april 27, 2024, 19:17:50 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hebfan's 1965 Ghia (opp fra asken)  (Lest 8189 ganger)
Espen S. Andresen
Supermedlem
*****
Innlegg: 654
Bosted: Ellingsrudåsen, Oslo

tlf 94 38 27 88


Vis profil

« på: februar 17, 2008, 19:34:57 pm »

Ja, da er det på tide å dra igang en prosjekttråd på denne bilen igjen.
Jeg hadde en på tuju og, rett etter at jeg hadde kjøpt bilen.
Men, ting tar tid, og selv om bilen ble kjøpt rundt påsketider 2006, så er det av ulike årsaker først nå jeg har fått bilen hjem.

Dette er en US-utgave som ble importert tidlig på 70-tallet, hatt et par eiere jeg har greid å spore, før den tilsynelatende ble avregistrert i 82. Den gikk da her på østlandet, Drøbak og Ski. Bilen har en kollisjonsskade, og jeg spekulerer på om det er årsaken.
Etter det har den byttet eier ymse ganger - kjenner ikke historikken der - men den endte altså tilslutt opp i Tromsø, hvor jeg kjøpte den.

Bilen mangler ett sidevindu, forstilling/bakstilling/motor/gir og begge framsetene. Har etter kjøp fått tak i 1200 motor fra boble, nyere girkasse og bakstilling med 4-bolt tromler. Dette fordi planen var å få bilen trillbar før transport.
Det ble den aldri, så bilen står for øyeblikket stroppa fast på pall på en vinterlagringsplass. Første steg er å få stivet av døråpningene og få på en forstilling så jeg kan flytte den lettere... 


Men hva er vel en prosjekttråd uten bilder?

Her er synet som møtte oss når vi åpna container'n på Schenker:



Etter flytting opp på låven til midlertidig lagring - sånn ser det altså ut i all sin prakt(?):



Fine linjer, men mye grums:



Venstre bakskjerm - bak hjulbue. Det vanlige problemet. Må byttes.


Venstre bakre "quarterpanel" - må nok inn frisk plåt her og. I tillegg ser vi at hjulbuen er bytta.
Men sveisedelen her er flat som ei pannekake - skjermen skal ha en fin bue. Forrige eier planla kanskje å bygge opp buen med sparkel?  Må gjøres om. Kappe ut, en tur i engelsk hjul for å få fasong, og så tilbake på plass.


« Siste redigering: februar 17, 2008, 20:29:16 pm av Espen S. Andresen » Loggført

Espen S. Andresen
Supermedlem
*****
Innlegg: 654
Bosted: Ellingsrudåsen, Oslo

tlf 94 38 27 88


Vis profil

« Svar #1 på: februar 17, 2008, 20:22:50 pm »

Venstre lyktehus - potta er brukandes, biten rundt må byttes.


Samme gjelder høyre. What a surprise... Klassisk bulk i nesa og. Par for the course.


Venstre nesebor - ser forbløffende helt ut. Men.... skulle det ikke vært en friskluftkanal på baksida her?
Hmmm! Fullstendig tomt innafor der.



Og her er "oooops" nr. 1. Bilde tatt inn i hjulbue mot kupe. Her må noe gjøres. Rammehode ser pent ut, men
det vi ser her er vel baksida av venstre "dogleg". Venstre kanal må byttes den og.



- og her er "ooops" nr. 2 - the big one. Kollisjonsskade. ser allerede nå at det må bli en hel del plåt. Bytter hele venstre skjerm og dørskinnet. Det er i tillegg en litt lei bulk mellom skjermen og øvre del av panseret, opp mot a-stolpen. Håper og tror den kan rettes, sammen med bakskjermen på denne sida.  Høyre kanal er kappa helt vekk. Avstiving må på plass på begge sider før bilen flyttes.



Over til noe mer positivt. Deilig dash![


Forrige eier mente bilen var originalt oransje. Yeah right. Heller en omlakkering på 70-tallet. Syns kanskje ikke så godt på bildet, men den oransje er definitivt lagt over L582 Arcona White


Håtte parts! I tillegg fant jeg en "shifter coupler"-foring i uretan(også rød)


Bakfanger - har sett bedre dager. Framfanger mangler.


