april 27, 2024, 02:29:23 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Oppsett for banekjøring  (Lest 35343 ganger)
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« på: november 19, 2009, 10:26:26 am »

Før forumet gikk på trynet her tidligere i høst, hadde vi en tråd for å samle litt erfaringer rundt det å sette opp bobla for banekjøring.
Tar dette opp igjen nå siden alt ble borte Glad

Det vi er ute etter her er feks;
-Hvilke støtdempere?
-Dekk og felgvalg
-Hvilke stabiliasatorstag?
-Hvilke foringer?
-Hvilke bremser?
-Høyde/stuk
-Hjulvinkler

For min egen del haster det litt med å finne de rette støtdemperene, så info rundt dette tas veldig gledelig imot  Osteaktig


* OldNow09-447.jpg (103.64 KB, 672x448 - vist 826 ganger.)
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Jalle
Supermedlem
*****
Innlegg: 1049
Bosted: Lørenskog


Klubbløs #006


Vis profil
« Svar #1 på: november 19, 2009, 10:38:57 am »

Jeg gikk for GAZ dempere med 32 innstillinger, enkelt knepp på en vriknapp for å forandre hardhet. Da burde de jo kunne stilles inn til det meste.


* Baja dempere.jpg (94.62 KB, 1000x750 - vist 845 ganger.)
« Siste redigering: november 19, 2009, 10:44:46 am av Jalle » Loggført

All klaring er god klaring, tut og kjør !! ©
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #2 på: november 19, 2009, 10:45:53 am »

For min egen del er alt foreløpig teorier, men håper på å samle litt erfaring i 2010.
Ghia`n min settes nå opp for banekjøring, og det skal bli veldig spennende å se hvordan den oppfører seg.

Dekkvalg vil i første omgang bli Hoosier Speedster dekk. Kombinasjonen av klassisk look og funksjonalitet frister Glad
Disse ser slik ut:


Forsøker med 185/65 forran og 205/60 bak.

Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #3 på: november 19, 2009, 10:48:45 am »

Jeg gikk for GAZ dempere med 32 innstillinger, enkelt knepp på en vriknapp for å forandre hardhet. Da burde de jo kunne stilles inn til det meste.

Spennende! Hvem selger disse?
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #4 på: november 19, 2009, 10:51:52 am »

Unneberg selger disse - men mener de senker mye!

Jeg gikk for GAZ dempere med 32 innstillinger, enkelt knepp på en vriknapp for å forandre hardhet. Da burde de jo kunne stilles inn til det meste.

Spennende! Hvem selger disse?
Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
Jalle
Supermedlem
*****
Innlegg: 1049
Bosted: Lørenskog


Klubbløs #006


Vis profil
« Svar #5 på: november 19, 2009, 10:51:58 am »

Jeg gikk for GAZ dempere med 32 innstillinger, enkelt knepp på en vriknapp for å forandre hardhet. Da burde de jo kunne stilles inn til det meste.

Spennende! Hvem selger disse?

Unneberg Bil Glad
Loggført

All klaring er god klaring, tut og kjør !! ©
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #6 på: november 19, 2009, 11:02:06 am »

jeg har også de på min, og med droppa spindler foran, er de nok ganske korte ja.

Je har samme planer som deg, Øyvind, og det jeg har gjort så langt er:
-Justerbare gaz dempere
-IRS
-19mm stab bak
-21mm stab foran (noe usikker på dette, men mener det stemmer)
-moderat senket

spissing, camber og caster vinkler har jeg foreløpig ikke rørt, og dette med dekk har jeg heller ikke tatt stilling til enda
Loggført
Oval57
Supermedlem
*****
Innlegg: 3011
Bosted: Lier


Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.


Vis profil WWW
« Svar #7 på: november 19, 2009, 11:05:44 am »

Kult! Hvor er det man kan kjøre løp hen? Hvilke klasser?
Loggført

*Paradise road*
Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.com
Tlf. 900 13 764
Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer.
Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har
noe du vil selge.
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #8 på: november 19, 2009, 11:12:21 am »

jeg har også de på min, og med droppa spindler foran, er de nok ganske korte ja.

