SplitMan
VSN
Supermedlem
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
|
« Svar #1230 på: januar 10, 2014, 14:29:13 pm » |
|
.
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
Lars Bratteng
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 1156
Bosted: Son -Oslo Fjorden Perle
Senkepøbel
|
|
« Svar #1231 på: januar 11, 2014, 11:19:11 am » |
|
Åssen er det sikret lasset 100 prosent fremover her. Her er det stroppet 100 sideveis siden stroppen . Hjelper ikke stroppe ihjul etter kravet hvis du stropper feil.
|
|
|
Loggført
|
Kjør Hardt Kjørt Stil, Kjør Turbo Boble Bil
79 - T2 Ratlooker Doka -Solgt 93 - T4 Ratlooker Multivan - Solgt 68 - T1 RatLooker med snurre
|
|
|
SplitMan
VSN
Supermedlem
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
|
« Svar #1232 på: januar 15, 2014, 13:32:21 pm » |
|
Jeg elsker denne tråden....snart femtitusen visninger....hoho!
Bablefish prøvde seg på noen konklusjoner lenger opp.....her er mitt forsøk:
- Vi diskuterer transport av bil oppå en biltralle, tauet av en bil - Vi er alle enig om at bilen må sikres til hengeren med stropper - Vi er alle enig om at alle greier å sikre bilen så den ikke faller av under normal kjøring...nesten samma hvordan du stropper - Vi er alle enig om at stort sett alle greier å sikre bilen slik at den ikke faller av tralla i en ulykke også - enten man stropper i hjulene eller i chassiset - Vi er alle enig om at loven sier at man skal stroppe i hjulene - Vi har hørt (til det kjedsommelige) at bransjen og opplæringsnemd og "alle" sier at man skal stroppe i henhold til loven - Vi er alle enig om at det er lurt og forholde seg til loven - Vi er alle enige om at "sunt vett" og å "avpasse farten etter forholdene" er den aller viktigste kjøreregelen ved hengertransport
Så: - Vi er vi alle enige om at gode kjøreegenskaper ved hengertransport....gir økt sikkerhet på veien - Vi er alle enige om at en standard henger sitt hjuloppheng er "enkelt og begrenset" og bør ergo utsettes for minst mulig overraskelser...for å gi best kjøreegenskaper og best sikkerhet (1) - Vi er alle enige om at tyngdepunktets ("midten" av bilen oppå hengeren) plassering oppå hengeren er veldig viktig for kjøreegenskapene (og ergo sikkerheten) av en slik transport (2)
Men: - Det vi ikke greier å bli enige om .... det er om det er sikrest at dette tyngdepunktet kan få bevege seg under transport - eller om det er sikrest at det står stille (3)
For "oss" som velger å akseptere de fysiske lover fremfor Samferdselsdepartementets lover - og stropper stumt....så er det rett og slett uforståelig hvordan vi kan være enige om påstand (1) og (2), men uenige om påstand (3).
Det ble stille her inne...vi må passerere 50K før vi gir oss... Hvis du totalt har flere enn 10 egne innlegg i denne tråden - så er det kommentarplikt på akkurat denne oppsummerings-posten.
|
|
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
P-stop
Supermedlem
Innlegg: 911
Bosted: Vinterbro
Ulf
|
|
« Svar #1233 på: januar 15, 2014, 14:32:29 pm » |
|
Spørsmål til de som har erfaring og kunnskap. Hvilken stroppemetode gir størst belastning på hengerens fjæring og stroppene? Ved kjøring opp og ned fortauskanter, i hull etc. Vil jo fort bli noen slag på hengeren ved transport over enn viss lengde. Og det vil vel være forskjell på en hevet bakkeklatrer med ødelagte støtdempere og en blodsenka boble?
|
|
|
Loggført
|
Stolt medlem av highroofers.
|
|
|
BERGER
|
|
« Svar #1234 på: januar 15, 2014, 16:09:42 pm » |
|
Jeg elsker denne tråden....snart femtitusen visninger....hoho!
