april 18, 2024, 20:15:36 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 10 11 [12] 13 14 ... 47
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Stropping av bil på henger  (Lest 464886 ganger)
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #330 på: desember 09, 2010, 21:41:38 pm »

holder fast med min teori.
de fleste hengere har vel KUN fjører og ikke dempere. de fleste vet vel att for å få til ett godt understell må man også ha dempere....
blir litt som en bolt uten mutter.
noen hengere har heller ikke fjører.
de fleste biler (understellet) tåler extra vekt
min henger veier ca600kg , og har tilnærmet ingen fjøring
om jeg tilfører bilens understell (som står på henger)xtra belastning via att den stumme hengeren er stroppet til bilen via hjula vil fortsatt bilens fjører og dempere klare å kontrollere bevegelsene slik att hengeren ikke spretter vilt rundt bak trekkvogna.
kraften som virker inn på fjøringsopplegget blir vel den samme om den kommer inn via bunnen eller toppen av fjør+demper( f. eks 600kg extra nyttelast ved normal kjøring)
Tipper du har støtdempere av den typen her;
Den baserer seg på å deformere gummi, som tar opp en del som energi og gir den fra seg som varme. I teorien er alt som virker som en brems mot bevegelsesretningen en støtdemper. Så nettopp at på T-ford brukte en en slags "skivebrems", der friksjonen mellom lag var støtdemperen.


http://www.al-kousa.com/prod_rubsus.htm



Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #331 på: desember 09, 2010, 21:44:33 pm »

ser mer ut som fjører for meg det der Osteaktig
men uansett så er et slikt system rimelig bulgarsk i praksis virker det som
mulig min henger er utslitt.
for den har veldig lite form for dempet fjøring eller fjøringsvei.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #332 på: desember 09, 2010, 21:52:10 pm »

Vet ikke om senterstaven er festet i senter, da blir senterstaven en ren torsjonsstang, og gummien en del støtdemper og en del fjær.
Hvis staven ikke er festet i senter er gummien både fjær og demper i ett.


Fant faktisk en kurve som viser dette; avstanden mellom kurvene, merket E, er hysteresen til systemet. Dvs at ved samme posisjon har man ikke samme energi i systemet. Man har mistet dette pga den støtdempende effekten, der en del energi går via friksjon til varme

Mulig du må ut å bytte gummi Jørn Blunker


http://www.al-ko.co.uk/axletech-suspension.htm

Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #333 på: desember 09, 2010, 22:09:09 pm »

jeg har ett oppleggs som fungerer utmerket .
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
anders.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1926
Bosted: tønsberg



Vis profil
« Svar #334 på: desember 09, 2010, 22:45:39 pm »

jeg ser greia med og stroppe bilen ned . trenger ikke stramme så mye om man legger harde gummiklosser under stedene man stropper ned bilen , men bt sier man skal stroppe i hjula så det er det jeg gjør . de er så grinete de folka og stropper jeg på no annen måte sier de sikkert noe på det . det er jo helt klart man får bedre kjøre egenskaper med å stroppe ned bilen , men ikke for en hver pris. det og dra fjærene helt sammen synes jeg høres sykt ut, stakkars bil. mye som er bedre som vi ikke får , ispigg, veltebur, sote ruter i front for varme om sommeren, senke så du har mindre en 11cm til bakken+++++++++++++++++ og sån er det . kalles regler . får vi gjort no med det ? ikke en dritt  Blunker stropper man i dekkene får man i hvertfal ikke no stress om uhellet skulle skje og man er jo forsikra om man ikke er helt blank i skallen. jeg har kjør noe bil på henger og lurer litt på hvordan folk som må stroppe ned bilen kjører
Loggført

1 up
Lars Bratteng
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1156
Bosted: Son -Oslo Fjorden Perle


Senkepøbel


Vis profil
« Svar #335 på: desember 09, 2010, 22:50:17 pm »

Har litt den samme meninga som du har.
Loggført

Kjør Hardt Kjørt Stil, Kjør Turbo Boble Bil

79  - T2 Ratlooker Doka -Solgt
93 -  T4 Ratlooker Multivan - Solgt
68 -  T1 RatLooker med snurre
heljo
Juniormedlem
**
Innlegg: 74
Bosted: lavik, sogn


Vis profil

« Svar #336 på: desember 09, 2010, 23:00:53 pm »

Lastebiler har to systemer, ett på hjulopphenget og et på førerhytta Blunker

Litt idioter de lastebil konstruktørene da, som tok hånd om 120 kg sjaffis med eget fjærsystem, istedet for de 14 tonnene på planen bak??
Det problemet burde være 116 ganger større...

