mars 28, 2024, 17:31:30 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 11 12 [13] 14 15 ... 47
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Stropping av bil på henger  (Lest 460134 ganger)
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #360 på: desember 10, 2010, 00:14:06 am »

[fnisemodus]

kommer vi inn på SCC med biler stroppet i hjula??  Gliser


[/fnisemodus]
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #361 på: desember 10, 2010, 00:18:30 am »

Ingenting som slår teori, bortsett fra praksis da;-)
 

Det der er holdningen som fikk mennesket til Månen

Argumentasjonen deres har vært stum last. Halvfjærende last har ikke vært nevnt som positivt, eller?


Og hva er STUM last? Last som ikke beveger seg... hvis man på landeveien ikke klarer å trekke nok G lateralt til å kunne komprimere fjærene så er det fullstendig uinteressant å sikre for det.

Ordkløyveri er sikkert morsomt for den som gjør det.


Det er nettopp derfor chassisstropping er forbudt av lovgivende myndighet, Halvkomprimering er Farlig....

Den største grunnen er nok at ikke er idiotsikkert, og det er ikke like lett på alle biler.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #362 på: desember 10, 2010, 00:32:41 am »

på en båt..?  Osteaktig ?

Du har rett, atlanterhavet kan ikke sammenlignes med 80 km/t opp langs eikeren.

Loggført

Speed is no substitute for direction
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #363 på: desember 10, 2010, 00:33:35 am »

lenge siden du har opplevd tælahiven på Sleskumfitta?
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6083
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #364 på: desember 10, 2010, 00:56:07 am »

Meget relevant tråd for dere som stadig kjøper, selger og flytter biler på henger hele tiden. Jeg er ikke der... (heldigvis?)... Noen som vil låne meg en henger gratis for å hente liten hekkmotorbil på nordvestlandet i løpet av 2011?  Send PM
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #365 på: desember 10, 2010, 01:10:23 am »

på en båt..?  Osteaktig ?

Du har rett, atlanterhavet kan ikke sammenlignes med 80 km/t opp langs eikeren.



NETTOPP , derfor jeg stropper som jeg gjør .
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #366 på: desember 10, 2010, 08:31:41 am »

Eg veit iallefall at ein heilluftfjøra bil er mykje sikrare på vegen enn ein med kun fjøring mellom chassie og aksling. Denne sistnevnte hoppar og sprett på humpete underlag, mens førstnevnte "flyt" over humpane.

Hva du føler inne i hytta er komfort... har ingenting med kjøreegenskaper å gjøre.
Men hva hytta gjør spiller fint liten rolle når resten veier så mye som den gjør...  sett truck racing...? Finnes ikke luftfjærede hytter der, de er faktisk opptatt av kjøre egenskaper, de har ikke last på bilene og da blir hytta en stor bit av totalvekten, og dermed viktig å sette fast.



Et kjøretøy som er beregnet for å kjøre på en racerbane med perfekt asfalt, kan man sette opp med stivt hjuloppheng. Men en slik bil ville ikke fungere tilfredsstillende på vanlige veier. Offroad biler er satt opp med et mykt hjuloppheng med stor vandring, fungerer best i skogen og fungerer dårlig på en racerbane. En vanlig bil har et hjuloppheng som er et kompromi mellom alle de forholdene bilen kan møte, for å sikre best mulig veigrep, stabilitet og komfort. Når bilen står oppå en henger, forandrer ikke forholdene seg nevneverdig, bortsett fra at den står noen cm høyere. Den har fått et nytt sett hjul som går rundt (tilhengerens) og noen kilo ekstra (tilhengerens) å dra på. For å kompensere for den ekstra høyden, har settet med ekstra hjul (tilhengerens) blitt plassert utenfor bilen (i bredden) og for å kompensere for ekstra vekt (tilhengerens) har tilhengeren litt fjæringsvei og demping. Slik tror jeg det kan sees. Ideelt sett kunne man ha hatt bilen på stag med en Dolly under hjulene forran og bak. En Dolly har ikke fjæring i det hele tatt, da den har svært liten egenvekt.

