tmatre
Supermedlem
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp
|
|
« Svar #30 på: desember 09, 2009, 15:56:55 pm » |
|
Fordeleren må byttes, på Porsche forum anbefales ikke 009 men 050 fordeler, så da kjøpte jeg det Den har en litt annen karakteristikk en 009 - men jeg vet flere kjører med 009 Husker jeg leste dette på ei side skrevet av en Porsche 356/912-guru borte i statene, ja. Han var alltid like oppgitt hver gang en eller annen VW-mekaniker hadde satt en 009-fordeler på en Porsche-motor. En ting er hva som er riktig og/eller best - en annen ting er hva som faktisk funker bra i praksis....år etter år.... Denne karen var nok i overkant opptatt av å gjøre ting riktig, ja. Men så hadde han ikke flere tiårs erfaring med overhaling/reparering av Porsches 4-sylindra boxer-motorer for ingenting heller Han påpekte ganske enkelt at 009-fordeleren ikke gir optimal tenningskurve for disse motorene. Er nok den avdøde Harry Pellow eller The Maestro som han også ble kalt du tenker på Web siden er også død nå? www.hcpresearch.com/Ellers finnes det sikket bedre ekspertise i Tyskland, men språket deres er så vanskelig :-)
|
|
|
Loggført
|
"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #31 på: desember 09, 2009, 16:02:30 pm » |
|
Du finner alt fra Harry her: http://maestroslibrary.com/
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Splitboy
|
|
« Svar #32 på: desember 09, 2009, 16:20:05 pm » |
|
Jeg skal huske å minne "industrikammen" min på at den ikke funker på vei.....neste gang jeg igjen bruker den til Bergen, Oppdal, Mantorp eller er på AutoBahn på vei til Hessich Oldendorff..... Ingen har sagt noe om "funker", men det JEG sa var at det kan være en annen karakteristikk på kammen, for at motoren for eksempel skal levere mer moment, siden man kun har ett gir på pumpa. En kam er motorens personlighet.... enkelt fortalt Dette er blitt diskutert opp og ned i mente på Svenske forum, der har jeg lest at de har egne kammer. Det kan være feil selvfølgelig, men dette er vel strengt tatt som å diskutere wankel motor likevel... "Alle" mener det, og "alle" har hørt at det er sånn....jeg skulle bare ønske at noen kunne vise meg et bilde som viser forskjellige delenumre, eller en katalog som viser at det er forskjell...er så utrolig masse meninger og så lite fakta.... I tillegg til 1600S som ga 75 hester, leverte Porsche på slutten av femtitallet (55-57) også 1500 (55hk) og 1600 (60hk), såkalte "ladies", etter sin snille gange.... Gitt en effektiv produksjon og pengebesparelse, er det i mitt hode mer naturlig at Porsche i industrimotorene brukte allerede eksisterende deler istedenfor å lage noe nytt....f.eks. fra en av de motorene nevnt over (vet at det er forskjeller i ventiler mellom "S" og vanlig).... At pumpemotorene ble satt sammen med en "enklere/snillere" spec, kan godt være mulig....men kan ikke skjønne hvorfor ikke skulle kunne bruke noe av det de allerede hadde laget til gatebruk.... ...det er jo en trinnløs "gassvaier" på pumpene også...så helt uten turtallsendringer er de vel ikke...? *** Men samtidig må det sies at dette IKKE er en "rett-inn" enkel løsning i bobla...er ganske mye knot og tilpasning for å få det til å passe, og innen den er "gate-klar" har du mest sannsynlig brukt mer penger enn om du skulle bygd en trimma 1600 med mer hester....
|
|
« Siste redigering: desember 09, 2009, 17:10:04 pm av Splitboy »
|
Loggført
|
|
|
|
SplitMan
VSN
Supermedlem
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
|
« Svar #33 på: desember 09, 2009, 17:03:11 pm » |
|
12v dynamo med liten diameter fantes på noen modeller boble (var det 67 mod med automat?) og det var standard på Porsche 912. Slike dukker opp for salg av og til. Jeg kjøpte en overhalt en fra en dynamo spesialist i usa via ebay. Følg med der.
