april 29, 2024, 20:05:40 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2] 3
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Daily driver - inspirasjonstråd  (Lest 13554 ganger)
Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem
*****
Innlegg: 1358
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #30 på: februar 23, 2010, 15:54:03 pm »

Tja.. Forventet vel ikke akkurat at du skulle hoppe av glede over å lese denne tråden må jeg innrømme.
Er vel ikke så mye annet å gjøre enn å minne om at dette er en inspirasjonstråd, ikke en tråd for svartmalere. Her skal man komme med forslag og gode ideer til hva man kan gjøre. Så vidt jeg kan skjønne handler ditt forslag om hvordan man best skrinlegger hele ideen først som sist?

Ser forresten ikke helt det negative ved å bruke feks et sammenlappa splittkarroseri på en nyere bunnpanne.  Skjermer, panser, stigbrett, interiør, lykter, osv kan være sop-i-hop/glassfiber. En annen artig tanke er at man faktisk plutselig får bruk for deler som ellers ville vært for stygge/for nye/feil, men som allikevel fungerer helt fint.
Ohoi! Dette er nesten resirkulering Glad

Tar man utgangspunkt i ihjelsveiset bil vil rusten vil først og fremst spise opp lappverk eller Vengdeler som er lar seg erstatte okke som.
Potensielt bruk av 35-45 høvdinger nedlagt i en bil som kan brukes hele året er vel ikke så galt(?) Samtidig ville det spart den vanlige bruksbilen for noen kilometer og åpnet døren for å kjøre splitt året rundt.


Det er ypperlig med folkevogn som vinterbil når det er veldig kaldt. Dvs. så kaldt at de ikke salter veiene. Det er saltet som er problemet her. Vi vil vel ikke redusere antall folkevogner nå i 2010? De som har overlevd tørt og godt til nå kan vel få leve litt til?
Skal man kjøre hver dag, hele året er det ganske så mye som skal til, ikke minst vask over og under og inni og overalt hvor saltet kommer til, og det er ganske mange steder på ei folkevogn.

Å bruke en splitt som vinterbil faller på sin egen urimelighet, med mindre man bor i Folldal eller noe sånt. Når trådstarter snakker om "latterlig billig" - hva sammenligner han med da? 5 år gammel bruksbil?

Tectyl/olje: min. 2.500,- kr
Dekk: opp til 6.000,- kr
God og tett motor med stiftløs tenning og modifikasjoner: 15.000,- kr
Nye rutepakninger og silikon ? kr
Gummimatter/trau for sølevann 600,-
Elektrisk vindussspylertank 500,-
Vask i vaskehall - selvvask gjennom vinteren 1.500,- kr?
Polish, avfetting, såpe mm. 1.000,- kr
Innkjøp av bil: 35.000,- kr (hvor kjøper man kjørbar splitt til under 25.000,- kr)
Rustsveising: 10.000,-
Deler: 10.000,- kr
osv. osv.


JA til folkevogn på tørre veier - også en liten tur på vinteren. Men salt er å gå for langt, mener jeg. Med mindre man befinner seg på/i Bonneville.
Loggført

15A 1951
Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
http://www.azurbrezel.blogspot.com
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #31 på: februar 23, 2010, 15:59:07 pm »

HØKT! Gliser
Loggført

Speed is no substitute for direction
Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem
*****
Innlegg: 1358
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #32 på: februar 23, 2010, 16:05:54 pm »

He he... Bare hyggelig å kunne bidra til en latter.

