mars 28, 2024, 17:18:10 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2] 3 4
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Budget motor bygd på restlager og godvilje. Turbo, EFI, 1776  (Lest 27769 ganger)
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #30 på: februar 08, 2010, 20:27:33 pm »

Det er ingen internett teori for min del. Logisk tanke fra meg. Men er jo ingen gud  Rekker tunge


Min kam er en normal FK-8 i dette tilfelle. Så det vil gå endel effekt rett ut i eksosen dessverre.
« Siste redigering: februar 08, 2010, 20:31:13 pm av Jee » Loggført

JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #31 på: februar 08, 2010, 20:46:40 pm »

Hvis det er lavere trykk i innsuget enn sylinderen så vil jo gassen strømme fra sylinder til innsug.
Det er jo undertrykket som skapes i sylinderen som suger inn luften og så har du litt treghet i luften som "turbolader" sylinderen selv på en vanlig sugemotor.

Med en turbo har du jo overtrykk hele veien ned, og trykket må jo igjen være høyest lengst opp i systemet for å sette ting i bevegelse riktig vei.
Loggført
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #32 på: februar 08, 2010, 20:59:53 pm »

Dette fikk meg til å tenke. Stenger innsugsventilen før eller når stempelet snur i bunn mon tro. Dette må jeg sjekke opp. Mente den stengte før stempelet nådde bunnen.. isåfall vil jo ikke trykket være likt på begge sider av ventilen. Stempelet lager jo fortsatt undertrykk på sin vei nedover.

Godt jeg fikk redigert innlegget over her. Stod på jobben å tenkte ut en teori som var helt kul helt til jeg leste hva jeg egentlig hadde skrevet   Øyerulling Sjokkert Gliser
Loggført

JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #33 på: februar 08, 2010, 21:05:11 pm »

Litt tipping - hastigheten til stemplet er jo lav i det det snur - så man kan nok utnytte hastigheten til luften (tregheten) og holde ventilen åpen litt etter stempler snur og fortsatt få økt fylling.

Balansegangen er jo avhengig av mange ting - og det er jo defor vi ikke får i pose og sekk med tanke på optimalt turtallsområde og ventiltider.
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #34 på: februar 08, 2010, 21:24:12 pm »

ja dette har jeg "hørt" også , men aldrig merket noe forskjell
t.om. skrotemotor varver til 5400 med 0.8 i ladtreykk, org gamle fjører ;alt std
vekt på delene i løfter/vippestell/ventiler derimot...det gjør forskjell.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #35 på: februar 08, 2010, 21:26:05 pm »

En kam med mye durasjon her jobber motsatt av det du vil . FK 8 er disidert ikke godt egnet her ..men det er jo lov å prøve !!
Mvh
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #36 på: februar 08, 2010, 21:38:02 pm »

hvilket turtallsområde planlegger du action?
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #37 på: februar 08, 2010, 23:12:00 pm »

Vet at ikke FK-8 er det optimale. Men prøver med den først. Da mange svensker på 90 tallet kjørte meget fort med fk kammene against all odds. Det dreier seg litt om å bruke opp noen deler som ligger rundt i hyllene. Har noen TCS kammer også. Men disse gir litt for høyt løft med 1,4 vippene. Så vil ikke begynne med de.

Turtall.. Tja. Setter opp ventilene med 170 psi i sete. Så 8500-9000 burde gå fint med så lette ventiler.

..Orginal ventiler, fjærer og støtstenger henger med til 6200rpm med en w-100 kam. Gjorde ihvertfall det på en tidligere motor.
Loggført

pungar
Medlem
***
Innlegg: 247
Bosted:


Er du i tvil, GI GASS!


Vis profil
« Svar #38 på: februar 09, 2010, 01:10:21 am »

Hvis ventilen lukker før sylinderen er fylt, har du ikke noen optimal kam....
Men ikke la meg ødelegge med teorisnakk. Om folk mener luften går den ene eller andre veien, så spiller vel ikke det noen rolle? Du har jo vist før at du kan bygge motorer, så tipper det går greit Gliser



 
Loggført

vw T2 pickup 1600,     75mod
Lada 1500s                76mod
Ford Cortina 1600       70mod
Audi 80 1,8 16vt,        90mod
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #39 på: februar 09, 2010, 09:37:00 am »

Hva er turbo trykk.... jo en eller to atmosfærer mer.

Ta en sugemotor til en fremmed planet hvor det ER 2 bar.... gir motoren da høyere effekt?

