mars 28, 2024, 23:33:02 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 40 41 [42] 43 44 ... 47
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Stropping av bil på henger  (Lest 460185 ganger)
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #1230 på: januar 10, 2014, 13:29:13 pm »

.


* ns2y.jpg (133.49 KB, 800x600 - vist 534 ganger.)
Loggført

SCREWDRIVER #2
Lars Bratteng
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1156
Bosted: Son -Oslo Fjorden Perle


Senkepøbel


Vis profil
« Svar #1231 på: januar 11, 2014, 10:19:11 am »

Åssen er det sikret lasset 100 prosent fremover her. Her er det stroppet 100 sideveis siden stroppen .
Hjelper ikke stroppe ihjul etter kravet hvis du stropper feil.
Loggført

Kjør Hardt Kjørt Stil, Kjør Turbo Boble Bil

79  - T2 Ratlooker Doka -Solgt
93 -  T4 Ratlooker Multivan - Solgt
68 -  T1 RatLooker med snurre
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #1232 på: januar 15, 2014, 12:32:21 pm »

Jeg elsker denne tråden....snart femtitusen visninger....hoho!

Bablefish prøvde seg på noen konklusjoner lenger opp.....her er mitt forsøk:

- Vi diskuterer transport av bil oppå en biltralle, tauet av en bil
- Vi er alle enig om at bilen må sikres til hengeren med stropper
- Vi er alle enig om at alle greier å sikre bilen så den ikke faller av under normal kjøring...nesten samma hvordan du stropper
- Vi er alle enig om at stort sett alle greier å sikre bilen slik at den ikke faller av tralla i en ulykke også - enten man stropper i hjulene eller i chassiset
- Vi er alle enig om at loven sier at man skal stroppe i hjulene
- Vi har hørt (til det kjedsommelige) at bransjen og opplæringsnemd og "alle" sier at man skal stroppe i henhold til loven
- Vi er alle enig om at det er lurt og forholde seg til loven
- Vi er alle enige om at "sunt vett" og å "avpasse farten etter forholdene" er den aller viktigste kjøreregelen ved hengertransport

Så:
- Vi er vi alle enige om at gode kjøreegenskaper ved hengertransport....gir økt sikkerhet på veien
- Vi er alle enige om at en standard henger sitt hjuloppheng er "enkelt og begrenset" og bør ergo utsettes for minst mulig overraskelser...for å gi best kjøreegenskaper og best sikkerhet (1)
- Vi er alle enige om at tyngdepunktets ("midten" av bilen oppå hengeren) plassering oppå hengeren er veldig viktig for kjøreegenskapene (og ergo sikkerheten) av en slik transport (2)

Men:
- Det vi ikke greier å bli enige om .... det er om det er sikrest at dette tyngdepunktet kan få bevege seg under transport - eller om det er sikrest at det står stille (3)


For "oss" som velger å akseptere de fysiske lover fremfor Samferdselsdepartementets lover - og stropper stumt....så er det rett og slett uforståelig hvordan vi kan være enige om påstand (1) og (2), men uenige om påstand (3).

Det ble stille her inne...vi må passerere 50K før vi gir oss...

Hvis du totalt har flere enn 10 egne innlegg i denne tråden - så er det kommentarplikt på akkurat denne oppsummerings-posten.
Loggført

SCREWDRIVER #2
P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 907
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« Svar #1233 på: januar 15, 2014, 13:32:29 pm »

Spørsmål til de som har erfaring og kunnskap.  Glad
Hvilken stroppemetode gir størst belastning på hengerens fjæring og stroppene? Ved kjøring opp og ned fortauskanter, i hull etc. Vil jo fort bli noen slag på hengeren ved transport over enn viss lengde.  Og det vil vel være forskjell på en hevet
bakkeklatrer med ødelagte støtdempere og en blodsenka boble?
Loggført

Stolt medlem av highroofers.
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #1234 på: januar 15, 2014, 15:09:42 pm »

Jeg elsker denne tråden....snart femtitusen visninger....hoho!

Bablefish prøvde seg på noen konklusjoner lenger opp.....her er mitt forsøk:

- Vi diskuterer transport av bil oppå en biltralle, tauet av en bil
- Vi er alle enig om at bilen må sikres til hengeren med stropper
- Vi er alle enig om at alle greier å sikre bilen så den ikke faller av under normal kjøring...nesten samma hvordan du stropper
- Vi er alle enig om at stort sett alle greier å sikre bilen slik at den ikke faller av tralla i en ulykke også - enten man stropper i hjulene eller i chassiset
- Vi er alle enig om at loven sier at man skal stroppe i hjulene
- Vi har hørt (til det kjedsommelige) at bransjen og opplæringsnemd og "alle" sier at man skal stroppe i henhold til loven
- Vi er alle enig om at det er lurt og forholde seg til loven
- Vi er alle enige om at "sunt vett" og å "avpasse farten etter forholdene" er den aller viktigste kjøreregelen ved hengertransport

