april 27, 2024, 23:50:24 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 2 [3] 4
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Underskriftskampanje mot Statens Vegvesens strenge regelverk mot ombygging/mod  (Lest 26117 ganger)
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #60 på: mars 03, 2010, 09:43:51 am »



Jeg har egentlig ikke kjørt så mye bil. Men jeg har synset mye på internet...

Det vet vi, men du burde kansje brukt noe av tiden sammen med fysikkboka....

Mange tror at det er ”trykket” eller friksjonen mellom bremsesko og bremsetrommel som stopper bilen, det er i beste fall en halvsannhet, det bremser  i virkeligheten gjør, er og forandre bevegelses energi til termisk energi. Her kommer termodynamikkens første lov inn: ”Energi kan verken oppstå eller forsvinne”....

Når vi nå vet at engergi ikke kan oppstå eller forsvinne men kun forandres, i dette tilfellet fra bevegelse til varme, kommer termodynamikkens andre lov  inn: ”Varme overføres alltid fra et sted med høy temperatur til et sted med lavere temperatur, aldri omvendt.”

Her lille venn, ser du hvorfor det er VELDIG viktig med kjøltebremser, noe de fleste er enige om ikke er trommelbremsenes sterke side....

All bevegelsesenergi en bil har i 100 km/h  har blitt frigitt til varme gjennom bremsene når når bilen står stille, såfremt du ikke har bremset den på girene eller latt den trille til null.

Hvis ikke denne varmen blir ledet vekk vet vi alle hva som skjer, koking i bremseveske, og gassing fra bindematerialet i bremseskoen, begge deler fører til at pedalen forsvinner ned i gulvet...

been there done that....

Så kan vi være enige om at en kraftig oppbremsing med tromler sansynligvis går bra, men hva med nummer 2, 3, 4..... det er det bare tiden som vil vise.... eller mangel på tid kansje.....

For du mener vel ikke at bremsene skal låses hver gang for å unngå varmgang....

Jeg er litt usikker på hvor du vil...
Om man mener at det ultimate innen bremser fantes billigbiler fra Tyskland på 50 tallet stiller man svakt.
Jeg er derimot av den oppfatning at bobla var(også på 50 tallet) utrustet med godt dimensjonerte bremser som fungerer bra i forhold til bilens vekt, hastigheten det skal bremses ned fra, og hvor ofte.
Her virker det som om jeg og Empiboy(og muligens du?) har litt forskjellige meninger, og det er da bare morro!
Om du ønsker å omskolere deg til fysikklærer på barneskoletrinnet er det nok ikke for sent. Talentet finnes, det er åpenbart.
Loggført
Tony China
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted:


49% Motherfucker 51% Son of a bitch


Vis profil
« Svar #61 på: mars 03, 2010, 10:03:55 am »

Det jeg mener er at trommel bremser ikke fungerte berdre på 50 tallet enn i dag....

Fungerte bra iforhold til hva..?? Det var mye ulykker relatert til varme bremser på 50 tallet.
Man kjørte saktere, noe som betyr mye, mindre trafikk, som fører til færre oppbremsinger, og ikke minst, på vei ned fra fjellet måtte man stoppe av og til... Og alikevel var det ulykker relatert til varme bremser.

Hvor ofte skjer det i dag på personbiler?

Trommelremsene har aldri vært gode, men før tok man mere hensyn til det, gjør vi det i dag når vi er ute å kjører med trommelbremser..??

Poenget mitt er at om du leser mitt forrige innlegg er det varmeavleding fra bremsene som stopper bilen, ingenting annet...

Og da skulle det vært en selfølge og få godkjent skivebremser på gamle biler..

Det var det jeg mente..
Loggført

Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
perpioneer
Supermedlem
*****
Innlegg: 895
Bosted: Arendal



Vis profil
« Svar #62 på: mars 03, 2010, 10:24:06 am »

Hva var det denne tråden egentlig startet med...

(kjenner jeg forumet rett, så ber jeg nå om det...)

