april 29, 2024, 12:01:19 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 2 [3]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Rullemale bilen?  (Lest 47985 ganger)
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #60 på: mars 06, 2008, 17:46:29 pm »

Hehey!  Gliser

Now we're talking!
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
pan57
Nybegynner
*
Innlegg: 26
Bosted:


Vis profil

« Svar #61 på: april 11, 2008, 21:15:18 pm »

koss går d me malinga Hæ har mala 2 bila me benga og rull, kan skrive under på at tempratur er viktig (mala den siste ute på seinhøsten å den ble mye styggere en den første) jeg har en box rustolenium i garagen så det fins å få kjøpt i Norge (vet ikke hvor for æ stjælt den på jobben  Hemmelig).Æ Har brukt ovatrololje for å tynne benga på en snøfres en gang,  lakken ble pensla på det ble knalle hardt og dyp i lakken uten at det ble glorat! har selv tegnt å bruke 1 del ovatrol og 3 deler sort benga på min neste vinterbil.
Loggført
uerfaren
Juniormedlem
**
Innlegg: 85
Bosted: Oslo



Vis profil WWW
« Svar #62 på: desember 09, 2008, 04:16:56 am »

fant en link på temaet. virker litt mer utfyllende en den tråden muligens. http://www.rickwrench.com/index79master.htm?http://www.rickwrench.com/50dollarpaint.htmlr

Takk for linken! Gliser Den skal riktignok være http://www.rickwrench.com/index79master.htm?http://www.rickwrench.com/50dollarpaint.html, for de som evt. ikke skjønte det Glad Øverst på siden anbefaler han International Brightsides marine lakk, som visstnok krever færre strøk enn RustOleum. International produkter selges av båtrekvisitaforhandlere over hele landet (se www.yachtpaint.com, velg norsk). Dog eksisterer denne Brightside-lakken kun i 4 farger på yachtpaint.com (hvit, klarrød, oceanblå og svart), og man kan antakelig glemme "$50 paint job" i det man går inn i båtbutikken.

Til nå har vi sett at "69chargeryeehaa" på moparts.org forumet, og webmasteren på Rickwrench.com har lakkert bilene sine med Tremclad Rust Paint (www.rustoleum.com). Seks år etter førstenevnte rullet bobla si med "27007 Real Orange", sier han lakken ser ut som da den var ny. "Rickwrench" valgte "27025 Gloss White" og er fortsatt like fornøyd etter 1 års tid.

Tremclad Rust Paint finnes i 35 farger. I Tremclad serien har de et eget produkt kalt "tint base", som skal kunne gi opptil 104 forskjellige farger. Dette virker som å være en base man blander inn i en annen farge for å "bleke" den. (Rød blir rosa osv.) Om det er mulig å lakkere med vanlig billakk over disse produktene, er høyst usikkert...
MEN de har og noen farger kalt Automotive Rust Paint. Gul, rød, svart, mattsvart, hvit, sølv.
"Can be used as a corrosion resistant primer for automotive lacquer top coats"

For ordens skyld så er mineral spirit mer kjent som white spirit i Europa, hvilket man tynner disse produktene med Glad

Her er noen linker til en kar som brukt "69chargeryeehaa" sin metode på bensintanken til motorsykkelen sin, må ærlig talt innrømme at det faen meg ikke så dårlig ut. Karen som gjør dette her innrømmer at han burde ha gått litt nøyere over med sandpapir for å få bort "appelsinhuden " for å få en glattere finish men det så søren meg bra ut! Absolutt et alternativ jeg tenker på da jeg som mange andre ikke har råd til å punge ut med 30 laken for å få bilen fin.

Bare to spørsmål! Hva tilsvarer rustOleum her i Norge (blir det bengalakk?) og hva er rubber på norsk?

enjoy!! Del 1

          Del 2

          Del 3

          + en liten kjappversjon av en camaro med samme metode som hadde en litt morsom slutttekst

Loggført

uerfaren
Juniormedlem
**
Innlegg: 85
Bosted: Oslo



Vis profil WWW
« Svar #63 på: desember 09, 2008, 04:35:11 am »

Synes også det er fint med noen filmer som viser hvordan man klargjør bilen, enten om en skal lakkere bilen på den "tradisjonelle" måten eller med rullemetoden. Alt av grunnarbeid er jo som vi alle vet alfa omega uansett metode en bruker.

