mars 28, 2024, 19:48:22 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: AVIS adjusters i Ball-Joint forstilling  (Lest 3034 ganger)
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« på: februar 08, 2010, 00:07:33 am »

Heisann,

sitter her og klør meg litt i hue.

Jeg skal montere AVIS adjusters på en forstilling, og har lest en fin "how-to" på TheSamba, men den refererer til en bus-forstilling, hvor det midtre fjørfestet er festet med 3 "dimples".

På min forstilling ar det to avlange "bulker", som tilsynelatende holder den midtre biten på plass, men kan jeg simpelthen som vedkommende foreslår på TheSamba, banke løs denne midtre biten, og så banke inn den som følger med AVIS-settet? Eller må jeg kutte/slipe disse bulkene ned?

Noen som har gjort dette før?
Loggført
bug62
Medlem
***
Innlegg: 129
Bosted:


Vis profil

« Svar #1 på: februar 08, 2010, 00:52:03 am »

skjønner ikke helt spørsmålet tror jeg. hva mener du med"banke inn den som følger med i settet"? det jeg gjorde var å slipe bort nok på den ene "bulken" (og hvis jeg husker riktig så var dette ganske så passe i forhold til justeringshullet på avis-adjusteren), slik at den slapp litt, også jobbet jeg justeringen bare endel frem og tilbake slik at den bevegde seg ganske lett før jeg sveiset alt fast. men synes det var noe dritt egentlig, blir veldig spinkelt når du har slipt bort det du trenger.   
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2 på: februar 08, 2010, 00:54:49 am »

takker, det jeg mente er at det er dette som følger med i settet:
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3 på: februar 08, 2010, 10:43:33 am »

ingen?
Loggført
Kjetil
Supermedlem
*****
Innlegg: 1459
Bosted: Toten



Vis profil
« Svar #4 på: februar 08, 2010, 10:50:16 am »

Dette sitter jeg også å lurer på..  Men i settet mitt fra Jøran fulgte den ikke med, den inni røret.  Klarer jeg å få løs den som sitter der originalt  Hæ
Loggført
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #5 på: februar 08, 2010, 11:06:11 am »

Ja Roy du må slipe litt på vær side av de hakka.pågrunn av fjærpakk klompen bør være løse.så banker de litt i enden til den går fri.
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #6 på: februar 08, 2010, 11:08:47 am »

ok, så kan jeg bare banke inn den nye, da?
Loggført
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #7 på: februar 08, 2010, 11:09:04 am »

og hvordan hadde du tenkte å få inn den klompen forbi nålelager og bakelitt-foring Øyerulling
Bruk den som står på forstillingen du
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #8 på: februar 08, 2010, 11:11:48 am »

nettopp, det var neste spørsmål...

men gjengene i den gamle klumpen er ikke de samme som på den lange settskruen som fulgte med...

Finnes det lengre settskrue som passer i den originale "klumpen"?
Loggført
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #9 på: februar 08, 2010, 11:14:10 am »

m14 1,5 de finnes sikkert i tønsberg jernvare kiosker Øyerulling
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #10 på: februar 08, 2010, 11:34:34 am »

Litt av poenget med at den klumpen som holder fjærpakka følger med, er nok at den har justeringsskruen på en annen plass enn orginalt, sikkert for å få den lenger opp på tosjonsrøret og unngå skruen som blir stående rett ned ved maks senking.
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #11 på: februar 08, 2010, 13:53:03 pm »

var det jeg tenkte også, Øyvind, men tror ikke dette blir noe problem
Loggført
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #12 på: februar 08, 2010, 14:04:36 pm »

Jeg gikk på samme problem den gang jeg lagde min første senkeforstilling.
Hullene /pregene på en bay-forstilling er jo ganske små, men skal man kappe bort disse avlange pregemerkene som du refererer til her så blir det ikke mange millimeter med gods igjen. Siden jeg ikke skulle korte inn første gangen jeg gjorde dette så ble løsningen å finne et emnesrør i hylla på jobben. Dette ble kappet og maskinert med riktig innvendig og utvendig mål slik at det passet til de gammle rørene. Så kappet jeg ut ca 60mm av senteret, og et rør av gangen og sveiset inn de nye rørene ferdige med spor til justeringen og halvmånen på. Resultatet ble ei forstilling man skal ha adgang til røntgen for å se at ikke er en Puma, men helvettes mye unødvendig jobb!!!. Blir samme fremgamgsmåten som hvis man sveiser inn Sway-away men bare mye mere jobb.
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #13 på: februar 08, 2010, 14:43:37 pm »

Litt av poenget med at den klumpen som holder fjærpakka følger med, er nok at den har justeringsskruen på en annen plass enn orginalt, sikkert for å få den lenger opp på tosjonsrøret og unngå skruen som blir stående rett ned ved maks senking.

