april 18, 2024, 23:30:31 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 47
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Stropping av bil på henger  (Lest 464914 ganger)
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #150 på: mars 16, 2010, 23:17:24 pm »

Be kontrolløren få på seg lue - han er ikke innendørs og er således ikke fritatt for hodeplagg!!!

Da har vi vært på kjøretur i dag. Lasten ble stroppet ned for å sikre optimale kjøreegenskaper på henger og bil.
Girkassen var satt i fri og håndbrekket av på forskriftsmessig vis.
Krona på verket var innleid kontrollør fra kommunen som gav lastingen "tommel opp"!
Lykke til alle sammen med sesongens biltransport!  Gliser


Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
Jalle
Supermedlem
*****
Innlegg: 1049
Bosted: Lørenskog


Klubbløs #006


Vis profil
« Svar #151 på: mars 17, 2010, 23:41:55 pm »

Da har vi vært på kjøretur i dag. Lasten ble stroppet ned for å sikre optimale kjøreegenskaper på henger og bil.
Girkassen var satt i fri og håndbrekket av på forskriftsmessig vis.
Krona på verket var innleid kontrollør fra kommunen som gav lastingen "tommel opp"!
Lykke til alle sammen med sesongens biltransport!  Gliser



Hadde du hatt en stropp andre veien oxo hadde du hatt panser enda da, men ellers veldig bra. Osteaktig
Loggført

All klaring er god klaring, tut og kjør !! ©
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #152 på: mars 18, 2010, 00:43:52 am »

Helt unødvendig, den er skikkelig sikret i vinsjen også!


* vinsj sikret med kabelstump.jpg (67.75 KB, 552x423 - vist 558 ganger.)
Loggført
Finn-Erik DeLuxe60
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2890
Bosted:



Vis profil
« Svar #153 på: mars 18, 2010, 15:47:36 pm »

Helt unødvendig, den er skikkelig sikret i vinsjen også!


..og her trenger man ikke koble til strøm for å få høy spenning på turen..  Blunker Gliser (ref tekst bilde)
Loggført

58`mod Type1
60`mod Type1 Deluxe
61`mod Type1
64`mod Type1
65`mod Type1
68`mod Type1
+ et par til på lur...(pensjonsparingen min Blunker )

Eier av Harry Von Kaaten Racing Team.
Rammekroken Fredrikstad
Finn-Erik DeLuxe60
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2890
Bosted:



Vis profil
« Svar #154 på: mars 20, 2010, 20:18:12 pm »

Da gjorde Reiel et tappert forsøk på å følge loven ved stropping av bil, da må det tillegges at jeg ikke har tro på at jo flere jo bedre er det beste her....  Blunker Gliser Gliser  Håper dere kom hjem uten uhell  Blunker   (forøvrig hadde han tre biler på den samme hengeren i dag, alle stroppet på ulik måte  Gliser







* loven 011.jpg (240.24 KB, 1024x768 - vist 585 ganger.)

* loven 012.jpg (218.41 KB, 1024x768 - vist 515 ganger.)
Loggført

58`mod Type1
60`mod Type1 Deluxe
61`mod Type1
64`mod Type1
65`mod Type1
68`mod Type1
+ et par til på lur...(pensjonsparingen min Blunker )

Eier av Harry Von Kaaten Racing Team.
Rammekroken Fredrikstad
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #155 på: mars 21, 2010, 09:24:01 am »

Uansett hvordan det stroppes - gjør ihvertfall ikke slik:

http://www.adressa.no/nyheter/nordtrondelag/stjordal/article1460287.ece
Loggført
Kjetil
Supermedlem
*****
Innlegg: 1459
Bosted: Toten



Vis profil
« Svar #156 på: mars 21, 2010, 13:17:53 pm »

...og plutselig innså jeg hvorfor denne tråden ble til....
 Osteaktig

Da gjorde Reiel et tappert forsøk på å følge loven ved stropping av bil, da må det tillegges at jeg ikke har tro på at jo flere jo bedre er det beste her....  Blunker Gliser Gliser  Håper dere kom hjem uten uhell  Blunker   (forøvrig hadde han tre biler på den samme hengeren i dag, alle stroppet på ulik måte  Gliser )  






« Siste redigering: mars 21, 2010, 13:23:06 pm av Kjetil » Loggført
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3452
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #157 på: mars 21, 2010, 13:51:49 pm »

 Gliser 


hva vil det hjelpe å stroppe ned fjæringa på denne da ?


Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar


Vis profil

« Svar #158 på: mars 22, 2010, 19:22:46 pm »


Da gjorde Reiel et tappert forsøk på å følge loven ved stropping av bil, da må det tillegges at jeg ikke har tro på at jo flere jo bedre er det beste her....  Blunker Gliser Gliser  Håper dere kom hjem uten uhell  Blunker   (forøvrig hadde han tre biler på den samme hengeren i dag, alle stroppet på ulik måte  Gliser






[/quote]

Vi kom oss hjem uten uhell faktisk... Var noen stropper som røyk under veis men sånt skjer, hadde mange å ta av Gliser Gliser Gliser
Loggført

Mvh
Reiel
Jalle
Supermedlem
*****
Innlegg: 1049
Bosted: Lørenskog


Klubbløs #006


Vis profil
« Svar #159 på: mars 23, 2010, 09:17:25 am »

Om man bare får bort fjæringsveien på bilen trenger man faktisk ikke stropper Blunker







* 85_710271003.jpg (43.07 KB, 575x431 - vist 557 ganger.)
Loggført

All klaring er god klaring, tut og kjør !! ©
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #160 på: april 04, 2010, 10:55:31 am »

 Glad


* Jekkestropp.jpg (95.16 KB. 768x432 - vist 612 ganger.)

Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #161 på: april 04, 2010, 11:27:39 am »

Sweet!
Loggført
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3452
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #162 på: april 05, 2010, 16:24:25 pm »

Glad

[ Vedlegg ]
  flott brakett  Glad dette vil si at man ikke strammer ned fjæringa, men fester hjulet til henger, samme som med hjulstropp Glad
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #163 på: oktober 19, 2010, 13:30:29 pm »

Jeg passerte denne på vei til jobb i dag .... og kom til å tenke på en av de vikitgste trådene på vwNorge igjen...

På samme måte som "there is no substitute for cubic inches" .... så gjelder i denne tråden (og i overraskende mange andre tråder her inne) prinsippet "you shouldn't argue against basic physical principles - they are usually found to be true".



* stropp.jpg (62.18 KB, 800x600 - vist 2008 ganger.)
Loggført

SCREWDRIVER #2
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #164 på: desember 02, 2010, 16:30:52 pm »

Fikk se dette bildet på www.barndoor.dk i dag og kom til å tenke på denne tråden...

Fortsatt noen som mener at det er risikofritt og "godt nok" å surre i hjulene?



* hair raising.jpg (19.95 KB, 335x225 - vist 527 ganger.)
Loggført

SCREWDRIVER #2
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar


Vis profil

« Svar #165 på: desember 02, 2010, 17:12:55 pm »

Ser at du i et desperat forsøk prøver å holde liv i denne tråden Øystein... Gliser
Loggført

Mvh
Reiel
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #166 på: desember 02, 2010, 17:30:45 pm »

Satsar på da var god håndbrekk på den bden...
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3452
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #167 på: desember 02, 2010, 19:31:42 pm »

stikker å lager popcorn jeg  Gliser 
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #168 på: desember 03, 2010, 10:29:27 am »

Passerte en bilfrakter på vei hjem fra jobb i går, den hadde fire biler bakpå. Samtlige var stroppet i hjulene og den som sto først sto i 45 grader vinkel!!  Sjokkert Fikk ikke tatt bilde da...
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #169 på: desember 03, 2010, 10:41:56 am »

Glad

[ Vedlegg ]
  flott brakett  Glad dette vil si at man ikke strammer ned fjæringa, men fester hjulet til henger, samme som med hjulstropp Glad


Tenkte å lage en slik braket i noe tykkere metall, men denne ser grei ut. Hvor får en kjøpt denne?
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #170 på: desember 03, 2010, 10:45:28 am »

Glad

[ Vedlegg ]
  flott brakett  Glad dette vil si at man ikke strammer ned fjæringa, men fester hjulet til henger, samme som med hjulstropp Glad


Tenkte å lage en slik braket i noe tykkere metall, men denne ser grei ut. Hvor får en kjøpt denne?

Disse er PLENTY tykke nok. Tro meg.

Kontakt Trond Dahl her så har han et lite lager.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #171 på: desember 03, 2010, 10:48:39 am »

Ser at du i et desperat forsøk prøver å holde liv i denne tråden Øystein... Gliser

Hehe...ja - noen må jo gjøre det..

Teori møter praksis er et favorittema, og denne tråden eksemplifiserer det mer enn noen...
Loggført

SCREWDRIVER #2
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #172 på: desember 03, 2010, 11:00:02 am »

Teori møter praksis er et favorittema, og denne tråden eksemplifiserer det mer enn noen...