Bablefish prøvde seg på noen konklusjoner lenger opp.....her er mitt forsøk:
- Vi diskuterer transport av bil oppå en biltralle, tauet av en bil - Vi er alle enig om at bilen må sikres til hengeren med stropper - Vi er alle enig om at alle greier å sikre bilen så den ikke faller av under normal kjøring...nesten samma hvordan du stropper - Vi er alle enig om at stort sett alle greier å sikre bilen slik at den ikke faller av tralla i en ulykke også - enten man stropper i hjulene eller i chassiset - Vi er alle enig om at loven sier at man skal stroppe i hjulene - Vi har hørt (til det kjedsommelige) at bransjen og opplæringsnemd og "alle" sier at man skal stroppe i henhold til loven - Vi er alle enig om at det er lurt og forholde seg til loven - Vi er alle enige om at "sunt vett" og å "avpasse farten etter forholdene" er den aller viktigste kjøreregelen ved hengertransport
Så: - Vi er vi alle enige om at gode kjøreegenskaper ved hengertransport....gir økt sikkerhet på veien - Vi er alle enige om at en standard henger sitt hjuloppheng er "enkelt og begrenset" og bør ergo utsettes for minst mulig overraskelser...for å gi best kjøreegenskaper og best sikkerhet (1) - Vi er alle enige om at tyngdepunktets ("midten" av bilen oppå hengeren) plassering oppå hengeren er veldig viktig for kjøreegenskapene (og ergo sikkerheten) av en slik transport (2)
Men: - Det vi ikke greier å bli enige om .... det er om det er sikrest at dette tyngdepunktet kan få bevege seg under transport - eller om det er sikrest at det står stille (3)
For "oss" som velger å akseptere de fysiske lover fremfor Samferdselsdepartementets lover - og stropper stumt....så er det rett og slett uforståelig hvordan vi kan være enige om påstand (1) og (2), men uenige om påstand (3).
Det ble stille her inne...vi må passerere 50K før vi gir oss... Hvis du totalt har flere enn 10 egne innlegg i denne tråden - så er det kommentarplikt på akkurat denne oppsummerings-posten. Dere som henviser til de fysiske lover i denne diskusjonen, for å vinne den må dere faktisk forklare step-by-step med utregninger basert på den fysikken dere henviser til hvorfor dere har rett. Min påstad er at det er ingen her på forumet som faktisk greier dette!! Ei heller å bevise det motsatte med samme metode. Jeg tror ingen av oss er gode nok i fysikk til dette...motbevis meg gjerne Alternativet til dette er å godta praktiske tester og erfaringer som gode nok svar...
|
|
|
Loggført
|
This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Nordtveit
Supermedlem
Innlegg: 910
Bosted: Ålesund
|
|
« Svar #1235 på: januar 15, 2014, 18:34:10 pm » |
|
Fra finndåttno...
image.jpg (83.61 KB. 520x346 - vist 525 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
"-Helt grei?? det er jo Tysk kvalitet jo" facebook.com/nordtveitsgarage instagram: Nordtveitsgarge 1956 Oval---solgt--- 1961 T1, Ratlook "Sjakkbrettet" ---solgt--- 1964 Panelbuss "Gulbuss'n" 1958 T1, Ratlook "Rat'n"
|
|
|
Eikstad
Supermedlem
Innlegg: 2594
Bosted: I finere strøk av skien.
