mars 28, 2024, 22:53:26 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 6 7 [8] 9 10 ... 47
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Stropping av bil på henger  (Lest 460179 ganger)
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #210 på: desember 06, 2010, 21:24:28 pm »

Nei, jeg mener at når snøen kommer diskuteres det allt mulig på dette stedet:) Og som vanlig finnes det mye mere meninger enn kunskap.
Loggført

Mvh

Marius
kona hans
Juniormedlem
**
Innlegg: 88
Bosted: 3714



Vis profil
« Svar #211 på: desember 06, 2010, 21:36:49 pm »

Godt poeng. Denne tråden er ganske meningsløs egentlig men også fin å ha når det skal spises pop-corn.
Det finnes klare retningslinjer for hvordan dette skal gjøres. Alikevel har folk andre oppfattninger om hva som er best.
Kan lett sammenlignes med at mange lar være å godkjenne sin senkede og trimmede bil fordi man selv mener den er god nok...
Loggført

-1957 ovalkaroseri på 58 plate.
-Polo 1977.
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #212 på: desember 06, 2010, 23:03:54 pm »

her måtte det ingå kompromis da eier av bilen vill en ting mens transportør ville noe annet.
begge fikk viljen sin



* DSC00785.JPG (94.87 KB, 477x299 - vist 390 ganger.)
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #213 på: desember 07, 2010, 10:38:47 am »

La oss starte litt fra begynnelsen igjen...

Hvorfor stropper man fast en bil på hengeren?
Hva er de ulike funksjonene slik stropping skal ha?

Jeg prøver meg med en funksjonsliste:

1) Sikre at lasten ikke flytter på seg eller faller av under normal kjøring:
Dette tror jeg egentlig alle her inne greier stort sett... om man stropper i hjulene (med forstand) eller i chassiset...så vil alle stort sett greie dette. Å dra på brekket er jo stort sett tilstrekklig for akkurat dette. Og - Vegdirektoratets regler er jo egentlig fokusert bare på å sikre denne funksjonen. Det er IKKE punkt 1) denne debattråden handler om - absolutt ikke.

2) Sikre at lasten ikke faller av under ekstremtilfeller/ulykker:
Ekstrem oppbremsing, unnamannøver, "elgstesten", fartshumper, kollisjon, avkjøring... Når g-kreftene virkelig tar tak i et-tonns-lasten og river både hit og dit...når friksjonen mellom dekk og henger blir borte på grunn av is/snø/vann eller manglende tyngdekraft... Da vil jeg hevde at risikoen for å stroppe feil - om man stropper i hjulene - er så stor, at det er hårreisende å gjøre det, ikke minst pålegge det av myndigheter. Husk at om ikke angrepspunktet for stroppen til hjulet er nøyaktig dead-on midt i senter av akslingen - så vil all form for hjulstropping ønske å rotere hjulet i et ekstremtilfelle.

3) Sikre at lasten ikke påvirker kjøreegenskapene slik at man havner i ekstremtilfeller/ulykker:
DETTE er det som 65% av debatten i denne tråden handler om. På samme måte som vi alle "kjenner noen" som har havnet i ekstremsituasjoner fordi man har parkert ei boble med motoren bak og for langt bak på hengeren...fått negativ hengerkulevekt og fått en henger som eskallerende danser fra side til side helt til den tar med seg drabilen i grøfta... Dette er feil-lasting/feil-sikring som påvirker kjøregeneskapene. På akkurat samme måte argumenterer man her i tråden for at en avfjæret last må sikres stumt for at man skal unngå å havne i "egensvingnings"-situasjoner som følge av at man har et tyndepunkt på ett tonn som man tillater at danser rundt omkring oppå en henger med et eget fjæringssystem.

I tillegg til 1,2 og 3 gjelder selvfølgelig det kvalitetskravet at man hverken ødelegger lasten eller stroppene når man transporterer... Dette greier nok stort sett alle sammen, men det er ikke fritt for at det klemmes flate noen bremserør hvert år om man stropper i akselrørene med uforstand...

