mars 28, 2024, 23:40:00 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2] 3 4 ... 47
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Stropping av bil på henger  (Lest 460186 ganger)
ahelgemo
Supermedlem
*****
Innlegg: 1597
Bosted:


Vis profil

« Svar #30 på: februar 18, 2010, 23:50:28 pm »

teori og praksis er ikke alltid på samme side..... stropp hvordan dere vil ,,, for min del har jeg ALLTID stroppet i hjulene, enten med løkke rundt på baksiden, eller med stropp over dekkbanen i lengderetningen av hjulet.  dere skriver at karosseriet hopper og spretter hvis det ikke der stroppet i bunn av fjæringa (stumt)  men,, det er vel støtdempere på bilene dere forflytter ?? eller ?? på en enakslet henger er det mulig at man kan føle denne "forferdelige" virkningen av å stroppe i hjula, men det kan jeg ikke si for eller imot, da jeg alltid har hatt boggitralle selv(ca 22 år)    at det som gjøres i amerika bestandig er rett og best. kan jeg ikke akkurat forstå at er et argument i denne tråden  , de fester jo bilene med kjettinger ser det ut som på de fleste bilder man ser av bilfrakt på henger...,, PS.. hva skjer hvis det er et snev av fjæringsvei igjen på bilen oppå hengeren? jo da vil stroppene ofte skades/løsne underveis..
min konklusjon, er.. stropp som du vil, bare sørg for at det du har oppå hengeren din sitter skikkelig fast
 Blunker god tur..  Gliser

som jeg skulle sagt det sjæl
helt enig i den

og så er det noe som kalles fart etter forholdene
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #31 på: februar 19, 2010, 00:41:39 am »

Fart etter forholdene er greit...
Forberedt på det uventede er noe annet... unnamanøver med bilhenger i motorvei hastighet... jeg har prøvd... kom ikke på at jeg hadde med bobla før et par minutter etterpå... 1600 kg trekkbil og 1400 kg på hengeren.

På hvert eneste treff man reiser kan man se svingakselbobler på hengere som har jekket seg opp bak... høyere og høyere tyngdepunkt jo lenger man kjører...

Jeg tok E kurs i sommer, ingen sa noenting om at man skulle stroppe i hjulene, men derimot ble det snakket mye om å få lagt "vanlig last" død....  gjelder alt annet enn biler...  Øyerulling

Og nei, ikke alle biler/vrak som blir kjørt på hengere har fullgode støtdempere...

Er egentlig bare teit diskutere dette når folket alt har bestemt seg.... da hjelper det lite med eventuell common sense eller kontinenter i ryggen...

De som skjønner det har alt tatt det til seg... resten, carry on...

« Siste redigering: februar 19, 2010, 09:24:23 am av JHU » Loggført

Speed is no substitute for direction
Tony China
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted:


49% Motherfucker 51% Son of a bitch


Vis profil
« Svar #32 på: februar 19, 2010, 09:39:54 am »

teori og praksis er ikke alltid på samme side.....

jeg er av en annen oppfattning.. ofte går de hånd i hånd, men det er helt sikkert mulighet til å finne eksempler hvor de ikke gjør det.

men når man stiller spørsmålstegn ved tyngdekraften og den virkning på "center of gravity", da langt er man på feil jorde og det hele blir bare meningsløst og tåpelig...
Loggført

Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #33 på: februar 19, 2010, 10:09:23 am »

Det er selvfølgelig knakende inndividuelt hva som blir fortalt på teorikurs som holdes av forskjellige personer rundt om i landet. Sikkert litt alla like mange meninger om hvordan man stropper fast bilen her på forumet Blunker. Når jeg spurte om dette så fikk jeg til svar at det var viktigere at bilen satt FAST på hengeren enn at den satt "stumt" montert. Vi kom inn på dette med stum sikkring av last i forbindelse med sikkring av vanlig last (ting uten fjæring og hjul, som feks lekestue). Jeg ble annbefalt på dette kurset å stroppe i hjulene. Gjerne i alle fire. Og å ha vaieren til vinsjen festet i slepekroken på bilen og sørge for at denne var stram. Jeg lærte også at det var VIKTIG å prøve seg litt forsiktig frem første gang man skulle trekke med bil på henger, da kjøreegenskapene til trekkbilen forandrer seg ganske dramatisk. Jeg har nå drevet med denne "tilhenger med bil på bak bilen" (kampsport?) aktiviteten ganske mange ganger. Og vært ute for div nødbremsaktiviteter, fått sladd på hengeren (med bil på) på is osv osv. Har aldri opplevd at hengeren har hoppet rundt og oppført seg livsfarlig selv om bilen bare har vært stroppet i alle fire hjulene og "sikkret" med vinsjen. Sist som jeg fikk sladd på hengeren var det helt og holdent idioten bak rattet (meg) som var skyld i dette.... Ikke at Polo'n oppå manglet stum stropping til understellet på hengeren.
« Siste redigering: februar 19, 2010, 10:11:16 am av Mr. Empiboy » Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #34 på: februar 19, 2010, 10:30:34 am »