Selvfølgerlig er hytta avfjære pga komfort, og for at den påvirker tyngdepunktet på en så tung bil svært lite.
Hytta på ein lastebil er vel så tung som ei boble, opp til ca 1300 kg, utan førar og alt ekstra dill som blir putta inn. Dette er opphengt og avfjøra i 4 punkt på chassiet, og i setet er det luftfjør og dempar, så det er 3 ledd med på lastebilar. Merkeleg at dette er typegodkjent i tilnerma alle land? Hytta burde vel vore sveisa i chassiet for beste køyreegenskapar? Eg veit iallefall at ein heilluftfjøra bil er mykje sikrare på vegen enn ein med kun fjøring mellom chassie og aksling. Denne sistnevnte hoppar og sprett på humpete underlag, mens førstnevnte "flyt" over humpane.
Slik føler eg det med hengar og, legg ein 1 tonn dødt materiale på hengaren, blir den stiv og stumpete, mens med ein bil stroppa i hjula, duvar det meir enn det stumpar.
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #337 på: desember 09, 2010, 23:12:15 pm »

Man vet aldri når det kommer en elg ut av skogen... da gjør du en unnamanøver med potensielt 80 km/t... får du kontroll på vogntoget igjen?

Anders, alle stropper hjulene også for å slippe bot...

Når det gjelder kollisjoner så virker det som folk tror at det er et krav at bilen skal sitte fast på hengeren etter ulykken?
Slik er det selvfølgelig ikke, man skal stroppe for full vekt fremover, dvs 800 kg på ei folkevogn... hva veier fokevogna ved front til front krasj? Mer enn 800 kg kan jeg love...
« Siste redigering: oktober 04, 2011, 20:37:59 pm av JHU » Loggført

Speed is no substitute for direction
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #338 på: desember 09, 2010, 23:20:20 pm »

Når det gjelder kollisjoner så virker det som folk tror at det er et krav at bilen skal sitte fast på hengeren etter ulykken?
Slik er det selvfølgelig ikke, man skal stroppe for full vekt fremover, dvs 800 kg på ei folkevogn... hva veier fokevogna ved front til front krasj? Mer enn 800 kg kan jeg låve...

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,21527.msg308353.html#msg308353
Loggført

SCREWDRIVER #2
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #339 på: desember 09, 2010, 23:26:04 pm »

ja for en tilnærmet stum henger med stumt montert last gir skikkelig gode kjøre egenskaper.
noen  her inne har jo tydeligvis forsøkt å kjøre med bilen stroppet i hjulene uten hell.
når bilen er så senket foran att fjøringsvei er fraværende og bakenden er satt opp for å steile kan (også uten fjøringsvei) blir jo ikke erfaringen positiv.
har man forsøkt begge metoder OG man har noe som kalles nerveceller , øyer og litt hjerne ,som kan føle og behandle hva som skjer merker man forhåpentligvis att fjøret og dempet last fungerer bedre.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #340 på: desember 09, 2010, 23:27:26 pm »

Eg veit iallefall at ein heilluftfjøra bil er mykje sikrare på vegen enn ein med kun fjøring mellom chassie og aksling. Denne sistnevnte hoppar og sprett på humpete underlag, mens førstnevnte "flyt" over humpane.

Hva du føler inne i hytta er komfort... har ingenting med kjøreegenskaper å gjøre.
Men hva hytta gjør spiller fint liten rolle når resten veier så mye som den gjør...  sett truck racing...? Finnes ikke luftfjærede hytter der, de er faktisk opptatt av kjøre egenskaper, de har ikke last på bilene og da blir hytta en stor bit av totalvekten, og dermed viktig å sette fast.

Loggført

Speed is no substitute for direction
Torgeir
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 768
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #341 på: desember 09, 2010, 23:35:37 pm »

Man vet aldri når det kommer en elg ut av skogen... da gjør du en unnamanøver med potensielt 80 km/t... får du kontroll på vogntoget igjen?