Men....dette er teori og fysiske fakta...man må akseptere enkelte fysiske grunnprinsipper for å i det hele tatt kunne ha en saklig debatt. Om man religiøst klamrer seg til "slik har vi gjort det i ælle år"....eller "slik sier Staten vi skal gjøre det" - ja da blokkerer man for en saklig debatt.

Er det noen som er uenige eller har andre funksjonskrav til "stropping av bil på henger"?
« Siste redigering: desember 07, 2010, 13:33:29 pm av SplitMan » Loggført

SCREWDRIVER #2
Lars Bratteng
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1156
Bosted: Son -Oslo Fjorden Perle


Senkepøbel


Vis profil
« Svar #214 på: desember 07, 2010, 10:58:06 am »

Arrester meg vis jeg tar feil men mener du at det er uforsvarlig å feste i hjulene?

Det vil si at alle i bergingsbrasjen, biltransport bransjen gjør feil! Da tror jeg BT hadde hatt en mening om det
« Siste redigering: desember 07, 2010, 11:00:39 am av Lars Bratteng » Loggført

Kjør Hardt Kjørt Stil, Kjør Turbo Boble Bil

79  - T2 Ratlooker Doka -Solgt
93 -  T4 Ratlooker Multivan - Solgt
68 -  T1 RatLooker med snurre
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #215 på: desember 07, 2010, 11:06:49 am »

Arrester meg vis jeg tar feil men mener du at det er uforsvarlig å feste i hjulene?

Det vil si at alle i bergingsbrasjen, biltransport bransjen gjør feil! Da tror jeg BT hadde hatt en mening om det

Du har helt rett på begge punkter: Jeg mener det er uforsvarlig å stroppe i hjulene - og - hele transportbransjen i Norge gjør feil.

Men - jeg anbefaler deg å lese tråden fra starten av... Vi har vært igjennom alt dette tidligere. USA-lovgivingen straffer deg med bøter om du kjører biltransporter med stropping i hjulene.... All Sjøfart er pålagt å stroppe i chassiset.... Norsk bransje og myndigheter gjør det slik fordi det er "lettvindt" og ikke rasjonelt. Men - start på side 1.
Loggført

SCREWDRIVER #2
Torgeir
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 768
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #216 på: desember 07, 2010, 12:20:52 pm »

.


* EatingPopcorn.jpg (2.88 KB, 35x35 - vist 628 ganger.)
Loggført



Åffer dådå? Åffer senkar dom på restoviset?
Lars Bratteng
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1156
Bosted: Son -Oslo Fjorden Perle


Senkepøbel


Vis profil
« Svar #217 på: desember 07, 2010, 12:32:37 pm »

Har lest hele tråden. Tror ikke myndighetene mener at dette er en dårlig måte å gjøre det på. De er så pirkete på alt som heter sikkerhet på vei og så sluntrer de med dette? Det har ihvertfall ikke jeg sett som lastebil sjafør i 5 år.
Loggført

Kjør Hardt Kjørt Stil, Kjør Turbo Boble Bil

79  - T2 Ratlooker Doka -Solgt
93 -  T4 Ratlooker Multivan - Solgt
68 -  T1 RatLooker med snurre
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #218 på: desember 07, 2010, 12:51:34 pm »

Punkt 3 har mye med vekten på farkosten du frakter bilen oppå. Å stroppe i hjulene er mindre kritisk på en biltransporter enn det er på en henger.
Likevel praktiseres samme hull i hodet regler...
Loggført

Speed is no substitute for direction
Del
Medlem
***
Innlegg: 185
Bosted: -


Vis profil

« Svar #219 på: desember 07, 2010, 13:04:23 pm »

edit




« Siste redigering: januar 25, 2011, 08:46:20 am av Del » Loggført
Lars Bratteng
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1156
Bosted: Son -Oslo Fjorden Perle


Senkepøbel


Vis profil
« Svar #220 på: desember 07, 2010, 13:04:44 pm »

