Dewil
Supermedlem
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
|
« Svar #540 på: mai 08, 2013, 12:03:04 pm » |
|
Kul tråd dette her...går jammen unna! Takker Ja, det må gå unna skal jeg bli ferdig. Bakstillinga/fjærplatene ble ferdig justert i går kveld også. Så nå er polyurethan-foringer på plass baki der. Har også montert gummi på de nye stigtrinnene. Venter bare på en bestilling fra Hotshop med stumme girkassefester. Så kan jeg få inn kassa. Litt synsing om batteriplassering ble det også tid til før klokken slo 24:00
|
|
« Siste redigering: mai 08, 2013, 12:06:13 pm av Dewil »
|
Loggført
|
|
|
|
Gaffel
Supermedlem
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad
That's what she said..
|
|
« Svar #541 på: mai 08, 2013, 14:19:42 pm » |
|
Ser bra ut dewil, mossegutta får det til
|
|
|
Loggført
|
Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
|
|
|
Dewil
Supermedlem
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
|
« Svar #542 på: mai 08, 2013, 16:26:28 pm » |
|
Vi prøver Skal se om jeg får snekra en batterikasse i kveld. I morgen er det jo "fridag", så da går hele dagen bort til boble
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
|
« Svar #543 på: mai 08, 2013, 22:42:59 pm » |
|
Pakke fra hotshop med girkassefester og div småtteri har ankommet. Kanskje kassa er på plass i løpet av morgendagen. Kjenner det klør i fingrene etter å få bilen ned på bakken for å sjekke høyden
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
|
« Svar #544 på: mai 10, 2013, 11:57:26 am » |
|
Etter litt mekking av nytt fremre girkassefeste så kom girkassa på plass. Bremsene bak er breiere, så her har jeg lagt en spacer mellom trommel og hjullager, må også ha på en stor skive ytterst. Kan tenkes at tromler kun blir midlertidig da det er mulig jeg har fått tak i et sett med skivebremser. Bilen står nå endelig på bakken, men noe høy bak Har jekket opp fronten og lagt inn litt vekt i bilen for å få fjærene til å sette seg litt, men jeg regner med å måtte ta opp fjærene og justere litt. Det får jeg ta samtidig med 4-hjulskontrollen. Bilder selger sies det:
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Turbo Haraune
Supermedlem
Innlegg: 538
Bosted: Sandnes
|
|
« Svar #545 på: mai 10, 2013, 13:26:31 pm » |
|
blir du klar til varna da..?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
|
« Svar #546 på: mai 10, 2013, 14:12:18 pm » |
|
Det er akkurat det jeg sikter mot. Har ikke noe annet å kjøre med, så jeg må bare rekke det ;-) Men skal jeg bli ferdig blir det mye jobbing, det er langt ned til bunnen av lista
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
|
« Svar #547 på: mai 11, 2013, 01:45:56 am » |
|
Har fiksa litt småtteri i dag også. Jeg har slipet litt på skivene som "holder" hjullagrene foran så de passer de nye spindlene, montert støtstangrør, støtstenger og stempelet til oljetrykksregulatoren. Fikk også vært en tur innom Biltema, der sjekket jeg hva som finnes av slangekoblinger som kan brukes til veivhusventilasjon og dit blir det en tur i morra.
Jeg må også nevne at det stadig ramler inn en og annen pm fra "de der ute" som følger med i tråden. Alt fra spørsmål og direkte tilbakemelding på hva jeg driver med ramler inn, noe jeg syns er meget hyggelig. Det er mange positive tilbakemeldinger der ute og det setter jeg stor pris på! Jeg syns det er hyggelig å kunne både inspirere og bidra til å variere det luftkjølte folkevogn-miljøet.
Stor takk til DEG der ute som følger med og heier på at ovalen skal bli ferdig til årets sesong! Det hjelper mye med støtte fra miljøet!
TAKK!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 4106
Bosted: Tønsberg
|
|
« Svar #548 på: mai 11, 2013, 08:07:00 am » |
|
You the man! Det er klart man bliver inspireret af arbejde som det her Anders. Og så må jeg sige at de forhjul sidder utrolig fint. Hvornår er motoren klar til at tage plads i bilen?
