonteres, hvis ikke må jeg prøve meg med litt tyngre skyts, men det vil tiden vise.

Så det var fredagens lille oppdatering.

God helg fra solkysten

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4074 på: januar 24, 2021, 00:44:14 am »

Jeg dro i gang med slipepasta og skrudrillen, og det første jeg gjorde var å finne frem en bit fuelslange, siden jeg er litt lat, og lot den gamle sugekopp-pinnen ligge i skuffen sin:

* 20210123_171551.jpg (32.6 KB. 361x600 - vist 90 ganger.)


Jeg la en runde med blåfarge på setet, for å lettere kunne sjekke om ventilen slipte hele veien rundt:

* 20210123_173228.jpg (60.28 KB. 635x600 - vist 93 ganger.)


Det tok liitt tid, men det viste seg at alle de 4 eksosventilene tettet bra rundt hele etter jeg hadde byttet styringer, og vet var jo veldig gode nyheter.

Jeg gjorde samme øvelsen på toppene til oxyboxeren her i høs, men da måtte jeg maskinere opp toppene for større styringer, og da havnet ikke styringene på samme plass.

Men tilbake til denne motoren, så var alt i sin  skjønneste orden så da kunne vi gå videre til neste operasjon.

« Siste redigering: januar 24, 2021, 01:01:30 am av grelland » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4075 på: januar 24, 2021, 00:55:05 am »

Så en runde med rengjøring igjen, og da er alle ventilene på plass, og neste er å montere fjærene.

* 20210123_181425.jpg (53.4 KB. 470x600 - vist 91 ganger.)


Prøvde å få med assistenten til å montere fjærer, men han var opptatt med litt gaming, så da utsatte vi det til i morgen.

Så i stedet dro jeg opp PCen for å lage en flens til eksos-anlegget jeg fikk billig:

* 20210123_181609.jpg (24.71 KB. 426x600 - vist 83 ganger.)



Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4076 på: januar 24, 2021, 00:58:58 am »

Jeg er skikkelig dårlig på 3d-modellering, men fikk i alle fall frem noe som ligner på flensen på eksosen, men før jeg sender fila over til junior for å få skjært ut i stål, måtte jeg prøve om den passet, så da dro jeg i gang 3d-printeren:

* 20210123_181626.jpg (30.49 KB. 397x600 - vist 91 ganger.)


Og etter en halvtimes tid kunne jeg prøve og jaggu passet den gitt:

* 20210123_213244.jpg (29.27 KB. 425x600 - vist 99 ganger.)


Så da er det trygt å sende fila til junior, så kan jeg begynne å bygge resten av eksosen. Ser for meg å kjøpe en billig lyddemper og noen rørbiter på biltema eller lignende for å lage resten.


« Siste redigering: januar 24, 2021, 01:02:31 am av grelland » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4077 på: januar 24, 2021, 21:13:25 pm »

Ble en litt treg start på søndagen, men klarte å rive meg løs fra sofaen litt utpå ettermiddagen, så da begynte jeg med å montere ventilfjærer i toppene:

* 20210124_142013.jpg (58.04 KB. 575x600 - vist 92 ganger.)


Så da begynte den møysommelige joobben med å få vippearmgeometrien på plass.

Jeg spente opp et måleur for å sjekke hvordan vinkelen mellom justeringsbolten og ventilstammen er ved halvt løft.

Her er et bilde hvor jeg har indikert denne vinkelen ved 0 løft:

* 20210124_172659.jpg (44.92 KB. 537x600 - vist 92 ganger.)



« Siste redigering: januar 24, 2021, 21:22:49 pm av grelland » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4078 på: januar 24, 2021, 21:17:05 pm »

Og etter et par forsøk med forskjellig antall shims, så nærmet det seg:

* 20210124_172922.jpg (43.48 KB. 514x600 - vist 93 ganger.)


Så med ett shim til under vippearmsbrygga ble det nærme nok.

Neste da var å måle opp korrekt lenge på støtstengene, og når jeg var heeeeelt sikker på at det var riktig, dro jeg i gang dreiebenken, og kuttet alle røra:

* 20210124_182225.jpg (36.97 KB. 443x600 - vist 88 ganger.)

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4079 på: januar 24, 2021, 21:22:06 pm »

Og da endte jeg opp med en håndfull rør med riktig lengde:

* 20210124_183539.jpg (23.84 KB. 518x600 - vist 89 ganger.)


Så når alle støtstengene var montert kunne vi sette på toppene for forhåpentligvis siste gang i denne omgang, så de ble montert med støtstangrør og pakingsstoff så da har jeg endelig en longblock igjen:

* 20210124_201903.jpg (61.75 KB. 800x494 - vist 102 ganger.)


Ventildekslene skal sandblåses og pulverlakkes, men satt de på nå for å sikre at ikke jeg fyller motoren med støv og drit Glad

Ser enkelt og greit ut på bilder, men kan skrive under på at dette tar tid Glad Jeg synes det bare er kos, men skjønner godt at det koster dersom man skal ha proffe til å gjøre denne jobben med fornuftig timelønn Glad

Loggført
Sider: 1 ... 134 135 [136] 137 138 ... 147
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!