mars 28, 2024, 10:13:28 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 34 35 [36] 37 38 ... 47
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Stropping av bil på henger  (Lest 460068 ganger)
Tony China
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted:


49% Motherfucker 51% Son of a bitch


Vis profil
« Svar #1050 på: oktober 30, 2013, 20:39:49 pm »

Vel, ved å fly beint så kommer man jo faktisk rundt jorda uten å havne lenger og lenger ut i verdensrommet. Ta med det i utregninga da :-)

Egentlig rart at vi klarer å frakte biler... galskap :-)

Så en laser som er kraftig nok treffer deg i bakhodet når den har rundet jorden?

Det blir vel å sammenlikne epler og appelsiner.

Flyr du rett frem, i den forstand at du alltid holder noenlunde samme avstand til bakken, vil du til slutt ha flydd rundt jorda av den enkle grunn at jorda er rund.
En laserstråle bryr seg ikke nevneverdig om slikt, så den stråler ut i verdensrommet om den er kraftig nok (det er blant annet slik man måler avstanden mellom jorda og månen, mener jeg å ha lest).

Og dermed er vi tilbake ved det samme poenget andre har nevnt tidligere: Er teorien man bruker, detaljert nok, vil den også gi god beskrivelse av virkeligheten. Såfremt man bruker riktig teori i utgangspunktet.

Dette er denne diskusjonen i et nøtteskall... Folk opererer med egendefinerte begreper... hvis du flyr i noenlunde lik avstand til jorden og til slutt havner på startstedet så han man fløyet både rett frem (som i en konstant kurs) og i sirkel (som i rundt jorden)... Hva er rett frem? rett oppover er også rett frem, men da med et helt annet resultat... Det er mange i denne tråden som likestiller "godt nok" med "best" eller "ideelt".... Det at 90% her inne mener at hjulstropping er best endrer ingen ting..  Heldigvis kan ikke meninger og flertall endre fysiske lover... Hvor på veien mellom betongblokk og bil blir det viktig at det oppå hengeren får egne fjærer? Og hvorfor? fortell meg det og jeg er overbevist!
Loggført

Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
Venndøl
Juniormedlem
**
Innlegg: 73
Bosted: Vennesla



Vis profil
« Svar #1051 på: oktober 30, 2013, 21:49:21 pm »

Stroppeløs løsning..
(Eller dvs - det er noe stroppeslingser slengt rundt... dårlig festing.. Glad)

« Siste redigering: oktober 30, 2013, 22:00:04 pm av Venndøl » Loggført

N00b
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #1052 på: oktober 30, 2013, 22:58:20 pm »

Hvor på veien mellom betongblokk og bil blir det viktig at det oppå hengeren får egne fjærer? Og hvorfor? fortell meg det og jeg er overbevist!

That's the bottom line..

En annen sak er hva man lærer på stroppekurs om hvor viktig det er at lasten stroppes stumt med så og så mange stropper hit og dit som skal tåle ditt og datt avhengig av faktorer som vekt, friksjon mot underlaget osv.
Hvorfor i himmelens navn opphører dette å gjelde når det er snakk om en bil? Altså en tung ting med hjul. Da er det plutselig ikke så nøye og man får bare vage svar når man spør.
Hjul er en genial oppfinnelse som gjør ting ekstremt mye lettere å flytte på. Last med hjul burde derfor stroppes veldig mye bedre enn noe uten!

Et par stropper for å låse hjula er absolutt ikke dumt, men det sikrer ikke den tunge lasten på en forsvarlig måte i forhold til det som kreves for alt annet.
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #1053 på: oktober 30, 2013, 23:32:47 pm »

Fordi at fjøringa og demperene på bilen (lasta) komplementerer det elendige henger understellet veldig bra.
 Har en langt mere behagelig og stabil henger når jeg har bil bakpå enn når jeg feks. har like tung trelast lastet på.

Men dette er på min henger og de hengerene jeg har dratt. Det er sikkert feil type hengerene eller så er ikke jeg kvalifisert til å uttale meg Blunker
Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #1054 på: oktober 31, 2013, 00:09:24 am »

Hjul er en genial oppfinnelse som gjør ting ekstremt mye lettere å flytte på. Last med hjul burde derfor stroppes veldig mye bedre enn noe uten!

