mars 28, 2024, 23:24:36 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 33 34 [35] 36 37 ... 47
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Stropping av bil på henger  (Lest 460183 ganger)
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3450
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #1020 på: oktober 21, 2013, 22:23:56 pm »

skal slutte å bruke hjulstropper jeg, gjør slik i stedet ...  Gliser

Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
Lowlife
Supermedlem
*****
Innlegg: 3524
Bosted: Det lille møkkastedet Siggerud.



Vis profil
« Svar #1021 på: oktober 22, 2013, 07:37:22 am »

Jeg liker utfordringer, så jeg hadde stroppet den i den posisjonen, men med hjulstropping.
Loggført

LP kontaktperson:tlf. 90746649.
Æren deler jeg gjerne, men skylden er min alene.
Ingenting er umulig, det "umulige" tar bare lengre tid.
Freedom comes with a cool set of wheels.
Member of LP,NO,MDR and SIM.
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #1022 på: oktober 22, 2013, 12:47:35 pm »

Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 907
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« Svar #1023 på: oktober 26, 2013, 19:10:48 pm »

Sjekket i instruksjonsboken på min bil og der stod det.   MÅ BARE STROPPES I HJUL VED TRANSPORT PÅ HENGER, Gliser inne i en rød firkant.
Er dette nå anhengig av biltype etc?  Gliser
Loggført

Stolt medlem av highroofers.
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #1024 på: oktober 27, 2013, 21:32:04 pm »

stroppa helt stumt jeg Blunker


*  (38.77 KB, 448x336 - vist 325 ganger.)
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #1025 på: oktober 28, 2013, 22:15:45 pm »

Fra et annet forum:

I ran a car-carrying business for a number of years.

The pic above is a very good way of strapping any car to a truck or trailer. The fact that you have two suspensions working (car and trailer) is a good thing - it wont matter if the car moves up and down on it's own suspension. On cars with wider tyres, the most common way is to use a single strap directly over the top of each tyre, with hooks at each end of the strap, hooking into slots or holes in the trailer deck. In fact many new cars come without tiedown points underneath, so wheel strapping is the only viable method available. Have a look at any car-carrier truck and see what methods are used.

For cars whith thin tyres (like the VW bug), over-the-wheel single strapping is less reliable, and either webbing straps similar to the pic above, or direct strapping to hard points on the suspension is preferred. The method I used on VWs was to place a short lifting strap around the lower torsion bar tube and hook the tie-down strap to the loops of the lifting strap (looping the actual tiedown strap over the suspension can wear the strap - lifting loops are cheaper to replace). At the rear, I use the rear torsion bar as the tie-down point. On cars with toe hooks built in, you can use them safely to hook your tiedown straps.

When using direct suspension/chassis strapping, put the main tie-down strap at an angle to the car if you can, so when using 4 straps, you have the car pulled both down and outwards, so it's prevented from sliding sideways on the trailer. Some trailers will tend to bounce the rear end of the trailer a little and if you have only one suspension strap at the back, pulling straight backwards, the rear of the car can "walk" sideways a little, making it hard to get off at your destination.

The law here in Australia is probably similar to the USA and other parts of the world. The requirements here are that the vehicle being carried must be restrained to at least 80% of it's weight for the rear strapping (stopping it moving forwards), and 50% of it's weight for front strapping and also preventing sideways movement. I used 50mm/2inch straps rated at 2500kg lashing capacity (5000kg breaking strain) as these worked on everything up to small trucks (big trucks just got more straps). For a bug, use 4 straps rated at a minimum of 900kg lashing capacity (1800kg/4000lb breaking strain), and you can't go wrong. ALWAYS make the straps as tight as you can make them, and always put the hand brake on firmly. You don't need chocks or wheel stops, but if the trailer incorporates them, they will help keep your car immobilised.

Some folks will say that you can use just two straps, and weight-wise you might get away with that, but most transport authorities insist on more than two straps, and if you have an accident and the car on the trailer comes loose, you will almost certainly be charged with an unrestrained load. Whatever strapping method you use, it SHOULD be enough to keep the car on the trailer even if the trailer tips over.

Safe driving.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #1026 på: oktober 28, 2013, 22:39:54 pm »

Fra et annet forum:

I ran a car-carrying business for a number of years.

