perpioneer
Supermedlem
    
Innlegg: 895
Bosted: Arendal
|
 |
« på: mars 10, 2010, 23:53:23 pm » |
|
Lurer på å skaffe meg vindu til venstre side bak fører fra en donorbuss. Noen som har sveiset inn dette før?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Martin
Supermedlem
    
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold
|
 |
« Svar #1 på: mars 11, 2010, 18:56:39 pm » |
|
hvorfor??? en panel er å bli en panel, kan da ikke kutte hull får å sette inn et vindu..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Vemund Simensen (prizma)
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 1446
Bosted: Rokke, Halden
Brannmann!
|
 |
« Svar #2 på: mars 11, 2010, 20:08:38 pm » |
|
Nei dette synes jeg ikke du skal gjøre! Men skal du - kan du ikke nøye deg med å bytte skyvedøra da? 
|
|
|
Loggført
|
... it's an adiction ... 
|
|
|
perpioneer
Supermedlem
    
Innlegg: 895
Bosted: Arendal
|
 |
« Svar #3 på: mars 11, 2010, 20:18:24 pm » |
|
Martin: Du har kanskje rett i det, men hvis jeg vil ha vindu i skyvedør og i panel på venstre side, så kunne jeg tenkt at det så "orginalt" ut. Har jo en plan om å sette inn et par seter senere...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Martin
Supermedlem
    
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold
|
 |
« Svar #4 på: mars 11, 2010, 20:30:46 pm » |
|
er det en dubble door er det jo enkelt å bytte dører, men vil det bli bra å skjære et hull i den tynne veggen. å er det noen stivere der?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
perpioneer
Supermedlem
    
Innlegg: 895
Bosted: Arendal
|
 |
« Svar #5 på: mars 11, 2010, 20:32:33 pm » |
|
er det en dubble door er det jo enkelt å bytte dører, men vil det bli bra å skjære et hull i den tynne veggen. å er det noen stivere der?
det er ikke dobbel dør...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ivar
Supermedlem
    
Innlegg: 910
Bosted: Ask i Norhordaland
Samler seg opp......
|
 |
« Svar #6 på: mars 11, 2010, 22:07:46 pm » |
|
Kjøpte ein -68 panel for ein del år sidan(12-13?). Der var det satt inn vinduer, i vanlig gummilist, som ein båt frå -70 tallet. Med ditto lekkasjer.  Panelversjonen mangler alle stiverene på innsida, både over og under vinduet. Eg fekk ein donorbil, tok sirkelsaga og skar 10 cm oppå taket, og 10 cm under bueprofilen. på begge sider. Kjøpte ein "punktsveis-fres-bor" på biltema, og demonterte alle profilane kvar for seg. Reinskar kantane på ytterplata, og kappa ut i bilen. Over vindua fann eg ut det var lettast å legge sveisen mellom vindusprofilen og takrenna. Her er det 2-3 cm, og lett og sparkle opp etterpå. samme fram mot B-stolpen og bak mot luftinntaket. Nede valgte eg å dele den like under profilen. Dette meiner eg såg fint ut. Etterpå var det å felle på plass profilen på innsida. Denne har også fals for trekkeplatene. Sliping, sandblåsing og lakk. Og vips..... Den var einsfarga Lotuskvit, og eg supplerte med -67 sjøblå nede og blå transperant caps. Hadde den som bruksbil i ca 5år, før eg måtte konvertera til EL-bil. Har desverre ingen dokumentasjon på dette, men bilen er fortsatt ute og triller på veien. Horten kanskje?!? Skyvedøra måtte byttes, då paneldøra har annen type stivere på innsida. Her er ein link til ein i Arna, som hadde bilen i fjor:Rusken, om linken ikkje fungerer http://www.forum.vwacb.com/index.php?topic=1080.0 Det ser jo ut til at den jobben fortsatt holder mål  Ikkje skremmande mykje arbeid, i forhold til resultat. Så lukke til om du går i gong. 
|
|
|
Loggført
|
1975 T2 Sika - Arbeidshest |o * o|
“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with their experience.”
|
|
|
perpioneer
Supermedlem
    