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
Dewil
Supermedlem
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
|
« Svar #549 på: mai 11, 2013, 10:45:18 am » |
|
Motoren skal få en prøvetur inn i bilen i dag for å sjekke hvor eksos og forgassere ender opp. Drømte i natt om så stor motor at motorluken ikke fikk plass Har også påvirket de unge i Vestfold
|
|
« Siste redigering: mai 11, 2013, 10:51:50 am av Dewil »
|
Loggført
|
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
|
« Svar #551 på: mai 11, 2013, 11:34:34 am » |
|
Takk Motoren er på vei ut av kjellern og bort i garasjen. Det ble pitstop på halvveien for vektkontroll xD 76kg longblock med clutch og svinghjul. Målte vekten på svinghjulet alene og det veier rett rundt 4,5kg. Akkurat passe Trykkplata er faktisk en halv kg tyngre enn svinghjulet...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hulken
Supermedlem
Innlegg: 3429
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
|
« Svar #552 på: mai 11, 2013, 13:07:49 pm » |
|
En ren og pen VW motor er rett og slett lekkert!
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
Dewil
Supermedlem
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
|
« Svar #553 på: mai 11, 2013, 16:42:45 pm » |
|
En ren og pen VW motor er rett og slett lekkert!
ABSOLUTT! Tung å løfte alene var den også. Det kommer noen bilder av monteringen snart også. Jeg er bare litt uvel etter motorløfting og div monteringsarbeid... Ble litt sterke følelser i garasjen. Stakkars bilen...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
|
« Svar #554 på: mai 12, 2013, 11:09:05 am » |
|
I går gikk det tregt, men fikk da gjort noe, blant annet fikk jeg delt bilen i to...
Det hele startet med å prøve å skyve inn motoren på gamlemåten, noe som viste seg å være umulig, så da kappet jeg av bakplata. Girkassa måtte jeg slipe litt til på, spesielt ved starteren og utløserarmen. Det ble hull ved utløserarmen, men skulle vel klart det uten å lage hull også.
Motoren er hvertfall på plass, gasserstaget er prøvemontert og justert.
Neste på lista er litt ledningsnett og festing av batteri, får se hvor langt jeg kommer med det i dag.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gaffel
Supermedlem
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad
That's what she said..
|
|
« Svar #555 på: mai 12, 2013, 11:50:26 am » |
|
er veldig greit med avtagbar "ræv" når man skrur litt mere enn middels Hvordan passer t4 motoren med tanke på bredde? ventildeksler vil jo bygge litt og det kan være trangt å justere ventiler?
|
|
|
Loggført
|
Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
|
|
|
Dewil
Supermedlem
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
|
« Svar #556 på: mai 12, 2013, 13:17:23 pm » |
|
Vil tro ventiljustering går bra. Denne motoren virker litt smalere enn T1. Jeg har massert viftehuset med hammer og brekkjern for å få det til å gå klar av forgasserene.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jærva
|
|
« Svar #557 på: mai 12, 2013, 14:46:57 pm » |
|
I går gikk det tregt, men fikk da gjort noe, blant annet fikk jeg delt bilen i to...
Det hele startet med å prøve å skyve inn motoren på gamlemåten, noe som viste seg å være umulig, så da kappet jeg av bakplata. Girkassa måtte jeg slipe litt til på, spesielt ved starteren og utløserarmen. Det ble hull ved utløserarmen, men skulle vel klart det uten å lage hull også.
Motoren er hvertfall på plass, gasserstaget er prøvemontert og justert.
Neste på lista er litt ledningsnett og festing av batteri, får se hvor langt jeg kommer med det i dag.
Du sier "Girkassa måtte jeg slipe litt til på ". Jeg regner med at du vet hvilken fare du går gjennom hvis du bruker vinkelsliper på den Jeg kjenner en som fikk seg en overraskelse på akkurat det Men du brukte kanskje noe annet..
|
|
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
Dewil
Supermedlem
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
|
« Svar #558 på: mai 12, 2013, 15:11:03 pm » |
|
Jeg liker å leve litt farlig. Her er det flapdisk og vinkelsliper som gjelder Hvis det er magnesium du tenker på så gikk det kanske fint Lever fremdeles ;-) Gamle magnesiumfelger og høyt oksygeninnhold under trykk derimot, det er virkelig spennende. Forsker litt på plassering av oljekjøler og slangeføring, det ser ut til at den passer veldig fint på bakveggen i motorommet. Så nå må jeg få kjøpt et par meter med slange.
|
|
« Siste redigering: mai 12, 2013, 15:24:25 pm av Dewil »
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7275
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #559 på: mai 12, 2013, 18:07:49 pm » |
|
Er det så lurt da? Du vil oppnå både dårligere luftgjennomstrømning til vifta og forvarming av den lufta som kommer gjennom.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hulken
Supermedlem
Innlegg: 3429
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
|
« Svar #560 på: mai 12, 2013, 18:39:54 pm » |
|
Har ingen praktisk erfaring med den plasseringa, men har lest om andres erfaring med at temp øker og luftgjennomstrømming minker.
