mars 28, 2024, 22:26:20 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2 3 ... 47
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Stropping av bil på henger  (Lest 460177 ganger)
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« på: februar 17, 2010, 14:07:24 pm »

Tråden er splittet fra Tistlo's "bobbletralla!" http://www.vwnorge.no/index.php/topic,20581.0.html

Jeg skjønner jeg stikker hånda inn i et vepsebol nå....men here it goes:

Det er bare Falck og andre som skal gjøre ting super-fort-og-lettvindt.....og de som ikke vet bedre....som stropper en bil i hjulene. Det er totalt idiotisk og helt tullete...selv om veldig mye av verdens festebilpåtilhenger-teknologi er utviklet rundt det.

Det eneste som duger og det eneste som er riktig er en stropp i hvert hjørne av bilen... festet til en solid del av chassiset...og ned i hengeren. Ingen over og ingen ved siden, uansett hva andre sier.
« Siste redigering: februar 19, 2010, 10:22:36 am av JHU » Loggført

SCREWDRIVER #2
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #1 på: februar 17, 2010, 14:32:00 pm »

Jeg har stort sett alltid stroppet i torsjonsrørene foran og bak. Da sitter bilen dønn.

Men å feste i hjulene har jeg også gjort - på korte turer i sakte fart.

Du tenker vel på det at da kan bilen få røre litt vel mye på seg og dermed gi noen spennende opplevelser?

Loggført
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #2 på: februar 17, 2010, 14:39:04 pm »

Jeg skjønner jeg stikker hånda inn i et vepsebol nå....men here it goes:

Det er bare Falck og andre som skal gjøre ting super-fort-og-lettvindt.....og de som ikke vet bedre....som stropper en bil i hjulene. Det er totalt idiotisk og helt tullete...selv om veldig mye av verdens festebilpåtilhenger-teknologi er utviklet rundt det.

Det eneste som duger og det eneste som er riktig er en stropp i hvert hjørne av bilen... festet til en solid del av chassiset...og ned i hengeren. Ingen over og ingen ved siden, uansett hva andre sier.

Må da spille fint liten rolle om man feks setter bilen i gir og med brekket på for så å stroppe hjula fast til hengeren eller om man tjorer bilen fra noen punkter i hvert hjørne av chassi??? Å stroppe i hjulene vil også til en viss grad hindre hjulene i å bevege seg hvis man feks har en bil med gåent brekk og girkasse. Ville ikke satset på å stroppe noe slikt i fire hjørner for å så kjøre rundt å se på at den danser rundt bak på hengeren. Jeg ville valgt å stole på at de som lager slikt utstyr gjør det riktig. Er tross alt litt av ei mølle disse tingene skal igjenom før de blir godkjent og solgt på markedet. Jeg tar selvfølgelig utgangspunkt i at bilen kan stroppes igjenom huller i felgene... Over og rundt høres idiotisk ut.......
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #3 på: februar 17, 2010, 14:42:22 pm »

Eg har heller aldri stroppa bilar etter hjula, kun som JTWE seier, på torsionrørene framme og bak.. Men det er på hengarar med heil bunn og masse hol i, ala tysse bilhengar. Denne har omtrent ingenting å festa i bak, men framme har eg jo laga til dei to øyrene på kanten.. Men vist me seier att røve på bilen peker fram, så får eg festa torsionrørene bak der, og framme kan eg berre hekta noko krok rundt begge endar av forstillingen og bak til hjørnene på hengaren somehow.

empi: Eg har tenkt på å festa krokar i hola i felgane, men desverre så er det ikkje alle felgar som har desse hola.. det andre festet eg tenker på er som ein tophatt som ligg oppå dekket og dekker rundt det, ogso går det krokar på kantane langs bana elelr noko sånt
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #4 på: februar 17, 2010, 14:47:06 pm »

Vepsebol eller ikke, jeg har slike hjulstropper og har benyttet dem uten problemer sålangt. Bilen setter jeg aldri i gir men håndbrekket står på. Lang eller kort tur, sakte eller fort. Bilen står der den har blitt stroppet fast.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Bad-Mojo
Juniormedlem
**
Innlegg: 88
Bosted:


Vis profil

« Svar #5 på: februar 17, 2010, 14:52:19 pm »

Har kjørt biltransporter fra Tyskland til Norge.. Så vil påstå eg veit korleis eg fester ein bil Glad
Har brukt ein anna versjon av dei som er linka til her. Dei syns eg såg litt simple ut ja..
Med vanlige stropper gjør som følgene:
Blir vanskelig å forklare nøyaktig, men kan gjøre eit forsøk.. Legg stroppa i ei slynge rundt dekket i overkant (ikkje på banen, men på innersida av dekket)
Pass på at den ligger kun på dekket og felgen, ikkje rundt bremeslanger eller andre ting. Fest så endene i kryss ned i ramma på hengeren.. Gjøres dette på alle 4 hjul vil bilen stå 100% stødig. Då alle hjul er låst for bevegelse både frem, bak og innover på hengeren.. Eineste som kan bevege seg er karoseriet som vil bevege seg litt på demperene.. Har sjølv stroppa som dette samtlige gonger eg har kjørt med bil på henger.. Bilen har aldri beveget seg 1cm ut av posisjon på hengeren...
« Siste redigering: februar 17, 2010, 14:55:07 pm av Bad-Mojo » Loggført

Arbeidslyst, kom å treng deg på.
Her skal du motstand finne...
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #6 på: februar 17, 2010, 15:43:18 pm »

Dette er et vepsebol som er menneske skapt.

Det er nok lett å tro at folk som transportere bil daglig gjør det på den beste måten, men dessverre avviker den beste måten fra den raskeste/enkleste måten.

Om lasten legges død, så kan tilhengerens hjuloppheng gjøre jobben det er designet for.... istedet for at det står et tonn oppå og husker å slenger.

Du hadde nok blitt lagt i jern om lasten din ikke lignet så mye på en bil:

* Spring.jpg (40.94 KB. 498x500 - vist 3177 ganger.)



Jeg har laget et opplæringsprogram for rederiet Wallenius Willhelmsen om stropping av biler for frakt rundt jorden, de har under 1 promille skader på bilene de frakter, men mer interessant er hva de gjør med all den andre lasten de frakter, det stroppes ned slik at det blir dødvekt av lasten.

Det siste du vil er at bilen skal komme i u-synk med hengeren din... spesielt om hengeren din er på 600 kilo eller deromkring.

Å stroppe en svingaksel boble i hjulene er en spesielt dårlig ide ettersom den vil streve etter å jekke seg opp hver gang hengeren forsvinner ned i et hull...

I USA er det strengt forbudt å stoppe i hjulene, og alle som har blitt kastet av en hest vet hvorfor... det hjelper lite at støvlene sitter fast... Øyerulling



Jeg kommer aldri til å stoppe på den Norske "lovlige" måten da fjerner jeg heller skiltene og frakter bilen som jernskrot til dit jeg skal.

Loggført

Speed is no substitute for direction
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #7 på: februar 17, 2010, 17:14:32 pm »

Takk for mykje bra info om stropping!! Og alt tyder på att eg har stroppa bilar fast, på rett måte, frå dag 1 Glad

Eg stroppar alltid via torsionsrøyr framme og bak, og strammar so mykje att eg ser att eg trykker ned torsionfjørene/understellet. Då er eg sikker på att bilen heng fast! Men for å få dette til er eg avhengig av å kunna stroppa bilen rett ned mot planet, og det går ikkje på denne hengaren. MEN då håpar og trur eg att eg kan festa stropper rundt samme torsionsrøyr, men istedenfor å stroppa nedover, så stropper eg heller ut i kvart hjørna. Bør vera lika bra det ref. filmen til JHU.

Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Tony China
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted:


49% Motherfucker 51% Son of a bitch


Vis profil
« Svar #8 på: februar 18, 2010, 14:31:10 pm »

Festlig diskusjon, utrolig hvor morsom retning en diskusjon kan ta når mekanikk og fysikk totalt oversees...  Min stemme går til JHU og SplitMann...
Loggført

Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #9 på: februar 18, 2010, 14:37:28 pm »

En liten ting, stropper man i chassis må man stramme til fjæringen er i bunn. Ellers kan bile fjære ytterlige og så hopper stroppen av.
For å slippe å bli stoppet langs veien stropper jeg hjulene i tillegg, som et skalkeskjul, selv om bilen sitter i chassis stroppene...