Som jeg tidligere har skrevet passer ikke disse på industimotorene. Lengden (avstanden mellom viftehus og reimhjul) er ikke lik Det tror jeg ikke noe på... Jeg har selv bygget om en 356-motor til 12v på denne måten og jeg nekter å tro at industrimotorene har annen plassering på oljekjøler/viftehus og/eller veivaksel/reimhjul....enn bilmotoren. Da har du gjort noe annet feil...knotet med reimhjul eller tulle-vifter eller ett eller annet. En EBay-kjøpt, original 12v Porsche 912-dynamo er bolt on på en industri-356-motor - det er jeg sikker på. Splitman; Jeg er klar over at du er en av dem som kan mest om gammel VW og Porsche i Norge. Men å overbevise meg om at disse dynamoene er like lange det kommer du aldri til å klare. Bildet viser en øverst en dynamo fra en 1680 Porsche industimotor, nederst en vw dynamo Dette var ikke en kamp om hvem som vet mest.. den kommentaren må du selv stå for. Det er veldig mange som kan mye mer enn meg om mye av dette, la det være helt klart. Og kanskje tar jeg feil her også... Spørsmålet er altså: "Er det en bolt-on konvertering å bytte fra indsutri-6v-dynamo til bil-12v-dynamo" i en slik ombygging. Og mitt svar er JA. Men svaret er mye lengere enn en dynamoaksel alene.. Avstanden mellom viftereim og oljekjøler(viftehus) bestemmes av mye mer enn bare netto lengden på dynamo... både viftegeometri, veiv-reimhjul og dynamo-reimhjul spiller inn. Jeg har gjort konverteringen 6til12 på en bilmotor og kan fortsatt ikke samtykke i at avstanden mellom viftehus og veiv-reimhjul er annerledes på bil vs industrimotor....og ergo at en slik dynamo konvertering er bolt-on også på en industrimotor. Men...gi meg litt tid til å ut i verkstedet, så skal jeg også backe opp med bilder.
|
|
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
tmatre
Supermedlem
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp
|
|
« Svar #34 på: desember 09, 2009, 17:15:12 pm » |
|
Da jeg bygget min lette jeg i timevis etter info om kam og løftere. Det skrives mye på ulike forum om at løftere er av dårligere kvalitet og at kam'ens karakteristikk ikke er egnet for bil. Jeg byttet til slutt kam og løftere, og valgte en 280 grader for litt mer effekt Men når jeg sammenligner knastene på kammen jeg tok med en 1300 kam jeg hadde liggende er de nokså like jeg TROR derfor at industri motren kjører en helt vanlig 356 A/B/C kam som denne: http://www.pelicanparts.com/cgi-bin/smart/more_info.cgi?pn=616-105-105-00-M260&catalog_description=Camshaft%2C%20Stock%20Grind%20w%2Fo%20gear%2C%20356A%2FB%2FC%20%281950-65%29Kunne ikke se noen forskjell på løfterene heller jeg :-) Det jeg tror mange sier på de ulike forum.. uten at de vet det.. Kammen er ikke lik som SC og Super 90... så om du skal opp i effekt må du også bytte kammen Mener SC kammen er ca 270 grader Men som et alternativ til 36 hesteren i en gammel VW må industri motoren uten store modifikasjoner være perfekt. Ser godt ut også :-)
|
|
|
Loggført
|
"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
|
|
|
Ronny S Bakkane
Medlem
Innlegg: 125
Bosted: Larvik
|
|
« Svar #35 på: desember 10, 2009, 08:53:08 am » |
|
Takker for mye bra respons ang mitt spm er fortsar ikke helt sikker hva jeg skal gjøre for og få den til og passe 12v generator
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #36 på: desember 10, 2009, 12:47:59 pm » |
|
Denne karen var nok i overkant opptatt av å gjøre ting riktig, ja. Men så hadde han ikke flere tiårs erfaring med overhaling/reparering av Porsches 4-sylindra boxer-motorer for ingenting heller Han påpekte ganske enkelt at 009-fordeleren ikke gir optimal tenningskurve for disse motorene. 009 fordeler gir aldri optimal tenningskurve uansett. jeg tror denne kam'en funker fint. det att den skal lage mer moment.... betyr jo ikke att den ikke fungerer heller tvert i mot. HK er jo regnet ut fra en enkel formel: Nm x turtall/7023 det betyr jo bare i praksis hvis den produserer litt mere moment på lavere turtall , att hestene kommer på ett litt lavere turtall og kanskje over en litt bredere periode. det nevnes 54hk ved hvilket turtall? finnes det noen Nm tall ved ett gitt turtall tilgjengelig for denne motor??
