mars 28, 2024, 13:49:04 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 8 9 [10] 11 12 ... 47
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Stropping av bil på henger  (Lest 460102 ganger)
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #270 på: desember 08, 2010, 19:56:24 pm »

Jhu du trenger Stroppe Kurs Blunker
Da er det nok mange som trenger det Øyerulling

Jeg gikk stroppe kurs for to år siden, og stilte læreren til veggs over hvorfor det var to forskjellige regler på stropping av vanlig last og biler... han var enig i at det var rart men pekte bare videre på BT.

noe som sier meg at du var lærerens favoritt Blunker
Loggført
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3450
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #271 på: desember 08, 2010, 19:59:16 pm »

Jhu du trenger Stroppe Kurs Blunker
Da er det nok mange som trenger det Øyerulling

Jeg gikk stroppe kurs for to år siden, og stilte læreren til veggs over hvorfor det var to forskjellige regler på stropping av vanlig last og biler... han var enig i at det var rart men pekte bare videre på BT.

noe som sier meg at du var lærerens favoritt Blunker


 Gliser Gliser
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
Tony China
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted:


49% Motherfucker 51% Son of a bitch


Vis profil
« Svar #272 på: desember 08, 2010, 20:02:48 pm »

Noen meninger har større betydning enn andre, konstruktøren av Titanic mente skipet ikke kunne synke... så feil kan man ta....

SplitManns meninger er basert på fysiske lover og god dokumenterte fakta, som at all last uansett om den ligger i bagasjerommet, er på taket, eller står på en henger bør være mest mulig i ro. Det er vanskelig og ikke være enig i dette...

Er dette så tilfelle med en bil stroppet i hjulene.... nei.... den er ikke like rolig som en som er stroppet i chassi...

Det at noen ikke stropper bra nok i chassi som igjen kan føre til ulykker, er ikke et argument mot stropping i chassi... det er et argument mot dårlig stropping, dårlig stropping er farlig uansett hvor det gjøres.

Dere som sier at "stropping hjul holder for meg", sånn har vi alltid gjort" etc, kan ikke dere komme opp med noe som motbeviser SplitMans meninger, da hadde dette blitt en interesant diskusjon, men det klarer dere aldri, han baserer sin diskusjon på fakta, de fleste andre her inne har meninger, meninger som ikke holder vann, akkurat som Titanic...
  



å hvorfor skal din mening ha større betydning enn for oss som synes å stroppe i hjula er greit ?


Akkurat der er vi helt enig ihvertfall: Min mening har overhodet ikke noe større betydning enn noen andres, det har jeg aldri hevdet.

Det vi imidlertid er uenig om er følgende:
Jeg mener at denne debatten handler om fysiske lover og en teknisk fasit - og IKKE om meninger.

"Jeg synes jorden ser flat ut, og jeg kommer til å leve mitt liv som om den er flat". Det er en mening, men det er ikke fakta.
Loggført

Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #273 på: desember 08, 2010, 20:04:59 pm »

Dette er jo ikke lenger noe diskusjon Øystein, du har jo sakt at alle i bransjen tar feil, og du/dere rett:) Noe mere bastant svar finnes jo ikke.

Litt sånn er det med denne diskusjonen også - alle her inne og alle verdens Vegdirektorat kan mene og synse akkurat hva de vil, og det har selvfølgelig alle lov til. Det er helt sikkert mange løsninger som er både praktiske, "gode nok" og som alltid går bra. Men det er bare ett eneste riktig svar på spørsmålet om hvordan man best sikrer en avfjæret last oppå en henger.
[/quote]
Loggført

Mvh

Marius
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #274 på: desember 08, 2010, 20:19:28 pm »

Har alltid stroppet fast bilen etter hjula! En stropp på bakhjulet på venstre sia, og en på framhjulet på høyre side! Alltid fungert helt feilfritt! Bilen har stått støtt som fjell!
Kommer til å fortsette og stroppe slik Blunker

Og dette er basert på lang kjøreerfaring med henger av en på 16 år eller?
Nja, jo... Har nå hentet noen biler etterhvert, og klart en får jo med seg litt åssen ting oppfører seg Blunker
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
Tony China
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted:


49% Motherfucker 51% Son of a bitch


Vis profil
« Svar #275 på: desember 08, 2010, 20:27:14 pm »

bra det ikke er lov å øvelseskjøre med bilhenger.....