Hvis du bruker stropper som er til formålet så er ikke den noe galt i det men når folk bruker en vanlig stropp rett over banen på dekket så skjønner jeg det,
Loggført

Kjør Hardt Kjørt Stil, Kjør Turbo Boble Bil

79  - T2 Ratlooker Doka -Solgt
93 -  T4 Ratlooker Multivan - Solgt
68 -  T1 RatLooker med snurre
Lars Bratteng
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1156
Bosted: Son -Oslo Fjorden Perle


Senkepøbel


Vis profil
« Svar #221 på: desember 07, 2010, 13:07:23 pm »

Det står på stroppen ang bruddstyrke og tonnasje
Loggført

Kjør Hardt Kjørt Stil, Kjør Turbo Boble Bil

79  - T2 Ratlooker Doka -Solgt
93 -  T4 Ratlooker Multivan - Solgt
68 -  T1 RatLooker med snurre
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3450
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #222 på: desember 07, 2010, 13:14:38 pm »

hmmm?? innlegget mitt ble borte det gitt
splitman... du sier at i usa er det forbudt å stroppe i hjula på bilen på henger...
er veldig rart at U-HAUL har infovideo på nett der de spesifikt sier at man skal stroppe i hjula...
ref tidligere innlagt link

 å hvorfor skal din mening ha større betydning enn for oss som synes å stroppe i hjula er greit ?
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #223 på: desember 07, 2010, 13:19:35 pm »

2) Sikre at lasten ikke faller av under ekstremtilfeller/ulykker:

Hvordan beregner man stropping til 100% sikkert å tåle  alle former for frontkollisjoner, rundvelt, osv?

2 stropper? 10 stropper? 100 stropper?   

Dersom man ikke har hovedfag i fysikk, finnes det en stroppekalkulator på nettet noe sted?

Det er kort sagt umulig å garantere for det 100% - spesielt ved en frontkollisjon. Når en personbil smeller rett i en betongvegg, "bremser" den med en de-akselerasjon på opp til 50g, i snitt ca 20g i de 20 millisekundene som det tar fra den treffer til den stopper.

Med andre ord: Om man skulle holde fast en 1-tonns last i en frontkollisjon mot en fjellvegg, måtte stroppen(e) tåle 1x50x9,8 = 500 tonn!! Det hadde blitt travelt rundt bakakselrørene.

Men - å sikre at den ikke ramler av ved et grøftevelt, rundvelt, eller ekstrem unnamannøver..... eller som min gamle kollega på vei til vinterrally med Volvo 142 på hengeren; Snurret 2-3 ganger med trekkbil og henger, rullet ut i grøfta og brøytekanten, endte opp inni en skog med hengeren stående loddrett opp etter ei diger gran (og Volvoen rørte seg ikke en centimeter).... å sikre seg mot slike uhell, så oppererer mange med en tommelfingerregel på at man sikre lasten med stropper som tåler 5x lastens vekt - hver vei. I praksis: En 4-tonnsstropp (EU-standard med 4 sorte tråder vevd inn i selve stroppen) i hvert hjørne av bilen.




Loggført

SCREWDRIVER #2
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #224 på: desember 07, 2010, 13:25:30 pm »

å hvorfor skal din mening ha større betydning enn for oss som synes å stroppe i hjula er greit ?


Akkurat der er vi helt enig ihvertfall: Min mening har overhodet ikke noe større betydning enn noen andres, det har jeg aldri hevdet.

Det vi imidlertid er uenig om er følgende:
Jeg mener at denne debatten handler om fysiske lover og en teknisk fasit - og IKKE om meninger.

"Jeg synes jorden ser flat ut, og jeg kommer til å leve mitt liv som om den er flat". Det er en mening, men det er ikke fakta.
Loggført

SCREWDRIVER #2
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #225 på: desember 07, 2010, 13:29:13 pm »

Har tenkt litt på det...hvis man i denne diskusjonen går ut i fra at man er enige om at bilen skal stroppes så den stitter forsvarlig fast i hengeren, og kun diskuterer hvordan det er best å stroppe i forhold til kjøreegenskaper, burde man prøve å finne ut HVOR STOR FORSKJELL det utgjør å stroppe på den ene eller andre måten. Hvis forskjellen i praksis er relativt liten er det jo ikke så mye å diskutere mener jeg....