BTW:
Denne ble ikke så dyr. Kunne kanskje vært et brukbart utgangspunkt selv om en kjørbar, men veldig sammenlappa bil ville vært bedre:
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,1014.0.html

HØKT! Gliser
Loggført

15A 1951
Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
http://www.azurbrezel.blogspot.com
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #33 på: februar 23, 2010, 16:18:09 pm »

HØKT! Gliser

Gange To!
Loggført

SCREWDRIVER #2
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #34 på: februar 23, 2010, 16:33:44 pm »

Liker virkelig tanken! For min del behøver det ikke nødvendigvis være en splitt, men ihvertfall en gammel VW. Fürsten har et godt poeng når det gjelder å få brukt deler som fungerer men ellers ville vært feil eller for dårlige.
Jeg ville hatt vel så mye glede av en barsk oval/splitt i bøs bruksstand, gjerne med litt rallystuk og grove piggdekk, som en superclean søndagsbil.. Mener på ingen måte at man skal begynne å ødelegge bra biler ved å kjøre dem i salt og snøslaps, men hvor mange halvbra ovalprosjekter som aldri blir ferdige står det ikke rundt om? Tar man vare på bilen og vasker ofte tåler de en del også, man dømmer ikke nødvendigvis et prosjekt til døden ved å gjøre dette..
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #35 på: februar 23, 2010, 18:51:37 pm »

Vil med detta minna dekan på att bobla, uansett årsmodell, farge eller ladespenning, vart levert som daily driver bruksbil(sommar,haust, vinter og vår-bil) orginalt frå fabrikk! Blunker Og det var kalde vintrar før i tida/gamledaga, og folk overlevde med eller utan bensinvarmaren.

Men eg synst sjølv att ei splittbobla uansett stand, ikkje bør sarvast ned i salt og elendigheit, men solenge eigaren kveit heilt kva han driv med på, so går da vel greitt Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #36 på: februar 23, 2010, 19:00:26 pm »

Vil tro en splittboble med skilter i dag aldri vil dø/ruste bort selv om de brukes på salta veier. De blir vedlikeholdt Glad
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #37 på: februar 23, 2010, 19:25:52 pm »

I fjor gikk jeg til innkjøp av en 62 modell, som jeg har brukt i vinter. Det kan absolutt anbefales. Jeg solgte alt av vannkjølt/4x4, og for første gang på ca 15 år er det kun luftkjølt i gården min  Glad
Denne bilen hadde fått et takras over seg en gang i tiden, tre skjermer var bulket, men totalt sett relativt fri for rust. Har ingen betenkeligheter med å bruke en slik bil på vinteren, da den ikke kan bli noen strøken originalbil. Skal den bli fin må taket  og panser skiftes, og da er den jo ikke original lenger  Øyerulling
Jeg har nok bygget om til 12V, da jeg hadde noen 12V Ebere liggende. En overhalt motor med nyere varmebokser ble det også i romjulen, så nå er det godt og varmt også.
Bedre å bruke en slik bil enn å la den bli deler/spiker!
http://www.agdervwklubb.com/forum/index.php?topic=1657.0
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #38 på: februar 23, 2010, 19:59:43 pm »

He he... Bare hyggelig å kunne bidra til en latter.

BTW:
Denne ble ikke så dyr. Kunne kanskje vært et brukbart utgangspunkt selv om en kjørbar, men veldig sammenlappa bil ville vært bedre:
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,1014.0.html

HØKT! Gliser

Denne ble ikke så dyr sier du.. he he..  Blir ikke billig for meg ihvertfall....
Men hva er dyrt, og hva er billig?
« Siste redigering: februar 23, 2010, 20:01:18 pm av H-MEK » Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem
*****
Innlegg: 1358
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #39 på: februar 23, 2010, 20:24:38 pm »

He he... Bare hyggelig å kunne bidra til en latter.

BTW:
Denne ble ikke så dyr. Kunne kanskje vært et brukbart utgangspunkt selv om en kjørbar, men veldig sammenlappa bil ville vært bedre:
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,1014.0.html

HØKT! Gliser

Denne ble ikke så dyr sier du.. he he..  Blir ikke billig for meg ihvertfall....
Men hva er dyrt, og hva er billig?

Mulig jeg tok meg vann over hodet her ja... Flau
Litt for raskt ute...
Vil du røpe hva du ga?

Loggført

15A 1951
Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
http://www.azurbrezel.blogspot.com
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #40 på: februar 23, 2010, 20:39:19 pm »

He he... Bare hyggelig å kunne bidra til en latter.