Noen trykksetter gassere... dette ville vært å trykksette hele motoren... god tur! Blunker
Loggført

Speed is no substitute for direction
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #40 på: februar 09, 2010, 09:54:13 am »

Alt over én ATM på jordoverflaten regnes som "tvangsforing" i en motor. Om en sugemotor som oppererer i 2 bars atmosfæretrykk vil yte mer er jeg usikker på. Dette fordi at trykket fungerer jevnt over hele motoren, også inni sylinderen (selvom vi har statisk undertrykk her, som per definisjon er et trykk lavere enn atmosfæren). En sugemotor kan kun fremstille en gitt trykkforskjell som igjen fører til fylling. Det jeg skal frem til er at trykkpotensialet inni og utenfor motoren blir det samme, mens med en turbo får en en større differanse på toppen av det sugemotoren greier å lage selv.
Det eneste en ønsker å oppnå er økt differanse i trykk mellom sylinder og omgivelsene. Dette oppnås med en turbo som lader mer trykk enn atmosfæren. Da vil vel potensialet bli større?

Å trykksette en gasser blir etter mitt skjønn på samme måte som tvangsforing med en turbo. Eller?

Mulig jeg glemmer noen viktige faktorer her, men det er hva jeg kom frem til på sparket.

Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #41 på: februar 09, 2010, 10:18:20 am »

høyre atmosfærisk trykk gir mere luft inn i motor.
man trenger ikke reise lenger enn til en tur over tregrensa for å merke forskjell på en motor da det er lavere atmosfærisk trykk der  Glad
så man skal alltid bremse motor når det er Lavtrykk , husk å sjekke YR.no før bremsing. Gliser
anng FK8 så fungerer den fint med turbo den. spm blir om den henger med så langt opp som du ønsker erik??
eller er det ikke høyt turtall du sikter deg inpå , men MASSE trykk på medium turtall.
ser for meg maks fyllinggrad mellom 4-6000 med denne kam'en. mulig litt lenger opp pga tvangsforing.
avghengig av eksos størrelse på turbo.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
vwfreak
Supermedlem
*****
Innlegg: 539
Bosted: Vigeland, Vest Agder



Vis profil
« Svar #42 på: februar 09, 2010, 10:30:26 am »

Har selv blitt anbefalt av Matt Davis (Død eller levende???) at turbokammene tcs var "too weak". Han anbefalte meg fk10. Jeg har ingen selverfaring samt ikke teoretisk motorkunnskaper til annet enn å tro på det han sa. En beach buggy i sverige hadde 1915 turbo og berg 308 graders kam og gikk meget bra, om det er optimalt vites ikke.
Loggført

Proud member of AGDERVWKLUBB
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #43 på: februar 09, 2010, 10:35:51 am »

Hvor høyt trykk må man ha i eksosen for å få til en 1 bar? Og hva pleier trykk differansen å være? Skinne pratet litt om viktigheten av dette, men han nevnte ingen forholdstall.
Loggført

Speed is no substitute for direction
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #44 på: februar 09, 2010, 10:39:41 am »

men man kommer til ett punkt hvor mot trykket i eksosen blir for stort. da synker fyllingsgraden drastiskt.
hvor mye veier en hest?
det er veldig avhengig av str på både compressor og turbin hjul
og A/R forhold og flow i både eksos og innsugssiden.

turbotrykk er jo bare en målenehet for "motstanden" på innsugs siden.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #45 på: februar 09, 2010, 11:10:32 am »

men man kommer til ett punkt hvor mot trykket i eksosen blir for stort. da synker fyllingsgraden drastiskt.
Pga kavitasjon eller annet?

hvor mye veier en hest?

En "normal" hest pleier å ligge på 500kg pluss/minus -alt ettersom.

turbotrykk er jo bare en målenehet for "motstanden" på innsugs siden.

Vet du hvor mye motstand det er på eksos siden....?  er det slik at ventilene opplever "nordavind fra alle kanter"
Var det slik ville fjærene ikke merke noe til trykket.

Loggført

Speed is no substitute for direction
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #46 på: februar 09, 2010, 11:10:55 am »

Hvor høyt trykk må man ha i eksosen for å få til en 1 bar? Og hva pleier trykk differansen å være? Skinne pratet litt om viktigheten av dette, men han nevnte ingen forholdstall.

Hva den pleier å være er jo helt opp til hver enkelt motor. Men jo nærmere du kommer 1:1.. jo bedre er det. Om motoren trenger 6 bar i eksosen for å produsere 1 bar trykk i innsuget... da har du brukt feil deler  Øyerulling

Har jusertbart kamdrev Jørn.. så kan hente litt turtall der også  Rekker tunge. Men min erfaring på lite volum, er at FK-8 fint henger med til 8000
Loggført

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #47 på: februar 09, 2010, 12:25:44 pm »

har logget litt motrykk i eksos og så da når mottrykket i eksos oversteg ladtrykket og fortsatte og stige. så raste momentet/fyllingsgraden.hvorfor det blir mottrykk? det er jo en turbin som skal drives og igjen drive kompressoren. dette krever energi som må hentes ett sted . eksosen. da blir det mottrykk. 1 bar i eksosen vil jo skape motstand for luft som skal ut og inn pga overlapp på kam etc påvirker det inn luft
sånn jeg fortstår det. høyt motrykk kan. være fint hvis man vil ha responsiv turbo og kjapp oppspoling.mottrykk vil det vil alltid være.
da kommer kamvalg med mindre overlapp inn i bildet
sånn jeg har forstått det så langt, men får aha opplevelser hele tiden
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #48 på: februar 09, 2010, 12:34:40 pm »