Keep smiling Glad
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
heljo
Juniormedlem
**
Innlegg: 74
Bosted: lavik, sogn


Vis profil

« Svar #367 på: desember 10, 2010, 08:41:15 am »

Eg veit iallefall at ein heilluftfjøra bil er mykje sikrare på vegen enn ein med kun fjøring mellom chassie og aksling. Denne sistnevnte hoppar og sprett på humpete underlag, mens førstnevnte "flyt" over humpane.

Hva du føler inne i hytta er komfort... har ingenting med kjøreegenskaper å gjøre.
Men hva hytta gjør spiller fint liten rolle når resten veier så mye som den gjør...  sett truck racing...? Finnes ikke luftfjærede hytter der, de er faktisk opptatt av kjøre egenskaper, de har ikke last på bilene og da blir hytta en stor bit av totalvekten, og dermed viktig å sette fast.

Men det må jo forverre køyreegenskapane på ein lastebil ganske kraftig når 1300 kg, med høgd på 2,5-3 meter heng og sleng oppå eit chassie? Slik er det jo viss ein bil står og duvar oppå ein hengar, viss ikkje eg har missforstått?
Loggført
riskyer
Supermedlem
*****
Innlegg: 824
Bosted: Skien


76 bay


Vis profil WWW
« Svar #368 på: desember 10, 2010, 08:47:08 am »

Karmann! Du sier det er feil det jeg skriver, men hvor mange på forumet her med senka biler kjører ikke uten Bump stops! Jeg gjør det + mange andre,så hvis du vil ha stum last så går demperen i bunnen!
Hvorfor tror du simringene på halvparten av USA importen  på Mc må byttes?
De stroppes til de er i bunnen!
Og til JHU og hans tilhengere: Dere har selvfølgelig rett, og sånn er det bare! Alle andre er idioter,som gjør dumme ting som idioter gjør, sånn er det med den saken!
Loggført

Alt MÅ ned!!
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #369 på: desember 10, 2010, 08:56:21 am »

Eg veit iallefall at ein heilluftfjøra bil er mykje sikrare på vegen enn ein med kun fjøring mellom chassie og aksling. Denne sistnevnte hoppar og sprett på humpete underlag, mens førstnevnte "flyt" over humpane.

Hva du føler inne i hytta er komfort... har ingenting med kjøreegenskaper å gjøre.
Men hva hytta gjør spiller fint liten rolle når resten veier så mye som den gjør...  sett truck racing...? Finnes ikke luftfjærede hytter der, de er faktisk opptatt av kjøre egenskaper, de har ikke last på bilene og da blir hytta en stor bit av totalvekten, og dermed viktig å sette fast.

Men det må jo forverre køyreegenskapane på ein lastebil ganske kraftig når 1300 kg, med høgd på 2,5-3 meter heng og sleng oppå eit chassie? Slik er det jo viss ein bil står og duvar oppå ein hengar, viss ikkje eg har missforstått?

Ser du ikkje bristen i "logikken" din? Chassiet på lastebilen veg langt meir enn hytta. Bilen veg langt meir enn hengaren den er plassert oppå. Finn deg ei slegge og bytt på å løfte den ytterst på skaftet og heilt inne på sleggehovudet - så svingar du den rundt og rundt. Om du ikkje kjenner forskjellen, er du ganske unik..
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
Karmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1057
Bosted: Kongsberg



Vis profil
« Svar #370 på: desember 10, 2010, 09:52:00 am »

Karmann! Du sier det er feil det jeg skriver, men hvor mange på forumet her med senka biler kjører ikke uten Bump stops! Jeg gjør det + mange andre,så hvis du vil ha stum last så går demperen i bunnen!
Hvorfor tror du simringene på halvparten av USA importen  på Mc må byttes?
De stroppes til de er i bunnen!
Og til JHU og hans tilhengere: Dere har selvfølgelig rett, og sånn er det bare! Alle andre er idioter,som gjør dumme ting som idioter gjør, sånn er det med den saken!

