mars 29, 2024, 06:27:03 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2] 3
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Rullemale bilen?  (Lest 47682 ganger)
T1-55
Seniormedlem
****
Innlegg: 283
Bosted: Bø i Telemark



Vis profil
« Svar #30 på: februar 25, 2008, 00:33:30 am »

"Jeg har lakkert mye å jeg vet at dette dere snakker om her med rull å greier er helt bak mål."
 "Rette måten er jo bare å lakkere bilen, skal da ikke vere nødvendig å slipe ned å polere opp etter lakkeringa Sjokkert Hvem i all verden gjør slikt ? Rein juks er det"

KJØP DERE BRILLER OG  EN DVD ELLER BOK OM LAKKERING SÅ SKJØNNER DERE HVA JEG MENER Sjokkert Sjokkert Sjokkert Sjokkert Sjokkert Sjokkert Sjokkert

Hei Thomas, ifølge profilen din er du 20år, jeg tror ikke du bør tone frem lakkerings erfaringen din for høyt, det er faktisk veldig få proff lakkerere som ikke mellomsliper og polerer etter lakk, de som evt. gjør dette er nok skadelakkerere, og evt sånne som jobber for flis og ingenting.
Å lakke med rull er et helt greit alternativ forutsatt at det blir gjort på riktig måte, det Rocket har erfart og mange med han er nok ikke bare tull skjønner du, etikken ved dette kontra veteran bil, forventet resultat osv. er en helt annen skål.

Neste gang tror jeg du bør ha litt mere grøt i frokostbollen din for disse påstandene dine er ikke tunge nok  Gliser
Loggført

BUG ME!
riskyer
Supermedlem
*****
Innlegg: 824
Bosted: Skien


76 bay


Vis profil WWW
« Svar #31 på: februar 25, 2008, 07:59:19 am »

Detta blir en litt håpløs diskusjon ,etter min mening.
Ja du kan få et tilfredstillende resultat,hvis du ikke er så nøye med bilen,ved å bruke rulle.
Men det noen av dere sier er at hvis du har masse erfaring og kan detta så blir det bra ,hvis du våtsliper og polerer etterpå!
Har dere intrykk av at han som spurte om råd her er det?
Skal du ha et bra resultat med rulle har du mye ekstra arbeid etterpå,og det er ikke gitt at resultatet blir bra etterpå hvis du ikke er erfaren.
Med sprøytelakk bør du også ha erfaring,selvfølgelig,men det er lettere å få til et tilfrdstillende resultat uten å slipe og polere etterpå!Hvis du er uheldig noen steder kan man slipe å polere på det istedenfor hele bilen.
DET ER BEDRE Å LAKKERE,enn å rulle ,men det er mulig å rulle bilen ,ja,men skal det bli bra er det masse arbeid etterpå!
Loggført

Alt MÅ ned!!
Lid
Supermedlem
*****
Innlegg: 1060
Bosted: Farsund



Vis profil
« Svar #32 på: februar 25, 2008, 12:16:56 pm »

Jeg har rullelakket 3 bruksbiler med meget godt resultat, ikke showfinish selvsagt men det var heller aldri meningen. Tjukt og fint og lett og fikse feil i lakken senere. Har også lakket en bil på skikkelig måte etter bengalakk, Og det var lite problem og fjerne denne igjen etterpå da den ble sprø og god etter noen år. Så på en bil det ikke er nøye med vil jeg ikke nøle med å gjøre dette igjen.
Loggført
Stig Tore
Juniormedlem
**
Innlegg: 74
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #33 på: februar 25, 2008, 12:37:41 pm »

Har også rulla lakk på et par biler..Senest på bobla mi..Brukte bengalakk i begge tilfeller...På den bobla jeg har nå testa jeg også om det gikk an å legge 2K klarlakk over bengalakken, det gikk uten noen problemer...
Loggført
SLOWLYMAN
Medlem
***
Innlegg: 139
Bosted: asper 2040 kløfta


oval 56


Vis profil
« Svar #34 på: februar 25, 2008, 20:27:14 pm »