Så:
- Vi er vi alle enige om at gode kjøreegenskaper ved hengertransport....gir økt sikkerhet på veien
- Vi er alle enige om at en standard henger sitt hjuloppheng er "enkelt og begrenset" og bør ergo utsettes for minst mulig overraskelser...for å gi best kjøreegenskaper og best sikkerhet (1)
- Vi er alle enige om at tyngdepunktets ("midten" av bilen oppå hengeren) plassering oppå hengeren er veldig viktig for kjøreegenskapene (og ergo sikkerheten) av en slik transport (2)

Men:
- Det vi ikke greier å bli enige om .... det er om det er sikrest at dette tyngdepunktet kan få bevege seg under transport - eller om det er sikrest at det står stille (3)


For "oss" som velger å akseptere de fysiske lover fremfor Samferdselsdepartementets lover - og stropper stumt....så er det rett og slett uforståelig hvordan vi kan være enige om påstand (1) og (2), men uenige om påstand (3).

Det ble stille her inne...vi må passerere 50K før vi gir oss...

Hvis du totalt har flere enn 10 egne innlegg i denne tråden - så er det kommentarplikt på akkurat denne oppsummerings-posten.

Dere som henviser til de fysiske lover i denne diskusjonen, for å vinne den må dere faktisk forklare step-by-step med utregninger basert på den fysikken dere henviser til hvorfor dere har rett. Min påstad er at det er ingen her på forumet som faktisk greier dette!! Ei heller å bevise det motsatte med samme metode. Jeg tror ingen av oss er gode nok i fysikk til dette...motbevis meg gjerne  Osteaktig

Alternativet til dette er å godta praktiske tester og erfaringer som gode nok svar...
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Nordtveit
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ålesund



Vis profil
« Svar #1235 på: januar 15, 2014, 17:34:10 pm »

Fra finndåttno...  Gliser

* image.jpg (83.61 KB. 520x346 - vist 460 ganger.)

Loggført

"-Helt grei?? det er jo Tysk kvalitet jo" Blunker
facebook.com/nordtveitsgarage
instagram: Nordtveitsgarge

1956 Oval---solgt---
1961 T1, Ratlook "Sjakkbrettet" ---solgt---
1964 Panelbuss "Gulbuss'n"
1958 T1, Ratlook "Rat'n"
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #1236 på: januar 15, 2014, 20:04:56 pm »

I motsetning til Spiltman så synes jeg denne tråden er noe av det dummeste Internett har å by på, men det siste innlegget til Berger fortjener en "LIKER"!!
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #1237 på: januar 16, 2014, 18:55:20 pm »

De som vil prøve ut praksis på teorien - eller motsatt? Jeg endrer ikke mening...for hva som er best.

Godt nok? Alt er godt nok helt til det bikker over...

http://acoustics.mie.uic.edu/Simulation/Mass_Spring_2DOF.htm

Svaret er avgitt - ingen som kommer til å sette opp de diff.ligningene, grensebetingelser, regne det ut (når det finnes "gratis" simuleringer online), og forklare det. Men lek med tingene over... så skjønner man at for en mengde variabler så er den beste løsningen jevnt over alltid at man har stum last som står stille.

PS: denne over tar ikke hensyn til svinger og forskyvning av tyngdepunkt og moment... Bare så det er sagt. Dette viser kun ren opp og ned bevegelse.
Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #1238 på: januar 16, 2014, 19:18:16 pm »

De som vil prøve ut praksis på teorien - eller motsatt? Jeg endrer ikke mening...for hva som er best.

Godt nok? Alt er godt nok helt til det bikker over...

http://acoustics.mie.uic.edu/Simulation/Mass_Spring_2DOF.htm

Svaret er avgitt - ingen som kommer til å sette opp de diff.ligningene, grensebetingelser, regne det ut (når det finnes "gratis" simuleringer online), og forklare det. Men lek med tingene over... så skjønner man at for en mengde variabler så er den beste løsningen jevnt over alltid at man har stum last som står stille.

PS: denne over tar ikke hensyn til svinger og forskyvning av tyngdepunkt og moment... Bare så det er sagt. Dette viser kun ren opp og ned bevegelse.

Kan du fortelle meg hvordan jeg setter opp den simuleringen slik at dempingen er så høy at hver fjør bare gjør en-to svingninger før massen stopper? Skjønner ikke et pøkk av de bryterne for variablene...
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Landmann
Medlem
***
Innlegg: 136
Bosted: Ved en fjord i nord

Det du eier det eier deg!