Mye mer spennende å diskutere trommelbrems, det er sikkert...
Loggført
Tommy.H
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 938
Bosted: Åsgårdstrand


SCC EVENT


Vis profil
« Svar #63 på: mars 03, 2010, 10:58:07 am »

 Om jeg har en motor som er kapabel til 200km/t pluss har ikke noe å si da jeg følger fartsgrensene.
[/quote]

Prøv og si det når du krasjer i 10 Km i ei 30 sone at ikke stor motor har noe og si fordi du holdt fartsgrensa.
Loggført

Make a long story short. Don't tell it.

http://www.sccevent.com/
http://www.telehiv-jumpers.com/
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #64 på: mars 03, 2010, 11:12:28 am »

Om jeg har en motor som er kapabel til 200km/t pluss har ikke noe å si da jeg følger fartsgrensene.

Prøv og si det når du krasjer i 10 Km i ei 30 sone at ikke stor motor har noe og si fordi du holdt fartsgrensa.
[/quote]

NETTOPP!!
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
tørris
Juniormedlem
**
Innlegg: 79
Bosted: ullerøy skjeberg


arvet 59`n etter fruens oldemor..


Vis profil
« Svar #65 på: mars 03, 2010, 11:25:48 am »

signert....
Loggført

bobla lagret å avskiltet siden 73 til jeg hentet den i aug 09. 1sylinder, stempel å alle stempelfjerene å nye bremser var skiltene til bake..
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #66 på: mars 03, 2010, 12:01:36 pm »

Det jeg mener er at trommel bremser ikke fungerte berdre på 50 tallet enn i dag....

Fungerte bra iforhold til hva..?? Det var mye ulykker relatert til varme bremser på 50 tallet.
Man kjørte saktere, noe som betyr mye, mindre trafikk, som fører til færre oppbremsinger, og ikke minst, på vei ned fra fjellet måtte man stoppe av og til... Og alikevel var det ulykker relatert til varme bremser.

Hvor ofte skjer det i dag på personbiler?

Trommelremsene har aldri vært gode, men før tok man mere hensyn til det, gjør vi det i dag når vi er ute å kjører med trommelbremser..??

Poenget mitt er at om du leser mitt forrige innlegg er det varmeavleding fra bremsene som stopper bilen, ingenting annet...

Og da skulle det vært en selfølge og få godkjent skivebremser på gamle biler..

Det var det jeg mente..

Enig i alt som står over...
Om noen ikke tar hensyn til at bilen deres har trommelbremser bør de la den stå i garasjen. Det er kanskje litt på grunn av at jeg tar det hensynet at jeg ikke har vært plaget av fading på bremsene mine?
Å få godkjent bedre bremser er det mange som har klart meg bekjent, det er vel mer effektøkning i forbindelse med det som kan være litt vanskelig å få godkjent?
Loggført
BT
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1491
Bosted: Vestfold



Vis profil
« Svar #67 på: mars 03, 2010, 12:50:53 pm »

Derfor jeg bruker hue når jeg er ute og kjører, og teknisk kontroll er jeg ikke redd for, bilen min har alt i orden, spesielt lys og bremser og alt annet som kan kalles for sikkerhet i ei boble. Om jeg har en motor som er kapabel til 200km/t pluss har ikke noe å si da jeg følger fartsgrensene.

Bilen din er uansett ikke godkjent, og siden du nå har brukt "hue" såpass kraftig og laget et dokument på det åpne internett som sier at du var fullt klar over dette, burde du kjøre ekstremt forsiktig..

Denne tråden/kampanjen handler vel om at de som prøver å drive seriøst med bil har lyst til å kunne godkjenne bilene uten for mye knot, med klare retningslinjer om hva som er lov og ikke, slik at det ikke går for mye på synsing og trynefaktor. Selvsagt hadde det vært fint om vi kunne bygget "amatörfordon" som i Sverige, men det blir vel nesten som å tro på julenissen.

At folk kjører rundt i ”livsfarlige” ikke-godkjent ombygde biler, tror du det innvirker positivt eller negativt for fremtidige godkjenninger?

Når det er sagt er min erfaring at i de tilfeller man er tidlig ute med søknader og dokumentasjon, er det mest utrolige mulig. SFOOR, som anbefaler/ikke anbefaler ombygginger for Vegvesenet i Norge har gitt klare og saklige tilbakemeldinger i de tilfellene jeg vet om.
Loggført

Member #1 /Spliths venner
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #68 på: mars 03, 2010, 20:03:13 pm »

Korhen kjem du i kontakt med SFOOR? eg finn ikkje noko på nettet!?..
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #69 på: mars 03, 2010, 22:16:01 pm »

Korhen kjem du i kontakt med SFOOR? eg finn ikkje noko på nettet!?..