Hattehylla - fin og rustfri - og L582 av farge. Ikke at jeg vet om de pleier ruste her. Rattet skimtes også - trenger bare et lag lakk, så er det good to go. Det er da alltids noe :p


Og det var resultatet av gårsdagens inspeksjon. Nye kanaler samt en del annen sveiseplåt følger med, men på langt nær nok.
Må skaffes.

Trenger også en linkpin forstilling, komplett m/hjul, og to 4-bolt transporthjul til bakenden. Første punkt på programmet er nemlig å få bilen såpass stiv igjen at den kan trilles fra "vinterlagring" - noe sier meg at den ikke blir stående der så lenger - og til mekkeplassen.
Updates følger når jeg kommer så langt.

« Siste redigering: februar 20, 2008, 13:36:49 pm av Espen S. Andresen » Loggført

FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #2 på: februar 17, 2008, 20:49:07 pm »

Oioi..
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #3 på: februar 17, 2008, 21:30:39 pm »

Se her ja! Der er vidunderet Glad Du kommer til å bli ganske flink til å sveise etterhvert, tenker jeg Glad

Det virker jo som et ganske ærlig prosjekt, what you see is what you get. Det bør liksom ikke dukke opp så veldig mange overraskelser. For øvrig burde kanskje prosjekttråden din hett opp fra esken Blunker
Loggført

1969 Militær-buss
RZR Arve
Seniormedlem
****
Innlegg: 277
Bosted: Longyearbyen


Vis profil

« Svar #4 på: februar 17, 2008, 23:01:51 pm »

Her har du litt jobb ja.... Hattehylla på min ghia hadde godt med overflaterust. Lakk inn vann ved bakruta, dette samlet seg i hattehylla. Trekket som var der holdt på vannet slik at hele hylla var ganske brun da bilen ble plukket ned. Var forøvrig stort sett bare rust innvendig i bilen, tydelig at det hadde lagt vann og godgjort seg på alle steder som var dekket av tepper o.l.  Vet du forresten hva som skal være i hullet til venstre for hanskerommet? Har ikke dette på min -67.

Arve
Loggført
Espen S. Andresen
Supermedlem
*****
Innlegg: 654
Bosted: Ellingsrudåsen, Oslo

tlf 94 38 27 88


Vis profil

« Svar #5 på: februar 17, 2008, 23:07:48 pm »

Her har du litt jobb ja.... Hattehylla på min ghia hadde godt med overflaterust. Lakk inn vann ved bakruta, dette samlet seg i hattehylla. Trekket som var der holdt på vannet slik at hele hylla var ganske brun da bilen ble plukket ned. Var forøvrig stort sett bare rust innvendig i bilen, tydelig at det hadde lagt vann og godgjort seg på alle steder som var dekket av tepper o.l.  Vet du forresten hva som skal være i hullet til venstre for hanskerommet? Har ikke dette på min -67.

Arve

Hullet til venstre er til askebegeret. Samme som på oval-bobler.
Godt å høre at jeg har ett problem mindre iallfall - rusten hattehylle.
Loggført

Espen S. Andresen
Supermedlem
*****
Innlegg: 654
Bosted: Ellingsrudåsen, Oslo

tlf 94 38 27 88


Vis profil

« Svar #6 på: februar 17, 2008, 23:12:00 pm »

Se her ja! Der er vidunderet Glad Du kommer til å bli ganske flink til å sveise etterhvert, tenker jeg Glad

Det virker jo som et ganske ærlig prosjekt, what you see is what you get. Det bør liksom ikke dukke opp så veldig mange overraskelser. For øvrig burde kanskje prosjekttråden din hett opp fra esken Blunker

Problemene er ganske opp i dagen, ja. Men nå har jeg ikke fått rydda den helt inni ennå, så full oversikt har jeg jo ikke. Ikke før jeg får tømt den og løfta den opp. "Opp fra asken" kan godt bety "opp fra esken" på den lokale dialekta der den står forresten. Nesten i Hedmark vettu ;p
« Siste redigering: februar 17, 2008, 23:14:05 pm av Espen S. Andresen » Loggført

haz
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene



Vis profil
« Svar #7 på: februar 17, 2008, 23:27:39 pm »

grellands ghia har fått en konkurrent  Glad
Loggført
RZR Arve
Seniormedlem
****
Innlegg: 277
Bosted: Longyearbyen


Vis profil

« Svar #8 på: februar 17, 2008, 23:35:13 pm »