Vis profil

« Svar #1239 på: januar 16, 2014, 22:09:59 pm »

 Gliser på veg mot 50k

Tjanei - ka' skan si: vi som tauer og trekker og ikke har BE, men gjør det læll! Vi snurper vel så godt vi kan vel vitende om at den gamle Bobla på henger'n ...:

- truer med å komme framover på hengeren når trekkvogna bremser;
- truer med å stikke av sidevegs i kurver;
- truer med å falle av når trekkvogna med voldsomt trøkk av dieselNm akselerer fra riskokerne og
- truer med å hoppe opp og i det blå når det amerikanske trekkdyret jager over fartsdumper og tælahiv i Tælavåg.

Ettersom jeg transporterer 120 liter sats i grinda på taket til Bobla - så blir det litt ukontrollerbare bevegelser og masseforskyvning, men heldigvis er det senk på Bobla og klunken gammel og stiv.

Jeg surrer i støtfangerfestene jeg - livet er for kort til å surre andre steder Blunker
Loggført

Då e' deinn 69-modellen berga frå rampen :-)
Det italofile med twin og aluminium hører et annet forum til!
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #1240 på: januar 16, 2014, 22:59:40 pm »

For meg er denne tråden mest interessant i forhold til de som trimmer og kjefter på biltilsynet  - noen ganger begrunnet, men også en del ganger ubegrunnet.

Man kan godt være enige om at best ikke alltid er praktisk, men det forblir best likevel. Så er det å stroppe i hjulene et forsøk på å komme gjennom dagen uten å gjøre generaltabber i hvertfall. Stort sett går det riktig så bra - men blir litt rart når man i samme åndedrag betviler gode gamle Newton, mener at man har rett til å bygge så stor motor man vil og sveiser glad videre på forstillingen sin uten tanke for at støtdempere - det er noe man trenger - så lenge det blir smalt nok...

Minner forsåvidt litt om noen German Look vs. Cal Look diskusjoner.... For å virkelig hive inn en brannfakkel, og litt bensin samtidig.
« Siste redigering: januar 16, 2014, 23:08:28 pm av JTWE » Loggført
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #1241 på: januar 16, 2014, 23:41:13 pm »

Feil stropping er nok like farlig som en dårlig sveiset forstilling uten dempere, så jeg må dessverre si meg enig i at du har er poeng (for en gangs skyld)
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
Bjørnar
Supermedlem
*****
Innlegg: 693
Bosted: Byåsen Trondheim



Vis profil WWW
« Svar #1242 på: januar 17, 2014, 19:34:59 pm »

Lenge siden jeg har vært logget på, fint å se at hengerstroppetråden lever videre. Lurer på hvordan det går med apebabyen? Tenåring sikkert nå...
Loggført

Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #1243 på: januar 17, 2014, 23:48:03 pm »

Lenge siden jeg har vært logget på, fint å se at hengerstroppetråden lever videre. Lurer på hvordan det går med apebabyen? Tenåring sikkert nå...

Det tryggeste er nok å ikke låse bilen i det hele tatt. Apebabyer begynner å bli seriøst vanskelig å få tak i, særlig når du trenger dem mest  Osteaktig
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3450
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #1244 på: januar 18, 2014, 23:02:53 pm »

vært på en liten tur de siste 20 timene, kjørt 1300km, med hjulstropping, det går faktisk helt greit det altså, både norsk, og svensk politi syntes at stroppinga var suveren  Blunker
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #1245 på: januar 19, 2014, 01:11:48 am »

vært på en liten tur de siste 20 timene, kjørt 1300km, med hjulstropping, det går faktisk helt greit det altså, både norsk, og svensk politi syntes at stroppinga var suveren  Blunker

Høres ut som en kongetur! Levering eller henting? VW eller Opel?
Loggført

SCREWDRIVER #2
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3450
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #1246 på: januar 19, 2014, 12:11:01 pm »

vært på en liten tur de siste 20 timene, kjørt 1300km, med hjulstropping, det går faktisk helt greit det altså, både norsk, og svensk politi syntes at stroppinga var suveren  Blunker

Høres ut som en kongetur! Levering eller henting? VW eller Opel?

ja til begge deler ;-) utover det, vil jeg ikke si så mye... ;-)
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
Landmann
Medlem
***
Innlegg: 136
Bosted: Ved en fjord i nord

Det du eier det eier deg!


Vis profil

« Svar #1247 på: januar 20, 2014, 13:16:46 pm »

...... både norsk, og svensk politi syntes at stroppinga var suveren  Blunker

D' får'n si: stoppet av begge nasjoners snutesnuter: Enten kjører du som en ..... og vi andre bør passe oss   Kult - eller så hadde du en last, som gjorde at lovens håndhevere baaaare måtte stoppe deg for å ta en kikk! Skal vi gjette på det siste: at du hadde en sjeldenhet stroppet fast på understellet til campingvogna?!?
Loggført

Då e' deinn 69-modellen berga frå rampen :-)
Det italofile med twin og aluminium hører et annet forum til!
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #1248 på: januar 20, 2014, 14:48:51 pm »


Apropos langtur... jeg og et par skrutrekkere kom nettopp hjem fra 3 døgn on the road.... 3000 kilometer. Det kan ikke anbefales - ihvertfall ikke når det er et par overfylte ferger innblandet også.

