april 29, 2024, 17:00:11 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Plane/høvle 1600 topper - tips  (Lest 984 ganger)
Blaasarn
Medlem
***
Innlegg: 148
Bosted: Lofoten



Vis profil
« på: november 23, 2009, 12:07:53 pm »

Har planer om å "høvle" 1600 topper, men hvor mye kan jeg ta av i mm?
har ikke tenkt å blodtrimme motoren, men litt bedre drag en originalt.
Lar det seg gjøre å få litt bedre drag i motoren, samt. ungå havari etter noen får tusen km.?
trenger jeg å gjøre noe med forgasser osv. om jeg høvler toppene?
Loggført

Mvh. Eskil Eltoft

VW 1303, 1973 - Renovert og modifisert Cruisebil Blunker
VW 1300, 1969 - Selges
Volvo 240 GLE 1987 - Bruksbil
Mazda 323 1990 - Bilcross-bil
Tempo Corvette 380 1977 - restaurert bruksmoped

SELVLÆRT ER VELLÆRT..!
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #1 på: november 23, 2009, 20:06:46 pm »

Jeg har lest at 2mm er "passe", mens ved 3mm blir det hull. Jeg høvlet mine fra 52ccm til 44ccm (husker ikke hvor mye mm det var). På 1680'en ble kompen øket fra 8,0 til 9,0 og det ga en økning på 9 Hk.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #2 på: november 23, 2009, 20:20:55 pm »

Det å øke kompresjonen er den mest teoretisk riktige måten å trimme på - man øker den termiske effektiviteten direkte.

Nedsiden er at det er mer varme som gir den ekstra effekten. Man må passe på at det ikke blir for varmt - selvantenning/tenningsbank eller for høy driftstemperatur for topper, stempler etc.

Mine er høvlet 2,5 mener jeg. Landet vel på ca 38cc mener jeg å huske.
Loggført
Blaasarn
Medlem
***
Innlegg: 148
Bosted: Lofoten



Vis profil
« Svar #3 på: november 23, 2009, 23:25:31 pm »

Så rundt 2 mm er passe for en "vanlig bruksmotor" ?
Loggført

Mvh. Eskil Eltoft

VW 1303, 1973 - Renovert og modifisert Cruisebil Blunker
VW 1300, 1969 - Selges
Volvo 240 GLE 1987 - Bruksbil
Mazda 323 1990 - Bilcross-bil
Tempo Corvette 380 1977 - restaurert bruksmoped

SELVLÆRT ER VELLÆRT..!
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!