The pic above is a very good way of strapping any car to a truck or trailer. The fact that you have two suspensions working (car and trailer) is a good thing - it wont matter if the car moves up and down on it's own suspension. On cars with wider tyres, the most common way is to use a single strap directly over the top of each tyre, with hooks at each end of the strap, hooking into slots or holes in the trailer deck. In fact many new cars come without tiedown points underneath, so wheel strapping is the only viable method available. Have a look at any car-carrier truck and see what methods are used.

For cars whith thin tyres (like the VW bug), over-the-wheel single strapping is less reliable, and either webbing straps similar to the pic above, or direct strapping to hard points on the suspension is preferred. The method I used on VWs was to place a short lifting strap around the lower torsion bar tube and hook the tie-down strap to the loops of the lifting strap (looping the actual tiedown strap over the suspension can wear the strap - lifting loops are cheaper to replace). At the rear, I use the rear torsion bar as the tie-down point. On cars with toe hooks built in, you can use them safely to hook your tiedown straps.

When using direct suspension/chassis strapping, put the main tie-down strap at an angle to the car if you can, so when using 4 straps, you have the car pulled both down and outwards, so it's prevented from sliding sideways on the trailer. Some trailers will tend to bounce the rear end of the trailer a little and if you have only one suspension strap at the back, pulling straight backwards, the rear of the car can "walk" sideways a little, making it hard to get off at your destination.

The law here in Australia is probably similar to the USA and other parts of the world. The requirements here are that the vehicle being carried must be restrained to at least 80% of it's weight for the rear strapping (stopping it moving forwards), and 50% of it's weight for front strapping and also preventing sideways movement. I used 50mm/2inch straps rated at 2500kg lashing capacity (5000kg breaking strain) as these worked on everything up to small trucks (big trucks just got more straps). For a bug, use 4 straps rated at a minimum of 900kg lashing capacity (1800kg/4000lb breaking strain), and you can't go wrong. ALWAYS make the straps as tight as you can make them, and always put the hand brake on firmly. You don't need chocks or wheel stops, but if the trailer incorporates them, they will help keep your car immobilised.

Some folks will say that you can use just two straps, and weight-wise you might get away with that, but most transport authorities insist on more than two straps, and if you have an accident and the car on the trailer comes loose, you will almost certainly be charged with an unrestrained load. Whatever strapping method you use, it SHOULD be enough to keep the car on the trailer even if the trailer tips over.

Safe driving.


høres fornuftig ut i mine ører
Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #1027 på: oktober 28, 2013, 23:54:20 pm »

For å provosere litt,; det er vel en grunn til at noen frakter bilene og noen regner på hva som er best..

To fjærsystemer i virke med hvert sin karakteristiske egenperiode... joda
Loggført
Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #1028 på: oktober 29, 2013, 00:03:39 am »

hjulstropp funker supert i praksis ikke vits å regne på det Blunker
Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #1029 på: oktober 29, 2013, 07:45:52 am »

For å provosere litt,; det er vel en grunn til at noen frakter bilene og noen regner på hva som er best..

To fjærsystemer i virke med hvert sin karakteristiske egenperiode... joda

Eller forskjellen på praksis og teori....sa folk....  Gliser Osteaktig
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #1030 på: oktober 29, 2013, 08:17:01 am »

Jeg vet at hjilstropping fungerer,  men det er mye som vueker uten å være riktig eller best.
Søk på Tacoma bridge - virket utmerket til feil vind kom forbi Blunker
Loggført
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #1031 på: oktober 29, 2013, 12:55:01 pm »

Uvitende, så derfor spør jeg. Må det være best, om det er bra nok?
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #1032 på: oktober 29, 2013, 13:01:49 pm »

Et lite sitat fra trådstarter:

Å stroppe stumt i chassis er "stroppe-teknisk" vanskeligst (menigmann vet ikke forskjell på en travers og et eksosanlegg...)
Å stroppe i hjulene er lettere, men fortsatt vanskelig.
Å stroppe i hjulene er i nesten alle praktiske tilfeller "bra nok".
Derfor - er å stroppe i hjulene er et lovkrav i Norge - fordi det er "lettest" og "bra nok"
Derfor - stropper alle "proffe" og alle "i bransjen" i hjulene - fordi det er "lettest" og "bra nok"

Du kan gå på Elkjøp og kjøpe deg en kaffetrakter til 299,- .....den er bra nok (den lager kaffe).....og den er lovlig (den er E-merket)....og - man kan legge til "den funker for meg" (kaffe er kaffe lissom...)......men den er da selvfølgelig ikke "best" (som i "den optimale" kaffemaskinen)....!