Takker for fine svar... nå har man litt å suge på til kvelds!
Loggført

Speed is no substitute for direction
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #49 på: februar 09, 2010, 12:48:24 pm »

appropos Hest som som regel er best på brødsvkiva eller sammen med fløtegratinerte poteter og peppersaus så var aldri normal vekt nevnt.
nå er vi så heldige å ha vår egen hestexpert på dette forumet
kanskje han kan fylle inn litt....??


* vinglesokken.jpg (42.91 KB, 604x453 - vist 338 ganger.)

* vinglesokken_02.jpg (37.26 KB, 604x453 - vist 290 ganger.)

* vinglesokken_on_speed.jpg (44.17 KB, 453x604 - vist 224 ganger.)
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #50 på: februar 09, 2010, 12:59:50 pm »

Her har de svar på alt du lurer på Knotenhov&Dølablech:
http://www.hest.no/ekspert/ekspert_svar.html?ekspert_svar.sid=9579&temasider.tid=&eksperter_brukere.ebid=#question
Loggført

Speed is no substitute for direction
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #51 på: februar 09, 2010, 13:06:19 pm »

wow ! ett internettsvar. med tillegsinfo "alt ettersom"
ja der er fasiten

takk til "Ruslebiffen"
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #52 på: februar 09, 2010, 13:10:36 pm »

Uff. Hester er stor og skumle. Jeg liker det bedre pakket inn en motorblokk.
Loggført

TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #53 på: februar 09, 2010, 13:16:09 pm »

Jeg foretrekker en motorblokk på tærne i stedet for en hestehov tilhørende en hest ja!!

Uff. Hester er stor og skumle. Jeg liker det bedre pakket inn en motorblokk.
Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #54 på: februar 09, 2010, 13:26:26 pm »

De er ikke så gode å få i annsiktet heller de hovene, så jeg holder med deg, heller en blokk Blunker

Jeg foretrekker en motorblokk på tærne i stedet for en hestehov tilhørende en hest ja!!

Uff. Hester er stor og skumle. Jeg liker det bedre pakket inn en motorblokk.
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
RE-tek
Juniormedlem
**
Innlegg: 81
Bosted: Drammen


Re-tek : Rotary engines - Custom auto electrics


Vis profil
« Svar #55 på: februar 09, 2010, 21:45:02 pm »

 










                                                                                                                                                         -
« Siste redigering: februar 18, 2010, 21:20:55 pm av RE-tek » Loggført

No Pistons - No valves - No Problems

RE-tek
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #56 på: mars 13, 2010, 22:24:58 pm »

hestehoven er i anmarsj.
sjer det noe her elller?

Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #57 på: mars 13, 2010, 22:38:37 pm »

Skjer og skjer. Motoren er ferdig satt sammen som midlertidig longblokk, og står i bilen. Eksosen jeg skulle bruke ble solgt til fordel for hjemmemekk. Da det jeg hadde var beregnet for gasser og fordeler så det bare FOR dumt ut.. når jeg ikke har noen av delene. Turboen sto unødvendig langt ute og u-sentrert i motorrommet. Jeg liker symmetri i et motorrom.

Det nye anlegget må vente litt på seg da Summit var tomme for de J-bendene jeg ville ha. Håper å komme i gang snart. Vil ikke begynne på innsugs og "vann"-kjølerne før jeg vet hvor turboen blir sittende. Det blir fort trangt baki der. Og håper på å få igjen lokket...

Skulle absolutt hatt internett tilgang på verksted.. samt et kamera tilgjengelig til enhver tid.

Fant jo forøvrig ut hva turboen jeg skal teste først kom fra. 1975 3,0 911 turbo... Med andre ord den er 2 år yngre enn meg. Snakker om nyteknologi  Gliser
Loggført

forBaust
Medlem
***
Innlegg: 243
Bosted: Fevik, Grimstad


Vis profil

« Svar #58 på: september 14, 2011, 13:00:19 pm »

Erik....Erik....våkn opp....jeg vil ha mer av dette!

JAB
Loggført
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #59 på: september 14, 2011, 23:09:33 pm »

Uff. Håpet denne tråden var glemt.

Motoren står der ennå. Og flere deler har kommet til etterhvert  Kult
Det er tiden jeg sliter med..  Tobarns far med gammelt hus. Need I say more.   

Du vet hvordan det er JAB  Osteaktig
Loggført

Sider: 1 [2] 3 4
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!