mars 28, 2024, 11:30:01 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 26 27 [28] 29 30 ... 47
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Stropping av bil på henger  (Lest 460081 ganger)
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #810 på: mars 01, 2013, 09:46:44 am »

alternativene dine stemmer ikke helt.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #811 på: mars 01, 2013, 09:49:04 am »

Nummer 1 kommer raskest rundt løypa. Da Transiten havarer under andre heat. Dette er selvsigende. Og like relevant som å sammenligne stålklumper på fjærstylter og en normal bil.
Loggført

SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #812 på: mars 01, 2013, 09:53:21 am »

alternativene dine stemmer ikke helt.

Skjønner ikke helt hva du mener....min alternativer, eller "set-up", var basert på en praktisk prøve....har du en teori om andre set-up?
Loggført

SCREWDRIVER #2
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #813 på: mars 01, 2013, 10:00:06 am »


Dette har vi snakket om - som en aktivitet på SCC....at vi skulle sjekke om bevegelig last vs stum last "er best" (IKKE hva som er lovlig).....vi tenker oss følgende oppleg:

En gammel Ford Transit med gode dekk, halvslitne dempere og en sprek motor....og en heftig slalomløype på bremsestrekka på SCC. Bilen og lasterommet er helt tomt - også laster vi inn en diger, løs, komplett V8-motor fra en 1956 Cadillac, med automatkasse (totalt ca 600 kg)....som vi legger løst, rett på gulvet, midt i lasterommet bak i Transiten, så lukker vi lastedørene - også konkurrerer vi med følgende 4 set-up:

1. "Løs last" - V8-motoren ligger helt løst og kan rulle fra side til side i lasterommet
2. "Litt løs last" - V8-motoren er festet i lasteromsgulvet med noen 1/2-meter lange kjettinger som gjør at motoren kan bevege seg ca en halvmeter, men ikke mere
3. "Litt løs, men dempet last" - Akkurat som i eksemplet ovenfor, men vi monterer en støtdemper på skrått ned i lastgulvet i hvert hjørne på motoren
4. "Stum last" - V8-motoren er boltet dønn fast rett i lasteromsgulvet

Hvilket av disse 4 set-up tror du greier korteste tid på slalomløypa?
Loggført

SCREWDRIVER #2
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #814 på: mars 01, 2013, 10:04:59 am »

Nummer 1 kommer raskest rundt løypa. Da Transiten havarer under andre heat. Dette er selvsigende. Og like relevant som å sammenligne stålklumper på fjærstylter og en normal bil.

OK....jeg er enig...en 600kg V8-motor blir noe helt annet enn en 600kg .... Cross Cart...(tross alt - "hva er tyngst av 1kg bly og 1kg fjær?").....jeg foreslår derfor følgende:

En gammel Ford Transit med gode dekk, halvslitne dempere og en sprek motor....og en heftig slalomløype på bremsestrekka på SCC. Bilen og lasterommet er helt tomt - også laster vi inn en av Rune Rudberg sine Cross-Carter inn i lasterommet...den veier totalt ca 600 kg.....som vi setter løst, rett på gulvet, midt i lasterommet bak i Transiten, så lukker vi lastedørene - også konkurrerer vi med følgende 4 set-up:

1. "Løs last" - CrossCarten står helt usikret midt på gulvet og kan rulle fra side til side i lasterommet
2. "Litt løs last" - Vi plukker av støtdemperne på CrossCarten, men stropper rundt dekkene rett i lasteromsgulvet
3. "Litt løs, men dempet last" - Akkurat som i eksemplet ovenfor, men vi monterer på støtdemperne på CrossCarten igjen
4. "Stum last" - Vi stropper rett i CrossCart-ramma i hvert hjørne og rett i lasteromsgulvet og drar til godt

Hvilket av disse 4 set-up tror du greier korteste tid i slalomløypa?
« Siste redigering: mars 01, 2013, 10:09:20 am av SplitMan » Loggført

SCREWDRIVER #2
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #815 på: mars 01, 2013, 10:11:50 am »

prøver en siste gang.tydelig på tide men oppfriskning av påstander
vikrer som jeg kanskje forklarer meg dårlig eller folk ikke forstår hva som er skrevet?
mine påstander er IKKE  om lasten i seg selv ,  skal være festet løst ,halv løst eller skikkelig til hengeren for det er den via 4 stk 2 tonns span-sett som sikrer lasten forver bakover og sidevei.
En bil på bilhenger !!

