april 19, 2024, 18:01:53 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 6 7 [8]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: tmbryhns crap 1600-vintermotor-bygge. Nå med Megasquirt + Coil-on-Plug  (Lest 48822 ganger)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #210 på: september 28, 2010, 10:50:18 am »

Må bare si at disse tingen her har jeg skikkelig problemer med å forstå Gliser

Du er ikke alene :-D Det er godt at slike ting også fås kjøpt ferdig bygget hehe

Ja, det er litt sært opplegg, det må jeg si meg enig i Blunker.

Det blir spennende å se om dette er en bærekraftig modifikasjon. Jeg følte meg klar for denne modden siden jeg har kjørt MS en del timer nå uten stabilitetsproblemer.

Siden jeg venter på skjærm til Carputeren, kan jeg like greit drive med noe annet morsomt i mellomtiden.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #211 på: september 28, 2010, 11:50:30 am »

Ja, takk lov for at det går ann å kjøpe ferdigbygget Blunker  Hadde ikke tatt lange tia med knudring, og banning før det hadde flydd i garasjeveggen hos meg ihvertfall Rekker tunge
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #212 på: september 28, 2010, 19:50:05 pm »

Ja, takk lov for at det går ann å kjøpe ferdigbygget Blunker  Hadde ikke tatt lange tia med knudring, og banning før det hadde flydd i garasjeveggen hos meg ihvertfall Rekker tunge

Haha! Gliser Fikk et par hysteriske bilder i hodet nå...

Rikard x agresjon^2 + et svært jævla spett + en stakkars liten MS-boks = Ragnarok
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #213 på: september 28, 2010, 21:59:10 pm »

Ja, takk lov for at det går ann å kjøpe ferdigbygget Blunker  Hadde ikke tatt lange tia med knudring, og banning før det hadde flydd i garasjeveggen hos meg ihvertfall Rekker tunge

Haha! Gliser Fikk et par hysteriske bilder i hodet nå...

Rikard x agresjon^2 + et svært jævla spett + en stakkars liten MS-boks = Ragnarok
Ja, hadde nok ikke vært langt unna! Sitte sånn å småknudre med ledninger og møkk Gliser
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #214 på: september 29, 2010, 10:21:23 am »

Da var MS2-boksen ferdig rigga rent hardware-messig.

Fire nye coildrivere er installert, og alt er loddet opp til kretskortet. Det eneste som gjenstår nå er å implementere det nye ledningsnettet i bilen, og få coilene koblet til tennpluggene.

Her er coildriverne festet til ECU-en. Grunnen til at jeg valgte å gjøre det på denne måten er pga. "kassas" varmeledende egenskaper. Det er tross litt effekt som går fra collector til emitter, og det er greit å bli kvitt varmen. Husk å isolere transistoren 100% fra kassa rent elektrisk!


* IMG_1168 (Large).jpg (94.31 KB. 1024x768 - vist 344 ganger.)


Jeg valgte å gå for en helt basic DP15-connector for å koble opp ledningsnettet til ECU.
Mulig én pinne ikke er nok til mengde strøm som går i kretsen, men det får tiden vise. Får jeg problemer, lodder jeg bare inn fire ekstra pinner.


* IMG_1170 (Large).jpg (75.95 KB. 1024x768 - vist 305 ganger.)


Fordelen min er nå at jeg enkelt kan velge om jeg vil kjøre med den opprinelige coildriveren som er montert i høyre øvre hjørne på kortet, eller de nye coildriverne kun ved å gjøre en endring i software.
Den originale coildriverens triggersignal (base på transistoren) har jeg loddet til uttak "JS10".
De nye coildriverne er loddet til uttak "D14" på R26 (kanal A) og R29 (kanal B).

Nå som jeg kjører med vanlig coil og fordeler, bruker jeg "JS10".
Når COP-ene er installert og good to go, laster jeg bare om i software og ber tenningssignalet komme ut på "D14" istedetfor. Da har jeg en grei back-up-løsning å falle tilbake på hvis tingene skulle skjære seg senere.


* IMG_1171 (Large).jpg (139.62 KB. 1024x768 - vist 295 ganger.)


* IMG_1175 (Large).jpg (107.81 KB. 1024x768 - vist 295 ganger.)


Boksen nok en gang forseglet, og det ferdige ledningsnettet er koblet til for "show".

* IMG_1176 (Large).jpg (97.38 KB. 1024x768 - vist 288 ganger.)


* IMG_1168 (Large).jpg (94.31 KB, 1024x768 - vist 260 ganger.)
« Siste redigering: september 29, 2010, 10:28:31 am av tmbryhn » Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #215 på: oktober 01, 2010, 06:55:25 am »

Good and bad news!