BTW:
Denne ble ikke så dyr. Kunne kanskje vært et brukbart utgangspunkt selv om en kjørbar, men veldig sammenlappa bil ville vært bedre:
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,1014.0.html

HØKT! Gliser

Denne ble ikke så dyr sier du.. he he..  Blir ikke billig for meg ihvertfall....
Men hva er dyrt, og hva er billig?

Mulig jeg tok meg vann over hodet her ja... Flau
Litt for raskt ute...
Vil du røpe hva du ga?



Vanskelig i si pris på "selve" bilen, for jeg har kjøpt den 2 ganger for å si det slik. Ga i utgangspunktet 10 for den første gangen, men det var jo ikke mye bil da akkurat.
Det jeg kjøpte var ribbet bunnplate, karosseri med dører, panser, baklokk, og ruter + noe anna småtteri. Mye deler mangler fortsatt, men  bruker det jeg får tak i av rask. Lenge siden jeg sluttet med regnskap over delekjøp, for det dukker stadig opp utfordringer pga ombyggingen. Originalitet er satt tilside for lenge siden.
MEN jeg skal kjøre splitt til sommeren om jeg så må bruke baklykter fra 1303... 
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Soddli
Seniormedlem
****
Innlegg: 413
Bosted: Levanger



Vis profil WWW
« Svar #41 på: februar 23, 2010, 21:18:54 pm »

Morsom tråd....helt klart er jo ei orginal boble en suveren vinterbil.
Jeg kjørte boble året rundt ifra 1995-1998 og det funket som bare det.
Brukt boble mange ganger som bruksbil om vinteren etter det og, og det er vel egentlig kun underkjølt regn som har stoppa sikten.
Ellers så kan man jo kle seg litt godt Glad
Men det er dette med saltet veier, det gjør ting litt verre.
Saltgørra er ikke så bra med tanke på boblas vindusviskere/spyler opplegg så den funker best på veier som ikke er salta mener jeg.
Men du kommer vel fra et møblert hjem og vil bruke den mere urbant Glad
Så lange man tar forhåndsregler som å bruke garasje/top-hat om natta, ha bra varmepotter/og alle slanger/rør i orden på varmen så kommer man langt.
Samt å hele tiden prøve å holde bilen så fuktfri som mulig innvendig.
Det er dugg med etterfølgende ising som er det store problemet i ei boble på vinteren.
Fremkommeligheten er jo bare helt konge.

Jeg kommer til å ha vinterhjul på ei av mine splitbobler, men blir nok bare på godværsdager den blir tatt ut vinterstid....hvis jeg ikke stiller her med ei da Blunker

http://www.acm.mc/rmch/rmch_main.php
Loggført

Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem
*****
Innlegg: 1358
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #42 på: februar 24, 2010, 08:49:12 am »

He he... Bare hyggelig å kunne bidra til en latter.

BTW:
Denne ble ikke så dyr. Kunne kanskje vært et brukbart utgangspunkt selv om en kjørbar, men veldig sammenlappa bil ville vært bedre:
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,1014.0.html

HØKT! Gliser

Denne ble ikke så dyr sier du.. he he..  Blir ikke billig for meg ihvertfall....
Men hva er dyrt, og hva er billig?

Mulig jeg tok meg vann over hodet her ja... Flau
Litt for raskt ute...
Vil du røpe hva du ga?



Vanskelig i si pris på "selve" bilen, for jeg har kjøpt den 2 ganger for å si det slik. Ga i utgangspunktet 10 for den første gangen, men det var jo ikke mye bil da akkurat.
Det jeg kjøpte var ribbet bunnplate, karosseri med dører, panser, baklokk, og ruter + noe anna småtteri. Mye deler mangler fortsatt, men  bruker det jeg får tak i av rask. Lenge siden jeg sluttet med regnskap over delekjøp, for det dukker stadig opp utfordringer pga ombyggingen. Originalitet er satt tilside for lenge siden.
MEN jeg skal kjøre splitt til sommeren om jeg så må bruke baklykter fra 1303... 