Tist, lag deg noen løkker under motor og rett foran forstillingen, så trekker du stroppene som en "M" 
Loggført

Speed is no substitute for direction
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #10 på: februar 18, 2010, 14:39:12 pm »

Har kjørt biltransporter fra Tyskland til Norge.. Så vil påstå eg veit korleis eg fester ein bil Glad
Har brukt ein anna versjon av dei som er linka til her. Dei syns eg såg litt simple ut ja..
Med vanlige stropper gjør som følgene:
Blir vanskelig å forklare nøyaktig, men kan gjøre eit forsøk.. Legg stroppa i ei slynge rundt dekket i overkant (ikkje på banen, men på innersida av dekket)
Pass på at den ligger kun på dekket og felgen, ikkje rundt bremeslanger eller andre ting. Fest så endene i kryss ned i ramma på hengeren.. Gjøres dette på alle 4 hjul vil bilen stå 100% stødig. Då alle hjul er låst for bevegelse både frem, bak og innover på hengeren.. Eineste som kan bevege seg er karoseriet som vil bevege seg litt på demperene.. Har sjølv stroppa som dette samtlige gonger eg har kjørt med bil på henger.. Bilen har aldri beveget seg 1cm ut av posisjon på hengeren...

Ditto, takk for bra svar!
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #11 på: februar 18, 2010, 14:47:07 pm »

En ting er diskusjonen her inne... men det faktum at 99% av norske biltransportere (enten det er 1-bils Falck-type eller 9-biles semi) fester i hjulene...og enda verre...at det i politiets regler (?) står at forsvarlig sikring av bil på henger er å feste i hjulene....DET er altså helt ubegripelig.

Da jeg var konstruktør hos Ford hadde vi strenge regler rundt designet av "tie down points" som er utsatt for ekstrem testing på alle nye biler. Disse festepunktene i chassiset skal ikke bare tåle at bilcargobåten blir liggende opp ned, festepunktene skal også tåle at en semi-biltransport blir slengt veggimellom. Som JHU skriver er det forbudt å sikre i hjulene på biltransporter i USA - et regelverk som ble innført etter et par hendelser med veltede "car haulers" - hvor 11stk 1-tonns masser fjærer opp og ned i hver sin egenfrekvens - bak på hengeren til en 18-wheeler semi...da kan det ofte bli så som så med kjøreegenskapene og veiholdningen. Selvfølgelig skal man sikre lasten, både den uavfjærede og den avfjærede.

At europeisk veihjelp-bransje stropper i hjulene er kun en lettvindtløsning...like fornuftig som å stroppe fast i dørhåndtaket, som forsåvidt hadde vært enda mer lettvindt, men da kunne man jo skade lakken... Og lobbyvirksomheten til denne bransjen har sørget for at dette er "loven" her i Norge.

En annen ting er at det er de bakerste stroppene som alltid må være sterkest/flest... det er bortimot ingen uhell med biltralle som vil belaste strammebåndene du har pekende fremover foran på hengeren...men de bakerste "får så dem kjenner det" om du skulle få en bråstopp. Tenk på det neste gang du har 2 tynne og 2 tykke stropper...eller bare 3.

Se...ikke en hjulstropp i sikte:


* black_kw_car_hauler.jpg (45.64 KB, 535x344 - vist 1617 ganger.)
« Siste redigering: februar 18, 2010, 15:06:42 pm av SplitMan » Loggført

SCREWDRIVER #2
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #12 på: februar 18, 2010, 15:09:54 pm »

Men i Norge går alt så meget bedre...


* norgeno.JPG (78.48 KB, 800x600 - vist 1873 ganger.)
Loggført

SCREWDRIVER #2
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #13 på: februar 18, 2010, 15:18:37 pm »

Jeg tillater meg å spørre; Hvor mange plasser har du mulighet til å feste en stropp på en boble for å komprimere fjørene?  