Ja det er ganske rart Gliser
Men er er selvfølgelig mye lettere å dra på brekket på en bil, enn på en betongkloss...  for slike klosser har jo ikke låste hjul engang.
Loggført

Speed is no substitute for direction
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3450
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #1055 på: oktober 31, 2013, 09:25:45 am »

å da har tråden våknet til liv igjen ja  Gliser

 tenkte på... at dere samenligner en bil og en betongkloss... er det like lett å kjøre med den betongklossen også ??  Blunker  en litt mer seriøs vinkling, er : en lastebil, har fjæring på chassiet, det er vi sikkert enige om ? hvorfor har da hytta og fjæring Hæ det måtte da vært myyyye bedre å satt hytta stumt på chassiet....... eller Hæ
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #1056 på: oktober 31, 2013, 09:40:13 am »


 tenkte på... at dere samenligner en bil og en betongkloss... er det like lett å kjøre med den betongklossen også ??  Blunker  en litt mer seriøs vinkling, er : en lastebil, har fjæring på chassiet, det er vi sikkert enige om ? hvorfor har da hytta og fjæring Hæ det måtte da vært myyyye bedre å satt hytta stumt på chassiet....... eller Hæ

Den har vært oppe før, du kommer til å bli sablet ned... Osteaktig Osteaktig
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #1057 på: oktober 31, 2013, 10:15:07 am »

å da har tråden våknet til liv igjen ja  Gliser


Selvfølgelig. Helt normalt at folk som sliter med nerver og depresjoner ofte får "utbrud" når det blir mørkt og kaldt ute. Da kveruleres det, man leter etter feil hos andre, døgnrytmen vrenges og ALT går i "ball". Da får man slike resultater Glad
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #1058 på: oktober 31, 2013, 10:23:06 am »

Enkelt fortalt, fjæringen på en lastebil er laget for å håndtere 50 tonn med last mykt og behersket ved 80 km/t med telehiv osv. Da er det ikke noe problem at hytta/stolen sitter fast.
Når bilen er tom så vil fjæringen være alt for hard og sjåføren vil bli kastet rundt som en ert i en blikkboks. Derfor avfjærer man de to letteste komponentene i hele bilen for seg, hytta og stolen.
Vekten av hytta med gubbe er en veldig liten del av den totale vekta.

Hadde hytta veid dobbelt så mye som resten av lastebilen hadde saken vært en annen... faktisk så kan det direkte sammenlignes med 600kg biltransporthenger og 1200kg bil oppå.

  
Loggført

Speed is no substitute for direction
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #1059 på: oktober 31, 2013, 10:34:16 am »

faktisk så kan det direkte sammenlignes med 600kg biltransporthenger og 1200kg bil oppå.

  

og det funker i praksis !  Kult

t.o.m. en tom bilhenger fungerer dårligere.
da den det fjøringsystemet er tilsvarende NULL. legg det inni formelene så blir det ett ok resultat.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #1060 på: oktober 31, 2013, 10:39:24 am »

faktisk så kan det direkte sammenlignes med 600kg biltransporthenger og 1200kg bil oppå.

  

og det funker i praksis !  Kult

t.o.m. en tom bilhenger fungerer dårligere.
da den det fjøringsystemet er tilsvarende NULL. legg det inni formelene så blir det ett ok resultat.


At en tom henger fungerer dårlig er HELE poenget.
Hvor mye kan du laste på bilhengeren din Knoten? Og har du noengang kjørt så mye på den?
Loggført

Speed is no substitute for direction
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #1061 på: oktober 31, 2013, 10:54:53 am »

faktisk så kan det direkte sammenlignes med 600kg biltransporthenger og 1200kg bil oppå.

  

og det funker i praksis !  Kult

t.o.m. en tom bilhenger fungerer dårligere.
da den det fjøringsystemet er tilsvarende NULL. legg det inni formelene så blir det ett ok resultat.


At en tom henger fungerer dårlig er HELE poenget.
Hvor mye kan du laste på bilhengeren din Knoten? Og har du noengang kjørt så mye på den?