Tenker at det som evnt. er skummelt med å ha en bil på hengeren som fjærer fritt, er hvis bilens fjæring resonerer med hengerens fjæring og forsterker den. Men er ikke sjansen for at det skjer ganske liten?  
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #226 på: desember 07, 2010, 13:56:29 pm »

Har tenkt litt på det...hvis man i denne diskusjonen går ut i fra at man er enige om at bilen skal stroppes så den stitter forsvarlig fast i hengeren, og kun diskuterer hvordan det er best å stroppe i forhold til kjøreegenskaper, burde man prøve å finne ut HVOR STOR FORSKJELL det utgjør å stroppe på den ene eller andre måten. Hvis forskjellen i praksis er relativt liten er det jo ikke så mye å diskutere mener jeg....

Tenker at det som evnt. er skummelt med å ha en bil på hengeren som fjærer fritt, er hvis bilens fjæring resonerer med hengerens fjæring og forsterker den. Men er ikke sjansen for at det skjer ganske liten?  


Godt forslag...det hadde vært utrolig interessant.

Men - for det første - så er det ikke bare i forhold til kjøreegenskaper det er snakk om - også sikkerhet i ekstremtilfeller, ref innlegget mitt ovenfor.

Og - for det andre - det er ikke bare i forhold til opp/ned-egensvingninger det er snakk om i forhold til kjøreegenskaper. Se for deg en Highroof-buss stroppet i hjulene bak på en henger. Så tar man Auto-MotorundSport sin elgtest...70 kmt...lynkjapp venstre-høyre-høyre-venstre runde med rattet. Tyngdepunktet i Highroofen befinner seg kanskje 1,25 meter over hengerplanet...den veier ett tonn...tyngdepunktet kan bevege seg - la oss tippe totalt 40-50 cm sideveis, på grunn av fjærvandringen på bilen som sitter dønn i hjulene.... Ved en slik mannøver, vil tyngdepunktet/bussen få en ganske heavy akselerasjon fra side til side...og ergo påføre hengeren mye sideveis-krafter.. Kanskje så mye at den slenger, kanskje så mye at den velter..
Loggført

SCREWDRIVER #2
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3450
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #227 på: desember 07, 2010, 13:56:34 pm »

splitman, jeg er ikke ute etter å skape uvennskap eller noe i den retning,  Blunker
berger .. ja ikke sant Glad
det med resonans på lasten, vil bli dempet betraktelig av at støtdemperne på bilen oppå hengeren er tilstede og fungerer tilfredstillende.
kan si meg enig med å stroppe fjæring i bunn ved et satt tilfelle, hvis det ikke er støtdempere på kjøretøyet man frakter... da vil det selvfølgelig danse opp og ned ved stropping i hjula, teori møter ofte praksis i døra.. sålenge den som laster forstår hvordan lasten kan bevege seg, og stropper deretter bør ikke dette være det helt store emmnet egentlig, men jammen er det morro å lese og lære i en tråd som dette Glad for uansett hvordan man vrir og vrenger på ord, så lærer man litt nytt
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3450
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #228 på: desember 07, 2010, 14:01:33 pm »

 hehe var den til meg eller  Blunker

Og - for det andre - det er ikke bare i forhold til opp/ned-egensvingninger det er snakk om i forhold til kjøreegenskaper. Se for deg en Highroof-buss stroppet i hjulene bak på en henger. Så tar man Auto-MotorundSport sin elgtest...70 kmt...lynkjapp venstre-høyre-høyre-venstre runde med rattet. Tyngdepunktet i Highroofen befinner seg kanskje 1,25 meter over hengerplanet...den veier ett tonn...tyngdepunktet kan bevege seg - la oss tippe totalt 40-50 cm sideveis, på grunn av fjærvandringen på bilen som sitter dønn i hjulene.... Ved en slik mannøver, vil tyngdepunktet/bussen få en ganske heavy akselerasjon fra side til side...og ergo påføre hengeren mye sideveis-krafter.. Kanskje så mye at den slenger, kanskje så mye at den velter..
 om den hadde vært stroppa i bunn i fjæringa vil fortsatt momentarmen blitt såpass lang (høy) at det samme ville skjedd uansett stroppemetode, men det har og med vekta og vekta sin plassering i forhold til høyden på lasta , ikke sant  Blunker
se om jeg finner et bilde jeg  Blunker
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3450
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #229 på: desember 07, 2010, 14:06:26 pm »