Fester du stroppene i forstillingen så får du knapt plass til å presse den rett ned. Fremover går greit men det laster ikke av fjørene. Bak, jeg er åpen for forslag men har vanskelig for å se for meg en festing av stropper som presser bilen ned med mindre du lager en spesialløsning.

Jeg kjører med stropper på alle 4 hjørner og stropper forover og bakover. Det er enkelt og det er lovlig og til nå så har ikke bilen flyttet seg så mye som 1 cm på hengeren. Jeg har også vanskelig for å se at den skal klare å flytte seg hvis det skulle skje et uhell. Noe fjøringsvei å snakke om eksisterer ikke.

Mvh
BB





Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #14 på: februar 18, 2010, 17:16:19 pm »

Hmm, tydeleg att forumet trengte ein tilhengar tråd so alle får rasa ifrå seg om sine stroppesynspunkter Glad

Dei fleste/alle har nok noko å lera om stropping ja!

BB: Dersom du har tilhengar med hol/festepunkgt overalt i planet so er det ingen problem å festa ei bobla sånn att du komprimerar fjørane! På forstillingen så er det over nedre torsionrør, på innsida av endeplata, og rett ned på planet på begge sider av forstillingen. Bak er det ein runde rundt torsionsrøret, og so ned på begge sider der og. Har alltid gjort det sånn og bilane har ikkje flytta seg, eller dei har ivertfall ikkje dåtte av hengaren på turen...

Men eg er ganske sikker på att eg har funnet ein bra måte å festa bilane på oppå hengaren so dette ordnar seg!

Henger med eit bilde som viser hengaren eg allti har brukt til å henta bil med. Du ser og att det er stramma nedover fjøringen i alle hjørnar


* P1014670.jpg (152.81 KB, 733x550 - vist 4903 ganger.)
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
ALIEN
Supermedlem
*****
Innlegg: 749
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #15 på: februar 18, 2010, 17:25:09 pm »

Jeg tillater meg å spørre; Hvor mange plasser har du mulighet til å feste en stropp på en boble for å komprimere fjørene?  

Fester du stroppene i forstillingen så får du knapt plass til å presse den rett ned. Fremover går greit men det laster ikke av fjørene. Bak, jeg er åpen for forslag men har vanskelig for å se for meg en festing av stropper som presser bilen ned med mindre du lager en spesialløsning.

Jeg kjører med stropper på alle 4 hjørner og stropper forover og bakover. Det er enkelt og det er lovlig og til nå så har ikke bilen flyttet seg så mye som 1 cm på hengeren. Jeg har også vanskelig for å se at den skal klare å flytte seg hvis det skulle skje et uhell. Noe fjøringsvei å snakke om eksisterer ikke.

Mvh
BB

Lover og regler i norge sier at du skal stroppe i hjul... det er idiotisk.. men loven er slik..

jeg har alltid stroppet i shassie, og det Kalle er fult mulig.. jeg drar stropper rundt nedre rør på forstillingen påå hver side, og på skrå fremover... pluss en stropp på hver side rundt akselrør bakover til hengerens bakende omtrent... funker max... dette drar bilen ned mot hengeren, og jeg slipper den idiotiske dansingen på hengeren på grunn av at henger og bil fjærer annenhver gang...

men for å slippe kluss med stroppeoverformynderiet som ønsker mest mulig inn i statskassen... stropper jeg også hjulene nå..


Alien





Loggført

SCREWDRIVERS  #3

www.screwdriversnorway.blogspot.com

hvor er hobbysjela til folket blitt av??  mi er til salgs, gi bud!!!
Tony China
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted:


49% Motherfucker 51% Son of a bitch


Vis profil
« Svar #16 på: februar 18, 2010, 17:57:16 pm »

Utrolig hvordan enkelte nekter å godta fysiske lover, dere skal ha for innsatsen men det er en tapt kamp....

Dette minner meg om en diskusjon jeg hadde med en kompis for noen år siden, han mente det var tull at han ikke hadde lov til å kjøre med mere enn 75 kg på taket.... taket tålte jo mye mere enn det..... han hadde jo også rett i at det er fullt mulig å feste langt over 75 kg så bra at det umulig ville flytte på seg under bråstopp eller unnamanøver. Det fyren alldri forstod var hva som skjedde med tyngdepunktet på bil med last..