Askebeger ja, mitt ligger under radioen. Du har litt jobb foran deg, men samtidig en grei jobb da du vet hva du har å jobbe med. Mye verre å ha en bil som ser bra ut, men som er et lappverk under overflaten. Det finnes mye bra platedeler. så det bør uansett ikke være uoverkommerlig. Problemet mitt har vært at jo mer jeg plukker jo mer jobb blir det, noe har jeg bare måtte godta at er greit nok. Man kan plukke bilen i atomer hvis man ønsker.... Lykke til med prosjektet, hold oss oppdatert!
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #9 på: februar 18, 2008, 08:15:05 am »

walk in the park  Gliser
Loggført
Paasan
Supermedlem
*****
Innlegg: 602
Bosted: Oslo


Frøkna


Vis profil
« Svar #10 på: februar 18, 2008, 08:37:04 am »

Og jeg er imponert over at folk som Hebfan og Grelland med flere virkelig gjør en innsats og redder disse nydelige kreasjonene
Stå på
Loggført

EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #11 på: februar 18, 2008, 10:40:59 am »

walk in the park  Gliser

Hehehehe. Hadde bare vært et par helgers arbeide for deg det her, Roy Glad
Loggført

1969 Militær-buss
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #12 på: februar 18, 2008, 11:51:34 am »

Linjer det tenker jeg!!!


http://www.tysland.com/gallery2/d/9864-2/DSC_6179.jpg
Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
manics
Seniormedlem
****
Innlegg: 470
Bosted: Bjerke, Oslo



Vis profil
« Svar #13 på: februar 18, 2008, 15:05:41 pm »


De linjene der bør jo være motivasjon i bøtter og spann. Skulle ønske jeg hadde kunnskap og evner til å lage bil av noe sånt. Stå på! Glad
Loggført

LateBugLover;
1968 VW 1300
1974 VW 1303S Big
Espen S. Andresen
Supermedlem
*****
Innlegg: 654
Bosted: Ellingsrudåsen, Oslo

tlf 94 38 27 88


Vis profil

« Svar #14 på: februar 18, 2008, 16:39:59 pm »

Takker for godord og oppmuntring sålangt, folkens!

Må innrømme at Grelland er en stor inspirasjonskilde,og håpet er å komme i nærheten av kvaliteten på det prosjektet.
Og så har jeg et ørlite, tynt håp om at det er litt mindre jobb på min. Men det blir spennende å komme til bunns i materien...

Og det er selvsagt ikke Pearl White som er originalfargen, men L 582 Arcona White. My bad. På nåværende tidspunkt tror jeg ikke ender opp med originalfargen tilslutt, men så har jeg "en del" tid å ombestemme meg på  Blunker

Og nå klør det i fingra igjen gitt, alltids en detalj eller to man glemte å sjekke når man var der sist. Men det er ikke lys der ute, så ikke akkurat ideelle forhold for grundige undersøkelser. Mekkeplass/verksted/ordnede forhold er rimelig prekært å få på plass nå - 2 timer hver helg holder ikke, da blir den aldri ferdig...
 
« Siste redigering: februar 18, 2008, 16:43:52 pm av Espen S. Andresen » Loggført

EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #15 på: februar 18, 2008, 17:15:00 pm »

Jeg kan anbefale denne Glad Hvis du ikke er NAF-medlem ennå så er det en av vervepremiene man får hvis man passer på å la noen verve seg når man melder seg inn. Men NAF-medlemskap er kanskje et år eller to for tidlig Glad (Men medlemskapet er personlig, så det gjelder for alle biler du måtte sitte i når uhellet er ute, ikke bare biler du selv eier)


* ledlampe.jpg (5.16 KB, 220x293 - vist 166 ganger.)
Loggført

1969 Militær-buss
Espen S. Andresen
Supermedlem
*****
Innlegg: 654
Bosted: Ellingsrudåsen, Oslo

tlf 94 38 27 88


Vis profil

« Svar #16 på: februar 18, 2008, 17:22:04 pm »

Jeg kan anbefale denne Glad Hvis du ikke er NAF-medlem ennå så er det en av vervepremiene man får hvis man passer på å la noen verve seg når man melder seg inn. Men NAF-medlemskap er kanskje et år eller to for tidlig Glad (Men medlemskapet er personlig, så det gjelder for alle biler du måtte sitte i når uhellet er ute, ikke bare biler du selv eier)