Var vel ikke så hakkende gæærnt det?
Til sammenligning kunne jeg fint klart meg med et tomt skall med nyere understell. Antageligvis ville jeg også hatt det like artig med en oval til dette formålet jeg også. Skal innrømme det Glad
Loggført

15A 1951
Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
http://www.azurbrezel.blogspot.com
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #43 på: februar 24, 2010, 09:00:47 am »

bruker min 1303 daglig jeg 19minus i dag morgen men den starta har Doble weber36 1df uten choke men hu starter hver morgen den Har ettermontert defa lader å kupevarmer så bilen er varm når jeg starter om morgenen.Bytta til orginale varmepotter i høst og det hjelper bra,det blir varme i bilen etter kort stund,Uorginale potter er ikke å anbefale visst du skal kjøre om vinteren.Har og montert en sånn motorromsvifte fra biltema mellom motoren å karosseri på førersiden så når jeg står på tomgang i lyskryss så har jeg bra varme inn i kupeen kan anbefales. Blunker
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem
*****
Innlegg: 1358
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #44 på: februar 24, 2010, 09:21:10 am »

Vil tro en splittboble med skilter i dag aldri vil dø/ruste bort selv om de brukes på salta veier. De blir vedlikeholdt Glad

Tror du har rett i det. Den vil adri ruste bort.

Skal man først bruke en splitt/oval så må den sauses kraftig inn med både det ene og det andre. Ser for meg et sørgelig utgangspunkt av en splitt sveiset opp med gass på 80tallet, akkurat som caben min Glad

Ide:
Så lenge kanaler, front og bakpart uansett må kappes ut igjen kan det funke. Tror det skal mye til for å drepe resten, så lenge man tar godt vare på det underveis.
Man kan også ta utgangspunkt i dører som er håpløst dårlige, men brukbare.

Popnagler og aluminium? Ja takk
Loggført

15A 1951
Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
http://www.azurbrezel.blogspot.com
Oval57
Supermedlem
*****
Innlegg: 3011
Bosted: Lier


Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.


Vis profil WWW
« Svar #45 på: februar 24, 2010, 09:37:08 am »

Morsom tråd....helt klart er jo ei orginal boble en suveren vinterbil.
Jeg kjørte boble året rundt ifra 1995-1998 og det funket som bare det.
Brukt boble mange ganger som bruksbil om vinteren etter det og, og det er vel egentlig kun underkjølt regn som har stoppa sikten.
Ellers så kan man jo kle seg litt godt Glad
Men det er dette med saltet veier, det gjør ting litt verre.
Saltgørra er ikke så bra med tanke på boblas vindusviskere/spyler opplegg så den funker best på veier som ikke er salta mener jeg.
Men du kommer vel fra et møblert hjem og vil bruke den mere urbant Glad
Så lange man tar forhåndsregler som å bruke garasje/top-hat om natta, ha bra varmepotter/og alle slanger/rør i orden på varmen så kommer man langt.
Samt å hele tiden prøve å holde bilen så fuktfri som mulig innvendig.
Det er dugg med etterfølgende ising som er det store problemet i ei boble på vinteren.
Fremkommeligheten er jo bare helt konge.

Jeg kommer til å ha vinterhjul på ei av mine splitbobler, men blir nok bare på godværsdager den blir tatt ut vinterstid....hvis jeg ikke stiller her med ei da Blunker

http://www.acm.mc/rmch/rmch_main.php

Bra innlegg Thomas! Her er det mye vesentlig. Denne artikkelen i fra Aftenposten: http://www.aftenposten.no/forbruker/bil/article903243.ece skriver litt om saltutfordringen på selv nye biler. Ta en titt på bruksbilen din og se hvordan den har det denne vinteren? Denne vinteren er ikke av de værste i og med at det har vært så kaldt. Men her i Drammen f.eks. salter de både småveier og inni tuneller.