SFOOR har representanter i hvert trafikkdistrikt. Du hører vel til Vestlandet og da tror jeg du har din representant i Rogaland. Og tar jeg ikke helt feil er han også en VW entusiast.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #70 på: mars 03, 2010, 22:27:18 pm »

Takk, men eg tenkte på telefonnr, email etc? eg finn ikkje noko på vegvesenet sine sider
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Tommy.H
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 938
Bosted: Åsgårdstrand


SCC EVENT


Vis profil
« Svar #71 på: mars 03, 2010, 22:30:29 pm »

Takk, men eg tenkte på telefonnr, email etc? eg finn ikkje noko på vegvesenet sine sider
Ring ditt lokale biltilsyn Blunker
Loggført

Make a long story short. Don't tell it.

http://www.sccevent.com/
http://www.telehiv-jumpers.com/
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #72 på: mars 03, 2010, 22:35:32 pm »

Man må henvende seg til lokalt biltislyn først
så vurderer de om den må sendes SFOOR
min søknad havnet hos han SFOOR vw mannen på vestlandet .
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #73 på: mars 03, 2010, 22:45:48 pm »

Er ikke rart at det blir krig i Verden Sjokkert
Heia Gunde Svan.
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
Tommy.H
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 938
Bosted: Åsgårdstrand


SCC EVENT


Vis profil
« Svar #74 på: mars 03, 2010, 22:51:06 pm »

Er ikke rart at det blir krig i Verden Sjokkert
Heia Gunde Svan.
  Osteaktig LOL
« Siste redigering: mars 03, 2010, 22:56:54 pm av Tommy.H » Loggført

Make a long story short. Don't tell it.

http://www.sccevent.com/
http://www.telehiv-jumpers.com/
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #75 på: mars 03, 2010, 22:51:27 pm »

Ja til Union med Sverige igjen

Fråtse hos SFRO
Billig Bacon
og Gøta kanal
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
vw56
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1567
Bosted: Darbu


Rust is not a crime..


Vis profil
« Svar #76 på: mars 05, 2010, 00:17:52 am »

da har jeg oxo signert Glad...............
Loggført

Erik Andersen 3322 Darbu
tlf: 46813220
----------------------------------------------------------

Røyken og Omegn Aircoolers

Arrangement Ansvarlig




------------------------------------------------------------------------------
1967 Notchback
1989 Transporter syncro bruksvogn Solgt
1969 Variant Solgt
1956 Oval Solgt
1973 1303S SOLGT
Daniel L
Supermedlem
*****
Innlegg: 679
Bosted: Skien


Boden Kratzende Autos VW Forbund


Vis profil
« Svar #77 på: mars 05, 2010, 17:16:23 pm »

Ja til Union med Sverige igjen

Fråtse hos SFRO
Billig Bacon
og Gøta kanal

Helt enig, Norges biltilsyn har jo et meget spessielt syn på hva som er sikkert og godkjent. Sint
« Siste redigering: mars 06, 2010, 20:11:15 pm av 1303s2387 » Loggført

        
       
1971 1302 silver metallic
1974 1300s--16.77s--125km/h--SCC 2014
1974 1303s germanlooker
1986 Golf mk2
1986 T3 doka
sem
Supermedlem
*****
Innlegg: 546
Bosted: Sarpsborg



Vis profil WWW
« Svar #78 på: mars 05, 2010, 17:22:54 pm »

Jeg har og signert
Loggført
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #79 på: mars 05, 2010, 19:24:56 pm »

Det må være ganske mange her som er litt overkant ivrge etter å dømme andre. Tenkte en gang jeg skulle lage en egen tråd om hvordan dems biler ser ut. Noen som hele veien er ute med pekefingeren og meninger om allt hele veien.

Med den holdingen mange her har tar dere snart livet av hele hobbyen.
Det er kranglig og bråk hele veien.