Har også rulla lakk på et par biler..Senest på bobla mi..Brukte bengalakk i begge tilfeller...På den bobla jeg har nå testa jeg også om det gikk an å legge 2K klarlakk over bengalakken, det gikk uten noen problemer...
rulla du ut k lakken å?prøvde på det en gang men da blei den tåkete istede for klar?
Loggført

RING PLING!!! 94162850(mitt nr)
SLOWLYMAN
Medlem
***
Innlegg: 139
Bosted: asper 2040 kløfta


oval 56


Vis profil
« Svar #35 på: februar 25, 2008, 20:34:52 pm »

hvilke rull er best?svamp fra MAXBO
Loggført

RING PLING!!! 94162850(mitt nr)
bug62
Medlem
***
Innlegg: 129
Bosted:


Vis profil

« Svar #36 på: februar 26, 2008, 15:11:34 pm »

fant en link på temaet. virker litt mer utfyllende en den tråden muligens. http://www.rickwrench.com/index79master.htm?http://www.rickwrench.com/50dollarpaint.htmlr
Loggført
RuneL
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: Hamar / Trondheim



Vis profil
« Svar #37 på: februar 26, 2008, 16:20:44 pm »

Jeg har planer om å rulle en bil jeg har stående. Har ikke utstyr til å sprøyte og da bilen ikke skal være noe annet en bruksveteran så ser jeg ikke noe galt i å rulle. Skal bruke 2k lakk da jeg har dette stående. grunninga er sprøyta på allerede.
Loggført

Frode
Supermedlem
*****
Innlegg: 973
Bosted: Ås



Vis profil
« Svar #38 på: februar 26, 2008, 16:31:55 pm »

Jeg lakka bilen min sist helg med quick lakk.....kostet meg 700 kr.

Ps hvordan setter jeg inn bilder her?
Loggført
RuneL
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: Hamar / Trondheim



Vis profil
« Svar #39 på: februar 26, 2008, 16:39:01 pm »

Jeg lakka bilen min sist helg med quick lakk.....kostet meg 700 kr.

Ps hvordan setter jeg inn bilder her?
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,724.msg7097.html#msg7097
Loggført

Frode
Supermedlem
*****
Innlegg: 973
Bosted: Ås



Vis profil
« Svar #40 på: februar 26, 2008, 16:45:09 pm »

Her kommer det bilder...........ble bårlige bilder når jeg måtte redusere størelse............kan maile hvis du vil se hvor bra resultatet egentlig ble


* nr2.jpg (55.55 KB, 319x239 - vist 1718 ganger.)

* nr.1.jpg (51.54 KB, 319x239 - vist 1249 ganger.)

* nr3.jpg (58.99 KB, 319x239 - vist 1139 ganger.)

* nr2.jpg (55.55 KB, 319x239 - vist 1102 ganger.)
Loggført
Stig Tore
Juniormedlem
**
Innlegg: 74
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #41 på: februar 26, 2008, 16:49:15 pm »

rulla du ut k lakken å?prøvde på det en gang men da blei den tåkete istede for klar?


Nei den sprøyta jeg på.....
Loggført
RuneL
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: Hamar / Trondheim



Vis profil
« Svar #42 på: februar 26, 2008, 16:50:34 pm »

Det ser da fint ut =)
bilen jeg skal rulle er ikke en vw så er sikkert ikke noen her inne som kommer til å ha store innvendinger Glad
Loggført

Frode
Supermedlem
*****
Innlegg: 973
Bosted: Ås



Vis profil
« Svar #43 på: februar 26, 2008, 17:34:53 pm »

Jeg bruke faktisk sprøytepistol............har tilgang på en stor vaskehall............men det ble jo litt lakkstøv og noen tørre flater.

Men blillig ble det.............og den grå fargen var litt vanskelig å lakk når man ikke hadde godt nok lys

ps er ikke brukt klarlakk på bilen....kun quick lakk
« Siste redigering: februar 26, 2008, 17:36:40 pm av Frode » Loggført
SLOWLYMAN
Medlem
***
Innlegg: 139
Bosted: asper 2040 kløfta


oval 56


Vis profil
« Svar #44 på: februar 26, 2008, 17:54:34 pm »

rulla du ut k lakken å?prøvde på det en gang men da blei den tåkete istede for klar?