Innlegg: 895
Bosted: Arendal
|
 |
« Svar #7 på: mars 11, 2010, 22:17:41 pm » |
|
Kjøpte ein -68 panel for ein del år sidan(12-13?). Der var det satt inn vinduer, i vanlig gummilist, som ein båt frå -70 tallet. Med ditto lekkasjer.  Panelversjonen mangler alle stiverene på innsida, både over og under vinduet. Eg fekk ein donorbil, tok sirkelsaga og skar 10 cm oppå taket, og 10 cm under bueprofilen. på begge sider. Kjøpte ein "punktsveis-fres-bor" på biltema, og demonterte alle profilane kvar for seg. Reinskar kantane på ytterplata, og kappa ut i bilen. Over vindua fann eg ut det var lettast å legge sveisen mellom vindusprofilen og takrenna. Her er det 2-3 cm, og lett og sparkle opp etterpå. samme fram mot B-stolpen og bak mot luftinntaket. Nede valgte eg å dele den like under profilen. Dette meiner eg såg fint ut. Etterpå var det å felle på plass profilen på innsida. Denne har også fals for trekkeplatene. Sliping, sandblåsing og lakk. Og vips..... Den var einsfarga Lotuskvit, og eg supplerte med -67 sjøblå nede og blå transperant caps. Hadde den som bruksbil i ca 5år, før eg måtte konvertera til EL-bil. Har desverre ingen dokumentasjon på dette, men bilen er fortsatt ute og triller på veien. Horten kanskje?!? Skyvedøra måtte byttes, då paneldøra har annen type stivere på innsida. Her er ein link til ein i Arna, som hadde bilen i fjor:Rusken, om linken ikkje fungerer http://www.forum.vwacb.com/index.php?topic=1080.0 Det ser jo ut til at den jobben fortsatt holder mål  Ikkje skremmande mykje arbeid, i forhold til resultat. Så lukke til om du går i gong.  Veldig mange takk for seriøst svar. Nå ble jeg mer giret på å gjøre dette. Nå er jobben å finne en donorbil...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ivar
Supermedlem
    
Innlegg: 910
Bosted: Ask i Norhordaland
Samler seg opp......
|
 |
« Svar #8 på: mars 11, 2010, 22:27:43 pm » |
|
Berre ein idè. Ka om du finn ei donor skyvedør? Finn ein bil og vurder profilane. Vil anta sveisen under vinduet då må flyttast til over profilen, då denne er vesentlig smalare framme. Kun ein tanke som passerte......
|
|
|
Loggført
|
1975 T2 Sika - Arbeidshest |o * o|
“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with their experience.”
|
|
|
perpioneer
Supermedlem
    
Innlegg: 895
Bosted: Arendal
|
 |
« Svar #9 på: mars 11, 2010, 22:31:21 pm » |
|
Berre ein idè. Ka om du finn ei donor skyvedør? Finn ein bil og vurder profilane. Vil anta sveisen under vinduet då må flyttast til over profilen, då denne er vesentlig smalare framme. Kun ein tanke som passerte......
Ikke dum du...!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
EspenX
Supermedlem
    
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo
Praise the raised
|
 |
« Svar #10 på: mars 11, 2010, 22:35:19 pm » |
|
Off... Sorry, jeg må bare si det: Det er din bil og du gjør akkurat hva du vil, men pleease tenk deg om to ganger før du lager vindu i en flott panel. Dette er bare min personlige mening, men det skjærer litt i hjertet når jeg ser hjemmemekka vinduer i paneler. Og det bidrar ikke akkurat på verdien til bilen heller.
Som sagt, dette er bare min personlige mening.
Hvis du vil ha vinduer og bakseter osv, hvorfor ikke kjøpe en vindusbuss istedet?
|
|
|
Loggført
|
1969 Militær-buss 
|
|
|
Unneberg Bil
Forhandler
Supermedlem
    
Innlegg: 1545
Bosted: Tønsberg
SVARER PÅ MAIL. IKKE PM!!!!!
|
 |
« Svar #11 på: mars 11, 2010, 23:37:20 pm » |
|
vi har en bil vi kan kutte ut vindus åpning av
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hansi
Supermedlem
    
Innlegg: 521
Bosted: Ørskog
tlf: 949 72 075
|
 |
« Svar #12 på: mars 12, 2010, 02:39:30 am » |
|
Off... Sorry, jeg må bare si det: Det er din bil og du gjør akkurat hva du vil, men pleease tenk deg om to ganger før du lager vindu i en flott panel. Dette er bare min personlige mening, men det skjærer litt i hjertet når jeg ser hjemmemekka vinduer i paneler. Og det bidrar ikke akkurat på verdien til bilen heller.
Som sagt, dette er bare min personlige mening.
Hvis du vil ha vinduer og bakseter osv, hvorfor ikke kjøpe en vindusbuss istedet?
enig med Espen her! panel er jo ikke den bay'en man ser flest av langs veien akkurat..
|
|
|
Loggført
|
Member of the  Vintage VW-Club of Møre & Romsdal 67 t1-- 70 westy
|
|
|
Jalle
Supermedlem
    