Jeg lærte også at det var VIKTIG å prøve seg litt forsiktig frem første gang man skulle trekke med bil på henger, da kjøreegenskapene til trekkbilen forandrer seg ganske dramatisk.

Har du trekt TOM bil henger noengang? Påvirket det også kjøreegenskapene dramatisk?
Om du merker forskjell mellom å kjøre tom henger eller lastet så er det på høy tid å følge fornuften og stroppe bilen FAST.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Tony China
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted:


49% Motherfucker 51% Son of a bitch


Vis profil
« Svar #35 på: februar 19, 2010, 10:39:03 am »

Jeg lurer på hvorfor lastebiler som stroppes fast i ferge dekk  SKAL være stroppet i chassi og de MÅ slippe ut all luften i luftfjærene??? Til sjøs er dette et krav!! Det er begrunnet i død last og lavere tyngdepunkt.

De timene med lastelære som det er innen maritim utdanning kommer nok ikke opp mot hva en gjennomsnittlig bergningsbilsjåfør kan, eller hva enkelte har "lært" seg selv....  Vi hadde jo ikke mere enn noen hundre timer i året....
Loggført

Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #36 på: februar 19, 2010, 10:42:25 am »

Jeg lurer på hvorfor lastebiler som stroppes fast i ferge dekk  SKAL være stroppet i chassi og de MÅ slippe ut all luften i luftfjærene??? Til sjøs er dette et krav!! Det er begrunnet i død last og lavere tyngdepunkt.

De timene med lastelære som det er innen maritim utdanning kommer nok ikke opp mot hva en gjennomsnittlig bergningsbilsjåfør kan, eller hva enkelte har "lært" seg selv....  Vi hadde jo ikke mere enn noen hundre timer i året....

Er det tilfeldig at du KUN skriver i tråder som denne ( der det diskuteres, ertes og småkrangles over en lav sko Blunker )??
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
Tony China
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted:


49% Motherfucker 51% Son of a bitch


Vis profil
« Svar #37 på: februar 19, 2010, 10:45:27 am »

Det er ikke tilfeldig, tråder som diskuterer temaer jeg ikke har peiling på holder jeg meg unna.... det burde flere ha gjort....
Loggført

Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #38 på: februar 19, 2010, 10:59:22 am »

Det er i alle fall meir enn nyanseforskjell på "det gjekk bra" og "det går bra"..
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #39 på: februar 19, 2010, 11:00:14 am »

Jeg lærte også at det var VIKTIG å prøve seg litt forsiktig frem første gang man skulle trekke med bil på henger, da kjøreegenskapene til trekkbilen forandrer seg ganske dramatisk.

Har du trekt TOM bil henger noengang? Påvirket det også kjøreegenskapene dramatisk?
Om du merker forskjell mellom å kjøre tom henger eller lastet så er det på høy tid å følge fornuften og stroppe bilen FAST.

Jepp. Kjørt mye tom henger. Tipper litt av forskjellen i kjøreegenskapene også skyldes at man setter på 700+ kilo på hengeren......
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #40 på: februar 19, 2010, 11:01:33 am »

Det er ikke tilfeldig, tråder som diskuterer temaer jeg ikke har peiling på holder jeg meg unna.... det burde flere ha gjort....

Takk. Da fikk jeg avkreftet det (og bekreftet nok en gang at jeg burde holdt kjeft oftere Rekker tunge).
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #41 på: februar 19, 2010, 11:02:56 am »

Kor vart det av bobletrallo då???
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #42 på: februar 19, 2010, 11:08:06 am »

Fant frem pocket utgaven av laste guiden til Wallenius Willhelmsen (frakter 3 millioner biler i året),

* P2183678.jpg (89.86 KB. 800x600 - vist 399 ganger.)


* P2183679.jpg (110.29 KB. 800x600 - vist 416 ganger.)

Correct lashings:

* P2183680.jpg (111.26 KB. 800x600 - vist 536 ganger.)