De som kjører Rally Monte Carlo historikk har også saltutfordinger for sine flotte og gode veteranbiler. De som har vært med en stund har satt av et temmelig romslig budsjett, inkl. en full spyling og grundig sjekk etter løpet p.g.a. saltinga. Flere biler har blitt helt "røde" under fordi eieren skulle spare litt på vaskejobben.
Loggført

*Paradise road*
Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.com
Tlf. 900 13 764
Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer.
Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har
noe du vil selge.
Knechten
Supermedlem
*****
Innlegg: 763
Bosted: Røyken



Vis profil WWW
« Svar #46 på: februar 24, 2010, 10:01:16 am »

Det å sveise opp en splitt for å kjøre den på dagens saltede veier klinger ikke bra i mine ører. Det er nesten så jeg heller ønsker bilen å ende sine dager på bilcross banen. Jeg synes det enkelte dager er vanskelig nok å kjøre med en moderne bruksbil slik det saltes. Enkelte dager går det mer spylervæske enn drivstoff per kilometer. Med bakgrunn i at jeg har sveiset opp et skogsvrak for å få den kjørbar, kan jeg vanskelig se hvordan man kan motivere seg for å restaurere en bil og etterpå bade den i salt. I tilfelle må man kjøpe ferdig bil, og dynke andres restaureringsjobb i salt  Gråter

Derimot å sette i stand et vinterleketøy i form av en "rally" rigget splitt eller oval for å sladde rundt på glatte vinterveier, DET har jeg full forståelse for. Det blir uansett ett leketøy og ikke en bruksbil.

Jeg unner ingen biler med sjel å bade i salt, derfor kjører jeg Toyota som bruksbil og sover godt om natten   Osteaktig Osteaktig
Loggført
Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem
*****
Innlegg: 1358
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #47 på: februar 24, 2010, 10:47:07 am »

Det å sveise opp en splitt for å kjøre den på dagens saltede veier klinger ikke bra i mine ører. Det er nesten så jeg heller ønsker bilen å ende sine dager på bilcross banen. Jeg synes det enkelte dager er vanskelig nok å kjøre med en moderne bruksbil slik det saltes. Enkelte dager går det mer spylervæske enn drivstoff per kilometer. Med bakgrunn i at jeg har sveiset opp et skogsvrak for å få den kjørbar, kan jeg vanskelig se hvordan man kan motivere seg for å restaurere en bil og etterpå bade den i salt. I tilfelle må man kjøpe ferdig bil, og dynke andres restaureringsjobb i salt  Gråter

Derimot å sette i stand et vinterleketøy i form av en "rally" rigget splitt eller oval for å sladde rundt på glatte vinterveier, DET har jeg full forståelse for. Det blir uansett ett leketøy og ikke en bruksbil.

Jeg unner ingen biler med sjel å bade i salt, derfor kjører jeg Toyota som bruksbil og sover godt om natten   Osteaktig Osteaktig

Enig i at det man vanskelig kan motivere seg til en stor sveisejobb for dette formålet. Det er derfor man skal benytte seg av hva andre har gjort før. Men så lenge det som tidligere har blitt utført av jobb er forferdelig dårlig, ser jeg ikke noe galt ved det. Og skal det evt være behov for litt sveis, må tiden og kvaliteten på arbeidet innskrenkes til hva som er absolutt nødvendig. Har ingen skrupler med å kjøre bil med sjel om vinteren. Det hele koker for meg ned til hvor gammel og hvor dårlig utgangspunktet er. Med andre ord: -hvor mye av sjela som er igjen Blunker

Loggført

15A 1951
Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
http://www.azurbrezel.blogspot.com
Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem
*****
Innlegg: 1358
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #48 på: februar 24, 2010, 11:12:03 am »

Jeg ser dette mer som en mulighet til å ta i bruk noe som de aller fleste ser på som ødelagt. For min del kunne man gjerne bare brukt en skadeskutt "hybrid" som verken er fugl eller fisk med innsveiset dash og bakrute, bare det er litt splittfølelse igjen å spore. Tror det er en håndfull stygge andunger der ute som kunne fått et nytt liv på denne måten.
Loggført

15A 1951
Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
http://www.azurbrezel.blogspot.com
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #49 på: februar 24, 2010, 11:15:39 am »

Tror det er en håndfull stygge andunger der ute som kunne fått et nytt liv på denne måten.