slik sto HR når den ble levert hos meg , han hadde snittfart på gps fra der den ble hentet og ned til meg på gjøvik på 72kmt , så hadde ikke gått sakte mye av veien, jeg kommenterte til are som kjørte den hit for meg at bilen sto feil vei.. men han hadde ikke merket noe ugunstig langs veien sa han...

Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #230 på: desember 07, 2010, 14:07:26 pm »

hehe var den til meg eller  Blunker
 om den hadde vært stroppa i bunn i fjæringa vil fortsatt momentarmen blitt såpass lang (høy) at det samme ville skjedd uansett stroppemetode, men det har og med vekta og vekta sin plassering i forhold til høyden på lasta , ikke sant  Blunker
se om jeg finner et bilde jeg  Blunker

Hehe...nei, den var egentlig ikke til deg. Din Highroof har jo splitter nye støtdempere, ifølge innlegget ditt ovenfor...

Jeg blir aldri sur, så ingen fare...

Kort kommentar - til glede for alle popcornspisere:

Momentarmens lengde/høyde er seff den samme i begge situasjoner...men det er en stor forskjell på om tyngdepunktet tillates å akselerere /bevege seg uavhengig i forhold til hengeren...eller ikke.
Loggført

SCREWDRIVER #2
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #231 på: desember 07, 2010, 14:28:53 pm »


Kort kommentar - til glede for alle popcornspisere:

Momentarmens lengde/høyde er seff den samme i begge situasjoner...men det er en stor forskjell på om tyngdepunktet tillates å akselerere /bevege seg uavhengig i forhold til hengeren...eller ikke.

Dette er jeg jeg enig i, men er usikker om det utgjør en STOR forskjell?? Tyngdepunktet på en bil ligger jo ganske lavt, og hvor mange cm blir det egentlig snakk om i praksis? Tenk på hvordan dette er på en stor to etasjes bilfrakter med store suv`r på toppen.... Er det egentlig et stort problem? Hvordan greier disse å holde seg på veien i så fall??
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3450
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #232 på: desember 07, 2010, 14:46:07 pm »

splitman,  Gliser selvfølgelig er den som ny, har jo bare gått 37000 ellerno den  Blunker at den har stått i 34 år gjør ikkeno på demperne vet du  Blunker
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
Lars Bratteng
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1156
Bosted: Son -Oslo Fjorden Perle


Senkepøbel


Vis profil
« Svar #233 på: desember 07, 2010, 15:46:11 pm »

Se på denne!!

Her har han stroppet fram hjulene og stroppet i kryss bak
Flytter seg ikke i en smel det der.

Da har du sikret 100% framover og 100% sideveis,

Sånn gjør vi det på jobben og aldri fått noe pes i kontroll fra BT, politi eller andre myndigheter, Så da holder det for meg.

Loggført

Kjør Hardt Kjørt Stil, Kjør Turbo Boble Bil

79  - T2 Ratlooker Doka -Solgt
93 -  T4 Ratlooker Multivan - Solgt
68 -  T1 RatLooker med snurre
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #234 på: desember 07, 2010, 16:17:07 pm »

Dette er jeg jeg enig i, men er usikker om det utgjør en STOR forskjell??

Det utgjør en STOR forskjell på kjøre egenskapene på min tysse henger i hvertfall...
Og det ved vanlig kjøring.