Min bilhenger er enakslet og kan laste 1175kg. Jeg har hatt bussen min oppå der, den veier tom omtrent det, kanskje litt mer. Jeg ser helt klart og tydelig i speilet når jeg kjører denne lasten at bussen fjærer opp og ned mens hengeren står tilnærmet i ro/fjærer minimalt. Den er stabil og har bra veikontakt på dårlig vei (jeg bor nå på landet og har en lang humpete grusvei siste biten inn til gården).
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #1062 på: oktober 31, 2013, 10:55:51 am »

nå har jeg handla ny henger.
mener jeg kan laste 2020kg på den, men har ikke bil til å dra så tungt
den har tilsvarende null fjøring (lav brian james)
så all fjøret og dempet last oppå den er som en gudegave når det gjelder hengeren oppfører seg
testet i går med en velbalansert porsche 944 oppå og den var super å kjøre!
tittet i speilet og  den avtemste fjøringen på bilen tok seg av hengeren på en flott måte. Gliser
Den totale vekten som understellet på bilen er betegnet for er i grenseland for maks vekt på bilen , men "en del"  er bedre enn ingenting.
Demperene og fjørene skjønner ikke opp og ned på lasten, de fjører og demper.
Litt forskjell blir det om der hump eller dump da .

ARLIG TALT gutter , noen av dere vet jeg kjører en del med bil på henger :  mener dere att en henger med "avstemt last" i dette tilfellet en bil , stroppet i hjula oppå en bilhenger  oppførerer seg mye værre på veien , bak bilen og er mye farligere å kjøre med  enn en som er stroppet  helt stumt.??

"show me the Formel!!??" som beviser dette
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #1063 på: oktober 31, 2013, 11:06:38 am »

Jeg ser helt klart og tydelig i speilet når jeg kjører denne lasten at bussen fjærer opp og ned mens hengeren står tilnærmet i ro/fjærer minimalt.

Hvorfor står bussen å husker oppå hengeren hvis hengeren "står tilnærmet i ro/fjærer minimalt" HæHæHæ?....   barnebursdag inni der?
Loggført

Speed is no substitute for direction
Tony China
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted:


49% Motherfucker 51% Son of a bitch


Vis profil
« Svar #1064 på: oktober 31, 2013, 11:17:07 am »


[/quote]

Jeg ser helt klart og tydelig i speilet når jeg kjører denne lasten at bussen fjærer opp og ned mens hengeren står tilnærmet i ro/fjærer minimalt. Den er stabil og har bra veikontakt på dårlig vei (jeg bor nå på landet og har en lang humpete grusvei siste biten inn til gården).
[/quote]

Det er slike selektive opplevelser som dette som er problemet i denne tråden... det du her mener og oppleve Berger er ikke mulig... men du bruker det som et bevis for at hengeren gjør jobben...
Loggført

Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #1065 på: oktober 31, 2013, 11:43:03 am »

Jeg ser helt klart og tydelig i speilet når jeg kjører denne lasten at bussen fjærer opp og ned mens hengeren står tilnærmet i ro/fjærer minimalt.

Hvorfor står bussen å husker oppå hengeren hvis hengeren "står tilnærmet i ro/fjærer minimalt" HæHæHæ?....   barnebursdag inni der?

Fordi begge fjærsystemene jobber, hangerens gjør litt, og bilens gjør mer. Hengeren er bare en plate i mellom de to systemene og står tilnærmet i ro. Har prøvd å forklare dette x ant ganger tidligere i denne tråden. Men som Tony påpeker er det et problem for denne tråden at jeg erfarer noe annet en det som teoretikerne mener...så da kan vi bare se bort i fra mine erfaringer i denne tråden...over å ut...  Øyerulling
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #1066 på: oktober 31, 2013, 11:56:34 am »

Men Berger, hvis hengeren står nærmest i ro. Hvorfor husker da bussen opp og ned? Energien fra humpen i veien må nødvendigvis gå gjennom hengeren for å bussen til å huske, det må du da være enig i...?

Med andre ord, hvis du har rett i at bussen husker, så jobber hengerplanet opp og ned. Uavhengig om øynene dine registrerer det.