Innlegg: 1049
Bosted: Lørenskog
Klubbløs #006
|
 |
« Svar #13 på: mars 12, 2010, 02:53:38 am » |
|
Kan du ikke sette på ett slikt blindsone speil på venstre side, kjøpe deg en xtra paneldør og sette vindu i den. Da ser du godt nok ut og du kan reversere det med noen få enkle grep. Jeg har en veldig bra skyvedør i lys bers jeg kan vurdere å selge.
Mvh Jalle
|
|
|
Loggført
|
All klaring er god klaring, tut og kjør !! ©
|
|
|
perpioneer
Supermedlem
    
Innlegg: 895
Bosted: Arendal
|
 |
« Svar #14 på: mars 12, 2010, 09:26:25 am » |
|
Takker for innspill. Må tenke litt på dette...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Vemund Simensen (prizma)
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 1446
Bosted: Rokke, Halden
Brannmann!
|
 |
« Svar #15 på: mars 12, 2010, 17:49:45 pm » |
|
Min mening, som panel eier: Dette ville jeg aldri ha gjort med min panel. Panel er skjelden vare nå for tiden - slike biler vokser ikke på trær. Den "vanlige" vindusbussen finnes det flere eksemplarer av, så du kan heller kjøpe en slik en. Å ødelegge/sette inn vindu i selve panelen forringer verdien på bilen (min mening) og dette gjør ikke at bilen ikke lengre er "original." Dersom du føler at du har den perfekte bil og at du kun trenger dette vinduet for å beholde bilen i en mannsalder - så gjør det. Men ikke ødelegg en panel med en viss verdi dersom du ikke har planer om å beholde bilen - for jeg tipper at neste eier ønsker å fjerne dette vinduet..  Jeg har sett det har blitt gjort på fler måter - med varierende resultat. Men sjelen i bilen bevares best ved å holde den noenlunde original (min mening). Husker jeg ikke helt feil kjøpte du denne bilen i året som var, og den var et skikkelig pent bevart eksemplar? Min siste apell: Bruk bilen en sessong til før du evt.bestemmer deg for å gå drastisk til verks.. Lykke til - uansett valg - nyt din Vw  Vemund Mild overtalelse:     
|
|
|
Loggført
|
... it's an adiction ... 
|
|
|
perpioneer
Supermedlem
    
Innlegg: 895
Bosted: Arendal
|
 |
« Svar #16 på: mars 12, 2010, 18:02:49 pm » |
|
Min mening, som panel eier: Dette ville jeg aldri ha gjort med min panel. Panel er skjelden vare nå for tiden - slike biler vokser ikke på trær. Den "vanlige" vindusbussen finnes det flere eksemplarer av, så du kan heller kjøpe en slik en. Å ødelegge/sette inn vindu i selve panelen forringer verdien på bilen (min mening) og dette gjør ikke at bilen ikke lengre er "original." Dersom du føler at du har den perfekte bil og at du kun trenger dette vinduet for å beholde bilen i en mannsalder - så gjør det. Men ikke ødelegg en panel med en viss verdi dersom du ikke har planer om å beholde bilen - for jeg tipper at neste eier ønsker å fjerne dette vinduet..  Jeg har sett det har blitt gjort på fler måter - med varierende resultat. Men sjelen i bilen bevares best ved å holde den noenlunde original (min mening). Husker jeg ikke helt feil kjøpte du denne bilen i året som var, og den var et skikkelig pent bevart eksemplar? Min siste apell: Bruk bilen en sessong til før du evt.bestemmer deg for å gå drastisk til verks.. Lykke til - uansett valg - nyt din Vw  Vemund Mild overtalelse:      jeg er overbevist. men hadde vært kult med en halvpanel...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
perpioneer
Supermedlem
    
Innlegg: 895
Bosted: Arendal
|
 |
« Svar #17 på: mars 14, 2010, 23:03:05 pm » |
|
Har bestemt meg. Det blir ikke flere vinduer i min bay!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Vemund Simensen (prizma)
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 1446
Bosted: Rokke, Halden
Brannmann!
|
 |
« Svar #18 på: mars 14, 2010, 23:17:08 pm » |
|
Konge avgjørelse! Du har bare panel en gang i livet - og det er når den ikke har vinduer vettu  SCC panelen hadde jo hjemme mekkede vinduer som ble sveiset igjen! Da sees vi den 9.Mai - på Vw Til tusen?!
|
|
|
Loggført
|
... it's an adiction ... 
|
|
|
|
perpioneer
Supermedlem
    
Innlegg: 895
Bosted: Arendal
|
 |
« Svar #20 på: mars 14, 2010, 23:29:07 pm » |
|
Ha Ha
Det var hvis noen satt baki da vet du...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
AndyCandy
Medlem
  
Innlegg: 227
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #21 på: mars 14, 2010, 23:33:56 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
1977 Bay 
|
|
|
|
|