Denne tråden handler IKKE om hva som er bra nok, den handler ikke om hva som er lovlig, den handler ikke om hva en bransje har funnet ut at er et kostnadsoptimalt produkt å levere til sine kunder. Den handler om hva som er best. Punktum.

Loggført

Speed is no substitute for direction
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #1033 på: oktober 29, 2013, 14:05:11 pm »

Uvitende, så derfor spør jeg. Må det være best, om det er bra nok?

Du får vinduer til hus både i PVC, treverk og aluminium. Om man trenger best eller bra nok er opp til kunden Glad

-PVC er sikkert bra nok....
-Jeg foretrekker treverk....
-Men hjertet sier ALU, men ikke lommeboka Gliser

Jeg trekker RASKT en paralell til denne IDIOTISKE tråden..
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #1034 på: oktober 29, 2013, 14:22:53 pm »

Uvitende, så derfor spør jeg. Må det være best, om det er bra nok?

Du får vinduer til hus både i PVC, treverk og aluminium. Om man trenger best eller bra nok er opp til kunden Glad

-PVC er sikkert bra nok....
-Jeg foretrekker treverk....
-Men hjertet sier ALU, men ikke lommeboka Gliser

Jeg trekker RASKT en paralell til denne IDIOTISKE tråden..

Du forstod poenget mitt ja..... 😃
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #1035 på: oktober 30, 2013, 11:15:38 am »

Hjulstropping er best alle forhold tatt i betraktning.
Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
folkevogn
SCC Event.
Seniormedlem
*
Innlegg: 255
Bosted:



Vis profil
« Svar #1036 på: oktober 30, 2013, 11:30:27 am »

For å provosere litt,; det er vel en grunn til at noen frakter bilene og noen regner på hva som er best..

To fjærsystemer i virke med hvert sin karakteristiske egenperiode... joda

Eller forskjellen på praksis og teori....sa folk....  Gliser Osteaktig

Hvis det er forskjell på teori og praksis så anvender du enten feil teori eller en teori uten stor nok detaljgrad.

Folke Vogn
Loggført

11.96@180kmt - SCC2013 Gliser
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #1037 på: oktober 30, 2013, 13:01:43 pm »

For å provosere litt,; det er vel en grunn til at noen frakter bilene og noen regner på hva som er best..

To fjærsystemer i virke med hvert sin karakteristiske egenperiode... joda

Eller forskjellen på praksis og teori....sa folk....  Gliser Osteaktig

Hvis det er forskjell på teori og praksis så anvender du enten feil teori eller en teori uten stor nok detaljgrad.

Folke Vogn

Enig!
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #1038 på: oktober 30, 2013, 13:02:32 pm »

Hjulstropping er best alle forhold tatt i betraktning.


Alle kart jeg har sett er todimensjonale og flate. Til og med GPS-skjermen er flat og todimensjonal.
Jeg har til og med vært i utlandet, og når jeg krysser grensen ved Charlottenberg, så er det nesten ingen opp- og nedoverbakker hele veien fra Kløfta - det er ganske flatt.
Jeg har sett på TV ... at når de filmer inni flyet på "charterfeber" - så flyr flyet rett frem.

Ergo:

Jorden er flat - alle forhold tatt i betraktning.
Loggført

SCREWDRIVER #2
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #1039 på: oktober 30, 2013, 13:05:42 pm »

Hjulstropping er best alle forhold tatt i betraktning.


Alle kart jeg har sett er todimensjonale og flate. Til og med GPS-skjermen er flat og todimensjonal.
Jeg har til og med vært i utlandet, og når jeg krysser grensen ved Charlottenberg, så er det nesten ingen opp- og nedoverbakker hele veien fra Kløfta - det er ganske flatt.
Jeg har sett på TV ... at når de filmer inni flyet på "charterfeber" - så flyr flyet rett frem.

Ergo:

Jorden er flat - alle forhold tatt i betraktning.

Noen forhold tatt i betraktning  Gliser
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #1040 på: oktober 30, 2013, 13:07:17 pm »

hvor blir det av formelen(e) da?  praksisen viser jo att det funker Rekker tunge
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #1041 på: oktober 30, 2013, 13:23:56 pm »

Hjulstropping er best alle forhold tatt i betraktning.