Stroppingen ble et dårlig kompromiss... chassisstropping bak og hjulstropping foran - for "bilfredens" skyld..
Loggført

SCREWDRIVER #2
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #1249 på: januar 22, 2014, 00:45:11 am »

her er sjølve definisjonen på hell i uhell! Sjokkert

virkar som splitten kanskje er stroppa i ramma:=)


* flaaaaks.jpg (78.47 KB, 720x469 - vist 492 ganger.)
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
DoKa72
Nybegynner
*
Innlegg: 15
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1250 på: januar 24, 2014, 11:33:11 am »

Lego Road service stropper i takgrinda...

* roadservice.jpg (51.42 KB. 448x299 - vist 407 ganger.)

Loggført

- Øystein Nybakk -
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #1251 på: januar 24, 2014, 12:21:22 pm »

Ikke så veldig spennende, men synes det var snedig hvordan strammerne for hjulstroppene var bygget inn i planet bilene står på Glad

Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #1252 på: januar 24, 2014, 15:17:47 pm »

US airforce mistet en 747-400 pga biler som flyttet seg i lasten.
Ser ut som om de har blitt nøyere på å stroppe stumt.
De klosser opp under biler som ikke har luftfjæring,


Men husk, ingenting er likt til å kjøre ting på tilhenger  Gliser

Loggført

Speed is no substitute for direction
Nordtveit
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ålesund



Vis profil
« Svar #1253 på: januar 24, 2014, 15:23:58 pm »

om man skal pirke på den overkill stroppingen der, så mister man masse av styrken på stroppen når man trer den gjennom slik det er gjort der..utsettes også for slittasje om lasten beveger litt på seg... MEN godt stroppet da..  Gliser
Loggført

"-Helt grei?? det er jo Tysk kvalitet jo" Blunker
facebook.com/nordtveitsgarage
instagram: Nordtveitsgarge

1956 Oval---solgt---
1961 T1, Ratlook "Sjakkbrettet" ---solgt---
1964 Panelbuss "Gulbuss'n"
1958 T1, Ratlook "Rat'n"
Lars Bratteng
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1156
Bosted: Son -Oslo Fjorden Perle


Senkepøbel


Vis profil
« Svar #1254 på: januar 27, 2014, 00:52:28 am »

Ikke så veldig spennende, men synes det var snedig hvordan strammerne for hjulstroppene var bygget inn i planet bilene står på Glad



Det er sånne hjulstropper vi brukte på bergingsbilen i Oslo. Fra den lille brille bilen - Flatvogn til Tungberger

Sånn som han gjør det på videoen stropper jeg på henger også , selvfølgelig kun hvis dørken på hengeren er laget for det.
Loggført

Kjør Hardt Kjørt Stil, Kjør Turbo Boble Bil

79  - T2 Ratlooker Doka -Solgt
93 -  T4 Ratlooker Multivan - Solgt
68 -  T1 RatLooker med snurre
P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 907
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« Svar #1255 på: januar 27, 2014, 13:28:04 pm »

 50 000 Premie Gliser
Loggført

Stolt medlem av highroofers.
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #1256 på: januar 27, 2014, 15:32:52 pm »

Stumpt?
En stk 250kg biltemastropp.


* stumt.jpg (81.37 KB, 800x600 - vist 410 ganger.)
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Tony China
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted:


49% Motherfucker 51% Son of a bitch


Vis profil
« Svar #1257 på: januar 29, 2014, 18:07:33 pm »

Basert på hvor mange som mener hjulstropping er best, og hvor mange som mener chassistropping er best, så vil enhver idiot se at hjulstropping er det beste...
Loggført

Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #1258 på: januar 29, 2014, 19:58:22 pm »

"But a stupid man will get understanding when a wild donkey's colt is born a man!" Job 11:12  Osteaktig
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
janpotet
Supermedlem
*****
Innlegg: 857
Bosted: spikkestad, buskerud


"harry" er ett kompliment!!


Vis profil
« Svar #1259 på: februar 05, 2014, 17:13:27 pm »

all tia jeg har frakta biler, være seg på henger eller flakbil, var det hjulstropper som var tingen. hvorfor gjøre det vanskeligere enn det trenger å være ?      Glad


( måtte bare slenge meg inn i debatten litt jeg å )   
Loggført

tlf 90 11 98 33.
Sider: 1 ... 40 41 [42] 43 44 ... 47
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!