Noen som vet om plastsparkel blir det samme som putty?






Loggført

Lid
Supermedlem
*****
Innlegg: 1060
Bosted: Farsund



Vis profil
« Svar #64 på: desember 09, 2008, 06:57:13 am »

Hva er rubber på norsk? kansje du burde utsette den Englandsturen din?
Loggført
uerfaren
Juniormedlem
**
Innlegg: 85
Bosted: Oslo



Vis profil WWW
« Svar #65 på: desember 09, 2008, 11:13:49 am »

hahaha vet hva det er rent oversatt, men hvis du skal se på det på en bilmessig måte så vet jeg ikke hva det er. Bilvoks, lakkrens, bilshampoo osv got it, men rubber har jeg ikke vært borti enda. Vil du ha mer forklaring så se på nicket mitt Blunker Gliser
Loggført

uerfaren
Juniormedlem
**
Innlegg: 85
Bosted: Oslo



Vis profil WWW
« Svar #66 på: desember 09, 2008, 11:17:36 am »

et kjapt søk på biltema så fant jeg det vet du! Men hva vil tilsvare rustOleum her i norge? blir det bengalakk, hammerlakk? Noen?
Loggført

ola
Seniormedlem
****
Innlegg: 282
Bosted: Stavanger


Vis profil

« Svar #67 på: desember 09, 2008, 12:34:41 pm »

tror coroless rustkiller kan være lignende. rustkiller finner du hos jernia m.fl.
Loggført

OP
Medlem
***
Innlegg: 129
Bosted: Tistedal/Halden


Vis profil

« Svar #68 på: desember 09, 2008, 12:43:10 pm »

"Rustoleum" er et Firmamerke/produktserie, ikke et produktnavn !

http://www.rustoleum.com/

http://www.aeo.no/Maskinkatalogen/11%20Rekvisita/REKVISITA%20630w.pdf

http://www.jernia.no/Produkter/Maling/Rustbeskyttelse
Loggført
Jon T
Supermedlem
*****
Innlegg: 657
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #69 på: desember 09, 2008, 13:04:36 pm »

Jeg prøvde meg med biltema sin men måtte over på duxola for at det skulle funke. Så skipp over Biltema sin gele!
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #70 på: desember 10, 2008, 15:27:49 pm »

Jeg rulla sjermer og sider på en 1500-69 (KZ18291?) jeg hadde, blei anbefalt 10% owatrol i lakken for at lakken skulle bli finset mulig, og det stemte bra. Bilen blei i rallylook,chinchilla med svart silkematt panser og motorlokk, stripe nederst på sidene og to over taket. Dessverre bulka broren min bobla (bakskjerm og sida bak fordøra)i Trondheim for 10-12 år siden og den blei solgt der.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
zapperx (Glenn Andersen)
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1103
Bosted: Kråkerøy


CoolCruisers Medlem


Vis profil
« Svar #71 på: februar 21, 2009, 23:52:13 pm »

Lest en del om dette temaet siste dagene og tror jeg skal hive meg på noen gamle motorlokk (vente litt med å ta hele bilen)og gi det en sjans. Om så bare for å "irritere" de der ute som mener en bil IKKE skal rullemales Gliser
Denne karen ser vel ut til å ha fått et godt nok resultat Blunker
http://www.volkszone.co.uk/VZi/showthread.php?t=413364
Loggført

1974 "Fake Jeans" SOLGT...
1966 Rat-look SOLGT...
1982 Autohomes T3 Camper
2003 T4 Transporter (selvbygd camper) SOLGT...

tezer
Supermedlem
*****
Innlegg: 1791
Bosted: Hamar Hedemarken



Vis profil
« Svar #72 på: februar 22, 2009, 01:51:47 am »

Biltemas 2 komp båtlakk skal vist være bra til bil har jeg hørt!!billig den..
Loggført

Vw 1302
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #73 på: februar 22, 2009, 21:04:57 pm »

Jeg rullemalte skjermer og sider på ei boble for noen år siden, men la ikke så mye jobb i det. Den blei fin og blank på mer enn en meters avstand, og jeg var fornøyd. Hadde jeg giddi å pusset og polert etterpå, hadde den sikkert blitt ennå finere.