Anders, alle stropper hjulene også for å slippe bot...

Når det gjelder kollisjoner så virker det som folk tror at det er et krav at bilen skal sitte fast på hengeren etter ulykken?
Slik er det selvfølgelig ikke, man skal stroppe for full vekt fremover, dvs 800 kg på ei folkevogn... hva veier fokevogna ved front til front krasj? Mer enn 800 kg kan jeg låve...

Tror den fortsatt veier 800kg jeg Osteaktig
Loggført



Åffer dådå? Åffer senkar dom på restoviset?
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #342 på: desember 09, 2010, 23:36:47 pm »

ja for en tilnærmet stum henger med stumt montert last gir skikkelig gode kjøre egenskaper.

Blir meget spesielt å diskutere dine erfaringer fra en henger som ikke er i orden.

Loggført

Speed is no substitute for direction
Del
Medlem
***
Innlegg: 185
Bosted: -


Vis profil

« Svar #343 på: desember 09, 2010, 23:37:37 pm »

edit
« Siste redigering: januar 24, 2011, 22:08:23 pm av Del » Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #344 på: desember 09, 2010, 23:40:41 pm »

ja for en tilnærmet stum henger med stumt montert last gir skikkelig gode kjøre egenskaper.

Blir meget spesielt å diskutere dine erfaringer fra en henger som ikke er i orden.



ja mange biltraller som er i bruk er faktisk slik.
de har tilnærmet ingen fjøring og mange er ikke i orden
sånn er virkeligheten selvom teoretisk skal de ha perfekt fjøring for all last.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #345 på: desember 09, 2010, 23:47:51 pm »

2. Hvor mange kg trekk-kraft kreves det å komprimere den bakre torsjonstaven i en transporter fullt ut til fjæringsstopp?

Hvor høyt må man hoppe med henger og buss for å sikre full  kontakt på alle bumpstops på bussen?

Skjønner godt at du ikke ønsker noe mindre enn 100% komprimering når du nå først vurderer å bytte fra den vanntette metoden med å stroppe litt nonchalant i hjulene.
Loggført

Speed is no substitute for direction
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #346 på: desember 09, 2010, 23:48:35 pm »

ja for en tilnærmet stum henger med stumt montert last gir skikkelig gode kjøre egenskaper.

Blir meget spesielt å diskutere dine erfaringer fra en henger som ikke er i orden.



antar da att dine erfaringer da kommer fra ett vogntog + henger (og det du drar rundt på ) er top notch ?
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #347 på: desember 09, 2010, 23:50:28 pm »

bruk heller energien deres på å gå ut i garasjen for å skru, da, gutta.....
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #348 på: desember 09, 2010, 23:50:48 pm »

ja mange biltraller som er i bruk er faktisk slik.
de har tilnærmet ingen fjøring og mange er ikke i orden
sånn er virkeligheten selvom teoretisk skal de ha perfekt fjøring for all last.

Da kan jeg opplyse om at de aller fleste biler som blir fraktet PÅ hengere faktisk er i begredelig stand.
Det er ikke gitt at det sitter nye Koni coilovers på alt som blir fraktet...

Antar at de fleste hengere er i bedre stand enn greiene ovenpå.
Loggført

Speed is no substitute for direction
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #349 på: desember 09, 2010, 23:54:19 pm »

bruk heller energien deres på å gå ut i garasjen for å skru, da, gutta.....

gjør jo det å da!!  Osteaktig
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #350 på: desember 09, 2010, 23:55:09 pm »

antar da att dine erfaringer da kommer fra ett vogntog + henger (og det du drar rundt på ) er top notch ?

Jeg har aldri lagt mine erfaringer til grunn for mine meninger i denne tråden.

Jeg diskuterer hva som er teoretisk best...  som faktisk er hva diskusjonen går på.

Men siden du spør så er min en gjennomsnittlig tysse henger fra 2000, som fortsatt har fjæring og demping... vel og merke når den har last på... ellers er den for lett.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #351 på: desember 09, 2010, 23:57:01 pm »

bruk heller energien deres på å gå ut i garasjen for å skru, da, gutta.....

gjør jo det å da!!  Osteaktig

ja du ja Glad
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #352 på: desember 09, 2010, 23:58:43 pm »

antar da att dine erfaringer da kommer fra ett vogntog + henger (og det du drar rundt på ) er top notch ?