Jeg skjønner du ikke fikk med deg det andre stikkordet heller så jeg får nevne det en gang til også: Klosser.
Om du legger et par klosser under forstillinga som er et par cm kortere enn bakkeklaringen, og så stropper alt du klarer slik at bilen ligger på de, så er det helt og totalt umulig å ødelegge demperen, selv for dere som har skjært istykker forstillinga.
Loggført
Tony China
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted:


49% Motherfucker 51% Son of a bitch


Vis profil
« Svar #371 på: desember 10, 2010, 11:07:14 am »

Jeg synes det er helt utrolig av vi fortastt diskuterer om en last skal ligge i ro på en henger eller ikke....

Hvordan menneskene har klart og sende folk til månen blir en større gåte for meg etter hvert innlegg i denne tråden..

Loggført

Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #372 på: desember 10, 2010, 11:11:37 am »

på den tiden hadde de ikke diskusjonsforum....
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #373 på: desember 10, 2010, 12:11:28 pm »

på den tiden hadde de ikke diskusjonsforum....

Eller så var vinterne kortere  Glad
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #374 på: desember 10, 2010, 12:19:54 pm »

Ojojoj... Dette tar litt av nå føler jeg. Og jeg skjønner mange føler seg tråkket på tærne og ”uthengt” som følge av denne tekniske faktadiskusjonen under forumet ”Teknisk, teori og praksis”. Det vil jeg virkelig beklage – ingen må føle seg støtt av at vi diskuterer fysiske prinsipper. Alt dette er bare en liten parentes i en fantastisk og bred bilhobby for min del. Av fare for å slite med kallenavnet ”stroppemannen” resten av livet, føler jeg nå at min tid i denne tråden er over. Det som er sagt står for seg selv, og det er opp til hver og en å kose seg med sin egen stropping.

Noen avlsuttende kommentarer fra min side:

Det er veldig gledelig at vi ihvertfall er kommet til ”hvordan stropper man i chassis”, og er ferdig med ”hvorfor”.

Ang doble fjær-demper system:
Som flere har nevnt – å beregne, konstruere og oppnå et optimalt, kombinert system der man i praksis oppnår den effekten knotenknast hevder å ha opplevd – er umulig.

Ang dårlige og utslitte fjæringssystem på norges hengere:
Helt enig! Alt for mange er alt for utslitte – og det er bare enda et argument for at selvfølgelig må lasten sikres ordentlig.

Om båt vs henger:
Tyngekraften virker på en båt som på en henger – og på lasten de bærer. Avfjæringen imellom disse to enhetene kan både være en utslitt gummitvist-sak eller et gigantisk verdenshav. Om det er 1 bil eller 8000 biler oppå enheten vil det uansett være masser som angir vektforholdet imellom de to i et dobbelt fjær-demper-system.

Om full-komprimering vs delvis komprimering:
Om fjærene er komprimert ”mye”, men ikke helt...så er det en gang slik at det skal virkelig store krefter til for å full-komprimere hjulopphenget. Enten det er en kraftig stropp eller ekstrem kjøring som skal gjøre det. Med stropper på skrå, vil 3-4 cm ”rest-gjennomslag” uansett ikke greie å vippe en krok av. Og om du etter ”mye komprimering”-stropping greier å få bilen på hengeren til å slå i bånn – ja da er enten hengeren 1-meter i lufta, eller du har truffet en fartshump i 100 kmt....og da har du helt andre problemer enn at tyngdepunktet på hengeren forskyver seg vertikalt ned 3 cm og opp igjen – uten at stroppene har mulighet til å falle av.
MEN – for all del: Teori ville tilsi at det optimale er å stroppe i chassis og ned mot klosser mot hengeren, eller mot klosser mellom hjuloppheng og gjennomslagsstopp. I praksis nøyer ”chassisstropperne” seg med å komprimere til 80%.

Om beregning av stroppekraft og utveksling i jekkemekanisme:
Det skal jeg gjøre....om jeg får tid.

Om JHUs punkt nr 7:
Dette tar jeg alvorlig – at et klubbmedlem ikke tør risikere å trekke staten for retten – for å diskutere Newtons lover – som følge av en eventuell kontroll i trafikken.. Ja – det blir sak på neste medlemsmøte. Jeg gleder meg til å en gang kunne forsvare dette på saklig grunnlag.