Nei den sprøyta jeg på.....ok men er det nødvendig med klar lakk? hvist jeg har forstått dette riktik,så er det rulling og våtpuss etterpå?+polering da
Loggført

RING PLING!!! 94162850(mitt nr)
Frode
Supermedlem
*****
Innlegg: 973
Bosted: Ås



Vis profil
« Svar #45 på: februar 26, 2008, 18:10:34 pm »

Jeg skal ikke ha klar lakk på....er blank nok som den er............litt polering gjør nok susen
Loggført
Frode
Supermedlem
*****
Innlegg: 973
Bosted: Ås



Vis profil
« Svar #46 på: februar 26, 2008, 18:17:15 pm »

Det jeg gjorde før lakkering var: rettet bulker, sparklet, penslet på slipesparkel, pusset ned med 400 papir,Vasket ned med vasketynner, hadde på grunning med filler, puset ned med 400 papir, vasket bilen med rødsprit(hadde ikke silikon fjerner for hånden)lakket med quick lakk 3 lag. ((hadde det varmt der jeg lakket ca 25 grader)og brukte ca 4 timer på lakk jobben)

Loggført
SLOWLYMAN
Medlem
***
Innlegg: 139
Bosted: asper 2040 kløfta


oval 56


Vis profil
« Svar #47 på: februar 26, 2008, 18:48:47 pm »

Jeg bruke faktisk sprøytepistol............har tilgang på en stor vaskehall............men det ble jo litt lakkstøv og noen tørre flater.

Men blillig ble det.............og den grå fargen var litt vanskelig å lakk når man ikke hadde godt nok lys

ps er ikke brukt klarlakk på bilen....kun quick lakk
ja det som er vannskelig er å få den til å  flyte ut og samtidig vite når det er bra
Loggført

RING PLING!!! 94162850(mitt nr)
HaraldL
Seniormedlem
****
Innlegg: 250
Bosted:



Vis profil
« Svar #48 på: februar 26, 2008, 19:00:36 pm »

fant en link på temaet. virker litt mer utfyllende en den tråden muligens. http://www.rickwrench.com/index79master.htm?http://www.rickwrench.com/50dollarpaint.htmlr

Takk for linken! Gliser Den skal riktignok være http://www.rickwrench.com/index79master.htm?http://www.rickwrench.com/50dollarpaint.html, for de som evt. ikke skjønte det Glad Øverst på siden anbefaler han International Brightsides marine lakk, som visstnok krever færre strøk enn RustOleum. International produkter selges av båtrekvisitaforhandlere over hele landet (se www.yachtpaint.com, velg norsk). Dog eksisterer denne Brightside-lakken kun i 4 farger på yachtpaint.com (hvit, klarrød, oceanblå og svart), og man kan antakelig glemme "$50 paint job" i det man går inn i båtbutikken.

Til nå har vi sett at "69chargeryeehaa" på moparts.org forumet, og webmasteren på Rickwrench.com har lakkert bilene sine med Tremclad Rust Paint (www.rustoleum.com). Seks år etter førstenevnte rullet bobla si med "27007 Real Orange", sier han lakken ser ut som da den var ny. "Rickwrench" valgte "27025 Gloss White" og er fortsatt like fornøyd etter 1 års tid.

Tremclad Rust Paint finnes i 35 farger. I Tremclad serien har de et eget produkt kalt "tint base", som skal kunne gi opptil 104 forskjellige farger. Dette virker som å være en base man blander inn i en annen farge for å "bleke" den. (Rød blir rosa osv.) Om det er mulig å lakkere med vanlig billakk over disse produktene, er høyst usikkert...
MEN de har og noen farger kalt Automotive Rust Paint. Gul, rød, svart, mattsvart, hvit, sølv.
"Can be used as a corrosion resistant primer for automotive lacquer top coats"

For ordens skyld så er mineral spirit mer kjent som white spirit i Europa, hvilket man tynner disse produktene med Glad
« Siste redigering: februar 26, 2008, 19:08:07 pm av Harald L » Loggført

x 1961 Type 1 Gulf Blue 'Hard Drop Bugs'
x 1984 Type 2 (T3) 1,6 TD
HaraldL
Seniormedlem
****
Innlegg: 250
Bosted:



Vis profil
« Svar #49 på: februar 26, 2008, 19:23:27 pm »