Tipset jeg fikk, var å blande inn 10% owatrol i lakken, så lakken fløyt bedre ut. Det virket. Jeg brukte 2K quick-lakk. Glad
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
JChE
Juniormedlem
**
Innlegg: 76
Bosted: Søgne


Vis profil WWW

« Svar #74 på: april 17, 2009, 12:37:54 pm »

Jeg skal rullemale en sliten polo nå, og lurer på et par ting etter å ha lest denne tråden.

Hvor mye skal bengalakken tynnes ut?
Går det an å tynne ut med "tynner"? Kanskje dumt spørsmål, men det var nå det de anbefalte på jernia...ser noen her skriver whitesprit, så jeg ble litt usikker...
Loggført
VeteranBobla
Supermedlem
*****
Innlegg: 1000
Bosted: Hamar



Vis profil WWW
« Svar #75 på: april 17, 2009, 16:24:13 pm »

Jeg skal rullemale en sliten polo nå, og lurer på et par ting etter å ha lest denne tråden.

Hvor mye skal bengalakken tynnes ut?
Går det an å tynne ut med "tynner"? Kanskje dumt spørsmål, men det var nå det de anbefalte på jernia...ser noen her skriver whitesprit, så jeg ble litt usikker...

Er det noe vits å tynne ut bengaen da? Jeg har rullemalt boble flere ganger og kun brukt rulle og en boks med benga. Blir den for tynn så renner det vel mye lettere også.
Loggført

T1 1300 1969 "Bølle"
T1 1200 1969 "Palma Sukkerert" (Sparkäfer/Prosjektbil)
Fiat 500D 1961

Made by Me Production (Video/Audio kopiering & Oppdragsfilm) - http://www.MbMproduction.net
Oddbjørn
Medlem
***
Innlegg: 144
Bosted: Hellvik (Egersund)


Vis profil

« Svar #76 på: april 17, 2009, 23:49:18 pm »

Poenget med uttynning er vel at den ikke skal legge seg i haug og renne.


http://www.lakkbutikken.no/default.aspx   ;-)
Loggført
JChE
Juniormedlem
**
Innlegg: 76
Bosted: Søgne


Vis profil WWW

« Svar #77 på: april 19, 2009, 19:50:48 pm »

Jeg har rullemalt bilen nå i helga, og endte opp med å ikke tynne ut lakken. Det ble greit det, ikke perfekt men det var aldri målet mitt heller... Prøvde å google dette temaet lenge, men det kom mye forskjellige svar gitt... noen sa jeg MÅTTE bruke tynner, noen sa jeg måtte bruke whitesprit, mens andre sa jeg ikke måtte finne på å tynne ut, da lakken blir matt av det. Så jeg endte opp med å gi BENG i å tynne ut BENGalakken  Gliser
Loggført
HaraldL
Seniormedlem
****
Innlegg: 250
Bosted:



Vis profil
« Svar #78 på: juni 05, 2010, 19:04:31 pm »

et kjapt søk på biltema så fant jeg det vet du! Men hva vil tilsvare rustOleum her i norge? blir det bengalakk, hammerlakk? Noen?

du får bestilt Rust-Oleum CombiColor gjennom TOOLS. de tar rundt 800 kroner for 2,5 liter lakk.
Loggført

x 1961 Type 1 Gulf Blue 'Hard Drop Bugs'
x 1984 Type 2 (T3) 1,6 TD
HaraldL
Seniormedlem
****
Innlegg: 250
Bosted:



Vis profil
« Svar #79 på: juni 05, 2010, 19:08:17 pm »

hahaha vet hva det er rent oversatt, men hvis du skal se på det på en bilmessig måte så vet jeg ikke hva det er. Bilvoks, lakkrens, bilshampoo osv got it, men rubber har jeg ikke vært borti enda. Vil du ha mer forklaring så se på nicket mitt Blunker Gliser

rubbing er en 'cutting compound', en slags slipepasta for lakken. det er mulig å drite seg ut og slipe gjennom til grunningen.
Loggført

x 1961 Type 1 Gulf Blue 'Hard Drop Bugs'
x 1984 Type 2 (T3) 1,6 TD
Sider: 1 2 [3]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!