Hvis du ikke skal senke voldsomt, kan du montere den på bare det ene røret.
Som bonus får du mer progressiv fjæring.
« Siste redigering: februar 08, 2010, 14:46:31 pm av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #14 på: februar 10, 2010, 00:07:36 am »

mye bra svar her, takker så mye.

Så sånn jeg forstår det så er den originale klumpen helt sirkulær utvenndig, så så lenge jeg tar ut settskruen (...) og sliper ned på i alle fall den ene "bump"-en, så skal den løsne og kan rotere fritt.

Hvis jeg da får tak i en settskrue i dim 14.1.5, så kan jeg bruke den sentrklumpen som sitter der, og slipper å kuke med å ta ut nålelager og bakelittforing?

Kan noen bekrefte dette (sånn nogenlunde i alle fall) ?

Glad
Loggført
vwracer - Ola Linnerud
Seniormedlem
****
Innlegg: 252
Bosted: Lillestrøm



Vis profil
« Svar #15 på: februar 10, 2010, 00:12:20 am »

Det stemmer det Glad
Loggført
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #16 på: februar 10, 2010, 06:45:02 am »

Klumpen inni er som du sier sirkulær skal gå fritt når "klumpene" på utsiden er borte. Men begge må vel vekk. Eneste er at klumpen på Awix settet som du har kjøpt trolig er splittet i motsetning til den orginale. Fordelen med splitten er at når du drar til sett-skruen så "utvider" klumpen seg og låser. Dette gir en sikkrere låsing av fjæra enn hvis du bruker de orginale. Hvis du gjør som jeg forklarte lengere opp i tråden slipper du å rote med lagerene og du får inn de nye skivene.


Du sparer MYE tid på å heller kjøpe en puma Blunker
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #17 på: februar 11, 2010, 23:17:36 pm »

da satte jeg saga i en gammel forstilling, og disse klumpene inni er forsåvidt sirkulære, men de har forsenkninger som skal passe i "bulkene".

Så sånn sett har du vel rett, Mr. Empiboy...

Er nok Puma som er løsningen da ja Glad


* dings.jpg (210.56 KB, 600x473 - vist 145 ganger.)
Loggført
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #18 på: februar 12, 2010, 07:22:17 am »

Innen begge bulkene er borte og du har laget det avlange sporet til justeringen så er det vel ca 10mm rør igjen. Derfor klødde jeg meg LENGE i hodet den gangen jeg gjorde dette selv. Siden jeg hadde kappet på ganske lik måte som deg og kjøpt justeringene samt hadde ei kone som klaget på alle utgiftene dette "vraket" hadde ført med seg endte jeg opp med den løsningen med to dreide rørbiter. Ellers kan jeg bare si at jeg fortsatt ikke forstår hvordan disse kan monteres på noen annen måte.....

Fasit ønskes kjøpt Blunker
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
Kjetil
Supermedlem
*****
Innlegg: 1459
Bosted: Toten



Vis profil
« Svar #19 på: februar 12, 2010, 08:16:05 am »

Fin tråd, da jeg har planer om dette selv.. Men ser litt annerledes ut enn jeg tenkte meg ja.
Hvis jeg derimot skal korte et par tommer samtidig , er det vel ingenting i veien for å kappe bort det i midten, få ut klumpene og frese nye avlange spor ved siden av ?
Og slippe unna med en sveis på hvert rør?   Kanskje det kan lønne seg å splitte klumpen da, sånn den ser ut på grelland`s sett..   
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #20 på: februar 12, 2010, 08:20:19 am »

enig med dere, jeg fatter ikke hvordan et sånt sett kan monteres uten å gjøre store inngrep i forstillingsrøra. Jeg har en gammel forstilling liggende, så i stedet for å dreie ned et rør slik som Empiboy gjorde, kunne jeg jo brukt en bit av røret fra den andre forstillinga, men uansett blir det mye kapping og sveising i en bærende struktur....

Og en liten antydning til byggebeskrivelse/instruksjoner som vedlegg til et sånt sett haddde vel ikke vært så dumt... Eller forresten, da hadde de kanskje ikke fått solgt noen... Blunker
Loggført
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #21 på: februar 12, 2010, 09:24:49 am »

Du har nok funnet årsaken til at Sway-away er så populær..........
Og til deg kjetil så var det prinsippet du forklarer over med en skjøt pr rør jeg brukte når jeg kortet inn forstillinga mi.
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #22 på: februar 12, 2010, 14:47:11 pm »

Du har nok funnet årsaken til at Sway-away er så populær..........
Og til deg kjetil så var det prinsippet du forklarer over med en skjøt pr rør jeg brukte når jeg kortet inn forstillinga mi.
å de andre Blunker
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!