Hva er situasjonen før man kjører bilen opp på hengeren? Tom henger har ett gitt tyngdepunkt, det samme har bilen som skal opp på hengeren. Når bilen står oppe på hengeren har kombinasjonen bil/henger fått ett nytt tyngdepunkt.

Hva skjer med tyngdepunktet på kombinasjonen henger/bil når bilen er stroppet i hjulene? Jo, bilen tyngdepunkt er ikke fast i forhold til hengerens.... det danser rundt ettersom bilen fjærer rundt oppe på hengeren...det betyr at kombi henger/bil ikke har et fast tyngdepunkt....det igjen kan få stygge følger.......hvorfor?....... bilen(den som skaper det ustabile tyngdepunktet) er mye tyngere enn hengern.....

På en bergningsbil eller semitralle er vekten av lasten(bilen) iforhold til bergningsbil eller semihenger relativt liten.... altså påvirker dette ekvipasjens kjøreegenskaper vesentlig mindre......


En bil som er stroppet i chassi med fjæringen i bånn er og regne som en "død" last på hengeren, altså mye mer stabil...

Dette har ingenting med om bilen skal løsne fra hengern eller ikke å gjøre....


Loggført

Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #17 på: februar 18, 2010, 18:18:01 pm »

Forstår alt du skriv, men ein ting lurar eg på; Kva stygge følger kan ein forventa om bilen/lasta fjørar fritt oppå hengaren? Bilen/lasta kan jo ikkje hoppa av hengaren, men den påvirkar jo kjøyreeigenskapane på eit vis. kordan?
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Tony China
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted:


49% Motherfucker 51% Son of a bitch


Vis profil
« Svar #18 på: februar 18, 2010, 18:48:08 pm »

Hvis en bil,henger, motorsykkel etc. skal ligge stabilt på veien må de ha et stabilt og helst lavt tyngdepunkt. det betyr "alt" for kjøreegenskapene. En henger med en bil oppå har et høyt tyngdepunkt, det siste ekvipasjen da trenger er at det i tillegg er ustabilt.

Ta en titt inn i en WRC bil engang om du får en sjangs, bare se på en så "ubetydelig" ting som setene, de sitter nesten flatt på gulvet, det bittelille det gjør med tyngdepunktet på bilen det betyr faktisk litt på kjøreegenskapene, når marginene ellers er ørsmå.

Se på tegningen til JHU, tenk deg at bilen veier 500kg og at lasten oppå fjøra veier 1000 kg. Hvilke av de to forslagene ville du kjørt med?
Den tegningen sier egentlig alt.....
« Siste redigering: februar 18, 2010, 19:20:53 pm av Tony China » Loggført

Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #19 på: februar 18, 2010, 21:19:41 pm »


Bak er det ein runde rundt torsionsrøret, og so ned på begge sider der og.

Forstillingen kjøper jeg, men hvordan forklarer du at stropping rund torsjonsrøra presser sammen fjøringen? Bildet viser tydelig en bobla som er høy bak. Jeg bare spør for å bli klokere, ikke for å betvile fysiske lover. Noen her danner et bilde av at det dreier seg om en ekstrem forflytting av tyngdepunkt, lang fjøringsvei osv osv. Jeg mener dette er feil. Bobla mi er temmelig stum, den danser ikke på hengeren, den har ikke rørt seg en cm på hengeren og den er stroppet lovlig og forsvarlig.

Utrolig eller ikke..
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #20 på: februar 18, 2010, 21:24:59 pm »