Full off stupid ideas since 1978.....
|
|
« Svar #1236 på: januar 15, 2014, 21:04:56 pm » |
|
I motsetning til Spiltman så synes jeg denne tråden er noe av det dummeste Internett har å by på, men det siste innlegget til Berger fortjener en "LIKER"!!
|
|
|
Loggført
|
"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
|
|
|
JTWE
Supermedlem
Innlegg: 2198
Bosted:
|
|
« Svar #1237 på: januar 16, 2014, 19:55:20 pm » |
|
Svaret er avgitt - ingen som kommer til å sette opp de diff.ligningene, grensebetingelser, regne det ut (når det finnes "gratis" simuleringer online), og forklare det. Men lek med tingene over... så skjønner man at for en mengde variabler så er den beste løsningen jevnt over alltid at man har stum last som står stille. PS: denne over tar ikke hensyn til svinger og forskyvning av tyngdepunkt og moment... Bare så det er sagt. Dette viser kun ren opp og ned bevegelse.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BERGER
|
|
« Svar #1238 på: januar 16, 2014, 20:18:16 pm » |
|
Svaret er avgitt - ingen som kommer til å sette opp de diff.ligningene, grensebetingelser, regne det ut (når det finnes "gratis" simuleringer online), og forklare det. Men lek med tingene over... så skjønner man at for en mengde variabler så er den beste løsningen jevnt over alltid at man har stum last som står stille. PS: denne over tar ikke hensyn til svinger og forskyvning av tyngdepunkt og moment... Bare så det er sagt. Dette viser kun ren opp og ned bevegelse. Kan du fortelle meg hvordan jeg setter opp den simuleringen slik at dempingen er så høy at hver fjør bare gjør en-to svingninger før massen stopper? Skjønner ikke et pøkk av de bryterne for variablene...
|
|
|
Loggført
|
This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Landmann
Medlem
Innlegg: 136
Bosted: Ved en fjord i nord
Det du eier det eier deg!
|
|
« Svar #1239 på: januar 16, 2014, 23:09:59 pm » |
|
på veg mot 50k Tjanei - ka' skan si: vi som tauer og trekker og ikke har BE, men gjør det læll! Vi snurper vel så godt vi kan vel vitende om at den gamle Bobla på henger'n ...: - truer med å komme framover på hengeren når trekkvogna bremser; - truer med å stikke av sidevegs i kurver; - truer med å falle av når trekkvogna med voldsomt trøkk av dieselNm akselerer fra riskokerne og - truer med å hoppe opp og i det blå når det amerikanske trekkdyret jager over fartsdumper og tælahiv i Tælavåg. Ettersom jeg transporterer 120 liter sats i grinda på taket til Bobla - så blir det litt ukontrollerbare bevegelser og masseforskyvning, men heldigvis er det senk på Bobla og klunken gammel og stiv. Jeg surrer i støtfangerfestene jeg - livet er for kort til å surre andre steder
|
|
|
Loggført
|
Då e' deinn 69-modellen berga frå rampen :-) Det italofile med twin og aluminium hører et annet forum til!
|
|
|
JTWE
Supermedlem
Innlegg: 2198
Bosted:
|
|
« Svar #1240 på: januar 16, 2014, 23:59:40 pm » |
|
For meg er denne tråden mest interessant i forhold til de som trimmer og kjefter på biltilsynet - noen ganger begrunnet, men også en del ganger ubegrunnet.
Man kan godt være enige om at best ikke alltid er praktisk, men det forblir best likevel. Så er det å stroppe i hjulene et forsøk på å komme gjennom dagen uten å gjøre generaltabber i hvertfall. Stort sett går det riktig så bra - men blir litt rart når man i samme åndedrag betviler gode gamle Newton, mener at man har rett til å bygge så stor motor man vil og sveiser glad videre på forstillingen sin uten tanke for at støtdempere - det er noe man trenger - så lenge det blir smalt nok...
Minner forsåvidt litt om noen German Look vs. Cal Look diskusjoner.... For å virkelig hive inn en brannfakkel, og litt bensin samtidig.
|
|
« Siste redigering: januar 17, 2014, 00:08:28 am av JTWE »
|
Loggført
|
|
|
|
Eikstad
Supermedlem
Innlegg: 2594
Bosted: I finere strøk av skien.