Alle kart jeg har sett er todimensjonale og flate. Til og med GPS-skjermen er flat og todimensjonal.
Jeg har til og med vært i utlandet, og når jeg krysser grensen ved Charlottenberg, så er det nesten ingen opp- og nedoverbakker hele veien fra Kløfta - det er ganske flatt.
Jeg har sett på TV ... at når de filmer inni flyet på "charterfeber" - så flyr flyet rett frem.

Ergo:

Jorden er flat - alle forhold tatt i betraktning.

Noen forhold tatt i betraktning  Gliser

Det var nettopp det som var poenget. Han glemte å ta med fakta i betraktningen sin.
Loggført

SCREWDRIVER #2
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #1042 på: oktober 30, 2013, 13:50:14 pm »

hvor blir det av formelen(e) da?  praksisen viser jo att det funker Rekker tunge

http://no.wikipedia.org/wiki/Newtons_bevegelseslover
Loggført

Speed is no substitute for direction
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #1043 på: oktober 30, 2013, 14:16:34 pm »


Så var det utregningene da...
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #1044 på: oktober 30, 2013, 14:22:40 pm »

Ja det blir morsomt å se hva dere skal med formlene og utregningene. Svaret vil jo uansett være "galt"Gliser
Loggført

Speed is no substitute for direction
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #1045 på: oktober 30, 2013, 14:32:53 pm »

Ja det blir morsomt å se hva dere skal med formlene og utregningene. Svaret vil jo uansett være "galt"Gliser

Nei, poenget er jo bare å få frem den teorien dere mener beviser at det er best å stroppe stumt (som dere har henvist til hele tiden) slik at vi som ikke skjønner dette blir overbevist  Gliser
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4525
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #1046 på: oktober 30, 2013, 14:57:50 pm »

Vel, ved å fly beint så kommer man jo faktisk rundt jorda uten å havne lenger og lenger ut i verdensrommet. Ta med det i utregninga da :-)

Egentlig rart at vi klarer å frakte biler... galskap :-)
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #1047 på: oktober 30, 2013, 17:15:58 pm »

Hvorfor er det ingen her som tar patent på fjærbelastede paller til å frakte tunge ting på? Må jo være genialt..
En pall man stropper til hengeren og et godt sett med spiralfjærer mellom den og neste pall som man surrer lasten til. Hadde jo vært suverent å frakte 1500kg stål på. NOT!!  Øyerulling Edit: glemte støtdemperene. Da hadde jo alle problemer vært løst.

Det er et fritt land og man har lov til å tro og mene hva man vil. Men det er på en måte ikke noe poeng i å benekte at himmelen er blå. Eller at vann er vått. Eller at de fysiske lovene fungerer både i teori og praksis.
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #1048 på: oktober 30, 2013, 17:32:08 pm »

Vel, ved å fly beint så kommer man jo faktisk rundt jorda uten å havne lenger og lenger ut i verdensrommet. Ta med det i utregninga da :-)

Egentlig rart at vi klarer å frakte biler... galskap :-)

Så en laser som er kraftig nok treffer deg i bakhodet når den har rundet jorden?
Loggført

Speed is no substitute for direction
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #1049 på: oktober 30, 2013, 19:20:43 pm »

Vel, ved å fly beint så kommer man jo faktisk rundt jorda uten å havne lenger og lenger ut i verdensrommet. Ta med det i utregninga da :-)

Egentlig rart at vi klarer å frakte biler... galskap :-)

Så en laser som er kraftig nok treffer deg i bakhodet når den har rundet jorden?

Det blir vel å sammenlikne epler og appelsiner.

Flyr du rett frem, i den forstand at du alltid holder noenlunde samme avstand til bakken, vil du til slutt ha flydd rundt jorda av den enkle grunn at jorda er rund.
En laserstråle bryr seg ikke nevneverdig om slikt, så den stråler ut i verdensrommet om den er kraftig nok (det er blant annet slik man måler avstanden mellom jorda og månen, mener jeg å ha lest).

Og dermed er vi tilbake ved det samme poenget andre har nevnt tidligere: Er teorien man bruker, detaljert nok, vil den også gi god beskrivelse av virkeligheten. Såfremt man bruker riktig teori i utgangspunktet.
Loggført
Sider: 1 ... 33 34 [35] 36 37 ... 47
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!