Har vært NAF-medlem lenge. Ble plutselig det når jeg sto i Kristiansand med motorhavari natterstid midt i fellesferien.
Men jeg tenker jeg går til innkjøp av en sånn kjekk sak som dette:

Eller begge deler. Koster jo ingenting.
Loggført

Eivind 1300S
Juniormedlem
**
Innlegg: 98
Bosted: Tromsø



Vis profil
« Svar #17 på: februar 19, 2008, 20:45:30 pm »

Grattis, endelig fått vogna ned  Gliser

Loggført
Espen S. Andresen
Supermedlem
*****
Innlegg: 654
Bosted: Ellingsrudåsen, Oslo

tlf 94 38 27 88


Vis profil

« Svar #18 på: februar 19, 2008, 23:16:42 pm »

Grattis, endelig fått vogna ned  Gliser



Yess! Osteaktig

Føles bra. Skylder deg en pils eller 10, Eivind. Transporten forløp smertefritt og bilen var omtrent som forventa.
På torsdag skal alle eskene ut, sjekke evt. skjevheter og måle opp for sveising av avstiving. Tør ikke flytte den der av pallen uten noen seriøse stag på kryss & tvers. Tenker jeg har den på hjul innen februar er over... Litt lettere å flytte da Osteaktig
Loggført

Eivind 1300S
Juniormedlem
**
Innlegg: 98
Bosted: Tromsø



Vis profil
« Svar #19 på: februar 20, 2008, 12:47:21 pm »

Jepp, vi får ta det når jeg kommer nedover Blunker

Du sier du er redd for at rammehode er skadet, men det tviler jeg på da karosseriet har vært delt rimelig lenge. Han som har stått for demonteringa var veldig begeistret for Teksum ghian, og hadde vell en drøm om at den skulle bli like fin. Før bilen ble hentet til Tromsø, har den bod på yttersiden av Senja, som var plassen bilen ble hentet på.

Har du skaffet deg noe eier historikk?
Loggført
Espen S. Andresen
Supermedlem
*****
Innlegg: 654
Bosted: Ellingsrudåsen, Oslo

tlf 94 38 27 88


Vis profil

« Svar #20 på: februar 20, 2008, 13:20:41 pm »

Jepp, vi får ta det når jeg kommer nedover Blunker

Du sier du er redd for at rammehode er skadet, men det tviler jeg på da karosseriet har vært delt rimelig lenge. Han som har stått for demonteringa var veldig begeistret for Teksum ghian, og hadde vell en drøm om at den skulle bli like fin. Før bilen ble hentet til Tromsø, har den bod på yttersiden av Senja, som var plassen bilen ble hentet på.

Har du skaffet deg noe eier historikk?

Du må plinge på når du tar en tur ja.

Nei, jeg er ikke redd for at det er skada, men at det muligens kunne vært bytta til balljoint (for å få "moderne" forstilling), eller rett og slett at hele bunnplata kunne være av nyere dato. Man vet jo aldri hvilke "oppgraderinger" tidligere eiere har hatt planer om.  Har ikke fått gått den så grundig i sømmene ennå. 

Historikken er mangelfull - jeg vet at den ble registrert i kristiansand første gang - vet ikke dato. Eierskifte i '76, da ble den solgt til ei dame i Ski.
And thats it.

Se PM forøvrig
« Siste redigering: februar 20, 2008, 13:26:15 pm av Espen S. Andresen » Loggført

Espen S. Andresen
Supermedlem
*****
Innlegg: 654
Bosted: Ellingsrudåsen, Oslo

tlf 94 38 27 88


Vis profil

« Svar #21 på: februar 22, 2008, 13:26:39 pm »

Da har jeg fått vært på låven og sjekka og målt litt grundigere. Fikk også tømt bilen for esker. Fant komplette kanaler pluss sveisedelen foran kanal på venstreside (karosseriplata mellom hjulbue og underkant dør). Mulig det ligger mer i eskene, har ikke vært igjennom dem.

Bunnen ble en positiv overraskelse - ikkeno grums - gulvplatene er pent fjerna ved at vedkommende har borra ut punktsveisene. Ser helt greit ut å få inn nye gulv, og så er det bare å sandblåse, grunne og lakke. Kort sagt strøkent! Tommel opp.