Oppstarten med COP gikk bra på første forsøk, men jeg hadde oversett å sette utgangene til invertert signal til transistor-basen i TunerStudio. Såvidt jeg har forstått det, så betyr det at basen står til "høy" så og si hele tiden, og at jeg brenner opp enten transistoren eller coilen.

Dette førte til at jeg knakk tre av fire coil-drivere i løpet av veldig kort tid. Kunne ikke skjønne hvorfor motoren oppførste seg så rart heller, men dette forklarer saken.

Har bestillt nye BIP373-drivere, så da blir det lodding og mere kos når de kommer i hus.


Noen ganger må en sette hånden på kokeplata for å kjenne at den er vederstyggelig varm, desverre...
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Keirn
Medlem
***
Innlegg: 120
Bosted: Malmø


Magister Mundi Sum


Vis profil WWW
« Svar #216 på: oktober 01, 2010, 08:55:02 am »

Hehe, du er ikke alene om å gjöre sånt  Gliser
Loggført

Om du ikke kan reparere det med en hammer, er det sikkert en elektrisk feil....
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #217 på: januar 18, 2011, 21:48:04 pm »

Så har crap'o-skroten fått seg nok en facelift...

I løpet av et par måneder med 1300S-en på veien som midlertidig bruksbil (1303S-en står til restaurering frem til sommeren) har jeg stadig revet meg i håret over hvor håpløst det er å farte rundt med en ihjelslitt std. 1600-motor uten kompresjon der sikkert 20 av 50 hk er på beite!
Jeg ble til slutt så lei av å ligge med flat pedal og bruke 1,5 ltr/mil på å holde Svarte-Rio i 120 km/t på flat mark...

Løsningen blei å overføre god-motoren over i bruksbilen, og det angrer jeg ikke på!

I prosessen gjorde jeg én liten endring: Bytte av eksos.

Jeg har helt siden sommeren kjørt rundt med et anlegg med stor flens og en forferdelig hjemmelaget lyddemper i ekte crap-stil.
I samme slengen som jeg overførte motor, satte jeg på et anlegg jeg hadde liggende med liten flens og den gode gamle stingeren. Forskjellen var merkbar!

Motoren tar gassen mye lettere og har en langt mer potent respons enn da den gikk med stor flens.
I tillegg har effekten økt merkbart over hele registeret. Større er tydeligvis ikke alltid bedre, tydeligvis.
Når det er sagt er det godt mulig at store flenser er bedre tilpasset motorer som pumper ut langt mer eksos, men for min lille 1584cc på 100hk er det tydeligvis mer ideelt med en innsnevring i collectoren slik at gassene får en liten akselerasjon. Den merkbare effektøkningen er mest sansynlig pga. forbedret ekstraktoreffekt og derav økt fyllingsgrad ved overlapp.

Puh! Det var godt å få inn den gode gamle sliteren igjen! Nå kan jeg kose meg i 120 km/t med spjellene såvidt på gløtt, og derfra til 140 tar det heller ikke mange sekundene å komme...


« Siste redigering: januar 18, 2011, 21:59:47 pm av tmbryhn » Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #218 på: mars 07, 2011, 21:41:13 pm »

Jeg har i det siste begynt å bygge litt på selve innsprutdelen av MS-prosjektet mitt.
Min visjon har hele tiden vært å bruke to stående gassere som spjellhus for kun å regulere mengden luft som motoren suger til deg.
Et par slitne og ukomplette Webere vil egne seg bra til dette, da jeg kun er interessert i at spjellene fungerer som de skal.

Jeg synes tanken på å ha et "old school"-motorrom med to dobble som maskerer EFI-opplegget litt, er ganske kult.

Noe av det første jeg gikk i gang med var å bestille noen deler som jeg foreløpig ikke gidder å sette meg ned å lage selv:

Fuel rails
Innsug med ferdigmaskinerte injektor-boss
Dyseklips for festing til fuel rails

Også gikk ferden til huggeren for å finne litt random hardware. Det er ganske naturlig at et komplett EFI-oppsett trenger en del feedback-sensorer som forteller om motorens tilstand osv. Kommer tilbake til dette litt senere.

Mesteparten av delene jeg trengte tok jeg fra en sen Golf 3 med multipoint-injection.
Dysene ble riktignok hentet fra en Vovlo 740 m. 2,3 ltr "rødblokk". Disse har jeg etter studering av datablad og litt grov utregning funnet ut at vil duge bra til både 1600-motoren og på sikt 1915.