Så evig sant Gliser Osteaktig Gliser
Loggført

Speed is no substitute for direction
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #173 på: desember 03, 2010, 11:06:52 am »

Sett denne ?  Osteaktig

Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #174 på: desember 03, 2010, 13:20:39 pm »



Heng i stroppen
Loggført

Speed is no substitute for direction
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3452
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #175 på: desember 03, 2010, 14:55:11 pm »



Heng i stroppen
nå har jeg spist opp popcornet mitt, så dere som viser til stroppong på båt, sammenligner ei biltralle som veier 5-800kg med en båt som laster fler tusen biler?? og at de har samme bevegelser under transport, jeg ser heller ikke at bilene blir stroppet ned på fjæringa på denne filmen, bare at de blir krysstroppet i orginale tauekroker foran og bak..


jeg stropper forøvrig slik jeg vil, og dere kan stroppe akkurat som dere vil for meg, sålenge det dere frakter ikke faller av under transport, eller ved ei eventuell ulykke     Rekker tunge
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #176 på: desember 03, 2010, 15:16:13 pm »

Glad

[ Vedlegg ]
  flott brakett  Glad dette vil si at man ikke strammer ned fjæringa, men fester hjulet til henger, samme som med hjulstropp Glad


Tenkte å lage en slik braket i noe tykkere metall, men denne ser grei ut. Hvor får en kjøpt denne?

Disse er PLENTY tykke nok. Tro meg.

Kontakt Trond Dahl her så har han et lite lager.

Mvh
BB

Jeg har en bunke på lager, så hvis noen er interessert er det bare å ta kontakt.
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #177 på: desember 03, 2010, 15:19:25 pm »

Interessant sammenlinking der "nobrakes"...ang vekt. Det fikk meg til å tenke litt:

a) I tilfellet på båt:
Ifølge "http://www.walleniusmarine.com/sv/Vad-vi-gor/Var-flotta1/" så veier "Faust"-båten 30.400 tonn og den kan laste 8000 biler. Forholdet mellom "bevegelig last" (8000bilerx1tonn) og "fartøy" er altså 8000/30400=0,26.
Altså: I et tilfelle der man har med seg "avfjæret, bevegelig" masse som er ca 1/4-del av fartøyets totalvekt.....der er man så redd for at denne bevegelsen skal påvirke fartøyets egenskaper at man stropper i chassis slik at det blir stumt og fast og ubevegelig.

b) I tilfellet på henger:
La oss si at en bil veier 1 tonn...og ei biltralle veier 0,5 tonn....der er altså forholdet helt snudd på hodet.... 1/0,5=2
Altså: I et tilfelle der avfjæret, bevegelig-masse veier dobbelt så mye som fartøyet.....der anbefaler altså Biltilsynet og "noen" at man stropper i hjulene og lar være å forholde seg til at dobbelt masse kan være med å påvirke kjøreegenskapene til "fartøyet"..


Men.... "sånn har vi gjort det i alle år"...... Så da så.
« Siste redigering: desember 03, 2010, 15:45:00 pm av SplitMan » Loggført

SCREWDRIVER #2
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #178 på: desember 03, 2010, 15:26:57 pm »

Og hva det gjelder "kjøreforhold" så tar jeg heller en fartshump av og til enn Atlanterhavet...

Loggført

Speed is no substitute for direction
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3452
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #179 på: desember 03, 2010, 16:17:32 pm »

Interessant sammenlinking der "nobrakes"...ang vekt. Det fikk meg til å tenke litt:

a) I tilfellet på båt:
Ifølge "http://www.walleniusmarine.com/sv/Vad-vi-gor/Var-flotta1/" så veier "Faust"-båten 30.400 tonn og den kan laste 8000 biler. Forholdet mellom "bevegelig last" (8000bilerx1tonn) og "fartøy" er altså 8000/30400=0,26.
Altså: I et tilfelle der man har med seg "avfjæret, bevegelig" masse som er ca 1/4-del av fartøyets totalvekt.....der er man så redd for at denne bevegelsen skal påvirke fartøyets egenskaper at man stropper i chassis slik at det blir stumt og fast og ubevegelig.

b) I tilfellet på henger:
La oss si at en bil veier 1 tonn...og ei biltralle veier 0,5 tonn....der er altså forholdet helt snudd på hodet.... 1/0,5=2
Altså: I et tilfelle der avfjæret, bevegelig-masse veier dobbelt så mye som fartøyet.....der anbefaler altså Biltilsynet og "noen" at man stropper i hjulene og lar være å forholde seg til at dobbelt masse kan være med å påvirke kjøreegenskapene til "fartøyet"..


Men.... "sånn har vi gjort det i alle år"...... Så da så.
ser hva du vil frem til, men på videoen så ser jeg ikke at bilene er stroppen i bunn i fjæringa, de blir festet i et punkt i hvert hjørne, og i følge de som kommenterer videoen, er dette og pga tid som er til rådighet under lasting.
men for min egen del, den ene gangen jeg hadde en t-4 transporte på hengeren uten hjul på, som ble stroppa helt nedtil, ble kjøreopplevelsen min så myyye dårligere enn når jeg stropper bilen i hjulene og lar fjæringa på bilen og hengeren fordele "humpene" i kjørebanen på begge kjøretøyene.  Glad



he he.. fant denne nå.. hør på kommentarene  Blunker

« Siste redigering: desember 03, 2010, 16:42:54 pm av nobrakes » Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
Sider: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 47
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!