Det er god del av de som tilogmed er bygget i original-look...
Loggført

Speed is no substitute for direction
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #50 på: februar 24, 2010, 11:24:54 am »

Jeg ser dette mer som en mulighet til å ta i bruk noe som de aller fleste ser på som ødelagt. For min del kunne man gjerne bare brukt en skadeskutt "hybrid" som verken er fugl eller fisk med innsveiset dash og bakrute, bare det er litt splittfølelse igjen å spore. Tror det er en håndfull stygge andunger der ute som kunne fått et nytt liv på denne måten.

Ikke snakk stygt om Lobo-bilen nå...
Loggført

SCREWDRIVER #2
Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem
*****
Innlegg: 1358
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #51 på: februar 24, 2010, 11:31:36 am »

Jeg ser dette mer som en mulighet til å ta i bruk noe som de aller fleste ser på som ødelagt. For min del kunne man gjerne bare brukt en skadeskutt "hybrid" som verken er fugl eller fisk med innsveiset dash og bakrute, bare det er litt splittfølelse igjen å spore. Tror det er en håndfull stygge andunger der ute som kunne fått et nytt liv på denne måten.

Ikke snakk stygt om Lobo-bilen nå...

Den er aaaltfor bra til dette formålet!
Tankene går mer i retning av tilstanden man kan se på gamle østeuropeiske og colombianske VWer.
Loggført

15A 1951
Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
http://www.azurbrezel.blogspot.com
T-1
Supermedlem
*****
Innlegg: 1297
Bosted: Hjemme hos meg selv...


Praise the lowered...


Vis profil
« Svar #52 på: februar 24, 2010, 11:51:19 am »

Her er for øyeblikket min daily driver. sliten patinert 03 med en moderat senk for og kunne leike bedre i snøen  Gliser


* boble 3.jpg (43.53 KB, 640x480 - vist 187 ganger.)
Loggført

In case of fire, do not use elevator. Use water!
Oval57
Supermedlem
*****
Innlegg: 3011
Bosted: Lier


Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.


Vis profil WWW
« Svar #53 på: februar 24, 2010, 12:20:33 pm »

Jeg ser dette mer som en mulighet til å ta i bruk noe som de aller fleste ser på som ødelagt. For min del kunne man gjerne bare brukt en skadeskutt "hybrid" som verken er fugl eller fisk med innsveiset dash og bakrute, bare det er litt splittfølelse igjen å spore. Tror det er en håndfull stygge andunger der ute som kunne fått et nytt liv på denne måten.

Ikke snakk stygt om Lobo-bilen nå...

Den er aaaltfor bra til dette formålet!
Tankene går mer i retning av tilstanden man kan se på gamle østeuropeiske og colombianske VWer.

Sånn som den ukruante folkevogna de fant i Lativia/Litauen for et par år siden, og som nå bygges opp til slik den engang var, men det som var, er ikke mye igjen? Det er det med om det er bil A eller bil B som kjøres ut av garasjen?
Loggført

*Paradise road*
Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.com
Tlf. 900 13 764
Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer.
Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har
noe du vil selge.
Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem
*****
Innlegg: 1358
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #54 på: februar 24, 2010, 13:07:16 pm »

Jeg ser dette mer som en mulighet til å ta i bruk noe som de aller fleste ser på som ødelagt. For min del kunne man gjerne bare brukt en skadeskutt "hybrid" som verken er fugl eller fisk med innsveiset dash og bakrute, bare det er litt splittfølelse igjen å spore. Tror det er en håndfull stygge andunger der ute som kunne fått et nytt liv på denne måten.

Ikke snakk stygt om Lobo-bilen nå...

Den er aaaltfor bra til dette formålet!
Tankene går mer i retning av tilstanden man kan se på gamle østeuropeiske og colombianske VWer.

Sånn som den ukruante folkevogna de fant i Lativia/Litauen for et par år siden, og som nå bygges opp til slik den engang var, men det som var, er ikke mye igjen? Det er det med om det er bil A eller bil B som kjøres ut av garasjen?