Alle er enige i om at begge deler jobber når man stropper i hjulene. Det er bare det at det ikke er måten å få kjøregenskaper. Som ER hva denne tråden handler om.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Tony China
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted:


49% Motherfucker 51% Son of a bitch


Vis profil
« Svar #1067 på: oktober 31, 2013, 12:33:57 pm »

Berger, kan man være enig i at en tenkt ideel greie var at et kjøretøy flyter over veien, dvs at kaross og all avfjæret konstuksjon ikke påvirkes av underlaget? Dvs at fjeringssystemet tar opp alle krefter og farkosten er har en ideel balanse og vektfordeling uansett underlag? Dette vil naturligvis aldri skje i virkeligheten, men et fjæringssystem er laget for å komme litt nærmere en slik situasjon, altså dempe bevegelsene i avfjæret konstruksjon.

Det du beskriver er tvert motsatt, hengeren beveger seg litt, men på en eller annen måte forsterkes tydeligvis kreftene og bilen oppå hengeren får en stor bevegelse, når ble det fornuftig å oppfatte dette som bra?

Kan det være pga at det blir treghet og inteferens mellom to fjæringssystemer? De fleste kan vel være med på tanken om at en "rolig" last har bedre balanse og vektfordeling en en som "danser"? Og hvis så er, hvorfor mener noen at en last med varierende balanse og vektfordeling er bra når man skal frakte noe rundt i 80 km/t?
Loggført

Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #1068 på: oktober 31, 2013, 12:39:07 pm »

Men Berger, hvis hengeren står nærmest i ro. Hvorfor husker da bussen opp og ned? Energien fra humpen i veien må nødvendigvis gå gjennom hengeren for å bussen til å huske, det må du da være enig i...?

Med andre ord, hvis du har rett i at bussen husker, så jobber hengerplanet opp og ned. Uavhengig om øynene dine registrerer det.

Alle er enige i om at begge deler jobber når man stropper i hjulene. Det er bare det at det ikke er måten å få kjøregenskaper. Som ER hva denne tråden handler om.

Så hvis vi er enige om at det er to sett med fjærer som jobber, så er vi også enige om at det er to sett med dempere som jobber??
Så da blir spørsmålet, er det best for kjøreegenskapene at hengerns dempere tar seg av energien fra dumpene alene eller er det best om både hengeren og bilens dempere gjør dette? På min henger, er ett sett dempere bedre egnet for å ta opp energien fra fra den totale massen enn tre sett??  
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #1069 på: oktober 31, 2013, 12:46:04 pm »

Berger, kan man være enig i at en tenkt ideel greie var at et kjøretøy flyter over veien, dvs at kaross og all avfjæret konstuksjon ikke påvirkes av underlaget? Dvs at fjeringssystemet tar opp alle krefter og farkosten er har en ideel balanse og vektfordeling uansett underlag? Dette vil naturligvis aldri skje i virkeligheten, men et fjæringssystem er laget for å komme litt nærmere en slik situasjon, altså dempe bevegelsene i avfjæret konstruksjon.

Det du beskriver er tvert motsatt, hengeren beveger seg litt, men på en eller annen måte forsterkes tydeligvis kreftene og bilen oppå hengeren får en stor bevegelse, når ble det fornuftig å oppfatte dette som bra?

Kan det være pga at det blir treghet og inteferens mellom to fjæringssystemer? De fleste kan vel være med på tanken om at en "rolig" last har bedre balanse og vektfordeling en en som "danser"? Og hvis så er, hvorfor mener noen at en last med varierende balanse og vektfordeling er bra når man skal frakte noe rundt i 80 km/t?

Det du glemmer oppi dette er at bilens hjuloppheng alene er designet for å holde maksimal kontakt med underlaget(hengeren eller veien) Stropper du stumt, overlater du alt til hengerns understell.