Men hvordan hele hengeren  oppfører i praksis  på veien mot underlaget i forhold til hvordan den føles etter bil og om hvordan den takler dumper , ujevnheter, vaskebrett etc.
en vanlig bilhenger har ikke AVSTEMT understell. dvs en tom henger hopper og spretter i dumper og er mindre i kontakt med underlaget
siden fjøring er ca lik null/ingen demping.
dvs all energien fra en dump vil forsøke å løfte/flytte  hengeren vekk fra underlaget

så setter man en bil oppå (understellet til bilen er da festet på bilen  stumt på hengeren via hjula )
man kan kanskje  kalle det en  forlengelse av understellet på bilen.
så da vil bilens understell ta opp energien i bilens fjører(hengeren er stum og vil bare overføre energien direkte til bilens understell) energien mellomlagres de i fjørene , på vei ut gjøres energien om til varme i demperene som ellers hadde blitt brukt til å flytte hengeren vekk fra underlaget.
resultatet blir  i paksis en henger som er etter mine opplevelser , er bedre og tryggere å kjøre med. lasten henger fortsatt fast...
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #816 på: mars 01, 2013, 10:16:14 am »

alternativene dine stemmer ikke helt.

Skjønner ikke helt hva du mener....min alternativer, eller "set-up", var basert på en praktisk prøve....har du en teori om andre set-up?


er det mulig.... tja hvor er hengeren og avstemt understall kanskje?Hæ!!
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #817 på: mars 01, 2013, 10:23:10 am »

All spøk til side:

Takk for forklaringen Jørn. Jeg har skjønt at det er dette "dere" mener...du og en håndfull andre som har argumentert for dette - jeg forstår hvordan dere tenker, og det er absolutt et gyldig argument og god tenkning.

Men - dette er et godt eksempel på en teori, som ikke funker i praksis. Jeg kan lett støtte opp om en teori om at det er bra at aksellerasjonskreftene som en hump genererer....blir absorbert i 8 kontra 4 støtdempere. På papiret er det en god tanke, og om systemet alltid i praksis virket sånn - så har du helt rett.

Men - disse to fjærsystemene (hengeren og bilens) vil bare i ytterst få tilfeller fungere i "symbiose" slik som du beskriver....i veldig mange tilfeller vil du kunne få dobbelt forverret effekt....tenk deg om du kjører på en vei med menge humper....og både henger-massen og bil-massen spretter opp og ned, delvis uavhengig av hverandre....om begge da akselererer oppover, samtidig...så får du "dobbelt så mye krefter"...som ønsker å løfte hengeren i lufta...
Og - i tillegg vil du - ved å tillate at bilen kan bevege seg uavhengig av hengeren....få den sideveis "ettersleng"-effekten som Transit-eksemplet mitt forsøker å illustrere....og det er ihvertfall ikke et stumt henger-fjæringssystem godt egnet til å fange opp.
Loggført

SCREWDRIVER #2
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #818 på: mars 01, 2013, 10:30:27 am »

kan være med på din TEORI om 4 extra fjører og dempere i hengeren.
men nå er det sånn i praksis att  demper/fjørvirkningen er tilsvarende NULL og vil da gjøre bittelite utslag i regnestykket.
(det blir som innholdsfortegnelsen til Firstprice laks, hel bit. Der står det att den inneholder sukker , men 0% karbohydrater!! grunnen er att  det er så lite sukker trenger de ikke ta å opplyse om det! Gliser)

dessuten er fordelene med den totale fjøringen/dempingen  mye større enn ulempene med "ettersleng"...nok en gang i praksis Blunker
« Siste redigering: mars 01, 2013, 10:40:31 am av KnastenradUndKnotenblech » Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #819 på: mars 01, 2013, 11:30:43 am »