Det er jommen mye festlige typer på dette forumet!
Først så er det tommelen ned for alle de som feks senker bilene sine og hopper bukk over godkjenningen. For tenk hva som kan hende ved en eventuell ulykke!..... Hvor mange ganger har ikke det vært tatt opp her tidligere. Man må jo følge loven.... Men når det kommer til stropping av bil på henger så er det plutselig tabu å følge loven fordi noen "forståsegpåere" mener det som er annbefalt er feil og at de selv har rett. For å si det som det er,  jeg liker bøter svært dårlig. Derfor stropper jeg heller bilen etter hjulene slik som loven sier før jeg prøver å "klemme" gulvet på bilen fast til hengeren med en teoretisk bedre måte å gjøre tingene på..... Selv om teoretikerstaben her på forumet helt sikkert har rett, velger jeg for å slippe problemer i en eventuell kontroll å stroppe i hjulene. De som kjører så "jævlig" med bil på henger at fjærende last på hengeren er et stort problem burde strengt talt ikke kjøre ekvipasjen i det hele tatt!
Dette blir ca like dumt som at chassiet på bobla mi i følge mange er "livsfarlig og forbudt". Bilen ligger som en klegg rundt svinger i 90+ km/t.... Både på tørt og vått føre. Lovlige orginalbiler med diagonaldekk slipper lenge før 90 på vått føre. Sånn bare for å trekke litt på "forståsegpåerene" Gliser
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #21 på: februar 18, 2010, 21:30:43 pm »

Tok poenget no, Tony. So lavt tyngdepunkt som mulig, og dau last.

BB; Stropper du rundt torsionsrøyret bak, so er det jo logisk att du presser røyret nedover, og då må jo nødvendigvis fjørplatene gå oppover. Eg tar alltid ein ekstra runde med stroppa rundt røyret, på den måten låser eg bilen meir, enn om eg berre hadde lagt stroppa over røyret, for då vil bilen lett kunna flytta på seg ved bråbrems, men om du berre legg stroppa over, so får du jo trykt bilen lenger ned,, men eg trur likavel att det er best med den ekstra runden rundt for å festa bilen skikkele.
Uansett, som du seier, boblene er ikkje dei mest sprettne, ivertfall har ikkje nokon av dei eg har henta vert det. Har gått bra hittil, og det kjem det nok til å gjera. Men ein ting eg ikkje forstår er att det er lovpålagt å stroppa etter hjulene!?! Om eg vert stoppa for ikkje å stroppa etter hjulene so kjem vedkommande politibetjent/vegvesnar til å få ein leksjon om tyngepongt å fysiske lover sø øyrena flagrar, eg tar ikkje imot bøter for feilstropping Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #22 på: februar 18, 2010, 21:39:58 pm »

Mulig det ikke akkurat står i den røde boka at man skal stroppe i hjulene, men går man på teorikurset som nå er obligatorisk for å få E på førerkortet så lærer man at bilen skal stroppes til hengeren via hjulene.
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #23 på: februar 18, 2010, 21:46:07 pm »

I hjulene eller via hjulene?? Vist loven seier att du skal setta ein krok i hjulet og festa i hengaren so stolar eg ikkje lenger på staten eller kven det no måtte vera som finn på all tullballe i norges lille røde
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Tony China
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted:


49% Motherfucker 51% Son of a bitch


Vis profil
« Svar #24 på: februar 18, 2010, 22:16:55 pm »

Hvis man mener at en last som står dønn i ro på hengern kun er teoretisk bedre, enn den samme lasten dansende på 4 fjærer, da føler jeg vel at denne diskusjonen er over..... Det er rart med det, fysiskelover har en tendens til å virke både i teori og praksis, uansett hva små gutter måtte mene..


Lowridermagazine sier forøvrig dette:
Look for proper tie-down points. Is the tie-down point strong enough to hold the load? Vehicles should be tied down at the chassis, with the trailer absorbing any road shocks.

Men hva vet vel dem....
Loggført

Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #25 på: februar 18, 2010, 22:21:57 pm »

For å hive ild på bålet - teoretisk er det ingen tvil. Men hvor er grensene i praksis? Det raskeste systemet vil jo jobbe, mens det trege vil stå nesten stille - det er jo sånn fjæringen på en bil jobber når den kjører. Karosseriet rekker ikke følge etter fjæringen pga tregheten.