Full off stupid ideas since 1978.....
|
|
« Svar #1241 på: januar 17, 2014, 00:41:13 am » |
|
Feil stropping er nok like farlig som en dårlig sveiset forstilling uten dempere, så jeg må dessverre si meg enig i at du har er poeng (for en gangs skyld)
|
|
|
Loggført
|
"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
|
|
|
Bjørnar
|
|
« Svar #1242 på: januar 17, 2014, 20:34:59 pm » |
|
Lenge siden jeg har vært logget på, fint å se at hengerstroppetråden lever videre. Lurer på hvordan det går med apebabyen? Tenåring sikkert nå...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Rocket-Racing
Supermedlem
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold
|
|
« Svar #1243 på: januar 18, 2014, 00:48:03 am » |
|
Lenge siden jeg har vært logget på, fint å se at hengerstroppetråden lever videre. Lurer på hvordan det går med apebabyen? Tenåring sikkert nå...
Det tryggeste er nok å ikke låse bilen i det hele tatt. Apebabyer begynner å bli seriøst vanskelig å få tak i, særlig når du trenger dem mest
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
nobrakes
Supermedlem
Innlegg: 3453
Bosted: oppland
|
|
« Svar #1244 på: januar 19, 2014, 00:02:53 am » |
|
vært på en liten tur de siste 20 timene, kjørt 1300km, med hjulstropping, det går faktisk helt greit det altså, både norsk, og svensk politi syntes at stroppinga var suveren
|
|
|
Loggført
|
If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
|
|
|
SplitMan
VSN
Supermedlem
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
|
« Svar #1245 på: januar 19, 2014, 02:11:48 am » |
|
vært på en liten tur de siste 20 timene, kjørt 1300km, med hjulstropping, det går faktisk helt greit det altså, både norsk, og svensk politi syntes at stroppinga var suveren Høres ut som en kongetur! Levering eller henting? VW eller Opel?
|
|
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
nobrakes
Supermedlem
Innlegg: 3453
Bosted: oppland
|
|
« Svar #1246 på: januar 19, 2014, 13:11:01 pm » |
|
vært på en liten tur de siste 20 timene, kjørt 1300km, med hjulstropping, det går faktisk helt greit det altså, både norsk, og svensk politi syntes at stroppinga var suveren Høres ut som en kongetur! Levering eller henting? VW eller Opel? ja til begge deler ;-) utover det, vil jeg ikke si så mye... ;-)
|
|
|
Loggført
|
If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
|
|
|
Landmann
Medlem
Innlegg: 136
Bosted: Ved en fjord i nord
Det du eier det eier deg!
|
|
« Svar #1247 på: januar 20, 2014, 14:16:46 pm » |
|
...... både norsk, og svensk politi syntes at stroppinga var suveren D' får'n si: stoppet av begge nasjoners snutesnuter: Enten kjører du som en ..... og vi andre bør passe oss - eller så hadde du en last, som gjorde at lovens håndhevere baaaare måtte stoppe deg for å ta en kikk! Skal vi gjette på det siste: at du hadde en sjeldenhet stroppet fast på understellet til campingvogna?!?
|
|
|
Loggført
|
Då e' deinn 69-modellen berga frå rampen :-) Det italofile med twin og aluminium hører et annet forum til!
|
|
|
SplitMan
VSN
Supermedlem
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
|
« Svar #1248 på: januar 20, 2014, 15:48:51 pm » |
|
Apropos langtur... jeg og et par skrutrekkere kom nettopp hjem fra 3 døgn on the road.... 3000 kilometer. Det kan ikke anbefales - ihvertfall ikke når det er et par overfylte ferger innblandet også.