Har alltid stroppet fast bilen etter hjula! En stropp på bakhjulet på venstre sia, og en på framhjulet på høyre side! Alltid fungert helt feilfritt! Bilen har stått støtt som fjell!
Kommer til å fortsette og stroppe slik Blunker

Og dette er basert på lang kjøreerfaring med henger av en på 16 år eller?
Nja, jo... Har nå hentet noen biler etterhvert, og klart en får jo med seg litt åssen ting oppfører seg Blunker

Loggført

Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #276 på: desember 08, 2010, 20:35:20 pm »

Men utifra hva jeg kan lese her inne, så er ikke jeg den eneste som stropper etter hjula! Og klart, nei jeg er ingen matematiker, så er ikke noe god på diverse formler for vekt, og sving og g-krefter og hva søren det skulle være! MEN det som nå er sikkert, er at det aldri har vært no problem og stroppe slik Blunker Hva som er riktig, og galt kan man jo diskutere til evig tid! Blunker
Blir som å diskutere hvem som kom først av Høna og egget! Og det skal dere få fortsette med Gliser
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #277 på: desember 08, 2010, 20:38:16 pm »

dette har med trafikksikkerhet å gjøre....

og å påstå at det "aldri har vært noe problem" når man er 16 år, og samtidig sier man stropper i bare to hjul, er ganske drøyt....

Det holder med en gang som det ikke går bra, så kan du ha ødelagt livet til en intetanende møtende bilist.....

Tenk deg om før du kommer med dine anbefalinger
Loggført
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #278 på: desember 08, 2010, 20:40:28 pm »

Fair Enough Roy, men jeg har aldri anbefalt noen, noe Blunker De gjør som de vil, jeg gjør som jeg vil Blunker Det er som er så fint Blunker
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
Lars Bratteng
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1156
Bosted: Son -Oslo Fjorden Perle


Senkepøbel


Vis profil
« Svar #279 på: desember 08, 2010, 20:43:00 pm »

Enig med Marius. Det er flere her som har sagt at vi har blitt opplært av bransjen(for min del Bergerskolen) åssen vi skal gjøre det og hva BT sier i kontroll langs veien. Men det er jo tydligvisikke bra nok for noen her inne, Ja greit du skriver om disse lovene som Newton fant ut men når jeg sier at BT sier ting er godkjent så får man til svar at BT er sløve og slurver med sikkerheten, Allerede der legger du diskusjonen død. Du har RETT,Jeg har FEIl.
Loggført

Kjør Hardt Kjørt Stil, Kjør Turbo Boble Bil

79  - T2 Ratlooker Doka -Solgt
93 -  T4 Ratlooker Multivan - Solgt
68 -  T1 RatLooker med snurre
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #280 på: desember 08, 2010, 21:13:08 pm »

Jeg har ikke sakt at noen har rett, men argumentasjonen til Øystein sto det respekt av:) Jeg for min del har sluttet med diskusjoner.
Loggført

Mvh

Marius
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #281 på: desember 08, 2010, 23:04:55 pm »

Det skremmer meg litt at dennne tråden lever enda og at det fremdeles argumenteres for å stroppe i hjul.

1: Spørsmålet er ikke hva som fungerer uten at bilen detter av hengeren, men hva som er best.
2: Hjulstropping gjort på den "rette" måten er relativt trygt for å sikre lasten, men hvor ofte skjer det?
3: Det er ikke bare snakk om at bilen sitter fast på hengeren, kjøreegenskaper på henger og hvordan den påvirker trekkbilen kan være viktigere enn om den gamle bobla detter av eller ikke.
4: Det finnes ikke et eneste fornuftig argument for at hjulstropping med en dansende bil på hengeren er en bedre løsning enn å stroppe ned chassiet til hengeren så de blir "en enhet".