Det er nok en gang sånn at Vegdirektoratet er vinneren uansett. De har definert – ikke den sikreste – men den mest idiotsikre metoden. Sjansen for at en regel om å stroppe i chassis skulle ende opp med en stropp rundt en radiatorslange er for almuen overhengende...mens de fleste greier å finne et hjul. Og ”bra nok” er godt nok for lovens lange arm.

God helg og god stropping!
Loggført

SCREWDRIVER #2
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #375 på: desember 10, 2010, 12:40:22 pm »

Ang doble fjær-demper system:
Som flere har nevnt – å beregne, konstruere og oppnå et optimalt, kombinert system der man i praksis oppnår den effekten knotenknast hevder å ha opplevd – er umulig.

Ang dårlige og utslitte fjæringssystem på norges hengere:
Helt enig! Alt for mange er alt for utslitte – og det er bare enda et argument for at selvfølgelig må lasten sikres ordentlig.



jeg snakker ikke om dobble eller tripple fjøringssystemer. det jeg skal frem til er att de fleste hengere har ett "føringsystem" som er tilsvarende "NULL"
derfor fungerer det med fjøret OG DEMPET last oppå henger.

prøv sjæl
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
ClassicVAG
Medlem
***
Innlegg: 161
Bosted:


Vis profil

« Svar #376 på: desember 10, 2010, 13:02:58 pm »

Siden jeg er relativt ny her på forumet så hadde jeg egentlig tenkt å holde kjeft, men det får våge seg...  Blunker

Greit nok at diskusjonen gjelder hva som er teoretisk korrekt, og det kan godt hende at det er teoretisk riktig å stroppe chassiet, under forutsetning av at chassiet da er låst, eller stumt som noen kaller det, men jeg føler allikevel at dette blir litt feil.

Jeg tviler ærlig talt på at de som velger å stroppe i chassi gjør dette på en slik måte at bilen som står på hengeren er "død", og det er her problemet ligger.
Det som skjer når man ikke legger chassiet "dødt" er at ting vil bevege seg, enten man vil eller ikke...og helt uavhengig av Newtons lover og teoretiske beregninger. Det er ikke mye bevegelse det er snakk om, men bevegelse blir det.

Resultatet av ovenstående er at stroppene utsettes for en kontinuerlig rykkvis belastning som de ikke er beregnet for og dette øker vesentlig risikoen for at stroppene ryker...spesielt hvis vi ser på mange av de stroppene som er i bruk av den jevne nordmann... *S*

Personlig vil jeg for all fremtid, med mindre lovene endrer seg, fortsette å stroppe som jeg alltid har gjort...på samme måte som bilbergere og biltransportører gjør det og ikke minst slik Biltilsynet ber oss om.

Haen god helg alle sammen...og kjør trygt, med eller uten henger...med eller uten bil på hengeren...
Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #377 på: desember 10, 2010, 14:18:02 pm »

Jeg kontaktet kvalitetsjefen hos Tysse tilhenger fabrikk, forklarte vår diskusjon, og spurte hva han mente var best. Her er svaret:

"Vi anbefaler å bruke hjulgrimer eller lignende og surre hjulene på bilen ned i bunnen av hengeren"

Så kan man selv vurdere hvor skikket han er til å svare.

Uansett er vi alle enige om at det viktigste er at bilen ikke detter av hengeren!

God helg folkens!  Glad
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Tony China
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted:


49% Motherfucker 51% Son of a bitch


Vis profil
« Svar #378 på: desember 10, 2010, 14:27:47 pm »

Tror du han hadde turt å svare deg noe annet, når BT krever hjulstopping, jeg hadde svart det samme om jeg jobbet i Tysse...

Jeg kontaktet kvalitetsjefen hos Tysse tilhenger fabrikk, forklarte vår diskusjon, og spurte hva han mente var best. Her er svaret:

"Vi anbefaler å bruke hjulgrimer eller lignende og surre hjulene på bilen ned i bunnen av hengeren"

Så kan man selv vurdere hvor skikket han er til å svare.

Uansett er vi alle enige om at det viktigste er at bilen ikke detter av hengeren!

God helg folkens!  Glad
Loggført

Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3450
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #379 på: desember 10, 2010, 15:00:41 pm »

blir bare sånn henger heretter  Blunker

Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
olli_00
Seniormedlem
****
Innlegg: 261
Bosted: Sigdal


...shine can never replace attitude!