Det blir jo utrolig viktig som JHU sier, at fjøringen er dratt ned i bånn. For hvis ikke kan den slakkes et lite øyeblikk, og det er i hvertfall farlig da man plutselig ikke har noe strekk i stroppene. Og det skal jo en god del kilo til for å dra fjæringen i bånn på en voksen sedan.
Loggført
ahelgemo
Supermedlem
*****
Innlegg: 1597
Bosted:


Vis profil

« Svar #26 på: februar 18, 2010, 22:25:28 pm »

jeg kjører daglig hos falck,,og jeg har altid stroppet i hjulene.
vinsjwire i slepe(tauekrok) og stropping av to hjul er tilstrekkelig og godkjent,har aldri sett at lasten har flyttet seg med dette hverken ved bråbremsing eller meget hard kjøring på våre svingete veier...skjønner ikke problemet egentlig.hver stroppe tror jeg er godkjent for 4000 kg
Loggført
Tony China
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted:


49% Motherfucker 51% Son of a bitch


Vis profil
« Svar #27 på: februar 18, 2010, 22:42:33 pm »

jeg kjører daglig hos falck,,og jeg har altid stroppet i hjulene.
vinsjwire i slepe(tauekrok) og stropping av to hjul er tilstrekkelig og godkjent,har aldri sett at lasten har flyttet seg med dette hverken ved bråbremsing eller meget hard kjøring på våre svingete veier...skjønner ikke problemet egentlig.hver stroppe tror jeg er godkjent for 4000 kg

Og hvor mye tror du en gyngende bil påvirker den tunge bergningsbilen din iforhold til en gyngende bil på en henger som veier 500 kg..
Loggført

Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3450
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #28 på: februar 18, 2010, 22:45:34 pm »

teori og praksis er ikke alltid på samme side..... stropp hvordan dere vil ,,, for min del har jeg ALLTID stroppet i hjulene, enten med løkke rundt på baksiden, eller med stropp over dekkbanen i lengderetningen av hjulet.  dere skriver at karosseriet hopper og spretter hvis det ikke der stroppet i bunn av fjæringa (stumt)  men,, det er vel støtdempere på bilene dere forflytter ?? eller ?? på en enakslet henger er det mulig at man kan føle denne "forferdelige" virkningen av å stroppe i hjula, men det kan jeg ikke si for eller imot, da jeg alltid har hatt boggitralle selv(ca 22 år)    at det som gjøres i amerika bestandig er rett og best. kan jeg ikke akkurat forstå at er et argument i denne tråden  , de fester jo bilene med kjettinger ser det ut som på de fleste bilder man ser av bilfrakt på henger...,, PS.. hva skjer hvis det er et snev av fjæringsvei igjen på bilen oppå hengeren? jo da vil stroppene ofte skades/løsne underveis..
min konklusjon, er.. stropp som du vil, bare sørg for at det du har oppå hengeren din sitter skikkelig fast
 Blunker god tur..  Gliser
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
Kjetil
Supermedlem
*****
Innlegg: 1459
Bosted: Toten



Vis profil
« Svar #29 på: februar 18, 2010, 23:19:45 pm »

teori og praksis er ikke alltid på samme side..... stropp hvordan dere vil ,,, for min del har jeg ALLTID stroppet i hjulene, enten med løkke rundt på baksiden, eller med stropp over dekkbanen i lengderetningen av hjulet.  dere skriver at karosseriet hopper og spretter hvis det ikke der stroppet i bunn av fjæringa (stumt)  men,, det er vel støtdempere på bilene dere forflytter ?? eller ?? på en enakslet henger er det mulig at man kan føle denne "forferdelige" virkningen av å stroppe i hjula, men det kan jeg ikke si for eller imot, da jeg alltid har hatt boggitralle selv(ca 22 år)    at det som gjøres i amerika bestandig er rett og best. kan jeg ikke akkurat forstå at er et argument i denne tråden  , de fester jo bilene med kjettinger ser det ut som på de fleste bilder man ser av bilfrakt på henger...,, PS.. hva skjer hvis det er et snev av fjæringsvei igjen på bilen oppå hengeren? jo da vil stroppene ofte skades/løsne underveis..
min konklusjon, er.. stropp som du vil, bare sørg for at det du har oppå hengeren din sitter skikkelig fast
 Blunker god tur..  Gliser

Høres ut som en bra konklusjon. Støtter meg til denne!    Glad     

Loggført
Sider: [1] 2 3 ... 47
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!