Samme hvor mye dere diskuterer så vil ikke de fysiske lovene forandre seg  Blunker
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #282 på: desember 08, 2010, 23:34:02 pm »

min teori basert på erfaringer er att en dempet og avfjøret last er mye mer stabilt og kontrolerbart enn en en uten
min bilhenger har ikke  noe fjøringsystem som forbedrer kjøreegenskaper. putter man 1-2 tonn oppå der uten noe form for demoing + fjøring blir det ikke bra.

bilen stroppet i hjula fungerer som en fastmontert fjør+ demper   for hele lasten
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #283 på: desember 08, 2010, 23:34:48 pm »

Husker min gamle arbeidsgiver invisterte ganske mange tusen/millioner i å legge til rette for at vi skulle selge "hjulstropper" det var jo litt bortkasta penger....det var med både krok og øye for feste på plan og henger. skulle vist tåle 4t pr. stk. Fulgte til og med bruksanvisning og godkjenningspapirer.
Loggført

Mvh

Marius
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6083
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #284 på: desember 09, 2010, 00:37:36 am »

Med stor fare for at denne linken har vært opp før legger jeg den ut: http://www.motorator.com/blog/general-automotive/macs-vehicle-tie-down-ultra-pack
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Del
Medlem
***
Innlegg: 185
Bosted: -


Vis profil

« Svar #285 på: desember 09, 2010, 02:24:56 am »

edit
« Siste redigering: januar 24, 2011, 22:12:52 pm av Del » Loggført
Lars Bratteng
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1156
Bosted: Son -Oslo Fjorden Perle


Senkepøbel


Vis profil
« Svar #286 på: desember 09, 2010, 07:41:32 am »

Nei har du sett! Her var det mye fin lesing TT. Blunker
Loggført

Kjør Hardt Kjørt Stil, Kjør Turbo Boble Bil

79  - T2 Ratlooker Doka -Solgt
93 -  T4 Ratlooker Multivan - Solgt
68 -  T1 RatLooker med snurre
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #287 på: desember 09, 2010, 09:40:23 am »

Så da er vi enige da. Lasten skal ikke flytte seg noen vei... og heller ikke opp og ned. Ergo i bare hjul er ikke godt nok.

Det står litt mer i klar tekst i dette utsnittet som kommer før TT's klipp:

General Rule
Cargo must be firmly immobilized or secured on or within a vehicle by structures of adequate strength, dunnage (loose materials used to support and protect cargo) or dunnage bags (inflatable bags intended to fill space between articles of cargo or between cargo and the wall of the vehicle), shoring bars, tiedowns or a combination of these.


For de som er usikkre på hva som menes med Immobilize:

Wiki:
2.   immobilize
immobilize - to hold fast or prevent from moving; "The child was pinned under the fallen tree"
pin, immobilise, trap

Qlue:
verb. gjøre ubevegelig, stoppe

Ellers er det skremmende å se Lobby virksomheten i USA sette folk i fare, se på dette:
The new rules require motor carriers to change the way they use cargo securement devices to prevent articles from shifting on or within, or falling from commercial motor vehicles. The changes may require motor carriers to increase the number of tiedowns used to secure certain types of cargo. However, the rule generally does not prohibit the use of tiedowns or cargo securement devices currently in use. Therefore, motor carriers are not required to purchase new cargo securement equipment or vehicles to comply with the rule

Eller hva med dette:
Use of Unmarked Tiedowns
The new rules do not prohibit the use of unmarked tiedown devices. Although many of the participants in the public meetings and numerous commenters to the rulemaking proposal argued the rules should include such a prohibition, FMCSA believes it is inappropriate to prohibit unmarked tiedowns at this time.


Sånn blir det når bransjen får sitte til bords når regler skal utvikles. Øyerulling
Loggført

Speed is no substitute for direction
Tony China
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted:


49% Motherfucker 51% Son of a bitch


Vis profil
« Svar #288 på: desember 09, 2010, 10:39:49 am »

Jeg blir oppriktig skremt når jeg leser i denne tråden.

"min teori basert på erfaringer er att en dempet og avfjøret last er mye mer stabilt og kontrolerbart enn en en uten" her vi helt enige, men jeg mener at det er hengerens fjæringsystem som skal gjøre denne jobben. Om hengerens fjæringsystem ikke klarer det, burde den aldri vært godkjent! Problemet da er ikke hvordan man stropper, men hengerens kontruksjon.