Ha en god helg, jeg går og lager ei forstilling.
Loggført

Mvh

Marius
RødeBaron
Supermedlem
*****
Innlegg: 1504
Bosted: Vevang



Vis profil WWW
« Svar #80 på: mars 05, 2010, 21:35:46 pm »


Ha en god helg, jeg går og lager ei forstilling.
Osteaktig
signert og sendt til et annet forum.

en oppgradering av en bil må jo få en rettferdig vurdering, ikke bli dømt ved fødselen.   mange seriøse byggere i norge som burde bli hørt,
Loggført



original buddie                  Bugbuddies.no
BT
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1491
Bosted: Vestfold



Vis profil
« Svar #81 på: mars 06, 2010, 13:41:14 pm »

Det må være ganske mange her som er litt overkant ivrge etter å dømme andre. Tenkte en gang jeg skulle lage en egen tråd om hvordan dems biler ser ut. Noen som hele veien er ute med pekefingeren og meninger om allt hele veien.

Med den holdingen mange her har tar dere snart livet av hele hobbyen.
Det er kranglig og bråk hele veien.

Ha en god helg, jeg går og lager ei forstilling.

Nei, lag heller den tråden Rekker tunge

Loggført

Member #1 /Spliths venner
Der_Butzelmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø


The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!


Vis profil
« Svar #82 på: mars 06, 2010, 15:41:11 pm »

Uten å kommentere noe av det som allerede er skrevet i denne tråden, for å på den måten ikke trå i et allerede oppjaget jordvepsbol, så stiller jeg meg bare litt undrende til det denne tråden egentlig handler om.

Spørsmålet mitt lyder da: Hvilken nytte vil en underskrifts-kampanje til / mot  Statens Vegvesen - Biltilsynet`s regelverk og dems måte å drive sin "hellige" virksomhet ha av effekt, når dem ikke tar TÜV papirer og annen seriøs dokumentasjon og søknader alvorlig i flere tilfeller?
Loggført

-73 1303S WBX
-69 Buggy, kort
-91 T4 Multivan
-04 Touran
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #83 på: mars 06, 2010, 16:36:06 pm »

Med Tüv papirer på justerbart senkesett, Papirer fra Møller om at min bil ble levert med 16" vinterhjul (selv om det kun står 15" i vognkortet), Ferskt 4 hjuls kontroll dokument og lysjusterings dokument... dro jeg på biltilsynet for å få dette inn i vognkortet.. Alt var etter regelverket.

Første som skjer vel oppe på 4 søyleren er en blank avvisning. Da alle biler skal være over 11cm på laveste chassi punkt. Min var 10,5cm. Jeg spør da om å få låne luftpåfylleren for å få den opp de siste 5mm. Men da får jeg kun en kald skulder.

Jeg krangler meg da videre om at de kan starte prossessen med ombyggings papirer. SÅ jeg kun kan ta en etterkontroll på høyden. Noe kontrollanten gjør motvillig da han ikke kan tysk. Men løsner litt da en kollega sier han skal hjelpe. Vel ferdig med tüv papirene går den "hjelpsomme" kollegaen. Og tiden er inne for felger og dekk. Skriver jeg har med fra Møller dekker over det meste fra 15" til 17" og jeg vil ha inn alt. Det får jeg såklart ikke. Kun det jeg har på bilen. Etter mye om og men får han kopiert all dokumentasjon. Og skal så "belære" meg en del ting, på en måte som kun en offentlig tjenestemann kan. Nedtalende og små sarkastisk, uten rom for innvendinger. "Jag er Kungen"

Først. Jeg må ha ny 4 hjuls- og lyskontroll. Etter å ha hevet bilen 0,5mm!!!! (Nye biler er jo SÅÅÅ mye bump steer a gett...)

Nummer 2. Når jeg kom tilbake ville høyden fra senter av hjulet opp til skjermen bli notert i vognkortet. (Hva om  fjærene setter seg. Eller en skjerm blir byttet!!! Ny kontroll??)

Nummer 3. Det var ikke sikkert han ville godkjenne ombyggingen. Da jeg hadde endret for mange faktorer!!! Senkesettet alene, eller hjulene alene kunne bli godkjent. Men ikke begge på en gang. FOR MANGE FAKTORER!!!!