Kreftene forsterkes ikke opp til bilen, men forflyttes. Har du sett newtons kuler? De i midten står i ro. Hvor mye hengerns hjuloppheng beveger seg i forhold til bilens er jo helt avhengig av hvor stivt det er, hvor mye dempet det er og fjræringsvei.
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3450
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #1070 på: oktober 31, 2013, 13:02:21 pm »


 tenkte på... at dere samenligner en bil og en betongkloss... er det like lett å kjøre med den betongklossen også ??  Blunker  en litt mer seriøs vinkling, er : en lastebil, har fjæring på chassiet, det er vi sikkert enige om ? hvorfor har da hytta og fjæring Hæ det måtte da vært myyyye bedre å satt hytta stumt på chassiet....... eller Hæ

Den har vært oppe før, du kommer til å bli sablet ned... Osteaktig Osteaktig

hehe har blitt sablet ned så mange ganger at jeg har kommet ut av tellinga jeg....  Rekker tunge det gjør ikkeno lengre.... men, min opplevelse med henger og det som diskuteres her, blir ikke forent med "stumtstropperne" uansett. den barndooren jeg henta oppned, var helt dritt å ha etter bilen hjem, var å henta en til på samme sted nå, den sto på hjula, og ble derfor stroppa i hjula, det var en mye bedre kjøreopplevelse. samme trekkbil ,samme tralle, samme type last samme vei. osv osv , men jeg gidder ikke å påtvinge folk mine meninger utifra hva jeg opplever som best, det får de med sablene ta seg av, så kan jeg fortsette å hente hjem biler mens de somler bort tia på å diskutere her  Gliser.
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
Tony China
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted:


49% Motherfucker 51% Son of a bitch


Vis profil
« Svar #1071 på: oktober 31, 2013, 13:06:05 pm »



 1. Stropper du stumt, overlater du alt til hengerns understell.

2. Kreftene forsterkes ikke opp til bilen, men forflyttes. Har du sett newtons kuler? De i midten står i ro. Hvor mye hengerns hjuloppheng beveger seg i forhold til bilens er jo helt avhengig av hvor stivt det er, hvor mye dempet det er og fjræringsvei.
[/quote]

1. ja og det er det som er ønskelig...

2. og hvorfor står de i ro, fordi kulene står stumt iforhold til hverandre...

Jeg vil ha lasten stumt nettopp for å la hengerens fjæringssystem ta seg av alle kreftene, det er laget for det... ingen lager bil-+ eller andre hengere som fungerer under betingelsen av at lasten fjærer selv...

det at noen her inne i følge seg selv har hengere uten fungerende fjæring, det er et vedlikeholdsproblem....
Loggført

Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
Tony China
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted:


49% Motherfucker 51% Son of a bitch


Vis profil
« Svar #1072 på: oktober 31, 2013, 13:10:37 pm »


 tenkte på... at dere samenligner en bil og en betongkloss... er det like lett å kjøre med den betongklossen også ??  Blunker  en litt mer seriøs vinkling, er : en lastebil, har fjæring på chassiet, det er vi sikkert enige om ? hvorfor har da hytta og fjæring Hæ det måtte da vært myyyye bedre å satt hytta stumt på chassiet....... eller Hæ

Den har vært oppe før, du kommer til å bli sablet ned... Osteaktig Osteaktig

hehe har blitt sablet ned så mange ganger at jeg har kommet ut av tellinga jeg....  Rekker tunge det gjør ikkeno lengre.... men, min opplevelse med henger og det som diskuteres her, blir ikke forent med "stumtstropperne" uansett. den barndooren jeg henta oppned, var helt dritt å ha etter bilen hjem, var å henta en til på samme sted nå, den sto på hjula, og ble derfor stroppa i hjula, det var en mye bedre kjøreopplevelse. samme trekkbil ,samme tralle, samme type last samme vei. osv osv , men jeg gidder ikke å påtvinge folk mine meninger utifra hva jeg opplever som best, det får de med sablene ta seg av, så kan jeg fortsette å hente hjem biler mens de somler bort tia på å diskutere her  Gliser.

jeg tror på hvert ord du skriver, men tenk på hva som skjer med tyngdepunktet på lasta når du snur bilen på hode..... et tak veier 30 kg, et understell veier 500 kg.... tyngdepunktet på lasta di gikk "sky high" da hjelper det ikke å stroppe stumt.... det er klart du merker slikt.....
Loggført

Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #1073 på: oktober 31, 2013, 13:13:57 pm »

Har du sett newtons kuler? De i midten står i ro.

Ja, de står i ro pga at alle kulene veier det samme.