Om vi ser litt bort fra at lasten du skal fakte på din henger ikke er en bil på ca 1000 kg, men en pall med sement på ca 1000 kg, da forstår jeg deg på denne måten:

For at dette skal forgå på en sikker måte må man ha to (2) toakslede hengere, pallen med sement stroppes (stumt) fast i henger nummer 1, henger nummer 1 settes så oppå henger nummer 2 og stroppes i hjulene... først nå vil dette fraktes på en sikker måte..... (fjæringen i henger nummer 1 tar opp det fjæringen i henger 2 ikke klarer) Er det virkelig dette du mener?

Faller ikke dette på sin egen urimelighet??


min teori basert på erfaringer er att en dempet og avfjøret last er mye mer stabilt og kontrolerbart enn en en uten
min bilhenger har ikke  noe fjøringsystem som forbedrer kjøreegenskaper. putter man 1-2 tonn oppå der uten noe form for demoing + fjøring blir det ikke bra.

bilen stroppet i hjula fungerer som en fastmontert fjør+ demper   for hele lasten
Loggført

Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #289 på: desember 09, 2010, 10:48:32 am »

Hvor mye fjæringsystem er det egentlig på en bilhenger? Dette varierer sikkert! Men de jeg har vært borti hittil har vært så som så med!
Er vell stort sett hjula de fjærer i!
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
Tony China
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted:


49% Motherfucker 51% Son of a bitch


Vis profil
« Svar #290 på: desember 09, 2010, 10:57:29 am »

Huff da....

Jeg ser at tilliten er stor til BT er overveldene når det gjelder stropping i hjul..... men når det gjelder godkjenning av bilhengere registrerer jeg at mange av de samme personene ikke har tillit til BT i det hele tatt...

Jeg håper at noen av kriteriene for å få typegodkjent en henger som kan frakte 1500 kg har med understellet og gjøre....

Hvor mye fjæringsystem er det egentlig på en bilhenger? Dette varierer sikkert! Men de jeg har vært borti hittil har vært så som så med!
Er vell stort sett hjula de fjærer i!
Loggført

Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #291 på: desember 09, 2010, 11:03:05 am »


http://www.fmcsa.dot.gov/rules-regulations/truck/vehicle/cs-policy.htm

Utdrag:

393.128 What are the rules for securing automobiles, light trucks and vans?

   1. Applicability. The rules in this section apply to the transportation of automobiles, light trucks, and vans which individually weigh 4,536 kg. (10,000 lbs) or less. Vehicles which individually are heavier than 4,536 kg (10,000 lbs) must be secured in accordance with the provisions of & sect;393.130 of this part.

   2. Securement of automobiles, light trucks, and vans.
         1. Automobiles, light trucks, and vans must be restrained at both the front and rear to prevent lateral, forward, rearward, and vertical movement using a minimum of two tiedowns.
         2. Tiedowns that are designed to be affixed to the structure of the automobile, light truck, or van must use the mounting points on those vehicles that have been specifically designed for that purpose.
         3. Tiedowns that are designed to fit over or around the wheels of an automobile, light truck, or van must provide restraint in the lateral, longitudinal and vertical directions.
         4. Edge protectors are not required for synthetic webbing at points where the webbing comes in contact with the tires.


Veldig interessant TT – takk for link.

Regelverket er altså oppdatert i 2004 og de 4 regelpunktene som gjelder spesifikt for transport av biler i USA - er som følger på norsk, i forenklet versjon:

1. Biler må sikres mot bevegelse fram/bak, høyre/venstre og opp/ned med bruk av minimum 2 stropper.
2. Ved stropping i chassis – presisering: Bruk de sertifiserte ”tie down points” på chassis.
3. Ved stropping i hjulene – presisering: Sikre bilen for bevegelse fram/bak, h/v, opp/ned
4. Bruk kantbeskyttere for å ikke ødelegge stroppen, det er ikke nødvendig der den er i kontakt med gummi.

Er det mulig å lese dette annerledes en at man må låse chassiet for bevegelse – uansett hvordan man stropper?
”to prevent movement” er ordene de bruker – det betyr utvilsomt ”å forhindre bevegelse”.