Jeg følger Jørn på hans misjonær reise hvor som helst. Har også nevnt dette før. Og såvidt jeg vet er det kun Tredal som har hatt hengere med fungerende fjæring. De har/hadde spiralfjærer. De fleste andre går med gummi oppheng uten bevegelse ved last (blir som å kjøre en boble senket ned på gummistopperne). Mine hengere har mindre enn 1 cm fjæring med last. Da dette er klaring fra dekk til skjerm. Og det subber aldri.
Loggført

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #820 på: mars 01, 2013, 11:48:19 am »

også må  fjør også ha demper skal det virke avstemt.
hvis gummiklossene har så gode egenskaper som  det drømmes om her ville bilstein. koni og øhlins gått konk.
siste rykter på rally.com er att mads østberg skal gå over til gummiklosser fra Knott Blunker
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #821 på: mars 01, 2013, 11:56:18 am »


Dere maler dere langt inn i et hjørne her nå....

Teorien deres nå er altså at hengerens fjæringsystem er så dårlig, at man tenker det som tilnærmet stumt...og at man ergo må stroppe hengeren fast i hjulene på bilen oppå...for å "forlenge" fjæringssystemet på bilen og ned på veibanen via hengeren... Og ergo sikre gode kjøreegenskaper på hengerekvipasjen.. Spenstig!

Du Jørn - vet jo noe om "uavfjæret vekt" på racebussen din...og du vet at hver kilo teller der...på vært hjul...slik at det skal være så lite masse å flytte på som mulig, for at racebuss-fjæringen, og ergo kjøreegenskapene skal være gode. Med systemet du her beskriver på hengeren, sier du altså at det mest optimaliserte fjæringsystemet er at man tenker at man tauer en bil....med et påmontert 600-kilos lodd på hele fjæringsystemet....og at den da vil oppføre seg optimalt og bruke fjæringen sin på riktig måte...

Vent til malingen tørker...og list deg ut...

Som "vi" har sagt før: Nettopp fordi at fjæringsystemer på hengere er så utrolig primitive og dårlige - nettopp derfor er det så viktig at lasten oppå er stum - for å minimere overraskelsene til disse gummiklossene...
Loggført

SCREWDRIVER #2
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #822 på: mars 01, 2013, 12:26:53 pm »


ja en bilhenger har tilsvarende null fjøring og demping.
NEI jeg sier ikke att man MÅ.
det er slik det virker i praksis ved hjulstropping
dessuten er ikke en fjør intelligent.
den komprimeres og mellomlagrer kraften uansett om kraften kommer" undenfra eller ovenfra".
dcs den vil dempe uansett uavfjøret vekt....
som sagt demperen gjør om dette til varme.
bilen som står på hengeren har jo "headroom" på fjøringens og demperenes kapasitet og vil fortsatt dempe den extra kraften en bilhenger tilfører.
uansett vil kjøreegenskapene bli bedre.

bare prøv sjøl etter "gjørra sjæl" metoden
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #823 på: mars 01, 2013, 12:32:13 pm »

Begrepet ufjæret vekt i praksis. Stumt stroppet er hele ekvipasjen ufjæret. Hos jørn kun hengeren.
Loggført

Tony China
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted:


49% Motherfucker 51% Son of a bitch


Vis profil
« Svar #824 på: mars 01, 2013, 12:32:32 pm »

Til alle dere som argumenterer mot stum vekt, prøv og gjør forklaringene deres så korte som mulig, det er nemlig ikke plass til alt på en t-skjorte...  Gliser
Loggført

Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #825 på: mars 01, 2013, 12:43:29 pm »

Det blir ett lite opplag med T-skjorter  Osteaktig
Loggført

Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #826 på: mars 01, 2013, 14:20:37 pm »

Kjenner en som driver mye med biltransport med lastebil og han sa at de brukte kjetting/stropp i hjul utelukkende. Regner med at proffe gutta gjør ting etter forskrifter som er utprøvd.
Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #827 på: mars 02, 2013, 01:02:01 am »

Hva er det som gjør at folk her er så opptatt av fjæring og støtdempere på tilhengere?