Nei, det blir for enkelt. Ta en titt på kommentaren min under reprotråden. Den dreier seg om nettopp dette.
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,19421.90.htmlhttp://www.vwnorge.no/index.php/topic,19421.90.html
Loggført

15A 1951
Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
http://www.azurbrezel.blogspot.com
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #55 på: februar 25, 2010, 00:43:16 am »

Vil tro en splittboble med skilter i dag aldri vil dø/ruste bort selv om de brukes på salta veier. De blir vedlikeholdt Glad

Tror du har rett i det. Den vil adri ruste bort.

Skal man først bruke en splitt/oval så må den sauses kraftig inn med både det ene og det andre. Ser for meg et sørgelig utgangspunkt av en splitt sveiset opp med gass på 80tallet, akkurat som caben min Glad

Ide:
Så lenge kanaler, front og bakpart uansett må kappes ut igjen kan det funke. Tror det skal mye til for å drepe resten, så lenge man tar godt vare på det underveis.
Man kan også ta utgangspunkt i dører som er håpløst dårlige, men brukbare.

Popnagler og aluminium? Ja takk

Pop og alu høyrer ikkje heima på nokon bilar(kanskje vovlo 240..) Men sjølv om det skal vera bruksbil må du ikkje falla for fristelsen å gjera jalla arbeid!

Men eg trur du treng ei avdanka 02/03 bilcross bobla, so retter du litt bulkar, hevar den, sveiser igjen bakruta og meislar ut to hol, so du tetter med plexi.. Eg hadde ivertfall ikkje brukt ei splitt bobla eller oval til detta,, men det er no min meining..
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Splitboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 527
Bosted: Mysen



Vis profil WWW
« Svar #56 på: februar 25, 2010, 10:10:37 am »

Morsom tråd!

Jeg blir glad hver gang jeg ser en gammel folkevogn i rushtidstrafikken….det er et sjeldent syn blitt etter hvert…
Men;
Man kan gjøre ganske mange snarveier i en ”daily-driver-restaurering”….men det vil uansett koste mye tid OG penger å få noe pålitelig kjørbart…

Du kan poppe igjen kanaler og rusthull…..men du må likevel ha en velfungerende motor, clutch, elektrisk, god starter…gode bremser…varmebokser…lys som virker…det tar tid OG kunnskap å få til. Ref. SveinT sin -62 ovenfor her – er ikke fort gjort å få en bil såpass bra som den – ligger noen timer der. Om du snakker splitt, så er det i tillegg en masse sære deler som ikke passer sammen med nyere deler….og det er ikke fort gjort å bytte over til en nyere bunnplate….

Uavhengig om det er splitt eller oval eller bigwindow…..mange sliter med å få en bil som holder Mantorp tur-retur i behagelig sommervær og da kan man ligge i kortarma/shorts å mekke……lista ligger ganske mye høyere for å ha noe som starter og går i 10 minus…hver eneste kalde morgen….

Det er en grunn til at objekter som regel koster noen få lapper….mens en kjørbar og registrert bil er hard valuta….

HVIS noen skulle få en splitt/oval/lookalike/splitt-ish lignende opp og gå såpass at den ble kjørt hele vinteren et par-tre vintre…..og så ”faller sammen”….vil den som regel bli delt opp og solgt i deler….enten av eier eller neste eier…er mye mer penger i det….man kan mene mye om at det ikke bør/skal skje, men slik er nå verden….større sjanse for et lengre liv om bilen venter på låven til en sommer-entusiast tar på seg restaureringsjobben og skal bruke den som sommerbil….

Men for all del – en av de bedre dagdrømmene jeg har sett denne uken Glad
Loggført
Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem
*****
Innlegg: 1358
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #57 på: februar 25, 2010, 11:08:20 am »

Morsom tråd!