Je har samme planer som deg, Øyvind, og det jeg har gjort så langt er:
-Justerbare gaz dempere
-IRS
-19mm stab bak
-21mm stab foran (noe usikker på dette, men mener det stemmer)
-moderat senket

spissing, camber og caster vinkler har jeg foreløpig ikke rørt, og dette med dekk har jeg heller ikke tatt stilling til enda

Takk for det Roy, stabstag bak, har hørt både for og imot. Hvordan har du vurdert dette?
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #9 på: november 19, 2009, 11:14:31 am »

Kult! Hvor er det man kan kjøre løp hen? Hvilke klasser?

Sikkert en god del steder, Gatebil feks, og her : http://www.trackday.no/

Kanskje dukker det opp et rent VW alternativ snart også...  Blunker
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #10 på: november 19, 2009, 12:45:37 pm »

Regner med at du har lest denne Berger;

http://www.shoptalkforums.com/viewtopic.php?t=122849
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Turbo Haraune
Supermedlem
*****
Innlegg: 538
Bosted: Sandnes



Vis profil
« Svar #11 på: november 19, 2009, 12:52:09 pm »

jeg kjører gaz coilovere bak på min bil, men jeg kan ikke si at jeg vil anbefale gaz. rett å slett for dårlig kvalitet. har ødelagt tre stykk allerede. to punkterte og en knakk fordi mutteren inni skrudde seg av.(mulig produksjonsfeil)
Det er mulig jeg har vært uheldig her, men neste gang kjøper jer øhlins for å være sikker...
(har også ødelagt en gul koni forran)

Jeg har whiteline 30mm stabstag bak, og det fungerer mye bedre en det 19mm som var på tidligere.
Doble stag forran.
Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #12 på: november 19, 2009, 13:29:57 pm »

Regner med at du har lest denne Berger;

http://www.shoptalkforums.com/viewtopic.php?t=122849

Nei, hadde ikke lest den der, men nå har jeg det. Takk Glad
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #13 på: november 19, 2009, 13:41:29 pm »

jeg kjører gaz coilovere bak på min bil, men jeg kan ikke si at jeg vil anbefale gaz. rett å slett for dårlig kvalitet. har ødelagt tre stykk allerede. to punkterte og en knakk fordi mutteren inni skrudde seg av.(mulig produksjonsfeil)
Det er mulig jeg har vært uheldig her, men neste gang kjøper jer øhlins for å være sikker...
(har også ødelagt en gul koni forran)

Jeg har whiteline 30mm stabstag bak, og det fungerer mye bedre en det 19mm som var på tidligere.
Doble stag forran.

Søkte litt etter Øhlins dempere, men fant ingen modeller til gammel VW. Vet du hvilke modeller som kan passe?
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #14 på: november 19, 2009, 14:49:10 pm »

Ser ut til at Bilstein virker meget bra på buggyen til EBB
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Turbo Haraune
Supermedlem
*****
Innlegg: 538
Bosted: Sandnes



Vis profil
« Svar #15 på: november 19, 2009, 15:17:33 pm »

øhlins må/kan bestilles på mål. får de akkurat som du vil. oppgi vekt på bilen, vektfordeling. ønsket lengde/slaglengde og festetype.
får de fra kollevold
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #16 på: november 19, 2009, 15:29:00 pm »

øhlins må/kan bestilles på mål. får de akkurat som du vil. oppgi vekt på bilen, vektfordeling. ønsket lengde/slaglengde og festetype.
får de fra kollevold

Litt avsporing: i 1992 var jeg på IFMA-messa i Køln (mc-messe) og bodde på samme lille hotell i Adenau som en Øhlins-mann, Bengt (teknisk sjef eller noe). På bussen inn til messa fortalte han meg at de hadde begynt å utvikle støtdempere til biler, som blei testet i de dager. De hadde jo før det bare levert til mc.
Og Øhlins kan varmt anbefales. Går jo t.o.m. an å prate med de, hvis det er noe spesielt.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #17 på: november 19, 2009, 16:00:47 pm »

jeg har også de på min, og med droppa spindler foran, er de nok ganske korte ja.