De som produserer bilhengere, og alle andre hengere beregnet på tung last for den saks skyld, vet hva de gjør.
Lasten har ikke behov for å ha det komfortabelt og være mykt avfjæret/dempet. Det vi vil er at hengeren skal følge veien slavisk uten å kaste på seg, det gjør den best med tilnærmet stum fjæring. Det lille den har av fjæringsvei og det dekkene tar opp er mer en nok til å gjøre at den ikke hopper og spretter (med last), alt annet er oveflødig og gir bare dårligere egenskaper. I det hengeren tilføres mer fjæringsvei vil den krenge og forandre tyngdepunkt i svinger og den vil danse mer ukontrollert opp og ned på humpete vei.
Av samme grunn er det en ting som kjennetegner alle biler med gode kjøreegenskaper på svingete vei; de er stive og ukomfortable.
Så produseneten har altså laget hengeren stiv med hensikt for at den skal oppføre seg best mulig, dvs bare henge etter bilen og følge veien. Det samme har vi lyst til at lasten skal gjøre. Det vi er ute etter når vi stropper last til henger er mest mulig friksjon mellom lasten og gulvet på hengeren. Dette for å hindre at lasten flytter på seg.
Sånn sett er det i utgangspunktet ganske dumt å ha noe med hjul på en henger i det hele tatt, det er å be om at lasten skal flytte seg. Men biler har nå en gang hjul så man får gjøre det beste ut av det.
Det er ikke dumt med et par stropper som gjør det de kan for å hindre hjulene i å rulle, det skal jeg innrømme. Men lasten har du fremdeles lyst til å stroppe stumt til hengeren som i alle andre tilfeller.. Først og fremst for at den skal hindres i å flytte på seg men også fordi en bil har egen fjæring. Som tidligere er vi opptatt av at lasten skal sitte fast i hengeren og følge dens bevegelser etter veien. Stroppet stumt vil den gjøre det og oppføre seg som all annen tung last. Stroppet i hjulene vil bilen ha full fjæringsvei og leve sitt eget liv på hengeren. Siden bilen er mye tyngre enn hengeren kan det får skumle følger.
Humpete vei: Bilen på hengeren vil gynge opp og ned og forsøke å få hengeren til å gjøre det samme med riv og røsk i kroken på trekkbilen.
Svingete vei: Bilen på hengeren vil krenge og prøve å dra med seg hengeren. Ugunstig kontra at alt er stivt og følger veien.
Sleng på hengeren (som er ganske vanlig pga feil kulevekt): Hengeren vil svinse frem og tilbake bak trekkbilen. Om bilen oppå får lov til å fjære/krenge vil den naturlig nok begynne å kaste seg fra side til side den også. Og hver gang hengeren "snur" møter den bilen som er på vei i motsatt retning.. Selvforsterkende og ganske skummelt og noe jeg tror mange her har erfart. Hadde det kun vært hengerens stive chassis og stum last inne i bildet ville bevegelsene vært betraktelig mindre.

Jeg kjører støtt og stadig med 2 tonn stålrør lastet på en litt ombygget båthenger. Gunstig henger da lasten får veldig lavt tyngdepunkt siden den ligger "mellom hjulene". Den er stiv som fy og lasten er naturlig nok stroppet stumt. Jeg kan kjøre akkurat like fort i svinger og på dårlig vei med den hengeren bak bilen som uten.. Hadde derimot 2000 kilos bunten med stålrør vært avfjæret på hengeren tror jeg det hadde blitt noe roligere fart..

Jeg er ikke fanatisk og sier ikke at det er livsfarlig å stroppe en bil i hjula når det er gjort på riktig måte og man kjører som folk. Men det er på ingen måte optimalt.