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
Dewil
Supermedlem
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
|
« Svar #561 på: mai 12, 2013, 18:50:46 pm » |
|
Jeg har ikke testet stort når det kommer til plassering og temp, hadde den over girkassa i fjor. Prøver å sette den lengst mot venstre og lengst unna vifta. Mulig det er lurt å sette inn en plate mellom oljekjøleren og inntaket til vifta som kan styre den varme luften unna inntaket på vifta. Veldig lettvint å ha den på bakveggen. Tenkte å montere bensinpumpa helt ute til venstre også, lurer på å bruke noen 1/4 bremserør til bensintilførsel. Riktig bøyd og festet så kan det se ganske så lekkert ut. Batteriet er også på plass, festet og sitter som støpt. Brukte to sånne klemmer som holder bensintanken Motoren er overraskende smal. Målt fra utsiden av forgasserene i forhold til 1600'n med doble 40 jeg hadde i fjor så skiller det nærmere 10cm.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hulken
Supermedlem
Innlegg: 3429
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
|
« Svar #562 på: mai 12, 2013, 19:11:01 pm » |
|
Har du satt inn en plate som batteriet står på? Jeg tenkte og flytte mine to batterier frem i bagasjerommet, og bruke to batteriplater fra enten en MB W124/201 eller Volvo 240 som jeg bolter på hver side i 412'n
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
Gaffel
Supermedlem
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad
That's what she said..
|
|
« Svar #563 på: mai 12, 2013, 19:18:37 pm » |
|
Vil tro ventiljustering går bra. Denne motoren virker litt smalere enn T1. Jeg har massert viftehuset med hammer og brekkjern for å få det til å gå klar av forgasserene. så jo greit ut det der da skulle nok gå greit
|
|
|
Loggført
|
Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
|
|
|
Dewil
Supermedlem
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
|
« Svar #564 på: mai 12, 2013, 21:39:15 pm » |
|
Har du satt inn en plate som batteriet står på? Jeg tenkte og flytte mine to batterier frem i bagasjerommet, og bruke to batteriplater fra enten en MB W124/201 eller Volvo 240 som jeg bolter på hver side i 412'n
Blir vel en plate under batteriet etterhvert. Akkurat nå har jeg bare brukt et vinkeljern av aluminium som er skrudd i bakerste skrue i støtfangerfestet og et vinkeljern som er skrudd i veggen for å støtte opp. Må finne på noe mere lurt, lage en vinkel som hindrer batteriet i å vippe fremover ved bremsing. Ser det er litt bevegelse der.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gaffel
Supermedlem
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad
That's what she said..
|
|
« Svar #565 på: mai 12, 2013, 22:23:35 pm » |
|
ikke like greit å bygge fia godkjent med en gang a? 2x 8mm bolt og flattjern over? sitter bedre hvis du skal ut å pløye igjen ved et uhell
|
|
|
Loggført
|
Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
|
|
|
Dewil
Supermedlem
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
|
« Svar #566 på: mai 13, 2013, 00:23:10 am » |
|
Jo da, kan gå for det også, Har flattjern i garasjen jeg. Får skrive opp gjengestang på handlelista ;-) Lurt Takker!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
|
« Svar #567 på: mai 13, 2013, 20:25:49 pm » |
|
Gjengestang og polsko på plass ;-)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #568 på: mai 13, 2013, 20:32:35 pm » |
|
ikke like greit å bygge fia godkjent med en gang a? 2x 8mm bolt og flattjern over? sitter bedre hvis du skal ut å pløye igjen ved et uhell Drag er vel M10 og flattjern?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
Dewil
Supermedlem
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
|
« Svar #569 på: mai 13, 2013, 20:43:34 pm » |
|
Bare å lese det. bilsport.no har svaret. Har 2013 boka i bilen, kan se der også. Er vel også krav om plassering en viss avstand inn fra ytterste kant av kaross. Men nå blir det nok ingen lisens med det første.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|