Je har samme planer som deg, Øyvind, og det jeg har gjort så langt er:
-Justerbare gaz dempere
-IRS
-19mm stab bak
-21mm stab foran (noe usikker på dette, men mener det stemmer)
-moderat senket

spissing, camber og caster vinkler har jeg foreløpig ikke rørt, og dette med dekk har jeg heller ikke tatt stilling til enda

Takk for det Roy, stabstag bak, har hørt både for og imot. Hvordan har du vurdert dette?

har også hørt litt begge deler, men kan ikke si jeg har hørt så mye imot når det gjelder IRS.
Min tilnærming er ganske enkel... Jeg ser for meg at litt friskere kjøring på bane i utgangspunktet fører til at bilen vil krenge mer, men at dekka har best grep når de er mest mulig vinkelrett mot underlaget. derfor ønsker man å redusere denne krengingen, og siden VWn i utgangspunktet bare har krengingshemmere foran, tenker jeg som så, at dersom man bare stiver opp foran, så blir balansen endret, og man kan lett ende opp med en understyrt bil. derfor ser jeg for meg å kompensere ved å også montere krengingshemmer bak, kombinert med stivere foran, vil hele bilen krenge mindre, og man opprettholder en viss balanse. Så kan man fintune seg derfra med stivere/mykere foran/bak.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #18 på: november 19, 2009, 16:03:06 pm »

Kult! Hvor er det man kan kjøre løp hen? Hvilke klasser?

jeg har i flere år vært medlem i sportsvognklubben, og etter en "søknad" gikk de med på at Ghia kunne defineres som sportsvogn, men ikke bobla... Vet ikke hvor aktive de er på banekjøring nå, men for noen år siden kjørte de noen omganger både på rudskogen og våler så vidt jeg vet.

så da blir det vel bare Berger og meg da Blunker
Loggført
holmsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2440
Bosted: oslo



Vis profil
« Svar #19 på: november 19, 2009, 16:34:23 pm »

Kult! Hvor er det man kan kjøre løp hen? Hvilke klasser?

jeg har i flere år vært medlem i sportsvognklubben, og etter en "søknad" gikk de med på at Ghia kunne defineres som sportsvogn, men ikke bobla... Vet ikke hvor aktive de er på banekjøring nå, men for noen år siden kjørte de noen omganger både på rudskogen og våler så vidt jeg vet.

så da blir det vel bare Berger og meg da Blunker
Kanskje eieren av denne vil??
Loggført

LOSEN Racing Team
Ultimate Street Bays
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #20 på: november 21, 2009, 23:55:09 pm »

se der ja Glad

Her har du link til en kar som har en del erfaring med baneracing og Ghia:
http://www.shoptalkforums.com/viewtopic.php?f=51&t=127619

Mye fornuftig der Glad
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #21 på: november 21, 2009, 23:58:00 pm »

og her har vi litt inspirasjon mens vi skrur:

Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #22 på: november 22, 2009, 10:00:13 am »

se der ja Glad

Her har du link til en kar som har en del erfaring med baneracing og Ghia:
http://www.shoptalkforums.com/viewtopic.php?f=51&t=127619

Mye fornuftig der Glad

Her var det utrolig mye bra info ja!! Bare å løpe i garasjen og fortsette byggingen  Osteaktig
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Superbeetle
Supermedlem
*****
Innlegg: 513
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #23 på: november 22, 2009, 19:24:57 pm »

Dette er noe jeg også er interessert i å lære mer om..!

Jeg har kjøpt FK Coilovere med justerbare koni dempere(trinnløs justering 720grader), har org 19mm stabstag foran med Powerflex foringer. Kjører 17" Porsche Cup med Michelin Pilot sport.