Alt dette er gjentagelser av ting som har vært sagt tidligere, jeg kan bare ikke fatte hvorfor noen fremdeles vil ha fjærende henger med fjærende last. To minus blir ikke alltid pluss..




Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #828 på: mars 02, 2013, 01:20:12 am »

Ang SCC-testen. Vi gjør det enkelt og selvforklarende.
Tung og stabil trekkbil, vanlig bilhenger og en tung bil med myk fjæring på hengeren (type 70-talls Cadillac).
Etter litt seriøse S-svinger i god fart bortover stripa tror jeg de fleste vil være enige i at stiv henger med stum last oppfører seg noe bedre enn om Cadillacen får gjøre som den vil  Blunker

Det er forsåvidt et poeng i seg selv at de fleste her er vant til å laste en 800kg boble på hengeren. Den klarer ikke å påvirke like mye og man vil derfor ikke se resultatet like tydelig selv om det er der.
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
Tony China
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted:


49% Motherfucker 51% Son of a bitch


Vis profil
« Svar #829 på: mars 02, 2013, 08:20:11 am »

Hvis man av en eller annen grunn skulle ha behov for å frakte 700 liter vann fra A til B, og det enesre man har og hjelpe seg med er en kvadratisk 1000 liters tank og en tilhenger så er jeg VELDIG sikker på at ingen hadde fylt 700 liter i den tanken og kjørt avgårde... Alle, bortset fra et par stykker hadde fyllt 1000 liter på tanken, for så og dumper 300 liter når man kommer frem.... Hvorfor? Det kunne samtidig vært gøy å høre hvordan dere som mener slakken i tanken ville hjulpet hengerens fjeringssystem tenker... Ja jeg tenker på dere som mener at en bils fjæringsvei gjør kjøreegenskapene på hengeren bedre. Vannet inne i den tanken er akkurat like uforugsigbart og sein i "reaksjonen " som en bil med fjeringsvei er oppå en henger...
Loggført

Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #830 på: mars 02, 2013, 09:33:30 am »

I henhold til dine resonnementer burde alle biler hatt stum fjæring, og i en ideell verden med 100% flate og humpefrie veier har du helt rett.
Så kan du da forklare meg hvorfor biler har fjæring og støtdempere? 
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #831 på: mars 02, 2013, 09:58:22 am »

I henhold til dine resonnementer burde alle biler hatt stum fjæring, og i en ideell verden med 100% flate og humpefrie veier har du helt rett.
Så kan du da forklare meg hvorfor biler har fjæring og støtdempere? 

Det er det mange og lange grunner til, men om målet kun var at biler skulle ligge klistret til veien og man ga fullstendig blaffen i passasjerenes ve og vel så hadde det holdt med minimal fjæring og det dekkene tar opp ja.

Har du et argument for hvorfor en henger trenger lang fjæringsvei og gjerne skal ha lasten oppå på enda et sett fjærer?
Tror du gummiopphenget er tilfeldig valgt av hengerprodusentene uten at det ligger en tanke bak? Det er progressivt og bortimot stumt med tung last men gummien tar opp og demper støt.
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
Tony China
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted:


49% Motherfucker 51% Son of a bitch


Vis profil
« Svar #832 på: mars 02, 2013, 10:05:02 am »

Hva er det snakker om Berger?? I mitt eksempel er det ikke stumt! Lasten er stum mot hengeren, men hengeren har fjæring! I mitt eksempel blir dette akkurat som på bil, du og noen få andre mener at man må ha TO  fjæringssystemer.  Og kom ikke drassende med argumentet at en henger ikke har et fungerende fjæringssystem og at det er som stumt å regne. Hvis du eller andre har henger uten fungerende fjærdingssystem, så er hengerne deres ødelagte! En henger som er i orden, som den skal være,  har et fjæringsysten som gjør akkurat det det er designet for. Du må ikke samenligne dette fjæringsystemet med et fjæringssystem som er laget for komfort, en henger last driter i komfort! Som Rocket skriver, når man bygger biler hvor kjøreegenskaper betyr alt, og komfort ingenting, synes ikke du også at det oppleves som rimelig "stumt " ?
Loggført

Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
VW 612 RS
Seniormedlem
****
Innlegg: 483
Bosted: Klæbu


VW 612 RS


Vis profil WWW
« Svar #833 på: mars 02, 2013, 10:19:24 am »

Jeg hadde egentlig ikke tenkt å bry meg om å kommentere denne tråden men blir flau av å høre alle de utrolig teite forklaringene.
.
Kan ikke dere som absolutt skal stroppe stumt bare gjøre det da og gi bengen i å forklare hvorfor.
Det blir sagt så mye dumt at man blir helt skremt.
Noen bare helt nedsnødd.

Har fraktet biler på henger i 30 år og de bør absolutt få lov å ta opp fjæringen selv.
Se bare på bilfraktere. Hadde det å stroppe stumt vært tingen hadde de gjort det.

Det blir ihverfall feil å sammenligne en bil men en tusen liters halvfull tank med en bil.
Den har jo helt andre sidekrefter.

Ser dere ikke dette??? Eller er det helt tomt.
Nei, dere guttunger som jeg regner med dere kan umulig ha holdt på mye med transport.

Gjør som dere vil men ikke belær de andre hvordan det skal gjøres.
Loggført

- Audi S6 -97 avant
- Audi A4 -97 1.8TQ avant
- VW 412/6 -74 (3,0/930)
- VW 1303 -74 (2,9/901)
- Chevy van (Tiara Presidential) - 92 G20 5,7 bensin
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #834 på: mars 02, 2013, 10:23:58 am »

Jeg mener ikke at det er noen fordel med to fjæringssystemer, ett system bør holde, det jeg har vanskelig for å se er at det er noen bakdel..

For å vinne denne diskusjonen gutter trenger dere bare gjøre en eneste ting:
Bevis ved hjelp av fysikkens lover og teorier at en bilhengers fjæringssystem er godt nok til å håndtere det hengeren er godkjent for under alle tenkelige forhold på norske veier, så skal jeg holde kjeft  Gliser


Ps! Og når det skjer skal jeg montere hengerfjæring på Ghia'n min!
« Siste redigering: mars 02, 2013, 10:27:09 am av BERGER » Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #835 på: mars 02, 2013, 10:32:34 am »

Og så hadde det vær gøy om debatantene kunne poste hvor mange timer (erlige..) i året de kjører med bil på henger..

Jeg har nok hittil maks 10 timer
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #836 på: mars 02, 2013, 10:39:04 am »



For å vinne denne diskusjonen gutter trenger dere bare gjøre en eneste ting:
Bevis ved hjelp av fysikkens lover og teorier at en bilhengers fjæringssystem er godt nok til å håndtere det hengeren er godkjent for under alle tenkelige forhold på norske veier, så skal jeg holde kjeft  Gliser



Alle disse hengerene er typegodkjente i Norge og dermed mener ihvertfall noen at de er gode nok.

Har du eller noen andre her noen gang hatt problemer med at en lastet henger hopper og spretter og vil av veien? Følt behov for støtdempere? At hengeren rister og oppfører seg dårlig tom er ikke et argument. Hjulopphenget er selvfølgelig designet for å fungere best under maks last, det er da det er viktig at ting er på stell. Det er litt mye forventet at det samme hjulopphenget skal fungere maksimalt på tom henger, da har man fjrnet 4/5 av vekten.. Hjulopphenget på en 1500kg bil fungerer nok også heller dårlig om vekten reduserers til 300kg.
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #837 på: mars 02, 2013, 10:47:43 am »



For å vinne denne diskusjonen gutter trenger dere bare gjøre en eneste ting:
Bevis ved hjelp av fysikkens lover og teorier at en bilhengers fjæringssystem er godt nok til å håndtere det hengeren er godkjent for under alle tenkelige forhold på norske veier, så skal jeg holde kjeft  Gliser



Alle disse hengerene er typegodkjente i Norge og dermed mener ihvertfall noen at de er gode nok.