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Oval57
Supermedlem
Innlegg: 3011
Bosted: Lier
Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.
|
|
« Svar #37 på: desember 10, 2009, 13:07:08 pm » |
|
Jeg ser at trådstarter tar for seg tilpassing i en Speedster Replica. Siden det er mange som også spør om montering i en VW Type 1 vil jeg presisere at det er en del utfordringer å få den tilpasset. Jeg har kun erfaring med 63 og eldre og 6V. Mitt mål med min 356-motor er å få den til å se ut som en 356-motor. Derfor har jeg kjøpt inn viftehus med stag, oljekjøler, forgassere, innsug m.m. Viftehuset med stag må tilpasses Type 1 p.g.a. gasswire. blekket over bakre del av motor må tilpasses, blekk over sylindre må tilpasses, blekk foran motor må tilpassses, og likeså eksospotta. I tillegg må varmeboksene bygges om, det sitter kun J-pipes på pumpemotoren. Og som om ikke det er nok må du frisere litt på undersiden av støtfangerbrakettene. Vil du det på din bil? Reimhjulet som sitter på er ganske så stort, og du vil kanskje ha et originalt fra Porsche? Det koster. Om man skal bruke midtmontert innsug kan man f.eks. se på HotShop sin motor som de har fått bygd av andre. Da slipper man selvsagt billigere unna.
Alt dette tar tid, koster penger og er en del fikling. Derfor er det greit å ta med seg i regnestykket også. Jeg betalte ca. 5.000,- kr for viftehus, 32 Zenith inkl. repsett, innsug og koblinger til Fram-filter. I tillegg har jeg kjøpt div. repsett og eksospakninger, oljepakninger, filter m.m. i fra Stoddard. Så noen enkel og beint frem billig og grei måte for å sette pumpemotor i bil finnes ikke. Deleprisene på Porsche-deler skal man heller ikke kimse av.
|
|
|
Loggført
|
*Paradise road* Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.comTlf. 900 13 764 Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer. Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har noe du vil selge.
|
|
|
Soddli
Seniormedlem
Innlegg: 413
Bosted: Levanger
|
|
« Svar #38 på: desember 10, 2009, 22:24:43 pm » |
|
Underholdende tråd det her Jeg vet iallefall at Porsche Classic kjøper opp Porsche industrimotorer for å bruke deler under restaurering/overhaling av 356/912. http://www.porsche.com/uk/accessoriesandservice/classic/garage/De delene som er like på industri vs bilmotorer er helt like også kvalitetsmessig. Og ja en 009 fungerer dårlig på en 912 iallefall (616 motor) Mitt tips er, bygg om industrimotor og putt i speedster replican du...det ser iallefall mest riktig ut. Men det koster mye iforhold til å bygge en vw motor. En nyttig link: http://www.356a.com/engine_identification.htm
|
|
« Siste redigering: desember 10, 2009, 22:38:46 pm av Soddli »
|
Loggført
|
|
|
|
Ronny S Bakkane
Medlem
Innlegg: 125
Bosted: Larvik
|
|
« Svar #39 på: desember 11, 2009, 08:21:33 am » |
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
raaen
Supermedlem
Innlegg: 3603
Bosted: Darbu, Øvre Eiker. tlf. 99615690
|
|
« Svar #40 på: desember 11, 2009, 21:05:23 pm » |
|
Er det noen som har org. delenr. på 12 volt dynamo ?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
SplitMan
VSN
Supermedlem
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
|
« Svar #41 på: desember 11, 2009, 21:21:52 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
schwalbenschwanz
Nybegynner
Innlegg: 30
Bosted: Enebakk
|
|
« Svar #42 på: desember 11, 2009, 22:12:58 pm » |
|
Jeg legger meg flat.. Dette delenr. er det samme som som jeg har på min pumpemotor. Jeg gir meg dog ikke på at disse dynamoene er kortere enn vw dynamoer, men det har jo ingen betydning. Beklager forvirringen
|
|
|
Loggført
|
70 Karmann Ghia 56 Type2 11w 77 Type2 doka
|
|
|
Ronny S Bakkane
Medlem