Case closed, med andre ord.
Loggført

SCREWDRIVER #2
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #292 på: desember 09, 2010, 11:09:33 am »


En annen interessant sak i dette regelverket er altså at kriteriene for hvor mye stroppene må tåle/håndtere er oppgradert fra tidligere. Ref et innlegg ovenfor der tommelfingerregelen var å sikre 5-ganger lasten i alle retninger, så har man nå oppgradert til "5-ganger lasten sideveis og bakover - og 8-ganger lasten fremover". Ref punkt 1,2,3 under "Performance Criteria" i starten av dokumentet. Verd å merke seg.
Loggført

SCREWDRIVER #2
Lid
Supermedlem
*****
Innlegg: 1060
Bosted: Farsund



Vis profil
« Svar #293 på: desember 09, 2010, 11:16:15 am »

En på kontoret her foretrekker å stroppe i hjula
Loggført
Karmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1057
Bosted: Kongsberg



Vis profil
« Svar #294 på: desember 09, 2010, 11:16:35 am »

Hvor mye fjæringsystem er det egentlig på en bilhenger? Dette varierer sikkert! Men de jeg har vært borti hittil har vært så som så med!
Er vell stort sett hjula de fjærer i!

På en godkjent henger er fjæringen tilpasset lasten hengeren har lov til å ha. Selvfølgelig varierer fjæringen fra henger til henger, avhengig av hvor mye hengeren har lov til å laste. Om du har sett hengere som har "så som så" fjæring, så har du enten sett en henger som ikke er godkjent eller så har du ikke peiling.
Din siste kommentar om at det er "stort sett hjula de fjærer i", understreker vel igrunn at det er det siste som stemmer.
Jeg tror tiden har kommet for at du, med alle dine eplekjekke 16 år, NULL kjøreerfaring med henger og uten førerkort, innser at dette er et tema du rett og slett ikke bør kommentere. Dette har du hverken erfaring med eller greie på så gjør deg selv en tjeneste og hold kjeft før du driter deg ut enda mer.
Loggført
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #295 på: desember 09, 2010, 11:18:51 am »


Det er nok lett å tro at folk som transportere bil daglig gjør det på den beste måten, men dessverre avviker den beste måten fra den raskeste/enkleste måten.

[ Vedlegg ]

Det som egentlig er rart er at denne tråden i det hele tatt fortsatte etter JHUs innlegg nummer 3 eller 4 på første side. Les setningen ovenfor og se på denne illustrasjonen en gang til - om du fortsatt skulle være i tvil om hva som er den beste (ikke "mest lovlige", "letteste" eller "godt nok") måten å sikre en bil på en henger.


* Spring.jpg (12.29 KB, 199x200 - vist 438 ganger.)
« Siste redigering: desember 09, 2010, 11:21:13 am av SplitMan » Loggført

SCREWDRIVER #2
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #296 på: desember 09, 2010, 11:39:31 am »

Hvor mye fjæringsystem er det egentlig på en bilhenger? Dette varierer sikkert! Men de jeg har vært borti hittil har vært så som så med!
Er vell stort sett hjula de fjærer i!

På en godkjent henger er fjæringen tilpasset lasten hengeren har lov til å ha. Selvfølgelig varierer fjæringen fra henger til henger, avhengig av hvor mye hengeren har lov til å laste. Om du har sett hengere som har "så som så" fjæring, så har du enten sett en henger som ikke er godkjent eller så har du ikke peiling.
Din siste kommentar om at det er "stort sett hjula de fjærer i", understreker vel igrunn at det er det siste som stemmer.
Jeg tror tiden har kommet for at du, med alle dine eplekjekke 16 år, NULL kjøreerfaring med henger og uten førerkort, innser at dette er et tema du rett og slett ikke bør kommentere. Dette har du hverken erfaring med eller greie på så gjør deg selv en tjeneste og hold kjeft før du driter deg ut enda mer.