Stropping av produksjonsnye biler til venstre og bruktbiler uten andre muligheter til høyre:

* P2183681.jpg (121.4 KB. 800x600 - vist 3504 ganger.)

Resten som omhandler ting med hjul går på å stroppe chassis til dekk:

* P2183682.jpg (124.11 KB. 800x600 - vist 508 ganger.)


* P2183683.jpg (107.82 KB. 800x600 - vist 476 ganger.)


Men så kommer man til last på hengere, der setter man inn støtter under for at dette ikke skal stå å vogge:

* P2183684.jpg (109.59 KB. 800x600 - vist 521 ganger.)




Loggført

Speed is no substitute for direction
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4525
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #43 på: februar 19, 2010, 11:08:11 am »

Kor vart det av bobletrallo då???

Den er der den alltid har vært. Men denne diskusjonen har blitt splittet i to tråder. Så kan du fortsette din :-)

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,20581.0.html
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Tony China
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted:


49% Motherfucker 51% Son of a bitch


Vis profil
« Svar #44 på: februar 19, 2010, 11:08:17 am »

Jeg lærte også at det var VIKTIG å prøve seg litt forsiktig frem første gang man skulle trekke med bil på henger, da kjøreegenskapene til trekkbilen forandrer seg ganske dramatisk.

Har du trekt TOM bil henger noengang? Påvirket det også kjøreegenskapene dramatisk?
Om du merker forskjell mellom å kjøre tom henger eller lastet så er det på høy tid å følge fornuften og stroppe bilen FAST.

Jepp. Kjørt mye tom henger. Tipper litt av forskjellen i kjøreegenskapene også skyldes at man setter på 700+ kilo på hengeren......

Nå er vi ved kjernen av diskusjonen, hvis tyngdepunktet av henger med og uten last er likt er det INGEN forskjell på kjøreegenskapene den blir bare tyngere å dra.... Men har tyngdepunkter blitt høyere og er ustabilt derimot.....
Loggført

Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #45 på: februar 19, 2010, 11:10:45 am »

"Jeg har kjørt uten bilbelte i 20 år nå....og det har gått helt fint. Derfor tenker jeg å fortsette med det"

...det blir på en måte litt det samme. At noe "går bra" er ikke alltid det samme som at ting "er bra".
Loggført

SCREWDRIVER #2
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #46 på: februar 19, 2010, 11:12:36 am »

Jepp. Kjørt mye tom henger. Tipper litt av forskjellen i kjøreegenskapene også skyldes at man setter på 700+ kilo på hengeren......

Merkelig, jeg merker forskjellen på vekten bare i motbakker
Loggført

Speed is no substitute for direction
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #47 på: februar 19, 2010, 11:13:23 am »

Litt drøyt å påstå at tyngden på bilens hengerkule ikke påvirker bilens kjøreegenskaper......
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #48 på: februar 19, 2010, 11:15:11 am »

Du VET at du ikke skal ha mer ELLER mindre enn 80 kg på kula?
Loggført

Speed is no substitute for direction
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #49 på: februar 19, 2010, 11:18:05 am »

Jepp. Kjørt mye tom henger. Tipper litt av forskjellen i kjøreegenskapene også skyldes at man setter på 700+ kilo på hengeren......

Merkelig, jeg merker forskjellen på vekten bare i motbakker


Prøvd å bremse i nedoverbakke med 1500 kilo koblet til kula bak bilen? Og gjerne med litt sving på kjøpet? Da snakker vi press, vridningskrefter, gynging osv. Nå har ennå ikke jeg sagt at ikke din metode er riktig, for det er den sikkert, men jeg betviler sterkt at man vil merke så kraftig forskjell på om lasten på hengeren står helt stille eller om den bare er festet via hjulene.....
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #50 på: februar 19, 2010, 11:19:37 am »

Du VET at du ikke skal ha mer ELLER mindre enn 80 kg på kula?

Hvordan skal du da få stoppet bilen? blir fort mere enn 80 kilo horisontalbelastning ved en stopp når det som henger bak veier 1,5 tonn. Ofte så kommer bremsen på hengeren med et rykk før den tar jevnt. Noe som sikkert ikke gjør saken bedre.
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
Tony China
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted:


49% Motherfucker 51% Son of a bitch


Vis profil
« Svar #51 på: februar 19, 2010, 11:19:57 am »

Litt drøyt å påstå at tyngden på bilens hengerkule ikke påvirker bilens kjøreegenskaper......
Du må ikke blande sammen kulevekt og tyngdepunkt på last/henger, du må ikke blande sammen kjøreegenskaper på henger og kjøreegenskaper på bil...
Det overføres ingen stabilitet den ene eller andre veien gjennom ei rund kule, som et hengerfeste er....