Innlegg: 125
Bosted: Larvik
|
|
« Svar #43 på: desember 12, 2009, 08:08:15 am » |
|
Jeg har og en porsche super 90 motor. der passer ikke no vw generator, da vw er lenger og jeg får ikke reimhjulene til og ligge i linje,så jeg får ikke på reim,men ellers passer den dvs akslen er kortere på super 90 ca 1-2 cm
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
raaen
Supermedlem
Innlegg: 3603
Bosted: Darbu, Øvre Eiker. tlf. 99615690
|
|
« Svar #44 på: desember 12, 2009, 14:53:23 pm » |
|
Jeg har og en porsche super 90 motor. der passer ikke no vw generator, da vw er lenger og jeg får ikke reimhjulene til og ligge i linje,så jeg får ikke på reim,men ellers passer den dvs akslen er kortere på super 90 ca 1-2 cm
Tipper du har dynamo som kommer fra en 1600 boble motor, dem har ett annet dele nr.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ronny S Bakkane
Medlem
Innlegg: 125
Bosted: Larvik
|
|
« Svar #45 på: desember 12, 2009, 19:02:37 pm » |
|
stemmer ,jeg skulle bare prøve
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
VWdriver
Seniormedlem
Innlegg: 350
Bosted: Asker
VW 1303 Cab-78, VW 1302 Roadster-T4 2,0, P-911S-72
|
|
« Svar #46 på: desember 18, 2009, 22:07:18 pm » |
|
Her er det selvfølgelig masse info. Men i bunn og grunn er dette en stor operasjon om du skal ha en 12v motor med varme og 2 dobble gassere. 54HK på 3600rpm (konstant turtall) -Svinghjul 12V til 901 kasse: 912 svinghjul med dertil hørende trykkplate og lammel.(Kostbart) Det er i allefall kun 912 svinghjul som passer om du konverterer til 12v -Varmepotter: 912 eller VW 36hk mener jeg det er som du splitter og monterer rundt J-pipene. -Eksos potte: noen forskjellige utgaver: smale/brede: Er den smal(Tidlig modell gjerne før 60) kan den gå rett i Speedster. Bred type må smales inn i begge ender etter hvilken bil den skal I. Slaglodde er vanlig) -Dynamo: 12v VWmed liten diameter Passer(90mm)(mange har hørt om men ingen har sett) , eller 356/912 12V. I USA kan du kjøpe 6V ombygd til 12V/ca 30A. -Fordeler: de fleste bruker en 009, dette fungere fint om du ikke skal varve høyt, noe motoren ikke er bygget for angående kam og ventilfjærer(vistnok mykere på Industrimotoren) greit opp til ca 4500rpm. -Forgassere: noen få er levert med en dobbel zenith 32NDIX. Denne kan brukes i bil. Somregel står det en enkel gasser uten akslerasjonspumpe i. Dette er ubrukelig. -På en 1680ccm kan du fint bruke to dobble 40mm gassere. forsetter neste innlegg
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
VWdriver
Seniormedlem
Innlegg: 350
Bosted: Asker
VW 1303 Cab-78, VW 1302 Roadster-T4 2,0, P-911S-72
|
|
« Svar #47 på: desember 18, 2009, 22:14:50 pm » |
|
Gasserstag er en liten utfordring. en tverrbar på dobble gassere fungerer. Kjøleblekk: Forran og bak brukes fra gammel VW 50-60tall. På siden må du lage selv. Har du det store kjøleblekket bak kan dette moddes. Kan hende jeg har glemt noe men her er det store bildet. Dette er en operasjon til 10000kr-20000kr i deler (i tilegg til motoren)ettersom hvor heldig du er i få tak på deler.
En kompis har en 1680ccm/12V/2 Dobble 40mm, dette går som en drøm. Men mye og kostbart arbeid. Lykke til
Mvh Marius
|
|
« Siste redigering: desember 19, 2009, 00:32:44 am av VWdriver »
|
Loggført
|
|
|
|
Ronny S Bakkane
Medlem
Innlegg: 125
Bosted: Larvik
|
|
« Svar #48 på: desember 20, 2009, 19:40:40 pm » |
|
takk for mye bra info
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
sem
|
|
« Svar #49 på: mars 15, 2010, 23:12:02 pm » |
|
Er det noen som har en mening om hvordan holdbarheten er på 1680cc motorene. Det er ingen termostat på de, så da får de jo full kjøling ved oppstart
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|