Men kjære deg! Har da aldri slengt noen bastant påstand som rett eller galt, eller hvordan ting fungerer! Jeg spør for å lære! Er da klar over at det er noe fjæringssystem på bilhenger! Hadde jeg gått ut å sagt at "sånn er det" så hadde jeg skjønt reaksjonen! Men det gjør jeg ikke! Folk sier her at all fjæring skal være i hengeren! Okei sier jeg! Men da er mitt spørsmål! Hvor mye fjærer egentlig en bilhenger? For meg! Så virker det som om den er ganske så stiv!
Berik meg gjerne du! For det virker som om du har greie på dette!
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #297 på: desember 09, 2010, 11:54:36 am »

Gjør det egentlig det? Jo mer jeg tenker på dette, jo mer forvirret blir jeg..
Hvis vi tar utgangspunkt i følgende: Hvorfor har en bil fjærer? Jo, det er for at hjulene lettere skal følge underlaget. Uten fjæring ville hele bilens masse måtte flytte seg opp og ned etter hver hump. Last som er stumt stroppet på hengeren vil hengerens fjæring ta seg av helt og holdent. Blir det ikke da sånn at en bil som fjærer fritt på hengeren, faktisk fungerer sammen med hengerens fjæring?? Tenk på hvordan bevegelsen er;

1. Hengerens hjul treffer en stein
2. Hengerens hjul går opp
3. Hengeren går opp det som fjæren ikke greier å avlaste
4. Bilens (på hengeren) hjul går opp og avlaster bevegelsen av massen til bilen.
5. Bilen (på hengeren) går opp det bilens fjærer ikke greier å avlaste.

Altså, hvis bilen i står stumt stopper dette på punkt 3. og hengerens fjærer har en mye tyngre jobb.... eller?Hæ

Jeg blir oppriktig skremt når jeg leser i denne tråden.

"min teori basert på erfaringer er att en dempet og avfjøret last er mye mer stabilt og kontrolerbart enn en en uten" her vi helt enige, men jeg mener at det er hengerens fjæringsystem som skal gjøre denne jobben. Om hengerens fjæringsystem ikke klarer det, burde den aldri vært godkjent! Problemet da er ikke hvordan man stropper, men hengerens kontruksjon.

Om vi ser litt bort fra at lasten du skal fakte på din henger ikke er en bil på ca 1000 kg, men en pall med sement på ca 1000 kg, da forstår jeg deg på denne måten:

For at dette skal forgå på en sikker måte må man ha to (2) toakslede hengere, pallen med sement stroppes (stumt) fast i henger nummer 1, henger nummer 1 settes så oppå henger nummer 2 og stroppes i hjulene... først nå vil dette fraktes på en sikker måte..... (fjæringen i henger nummer 1 tar opp det fjæringen i henger 2 ikke klarer) Er det virkelig dette du mener?

Faller ikke dette på sin egen urimelighet??


min teori basert på erfaringer er att en dempet og avfjøret last er mye mer stabilt og kontrolerbart enn en en uten
min bilhenger har ikke  noe fjøringsystem som forbedrer kjøreegenskaper. putter man 1-2 tonn oppå der uten noe form for demoing + fjøring blir det ikke bra.

bilen stroppet i hjula fungerer som en fastmontert fjør+ demper   for hele lasten
« Siste redigering: desember 09, 2010, 12:03:02 pm av BERGER » Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Karmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1057
Bosted: Kongsberg



Vis profil
« Svar #298 på: desember 09, 2010, 12:11:47 pm »

Hvor mye fjæringsystem er det egentlig på en bilhenger? Dette varierer sikkert! Men de jeg har vært borti hittil har vært så som så med!
Er vell stort sett hjula de fjærer i!

På en godkjent henger er fjæringen tilpasset lasten hengeren har lov til å ha. Selvfølgelig varierer fjæringen fra henger til henger, avhengig av hvor mye hengeren har lov til å laste. Om du har sett hengere som har "så som så" fjæring, så har du enten sett en henger som ikke er godkjent eller så har du ikke peiling.
Din siste kommentar om at det er "stort sett hjula de fjærer i", understreker vel igrunn at det er det siste som stemmer.
Jeg tror tiden har kommet for at du, med alle dine eplekjekke 16 år, NULL kjøreerfaring med henger og uten førerkort, innser at dette er et tema du rett og slett ikke bør kommentere. Dette har du hverken erfaring med eller greie på så gjør deg selv en tjeneste og hold kjeft før du driter deg ut enda mer.

Men kjære deg! Har da aldri slengt noen bastant påstand som rett eller galt, eller hvordan ting fungerer! Jeg spør for å lære! Er da klar over at det er noe fjæringssystem på bilhenger! Hadde jeg gått ut å sagt at "sånn er det" så hadde jeg skjønt reaksjonen! Men det gjør jeg ikke! Folk sier her at all fjæring skal være i hengeren! Okei sier jeg! Men da er mitt spørsmål! Hvor mye fjærer egentlig en bilhenger? For meg! Så virker det som om den er ganske så stiv!
Berik meg gjerne du! For det virker som om du har greie på dette!