Stroppingen ble et dårlig kompromiss... chassisstropping bak og hjulstropping foran - for "bilfredens" skyld..
|
|
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
|
« Svar #1249 på: januar 22, 2014, 01:45:11 am » |
|
her er sjølve definisjonen på hell i uhell! virkar som splitten kanskje er stroppa i ramma:=)
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
DoKa72
Nybegynner
Innlegg: 15
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #1250 på: januar 24, 2014, 12:33:11 pm » |
|
Lego Road service stropper i takgrinda...
roadservice.jpg (51.42 KB. 448x299 - vist 483 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
- Øystein Nybakk -
|
|
|
BERGER
|
|
« Svar #1251 på: januar 24, 2014, 13:21:22 pm » |
|
Ikke så veldig spennende, men synes det var snedig hvordan strammerne for hjulstroppene var bygget inn i planet bilene står på
|
|
|
Loggført
|
This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #1252 på: januar 24, 2014, 16:17:47 pm » |
|
US airforce mistet en 747-400 pga biler som flyttet seg i lasten. Ser ut som om de har blitt nøyere på å stroppe stumt. De klosser opp under biler som ikke har luftfjæring, Men husk, ingenting er likt til å kjøre ting på tilhenger
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Nordtveit
Supermedlem
Innlegg: 910
Bosted: Ålesund
|
|
« Svar #1253 på: januar 24, 2014, 16:23:58 pm » |
|
om man skal pirke på den overkill stroppingen der, så mister man masse av styrken på stroppen når man trer den gjennom slik det er gjort der..utsettes også for slittasje om lasten beveger litt på seg... MEN godt stroppet da..
|
|
|
Loggført
|
"-Helt grei?? det er jo Tysk kvalitet jo" facebook.com/nordtveitsgarage instagram: Nordtveitsgarge 1956 Oval---solgt--- 1961 T1, Ratlook "Sjakkbrettet" ---solgt--- 1964 Panelbuss "Gulbuss'n" 1958 T1, Ratlook "Rat'n"
|
|
|
Lars Bratteng
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 1156
Bosted: Son -Oslo Fjorden Perle
Senkepøbel
|
|
« Svar #1254 på: januar 27, 2014, 01:52:28 am » |
|
Ikke så veldig spennende, men synes det var snedig hvordan strammerne for hjulstroppene var bygget inn i planet bilene står på Det er sånne hjulstropper vi brukte på bergingsbilen i Oslo. Fra den lille brille bilen - Flatvogn til Tungberger Sånn som han gjør det på videoen stropper jeg på henger også , selvfølgelig kun hvis dørken på hengeren er laget for det.
|
|
|
Loggført
|
Kjør Hardt Kjørt Stil, Kjør Turbo Boble Bil
79 - T2 Ratlooker Doka -Solgt 93 - T4 Ratlooker Multivan - Solgt 68 - T1 RatLooker med snurre
|
|
|
P-stop
Supermedlem
Innlegg: 911
Bosted: Vinterbro
Ulf
|
|
« Svar #1255 på: januar 27, 2014, 14:28:04 pm » |
|
50 000 Premie
|
|
|
Loggført
|
Stolt medlem av highroofers.
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #1256 på: januar 27, 2014, 16:32:52 pm » |
|
Stumpt? En stk 250kg biltemastropp.
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.
|
|
|
Tony China
Seniormedlem
Innlegg: 274
Bosted:
49% Motherfucker 51% Son of a bitch
|
|
« Svar #1257 på: januar 29, 2014, 19:07:33 pm » |
|
Basert på hvor mange som mener hjulstropping er best, og hvor mange som mener chassistropping er best, så vil enhver idiot se at hjulstropping er det beste...
|
|
|
Loggført
|
Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
|
|
|
BERGER
|
|
« Svar #1258 på: januar 29, 2014, 20:58:22 pm » |
|
"But a stupid man will get understanding when a wild donkey's colt is born a man!" Job 11:12
|
|
|
Loggført
|
This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
janpotet
Supermedlem
Innlegg: 857
Bosted: spikkestad, buskerud
"harry" er ett kompliment!!
|
|
« Svar #1259 på: februar 05, 2014, 18:13:27 pm » |
|
all tia jeg har frakta biler, være seg på henger eller flakbil, var det hjulstropper som var tingen. hvorfor gjøre det vanskeligere enn det trenger å være ? ( måtte bare slenge meg inn i debatten litt jeg å )
|
|
|
Loggført
|
tlf 90 11 98 33.
|
|
|
|