Jeg blir glad hver gang jeg ser en gammel folkevogn i rushtidstrafikken….det er et sjeldent syn blitt etter hvert…
Men;
Man kan gjøre ganske mange snarveier i en ”daily-driver-restaurering”….men det vil uansett koste mye tid OG penger å få noe pålitelig kjørbart…

Du kan poppe igjen kanaler og rusthull…..men du må likevel ha en velfungerende motor, clutch, elektrisk, god starter…gode bremser…varmebokser…lys som virker…det tar tid OG kunnskap å få til. Ref. SveinT sin -62 ovenfor her – er ikke fort gjort å få en bil såpass bra som den – ligger noen timer der. Om du snakker splitt, så er det i tillegg en masse sære deler som ikke passer sammen med nyere deler….og det er ikke fort gjort å bytte over til en nyere bunnplate….

Uavhengig om det er splitt eller oval eller bigwindow…..mange sliter med å få en bil som holder Mantorp tur-retur i behagelig sommervær og da kan man ligge i kortarma/shorts å mekke……lista ligger ganske mye høyere for å ha noe som starter og går i 10 minus…hver eneste kalde morgen….

Det er en grunn til at objekter som regel koster noen få lapper….mens en kjørbar og registrert bil er hard valuta….

HVIS noen skulle få en splitt/oval/lookalike/splitt-ish lignende opp og gå såpass at den ble kjørt hele vinteren et par-tre vintre…..og så ”faller sammen”….vil den som regel bli delt opp og solgt i deler….enten av eier eller neste eier…er mye mer penger i det….man kan mene mye om at det ikke bør/skal skje, men slik er nå verden….større sjanse for et lengre liv om bilen venter på låven til en sommer-entusiast tar på seg restaureringsjobben og skal bruke den som sommerbil….

Men for all del – en av de bedre dagdrømmene jeg har sett denne uken Glad


Flott innlegg!!

Enig i masse av det du skriver. Og ja, du påpeker noe helt vesentlig: dette er bare en inspirasjonstråd, som aldri vil bli satt ut i livet for min del i alle fall Blunker Og siden garasjen er altfor langt unna om dagen må det være lov å dagdrømme litt her på forumet:-)  Jeg blir også glad hver gang jeg ser gammel folkevogn i rushtraffiken - savner vel bare å se de der om vinteren også. Skulle jeg finne på å sette ideen ut i livet blir det nok noe nyere ja, men det er ikke noe å diskutere her på forumet. Man lager mye mer oppstyr på forumet ved å ta utgangspunkt i en splitt i historien Blunker
« Siste redigering: februar 25, 2010, 11:22:41 am av Brezelfürsten » Loggført

15A 1951
Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
http://www.azurbrezel.blogspot.com
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1779
Bosted: Kragerø.....Norway.....


59 T1,64 T1og 65mod 215


Vis profil
« Svar #58 på: februar 25, 2010, 15:26:38 pm »

 Den gamle rustbørsa mi, 1300 68 mod, har vært i bruk i hele vinter og hele forrige.Og med unntak av dårlig fungerende varme har jeg ikke hatt noen problemer. Ja jeg ønsker meg bensinvarmer og en kvikkere motor for å leke,men ellers funker det som bare det. Det er mange som snur seg etter meg i trafikken ,og endel som kommer bortom og snakker når jeg står stille . Uten unntak har jeg fått tommelen opp for å kjøre boble på vinter'n.  Blunker dem greier sikkert å smelte seg noen spiker av denne når jeg er ferdig med den også, og jeg kjenner han som må reparere den om noe går galt ,så jeg har ingen skrupler med å bruke den
Loggført

Seaside VW Klubb
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #59 på: februar 25, 2010, 21:32:21 pm »

Uavhengig om det er splitt eller oval eller bigwindow…..mange sliter med å få en bil som holder Mantorp tur-retur i behagelig sommervær og da kan man ligge i kortarma/shorts å mekke……lista ligger ganske mye høyere for å ha noe som starter og går i 10 minus…hver eneste kalde morgen….

Jeg begynner å forstå at jeg er en sjeldenhet som bruker 68-modellen min på langtur hver eneste jul og påske mellom Trondheim og Dokka, og til turer til marka ellers om vinteren. Starter, durer og går - også i minus 25.
Loggført
Sider: 1 [2] 3
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!