Bak er det standard irs som jeg ikke har begynt på ennå.

Er hovedsaklig interessert i lære mer om hvilken høyde bilen bør ha og hvordan den bør senkes foran vs bak. Pluss hvordan den bør stives av foran og bak evt stiver bak el foran.

Jeg har planer om å montere tårnstag foran og bak.
Loggført

´71 1302S
´12 Yamaha YZF-R6
per
Medlem
***
Innlegg: 248
Bosted: Telemark



Vis profil
« Svar #24 på: november 22, 2009, 20:28:02 pm »

hva med ett slikt ? Tror det er Heigo.

Per.

Loggført
Superbeetle
Supermedlem
*****
Innlegg: 513
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #25 på: november 22, 2009, 23:23:32 pm »

Gromt!!

Burde jo nesten la seg gjøre å lage noe slikt selv..(frykter nok en våken-natt med ville konstruksjons ideer Gliser)


Men, har lest et sted at det ikke var anbefalt å ha boblen så veldig stiv foran, at den burde være stivere bak.. Men så leser jeg andre steder det stikk motsatte.. Og selvsagt kommer det noen å skriver at den bør være stiv begge steder... Øyerulling
Loggført

´71 1302S
´12 Yamaha YZF-R6
GeirJB
Seniormedlem
****
Innlegg: 299
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #26 på: november 22, 2009, 23:44:00 pm »

Hmmm!!! Når jeg ser sånne bilder, så får jeg bare enda mere lyst på en 1303 for gate/banekjøring...  Osteaktig
Ovalen er vel ikke egna for annet enn god-cruising...  Kult
Loggført

-61 VW 1200 (Beryl green),-69 VW 1600 Variant,-74 BMW 1602,-82 VW Polo G40
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #27 på: november 23, 2009, 12:56:34 pm »

KW har avanserte komplette justerbare senkesett beregnet for Motorsport. KW var først ute med justerbare senkesett
i rustfritt stål, som egner seg spesielt godt til våre forhold i Norden.

Se link: http://senk.no/4daction/WA_Webshop/?Model=Boble&Year=&ASP=980308&Type=VW
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #28 på: november 23, 2009, 13:05:17 pm »

hmmm

er vi i ferd med å spore litt av her nå???

Min ide med å leke med tanken om å kjøre på bane går mer i retning av hva kan gjøres innen rimlighetens grenser for å kunne ha det moro på banen. Og det inkluderer å kjøre fra en hel del andre mer påkostede ekvipasjer. Det å lesse på med coilovers, fjørbein, avstivere og alskens saker, gjør jo bare at bilen blir enda mindre brukervennlig enn den oprinnelig er.

"Alle" kan jo kjøpe komplett rallycross/racing understell til en 1303 og få en racerbil som ser ut som en boble...

Jeg kunne tenke meg å høre om fler som har ideer/erfaringer med hvilke enkle modifiseringer som virkelig bidrar til å øke kjøreegenskapene, og da synes jeg den linken jeg hadde lenger opp her, var et bra utgangspunkt.

bare mine 2 cent, altså.. ikke meningen å hijacke tråden til Øyvind Glad
Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #29 på: november 23, 2009, 13:25:24 pm »

Joda Roy, det var vel utgangspunktet det, men kan jo være greit å få litt erfaring fra hvordan svært påkostede biler fungerer også. For det er nettopp erfaring vi er ute etter i tråden her. Hva fungerer og hva fungerer ikke?
At man har en bil påkostet allverdens dyre racingdeler, men ikke har testet hvordan det fungerer i praksis gir ingen erfaring.

Tenker litt på den sølvfargede 03`n over her. Hva er hensikten med det staget mellom støtdempertårnene? Har det noen effekt på bilens kjøreegenskaper i praksis? Ikke minst det kryss staget over reservehjulsbrønnen? Har det noen effekt eller er det bare ekstra vekt?
« Siste redigering: november 23, 2009, 13:27:02 pm av BERGER » Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!