Den letteste måten å se disse kreftene på er ved kjøring i sving på hullete grusvei, hvor man ser hengerens hjul skli sideveis i pulser, når bilen oppå står å gynger.

Loggført

Speed is no substitute for direction
volkswagen1302
Seniormedlem
****
Innlegg: 391
Bosted: Grimstad



Vis profil
« Svar #235 på: desember 07, 2010, 16:19:10 pm »

trådstarter påstar at stropping i hjulene er uakseptabelt, alle her som har lagt inn innlegg har for skjellige meninger og erfaringer.
det jeg mener er, stropp bilen som DU vill og ikke hør på andre fordi alle har forskjellige meninger Blunker

ps flertallet går jo for stropping i hjulene....
Loggført

1971 Volkswagen 1302
R.I.P 1969 Volkswagen 1300

jada så sånn e det!!
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #236 på: desember 07, 2010, 16:24:09 pm »

Igjen, det handler ikke om meninger.
Loggført

Speed is no substitute for direction
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #237 på: desember 07, 2010, 18:04:20 pm »

Dette er jeg jeg enig i, men er usikker om det utgjør en STOR forskjell??

Det utgjør en STOR forskjell på kjøre egenskapene på min tysse henger i hvertfall...
Og det ved vanlig kjøring.

Den letteste måten å se disse kreftene på er ved kjøring i sving på hullete grusvei, hvor man ser hengerens hjul skli sideveis i pulser, når bilen oppå står å gynger.



Dette har jeg litt problemer med å forstå. Hengerens fjæring vill jo bare se alt som er oppå som en masse? Riktignok varierer massens vekt ettersom bilen oppå fjærer opp eller ned, men dette skal da ikke ha noen betydning på hengerens fjæring med mindre man oppnår resonans??
Hvis ikke hengeren greier å håndtere dette vil jeg påstå at det er noe galt med støtdemperene på den.

Hva er egentlig forskjellen mellom å ha en bil på henger og en bil på stag? Jo bilen står 30-40 cm høyere. Hengerens bredde vil kompansere noe for høyden når det gjelder kjøreegenskapene.
« Siste redigering: desember 07, 2010, 18:07:31 pm av BERGER » Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
heljo
Juniormedlem
**
Innlegg: 74
Bosted: lavik, sogn


Vis profil

« Svar #238 på: desember 07, 2010, 18:36:39 pm »

Igjen, det handler ikke om meninger.
Dette handlar vel KUN om meiningar? Ellers er det jo ingenting å diskutere? Det er jo forskjellige metodar og meiningar som blir diskutert.
Men det kan jo virke litt som om enkelte har bestemt at det kun er 1 ting som er rett.
Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #239 på: desember 07, 2010, 18:40:29 pm »

Når man lar bilen oppå bevege seg på fjæringen har man et system som består (forenklet) av to masser og to fjærer.

Man kan med forenklede formler regne seg frem til egenfrekvenser for dette. Normalt må man ta med dekk etc også for å få det helt bra, men den første tilnærmingen gir en god pekepinn.

Det å treffe resonansfrekvensen er ikke ensbetydende med at alt går i luften. Det som skjer er at man har mindre demping i systemet, men hvis det ikke er en vedvarende eksitasjon, dvs kraftpåvirkning, så vil svingningen dø ut (støtdempere er viktigste komponenten her).

En viktig ting å tenke på her er hva som er hurtigst av de to systemene. Et godt hjuloppheng, både for henger og bil, prøver å få massen den skal avfjære til å stå helt stille, mens fjæringen skal ta opp hele bevegelsen. Så kan man spinne litt videre...Hvilket av de to systemene er raskest, og hvilket er det trege. Og hvordan påvirker de hverandre? Frem med kalkulatoren. Her kan man også forresten tenke litt på båter, lastebiler etc også. Det er absolutt ikke det samme systemet med tanke på tregheter, dempning etc...

Hva som er best er det vel ingen tvil om. Og at BT har tenkt på alt? Gud bedre, hadde det bare vært sånn...
Loggført
Sider: 1 ... 6 7 [8] 9 10 ... 47
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!