"Men de jeg har vært borti hittil har vært så som så med!"
"Er vell stort sett hjula de fjærer i!"
"Har alltid stroppet fast bilen etter hjula!"
"Alltid fungert helt feilfritt!"
"Bilen har stått støtt som fjell!"
"Kommer til å fortsette og stroppe slik"

Er dette spørsmålene dine? Da bør du kontakte norsklæreren din omgående for å få en ny gjennomgang av forskjellen på utropstegn og spørsmålstegn.


"Hadde jeg gått ut å sagt at "sånn er det" så hadde jeg skjønt reaksjonen! Men det gjør jeg ikke!"
Jo det er akkurat det du gjør, se bare på spørsmålene dine over her.
Loggført
Tony China
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted:


49% Motherfucker 51% Son of a bitch


Vis profil
« Svar #299 på: desember 09, 2010, 12:17:57 pm »

Om teorien din hadde stemt, hvor mange "lag" med fjæring er det idielle?? 2,3,4...??

De fleste er enige i at fjeringssytemet på bilen sin er helt greit, det er et sett med fjæring, samme som en henger med stum last på.....

Eller burde det vært flere "lag" på personbiler også..?? dobble A-armer i 3 høyder, det hadde vært noe... eller...

 


Gjør det egentlig det? Jo mer jeg tenker på dette, jo mer forvirret blir jeg..
Hvis vi tar utgangspunkt i følgende: Hvorfor har en bil fjærer? Jo, det er for at hjulene lettere skal følge underlaget. Uten fjæring ville hele bilens masse måtte flytte seg opp og ned etter hver hump. Last som er stumt stroppet på hengeren vil hengerens fjæring ta seg av helt og holdent. Blir det ikke da sånn at en bil som fjærer fritt på hengeren, faktisk fungerer sammen med hengerens fjæring?? Tenk på hvordan bevegelsen er;

1. Hengerens hjul treffer en stein
2. Hengerens hjul går opp
3. Hengeren går opp det som fjæren ikke greier å avlaste
4. Bilens (på hengeren) hjul går opp og avlaster bevegelsen av massen til bilen.
5. Bilen (på hengeren) går opp det bilens fjærer ikke greier å avlaste.

Altså, hvis bilen i står stumt stopper dette på punkt 3. og hengerens fjærer har en mye tyngre jobb.... eller?Hæ

Jeg blir oppriktig skremt når jeg leser i denne tråden.

"min teori basert på erfaringer er att en dempet og avfjøret last er mye mer stabilt og kontrolerbart enn en en uten" her vi helt enige, men jeg mener at det er hengerens fjæringsystem som skal gjøre denne jobben. Om hengerens fjæringsystem ikke klarer det, burde den aldri vært godkjent! Problemet da er ikke hvordan man stropper, men hengerens kontruksjon.

Om vi ser litt bort fra at lasten du skal fakte på din henger ikke er en bil på ca 1000 kg, men en pall med sement på ca 1000 kg, da forstår jeg deg på denne måten:

For at dette skal forgå på en sikker måte må man ha to (2) toakslede hengere, pallen med sement stroppes (stumt) fast i henger nummer 1, henger nummer 1 settes så oppå henger nummer 2 og stroppes i hjulene... først nå vil dette fraktes på en sikker måte..... (fjæringen i henger nummer 1 tar opp det fjæringen i henger 2 ikke klarer) Er det virkelig dette du mener?

Faller ikke dette på sin egen urimelighet??


min teori basert på erfaringer er att en dempet og avfjøret last er mye mer stabilt og kontrolerbart enn en en uten
min bilhenger har ikke  noe fjøringsystem som forbedrer kjøreegenskaper. putter man 1-2 tonn oppå der uten noe form for demoing + fjøring blir det ikke bra.

bilen stroppet i hjula fungerer som en fastmontert fjør+ demper   for hele lasten
Loggført

Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
Sider: 1 ... 8 9 [10] 11 12 ... 47
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!