Hjelper lite med bra kjøreegenskaper på bilen når hengern drar av veien.
Loggført

Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #52 på: februar 19, 2010, 11:21:21 am »

Litt drøyt å påstå at tyngden på bilens hengerkule ikke påvirker bilens kjøreegenskaper......
Du må ikke blande sammen kulevekt og tyngdepunkt på last/henger, du må ikke blande sammen kjøreegenskaper på henger og kjøreegenskaper på bil...
Det overføres ingen stabilitet den ene eller andre veien gjennom ei rund kule, som et hengerfeste er....

Hjelper lite med bra kjøreegenskaper på bilen når hengern drar av veien.


Godt eksempel på at teori og praksis ikke alltid er i harmoni.
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #53 på: februar 19, 2010, 11:23:21 am »

Jeg snakker om forskjellen fra u-lastet til full-lastet henger....ikke henger eller ikke...
Jeg vet du skjønner hva som funker best i teori & praksis... Glad Men husk å stropp hjulene også så vi holder Klovnekorpset happy Blunker

Loggført

Speed is no substitute for direction
Tony China
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted:


49% Motherfucker 51% Son of a bitch


Vis profil
« Svar #54 på: februar 19, 2010, 11:23:49 am »


Godt eksempel på at teori og praksis ikke alltid er i harmoni.

Ke Hæ?
« Siste redigering: februar 19, 2010, 11:25:27 am av Tony China » Loggført

Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #55 på: februar 19, 2010, 11:24:11 am »

Jeg snakker om forskjellen fra u-lastet til full-lastet henger....ikke henger eller ikke...
Jeg vet du skjønner hva som funker best i teori & praksis... Glad Men husk å stropp hjulene også så vi holder Klovnekorpset happy Blunker



 Gliser
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
Jalle
Supermedlem
*****
Innlegg: 1049
Bosted: Lørenskog


Klubbløs #006


Vis profil
« Svar #56 på: februar 19, 2010, 11:25:07 am »

Du VET at du ikke skal ha mer ELLER mindre enn 80 kg på kula?

Akkurat det tror jeg er viktigere for kjøreegenskapene enn om den er stroppet til hjul eller chassi. Alle hengere skulle vert utstyrt med vektskala på nesehjulet, særlig skap og bilfraktere. Når jeg får meg egen henger kommer jeg tvert til å kjøpe det, men tror nok jeg fortsatt bruker stroppene som går over hjulbanene og er disignet for det, teoretisk rett eller ikke, og ja jeg kjører konsekvent uten bilbelte oxo :p
Loggført

All klaring er god klaring, tut og kjør !! ©
Tony China
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted:


49% Motherfucker 51% Son of a bitch


Vis profil
« Svar #57 på: februar 19, 2010, 11:28:35 am »

Du VET at du ikke skal ha mer ELLER mindre enn 80 kg på kula?

Hvordan skal du da få stoppet bilen? blir fort mere enn 80 kilo horisontalbelastning ved en stopp når det som henger bak veier 1,5 tonn. Ofte så kommer bremsen på hengeren med et rykk før den tar jevnt. Noe som sikkert ikke gjør saken bedre.

Har man dårlige beremser på hengern og dempern i draget ikke virker så får du det i tillegg ja...
Loggført

Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #58 på: februar 19, 2010, 11:30:08 am »

Når jeg kjøpte min henger satte jeg badevekten på asfalten med en garasjebukk oppå, så sveivet jeg ned hengerdragshansken så den hvilte på bukken. Så flyttet jeg bobla forover på hengeren til vekta viste 80 og laget meg et merke for hvor forhjulet skal stå. Bilen står med motoren bakover, og forhjulet et ca en meter fra fremre kant... og hengeren er en Tysse som tar 2800 kilo.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Pitt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1278
Bosted: Oppdal


oppdal så klart


Vis profil
« Svar #59 på: februar 19, 2010, 11:32:23 am »

Stropper hva er det ?? Har kjørt mange biler på henger og bergingsbil å kjørt av både bil på henger og henger har falt av bergingsbil går jævlig godt hvis den som kommer bak holder avstand !!

Pitt
Loggført

E ha kasta mange sånne !


Tlf 90834700
Sider: 1 [2] 3 4 ... 47
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!