Vis profil
« Svar #380 på: desember 10, 2010, 15:04:30 pm »

blir bare sånn henger heretter  Blunker



Må vel fortsatt stroppe selv om det er slepehenger?  Rekker tunge (kunne ikke dy meg fra å få inn et innlegg i denne tråden,uten å begynne med no beregninger)  Blunker
Loggført

..!Ole Gunnar Leer!..

#11

nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3450
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #381 på: desember 10, 2010, 15:09:12 pm »

så ikke ut som at de som henta disse bilene tok stropping så høytidelig, to stropper på hver bil, var visstnok lovlig fartøy på BE lappen også, er ikke mitt, bare noen som var å henta etpar biler jeg solgte for en venn 
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #382 på: desember 10, 2010, 15:31:51 pm »

Hva med en Ultimate Stroppe Challenge på SCC?
hinder løype på tid ala Mythbuster style.   Rekker tunge

sug og svelg
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #383 på: desember 10, 2010, 15:44:56 pm »

Ting er alt i gang, her er det vi ser for oss, ett en dags treff på Dagali.

Fire konkurranser:

1 Selvfølgelig slalåmløype på tid, to klasser: Skogsvrak og EU godkjent. Folk bruker egen last/henger og trekkbil.

2 Lasting med  "mystery load" og deretter slalomkjøring på tid.

3 Elgtesten i 80

4 Rygge konkurranse

Vi holder kranbil/traktor

TRAILER QUEEN NATIONALS 2011

 
« Siste redigering: desember 10, 2010, 16:48:40 pm av JHU » Loggført

Speed is no substitute for direction
Lars Bratteng
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1156
Bosted: Son -Oslo Fjorden Perle


Senkepøbel


Vis profil
« Svar #384 på: desember 10, 2010, 17:13:05 pm »

Sign me up!!
Loggført

Kjør Hardt Kjørt Stil, Kjør Turbo Boble Bil

79  - T2 Ratlooker Doka -Solgt
93 -  T4 Ratlooker Multivan - Solgt
68 -  T1 RatLooker med snurre
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #385 på: desember 10, 2010, 17:17:31 pm »

 Osteaktig


Ting er alt i gang, her er det vi ser for oss, ett en dags treff på Dagali.

Fire konkurranser:

1 Selvfølgelig slalåmløype på tid, to klasser: Skogsvrak og EU godkjent. Folk bruker egen last/henger og trekkbil.

2 Lasting med  "mystery load" og deretter slalomkjøring på tid.

3 Elgtesten i 80

4 Rygge konkurranse

Vi holder kranbil/traktor

TRAILER QUEEN NATIONALS 2011

 
Osteaktig
Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
Barndoor
Supermedlem
*****
Innlegg: 547
Bosted: Bergen

Mobil 908 83 833


Vis profil

« Svar #386 på: desember 10, 2010, 18:04:00 pm »

Når man først snakker om tyngdepunkt og evt. resonans.

Hvem tar elgtesten i 80km/t med en av disse......


* 40_-454038697.jpg (37.81 KB, 575x431 - vist 464 ganger.)

* 43_-1938236171.jpg (27.11 KB, 575x431 - vist 405 ganger.)
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #387 på: desember 10, 2010, 18:49:50 pm »

Nokon som veit paragrafen til desse stroppelovene??  Skulle likt å slått opp den lova
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #388 på: desember 10, 2010, 19:42:02 pm »

Her er forresten ein "liten" fredagstråd:

http://www.berglitruckstop.no/viewtopic.php?t=2319&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=

Dersom du ler(og sukkar) av det du ser so ligg du godt an, dersom du ikkje ler so må du lesa tråden her på nytt Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Torgeir
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 768
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #389 på: desember 10, 2010, 20:58:43 pm »

Sånn går det når en ikke passer på å ha nok vinkel på nedstroppingen.. Blunker

http://www.112alarm.dk/2007/e45_24/e45_24.htm

Loggført



Åffer dådå? Åffer senkar dom på restoviset?
Sider: 1 ... 11 12 [13] 14 15 ... 47
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!