Håper noen fra biltilsynet leser dette og reflekterer over hvordan det blir jobbet. Herremannen jeg traff har vel samme tekniske kunnskap om bil som en 60 år gammel regnskapskjerring. Reglene sier at han kan oppføre seg slik. Derfor gjør han det. "Ha en rævva" dag videre. Jeg skal ødlegge dagen til alle jeg treffer på jobben i dag. Og til helgen knekker jeg lilletå neglen og må ha 4 måneders sykmelding" er kroppspråket han gir meg da han vinker meg ut av hallen..

Fuckers!!
Loggført

Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #84 på: mars 06, 2010, 19:51:02 pm »

Typisk!!
Ikke rart at folk heller kjører ulovlig når det skal være slik.....
Jeg har det siste året hatt en brevdialog med BT om å bygge en 5" forstilling til bobla mi... Allt så lyst ut og det eneste jeg manglet var papirer fra en sertifisert sveiser på sveisejobben som var gjort. ALLT annet (og da mener jeg ALLT) var i følge papirene jeg har greit og hvis jeg fikk dette papiret fra sveiseren som skulle gjøre jobben så ville det "bare" være å få bygget greiene, justere ned bilen til ønsket høyde, sette på hjula med ulike bredder og rulleomkrets, få papirer fra en hjulstillingskontroll etc. Når derimot papirer på sveiser var klart og videresendt så feiget de ut. Så nå har jeg fått blankt avslag på hele greia. Kom ikke å si at jeg ikke har prøvd! Siden det skal være slik så kan de heller ikke forvente annet enn at folk leker egen herre over hobbyen sin. Det gjør jeg Gliser
Var hos BT i skien på torsdag for å vise en 77 modell polo. Først var planen å droppe godkjenning etter at nye dempere ble montert, men siden det sto i vognkortet at bilen var godkjent med senkefjærer og gule koni dempere valgte jeg å ringe for å høre om de mente det bare var å kjøre eller om bilen burde vises med de nye demperene. De mente jeg måtte vise den. Så jeg tok fri fra jobben å kjørte ut med nye oljedempere med NØYAKTIG lik lengde som de gammle konidemperene. Nei dette så ikke bra ut. For felgene var ikke orginale 5x13 ET 55 orginalt og 5,5x13 ET 38 nå...... Dekka som sto på var gikk akkurat utenfor de 5% med mindre rulleomkrets som de orginale og at jeg ikke hadde hjulstillingspapirer etter demperbytte..... Greit for meg. Jeg kjører uten godkjenning på de nye demperene! Basta. Makan til vriompeiser.
Det som Jee nevner over her med minimum 110mm bakkeklaring tror jeg er en slik tommelfingerregel som de har funnet på. Dette har jeg aldri hørt om andre som har hatt problemer med.
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #85 på: mars 06, 2010, 21:38:57 pm »

Løsningen her må jo være enkel: kjøp ny originalbil (helst Toyota siden det er de "beste" bilene) og for all del - ikke rør en eneste skrue eller bolt... Da kan du få den sjekket regelmessig ved et privateid EU-verksted så du slipper å forstyrre disse arbeidsfolkene midt i arbeidstiden. Får da være måte på vanskelige kunder Øyerulling
Loggført
vwsolli
Supermedlem
*****
Innlegg: 2447
Bosted: Fredrikstad


1972 Bay & 1976 Bay


Vis profil
« Svar #86 på: mars 06, 2010, 21:50:37 pm »

signert
Loggført

1968 T1 (Solgt)
1972 T2
1968 T1 (solgt)
1976 T2 (konebil)
tezer
Supermedlem
*****
Innlegg: 1791
Bosted: Hamar Hedemarken



Vis profil
« Svar #87 på: mars 06, 2010, 21:58:57 pm »

signert fra meg også!
Loggført

Vw 1302
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #88 på: mars 08, 2010, 10:29:29 am »

Jeg gidder rett og slett ikke forholde meg til slike brødhuer... Tviler også på at nye biler har 110mm høyde på alle plasser. Høyden opp til skjermen er det dummeste jeg har hørt om, hvis du full tank den ene dagen og tom den andre så er ikke bilen godkjent.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #89 på: mars 08, 2010, 11:25:38 am »

Bilen kan aldri kjøres med personer inni.. Da den vil bli for lav  Gliser Ikke engang sjåføren får sitte på.. Da det ikke var noen i bilen under måling.

Håper dette sier litt om hvor lavmål det norske biltilsynet egentlig kan være..
Loggført

Sider: 1 2 [3] 4
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!