Jeg har aldri lagt mine erfaringer til grunn for mine meninger i denne tråden.

Jeg diskuterer hva som er teoretisk best...  som faktisk er hva diskusjonen går på.

Men siden du spør så er min en gjennomsnittlig tysse henger fra 2000, som fortsatt har fjæring og demping... vel og merke når den har last på... ellers er den for lett.

Så mange personers  praktiske erfaringer betyr NADA for deg ? fordi oppi ditt hode er det kun en ting som funker?
din teori?
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #353 på: desember 10, 2010, 00:00:06 am »

Utleige hengarar kan gjerne vera dårlegare enn bilen oppå. obs: basert på mine meiningar.
Matnytting tråd, keep going!
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Del
Medlem
***
Innlegg: 185
Bosted: -


Vis profil

« Svar #354 på: desember 10, 2010, 00:00:46 am »

edit
« Siste redigering: januar 24, 2011, 22:05:43 pm av Del » Loggført
Torgeir
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 768
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #355 på: desember 10, 2010, 00:07:14 am »

Stropping over hulene er en fin måte å hindre at bilen beveger seg frem eller bakover...
At det kan være en fordel å spenne lasten ned også er jo ganske innlysende... hvorvidt det er nødvendig kommer noe ann på hva det en har på hengeren..
Men at det stabiliserer lasten er udiskutablet..

Det er det denne tråden burde gå ut på.. Osteaktig

But keep at it boys... jeg elsker denne tråden!!
Loggført



Åffer dådå? Åffer senkar dom på restoviset?
Torgeir
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 768
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #356 på: desember 10, 2010, 00:09:09 am »

Utleige hengarar kan gjerne vera dårlegare enn bilen oppå. obs: basert på mine meiningar.
Matnytting tråd, keep going!

Hehehe nei bare vas... Osteaktig Osteaktig Osteaktig

 Men jævlig underholdene!!!
Loggført



Åffer dådå? Åffer senkar dom på restoviset?
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #357 på: desember 10, 2010, 00:09:54 am »

Så mange personers  praktiske erfaringer betyr NADA for deg ? fordi oppi ditt hode er det kun en ting som funker?
din teori?

Jeg setter først min lit til Newton...  men skal jeg gå på erfaringsbasert så ville jeg nok sette min lit til Ole Ohlson.
Han forklarte meg om last sikring/bil stropping ukentlig i ETT år i 2003. Han hadde god erfaring, han var ansvarlig for riktig sikring av 6 millioner biler i året.

Så jeg gjør slik han lærte meg det. Og tilfeldigvis så sammenfaller teori og praksis.

Loggført

Speed is no substitute for direction
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #358 på: desember 10, 2010, 00:11:44 am »

Nice, da kan du stenge tråden nå kanskje Blunker  Gliser
Så mange personers  praktiske erfaringer betyr NADA for deg ? fordi oppi ditt hode er det kun en ting som funker?
din teori?

Jeg setter først min lit til Newton...  men skal jeg gå på erfaringsbasert så ville jeg nok sette min lit til Ole Ohlson.
Han forklarte meg om last sikring/bil stropping ukentlig i ETT år i 2003. Han hadde god erfaring, han var ansvarlig for riktig sikring av 6 millioner biler i året.

Så jeg gjør slik han lærte meg det. Og tilfeldigvis så sammenfaller teori og praksis.


Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #359 på: desember 10, 2010, 00:12:12 am »

Så mange personers  praktiske erfaringer betyr NADA for deg ? fordi oppi ditt hode er det kun en ting som funker?
din teori?

Jeg setter først min lit til Newton...  men skal jeg gå på erfaringsbasert så ville jeg nok sette min lit til Ole Ohlson.
Han forklarte meg om last sikring/bil stropping ukentlig i ETT år i 2003. Han hadde god erfaring, han var ansvarlig for riktig sikring av 6 millioner biler i året.

Så jeg gjør slik han lærte meg det. Og tilfeldigvis så sammenfaller teori og praksis.





på en båt..?  Osteaktig ?
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Sider: 1 ... 10 11 [12] 13 14 ... 47
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!