Her kan du leke med vekter og fjærer til du finner noe som passer, for så å bygge newtons-kuler-henger som er i perfekt harmoni med bussen din:
http://www.myphysicslab.com/dbl_spring1.html
Loggført

Speed is no substitute for direction
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #1074 på: oktober 31, 2013, 13:16:53 pm »

Drit i teori! Det er det praktiske som teller:-)
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #1075 på: oktober 31, 2013, 13:25:55 pm »

Har du sett newtons kuler? De i midten står i ro.

Ja, de står i ro pga at alle kulene veier det samme.

Her kan du leke med vekter og fjærer til du finner noe som passer, for så å bygge newtons-kuler-henger som er i perfekt harmoni med bussen din:
http://www.myphysicslab.com/dbl_spring1.html

Den har vært oppe før. Men funker ikke her siden det ikke er mulig å legge inn faktor for demping. Som kjent skal en bil med dempere i orden bare gjøre en svingning, dvs alle krefter absorberes i demper i den svingingen. Ref tidligere innlegg her om at alle faktorer må være med, dempere er svært viktige faktorer i denne diskusjonen. Hvem vil vel kjøre en bil uten dempere? Den er ubrukelig. Hvis det er snakk om å frakte en bil UTEN dempere på henger, er saken en helt annen! Da er det ingen annen mulighet enn stum stropping.
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #1076 på: oktober 31, 2013, 17:09:41 pm »

Jeg er helt med på at en henger med avfjæret bil kan føles mer behagelig å dra i jevn fart rett frem på bra vei.
Det er ganske likegyldig, komfort er ikke det man er ute etter. Lasten/bilen bryr seg ikke om hvor komfortabelt det er å stå der. Fører av trekkbilen burde bry seg mer om hvordan ekvipasjen oppfører seg ved en unnamanøver eller i humper og svinger enn om hengeren føles litt stiv..

Ang at tomme bilhengere er stive og hopper og spretter. Who cares? Det er med last du er interessert i at hengeren skal oppføre seg. Hjulopphenget er laget for å fungere tilfredsstillende med maks last, la oss si 2000kg.
Ta så en bil på 2000kg med velfungerende hjuloppheng, fjern 1500kg av bilens vekt og se hva som skjer. Tror det blir litt stivt det også.

Det hender man ser (eller opplever selv) at en henger får veldig uønsket "sidesleng" bak bilen, dvs kaster seg frem og tilbake. Som oftest et resultat av feil kulevekt. Hengeren slenger litt, bilen oppå med sitt eget fjærsystem forsterker bevegelsene bigtime og så er man i gang. Hver gang hengeren skifter retning møter den beveglsen til bilen.
Ikke ofte man ser dette skje med noe annet enn bilhengere  Blunker
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #1077 på: oktober 31, 2013, 18:27:49 pm »

Ikke ofte man ser dette me annet enn bilhengere. Hvor er statistikken på det?
Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #1078 på: oktober 31, 2013, 18:32:52 pm »

En hengers fjøringsystem

Hahaha. Det er jo tilnærmet HELT fraværende!!"
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #1079 på: oktober 31, 2013, 19:31:52 pm »


Det hender man ser (eller opplever selv) at en henger får veldig uønsket "sidesleng" bak bilen, dvs kaster seg frem og tilbake. Som oftest et resultat av feil kulevekt. Hengeren slenger litt, bilen oppå med sitt eget fjærsystem forsterker bevegelsene bigtime og så er man i gang. Hver gang hengeren skifter retning møter den beveglsen til bilen.
Ikke ofte man ser dette skje med noe annet enn bilhengere  Blunker

Riktig at dette har med feil kulevekt å gjøre. Men det har fint lite med fjærsystemet til bilen som står på hengeren å gjøre. Du får detsamme på en vanlig henger hvis du laster feil. Og ikke uvanlig at det skjer. Oftest små hengere som har lesset på lange materialer som stikker alt for langt ut bak hengeren. Da får man helt feil kulevekt og ved litt høy fart begynner dritten å slenge. Har gjort det selv....det også Osteaktig
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Sider: 1 ... 34 35 [36] 37 38 ... 47
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!