Målte også avstand senter-senter på festeboltene til forstillinga - 290mm i bredden og 55 i høyden. Så da er det bare å få kjøpt ei komplett linkpin forstilling "med alt" inkl. transporthjul.

Og så fikk vi målt opp til avstiving på tvers foran baksete, foran under dashen og i dørstolper på begge sider.
Planen er 20x20 eller 25x25mm firkantrør - 2mm gods - i kryss disse stedene, med sveisa kryss. Endene på røra vil også bli sveisa sammen, slik at disse vil utgjøre en "ramme" sett ovenfra. Planlegger å feste røra rett over dørhengslene oppe og nede.


Bilder ble det ikke denne gangen, men kamera blir med til uka, når avstiving skal sveises inn.
Loggført

Eivind 1300S
Juniormedlem
**
Innlegg: 98
Bosted: Tromsø



Vis profil
« Svar #22 på: februar 22, 2008, 22:13:06 pm »

Du glemte å nevne sveise deler til lyktesatsene. Blunker
Loggført
Espen S. Andresen
Supermedlem
*****
Innlegg: 654
Bosted: Ellingsrudåsen, Oslo

tlf 94 38 27 88


Vis profil

« Svar #23 på: februar 22, 2008, 23:01:11 pm »

Du glemte å nevne sveise deler til lyktesatsene. Blunker


Som sagt; har ikke vært igjennom alle eskene. Ingen av dem, faktisk. Blunker
Den jobben har fruen i huset tatt på seg.
Loggført

FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #24 på: februar 22, 2008, 23:11:12 pm »

Pass på at dei befinn seg så nerme bakken at ho ikkje kan ramle ned medan ho går igjennom dei, då..  Gliser
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
Hebster52
Nybegynner
*
Innlegg: 5
Bosted:


Vis profil

« Svar #25 på: februar 29, 2008, 14:00:29 pm »

Grattis Espen! Ser att du fått hem din Ghia till slut! Ser ju mycket lovande ut. Inga överraskningar i alla fall. Gliser
Loggført
Espen S. Andresen
Supermedlem
*****
Innlegg: 654
Bosted: Ellingsrudåsen, Oslo

tlf 94 38 27 88


Vis profil

« Svar #26 på: mars 03, 2008, 08:59:46 am »

Hadde en fin liten søndagstur igår, jeg og madammen.
Var på Darbu hos "raaen" og henta komplett forstilling og 4 "transporthjul" igår.
Anbefales på det sterkeste - hyggelig kar med mye deler, hyggelige priser og bare en kjapp time unna Oslo.

Det ble 2 4-bolts og 2 5-bolts felger, siden det sitter nyere girkasse/aksler med 4-bolt på bilen.
Dette er i første rekke tenkt som "transporthjul", men jeg kommer til å skaffe til veie  2 stk 5-bolts til og renovere disse.
Så får det heller evt. bli noe mer fancy hjul på sikt, når bilen er på veien.
Må få identifisert kassa for å se om det er noe jeg vil ha med meg videre - er det det, så bytter jeg antagelig bare boltsirkel bak.

Ingen bilder - hvor spennende er det å se på gamle rustne og møkkete deler?  Blunker
Bildene får komme når jobben starter.


Loggført

Espen S. Andresen
Supermedlem
*****
Innlegg: 654
Bosted: Ellingsrudåsen, Oslo

tlf 94 38 27 88


Vis profil

« Svar #27 på: mars 03, 2008, 09:01:31 am »

Grattis Espen! Ser att du fått hem din Ghia till slut! Ser ju mycket lovande ut. Inga överraskningar i alla fall. Gliser

Takk for det, Kristian. Hyggelig at du følger med.
Hva med å presentere noen av dine prosjekter her?
Jeg følger med på din hjemmeside og - du har mye på gang!
Loggført

FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #28 på: mars 03, 2008, 09:25:50 am »

Ingen bilder - hvor spennende er det å se på gamle rustne og møkkete deler?  Blunker
Bildene får komme når jobben starter.

Du tullar no, ikkje sant?  Sjokkert
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
Turbotor
Nybegynner
*
Innlegg: 27
Bosted:


Vis profil

« Svar #29 på: mars 03, 2008, 21:08:39 pm »

Blir nok bil av dette etter noen(mange hehe) timer i garasjen.  Glad

løkke te!
Loggført
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!