Har du eller noen andre her noen gang hatt problemer med at en lastet henger hopper og spretter og vil av veien? Følt behov for støtdempere? At hengeren rister og oppfører seg dårlig tom er ikke et argument. Hjulopphenget er selvfølgelig designet for å fungere best under maks last, det er da det er viktig at ting er på stell. Det er litt mye forventet at det samme hjulopphenget skal fungere maksimalt på tom henger, da har man fjrnet 4/5 av vekten.. Hjulopphenget på en 1500kg bil fungerer nok også heller dårlig om vekten reduserers til 300kg.

Kom igjen nå, er det det beste du har? Du sier at de samme folka som har sagt at man skal stroppe i hjula er til å stole på når det kommer til hengerens hjuloppheng??
Argumenter holder ikke, det må bevis til får å få stoppet denne tråden!   Osteaktig
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Tony China
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted:


49% Motherfucker 51% Son of a bitch


Vis profil
« Svar #838 på: mars 02, 2013, 10:48:10 am »

Det er uvesentlig hvem som vinner denne diskusjonen Berger, med det å sikrer last er dødsviktig. Det at vi ikke blir enige påvirker ikke virkeligheten. Det som er mest skremmende for meg er at endel her inne tror det er en annen virkelighet når lasten heter bil, enn når dere skal frakte båt, sand, grud, ved, plank, etc... Dere nå gjerne fortsette å leve i deres imaginære verden, det at dere mener at der har rett, hjelper dere ikke en dritt den dagen dere kommer opp i en situasjon hvor det er kritisk at lasten er sikret på absolutt beste måte...
Loggført

Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #839 på: mars 02, 2013, 10:50:38 am »

Jeg hadde egentlig ikke tenkt å bry meg om å kommentere denne tråden men blir flau av å høre alle de utrolig teite forklaringene.
.
Kan ikke dere som absolutt skal stroppe stumt bare gjøre det da og gi bengen i å forklare hvorfor.
Det blir sagt så mye dumt at man blir helt skremt.
Noen bare helt nedsnødd.

Har fraktet biler på henger i 30 år og de bør absolutt få lov å ta opp fjæringen selv.
Se bare på bilfraktere. Hadde det å stroppe stumt vært tingen hadde de gjort det.

Det blir ihverfall feil å sammenligne en bil men en tusen liters halvfull tank med en bil.
Den har jo helt andre sidekrefter.

Ser dere ikke dette??? Eller er det helt tomt.
Nei, dere guttunger som jeg regner med dere kan umulig ha holdt på mye med transport.

Gjør som dere vil men ikke belær de andre hvordan det skal gjøres.


Jeg ler...

Ang bilfraktere: Det er så og si bare i Norge de har lov til å stroppe i hjula. Det er raskt og "bra nok", særlig siden oppførselen til en liten personbil påvirker den tunge bilfrakteren minimalt i forhold til på en henger.

"Kan ikke dere som absolutt skal stroppe stumt bare gjøre det da og gi bengen i å forklare hvorfor"
Joda.. Hvorfor skal da absolutt all annen last stroppes stumt etter alle kunstens regler? Skulle du gjerne hatt den avfjæret også? Fordi hengerene ikke er beregnet på å takle lasten de er godkjent for stumt stroppet?
På lastsikringskurs lærer du at last skal stroppes stumt, om friksjon mellom underlag og last, hvor mange kilo det må sikres med hver vei osv. Med en gang den tunge lasten har hjul (som er veldig ugunstig) så er det greit å bare sette fast disse hjulene  Blunker Da gjelder plutselig ikke friksjonsreglene lenger og lasten kan gjerne få vimse rundt på sine egne fjærer..

"Nei, dere guttunger som jeg regner med dere kan umulig ha holdt på mye med transport"
Har du? Les over



Det var ikke jeg som nevnte nedsnødd  Øyerulling
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
Sider: 1 ... 26 27 [28] 29 30 ... 47
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!