Bildene viser et ferdig sammensatt innsug med én Dell'Orto DRLA som spjellhus, dyser, fuel rail, securing clips, hjemmelaget fuel rail-sikring og hjemmelaget TPS-brakett (Throttle Position Sensor). Selvsagt er ikke forgasseren designet med tilslutning av TPS in mind, så jeg måtte komme opp med en grei løsning.
Jeg har rett og slett videreført spjellakselen inn i TPS-en, og etter litt tilpassning passet akselen spot on.



* IMG_1330 (Large).jpg (89.09 KB, 1024x768 - vist 391 ganger.)

* IMG_1334 (Large).jpg (85.48 KB, 1024x768 - vist 325 ganger.)

* IMG_1336 (Large).jpg (70.42 KB, 1024x768 - vist 337 ganger.)
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #219 på: mars 07, 2011, 22:36:39 pm »

Gleder meg til å se dette ja Glad
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #220 på: mars 08, 2011, 08:43:57 am »

looking good Glad

Hvordan blir plassen mot viftehuset med dysene på innsiden?
Loggført
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #221 på: mars 08, 2011, 09:13:12 am »

Det skal gå veldig bra å bruke f.eks. et Scat 36Hk-viftehus m. doghouse. Ellers har jeg blitt presentert en mod av originalviftehuset som skal fungere utmerket til dette uten at kjølinga blir forandret.
Har allerede modet opp et gammelt 1600-viftehus jeg hadde liggende for testing. Skal knipse noen bilder av arbeidet.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Volkswagen
Juniormedlem
**
Innlegg: 83
Bosted: Maura



Vis profil
« Svar #222 på: mars 08, 2011, 20:50:01 pm »

Dette ser bra ut  Glad
Loggført
Anders Røsåsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia



Vis profil
« Svar #223 på: mars 08, 2011, 22:55:18 pm »

så veeldig bra ut Glad Takk for praten og visningen Glad
Loggført



VW 1300 69 (Grøfterenser`n)
VW 1303S automatic 73 (SOLGT)
VW 1200 Jeans 73 (SOLGT)
VW 1200 65
VW T2 Bay 1975
VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #224 på: mars 08, 2011, 23:59:54 pm »

Hoho. hvor er "liker" knappen Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #225 på: mars 09, 2011, 14:58:57 pm »

Jeg liker veldig godt dette her med leting, måling og fundering hos den lokale hogger`n.. Vi skulle hatt en sånn oppdatert kompatibelliste..
Mulig du kan lage en oppsummering på slutten av prosjektet?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #226 på: mars 19, 2011, 02:07:39 am »

Skal prøve å komme opp med en liste på hvilke komponenter jeg har tatt i bruk med div. part-nummere. I bunn og grunn skal så og si alt fungere med et såpass fleksibelt sprut som MS er. Koker ned til konfigurering og justering igrunn.
Andre spruts kompatibilitet kjenner jeg ikke til.

Har fått gjort litt mer småtteri i dag. Oppstarten nærmer seg. Alt er midlertidig montért på en utslitt std. 1600-motor som kun skal fungere som testplattform for sprutet.


* IMG_1339 (Large).jpg (97.56 KB. 1024x768 - vist 344 ganger.)


Brakett til veivsensoren har blitt fabrikert ut av ca. 1,5mm stålplate armért med solide stålrør på ca. 5mm for å stive konstruksjonen. Ser ut som søppel, men gjør jobben mer enn godt nok.
Steady as a rock!


* IMG_1340 (Large).jpg (100.87 KB. 1024x768 - vist 360 ganger.)


Veivposisjonssensoren ble bestilt på eBay for noen uker siden. Dette er en Koreansk sensor beregnet på Kia/Hyundai - som om jeg bryr meg om det... yeah right!

Slik ser modden av viftehuset ut for å få plass til dysene. Folk flest reagerer når noen har kappet i et std. VW-viftehus for å f.eks. forbedre kjøling. Det er ingen grunn til bekymring for denne modden. Eneste som har blitt gjort er å flytte friskluftsuttakene litt oppover på huset, samt at de to "hofteformede" innsnevringene under uttakene har blitt fjærnet totalt - her går det nemlig ikke noe kjøleluft originalt.


* IMG_1341 (Large).jpg (89.34 KB. 1024x768 - vist 302 ganger.)


* IMG_1342 (Large).jpg (79.62 KB. 1024x768 - vist 266 ganger.)


* IMG_1343 (Large).jpg (87.77 KB. 1024x768 - vist 310 ganger.)

Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #227 på: mars 20, 2011, 10:59:14 am »

se her ja Glad Nærmer seg nå
Loggført
Sider: 1 ... 6 7 [8]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!