OBS! Dette er riktig link til Tremclad produktene:
http://www.rustoleum.com/brand.asp?frm_brand_id=41&SBL=5
(Forsiden til rustoleum.com er en ubrukelig nettside)
Loggført

x 1961 Type 1 Gulf Blue 'Hard Drop Bugs'
x 1984 Type 2 (T3) 1,6 TD
Hippo
Medlem
***
Innlegg: 124
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #50 på: februar 26, 2008, 21:51:06 pm »

Har også sjekka de sidene som Harald var innom, og i tilleg også denne: http://carpainting.wetpaint.com/page/Roller+Method?t=anon
Har vært veldig gira på rustoleum/tremclad, men finner ingen ting om salg og sider som selger og shipper til Norge. Noen som vet?
Loggført

72 bay
Hippo
Medlem
***
Innlegg: 124
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #51 på: februar 26, 2008, 22:03:56 pm »

http://rollyourcar.com
Good shit
Loggført

72 bay
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #52 på: februar 28, 2008, 23:38:25 pm »

Jaja, eg var vel påståelig nok sjølv for 10 år sidan..

Takk for mange gode linkar, folkens! Det blir rulleprosjekt så fort telen går.  Gliser
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
bug62
Medlem
***
Innlegg: 129
Bosted:


Vis profil

« Svar #53 på: februar 29, 2008, 10:57:47 am »

hei fant ut at jernia fører rustoleum spraybokser i allefall. kanskje de kan skaffe noe?
Loggført
HaraldL
Seniormedlem
****
Innlegg: 250
Bosted:



Vis profil
« Svar #54 på: februar 29, 2008, 15:32:08 pm »

hei fant ut at jernia fører rustoleum spraybokser i allefall. kanskje de kan skaffe noe?

Interessant.
Dette er hva jeg foreløpig fikk høre fra Rustoleum avd. Nord-Europa;

Harald

We do have some albeit limited distribution in Norway and these products are
manufactured in Holland please see our website www.ro-m.com

I have copied in our Export sales Manager who is currently on vacation and
he will make contact on his return to see if we have any mutual
opportunities.

Many thanks for the interest in our company


Cheers

Steve Winrow
European Commercial Director IBG
Loggført

x 1961 Type 1 Gulf Blue 'Hard Drop Bugs'
x 1984 Type 2 (T3) 1,6 TD
Hippo
Medlem
***
Innlegg: 124
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #55 på: februar 29, 2008, 18:42:16 pm »

hei fant ut at jernia fører rustoleum spraybokser i allefall. kanskje de kan skaffe noe?

Interessant.
Dette er hva jeg foreløpig fikk høre fra Rustoleum avd. Nord-Europa;

Harald

We do have some albeit limited distribution in Norway and these products are
manufactured in Holland please see our website www.ro-m.com

I have copied in our Export sales Manager who is currently on vacation and
he will make contact on his return to see if we have any mutual
opportunities.

Many thanks for the interest in our company


Cheers

Steve Winrow
European Commercial Director IBG


Blæ.. CombiColor ser ikke like "proft" ut som protective enamel. Tror yatchpaint er tingen da altså... Er ikke så inmari dyrt faktisk.
http://www.seasea.no/SectionList.aspx?CatID=2020
Loggført

72 bay
BT
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1491
Bosted: Vestfold



Vis profil
« Svar #56 på: mars 01, 2008, 12:47:04 pm »

Joa, blir nok ingen "eplehagelakking" her..

Au, den kjente jeg Glad

Var jo mye debatt rundt dette på vw2you når davidlarue eller whiteXmas som han vel nå kaller seg gjorde det på samba-bussen sin. Kanskje han kan bidra med tips og bilder av resultatet?

Jeg så den, bilen så ut som om han hadde brukt husmaling og en ullgenser til å påføre den med..
Loggført

Member #1 /Spliths venner
Lid
Supermedlem
*****
Innlegg: 1060
Bosted: Farsund



Vis profil
« Svar #57 på: mars 01, 2008, 13:58:34 pm »

Denne bilen er en av de jeg har rullemalt. Denne hadde jeg ett middels resultat med. Når bildene er tatt har den også stått en god del ute, så den har blitt enda litt mattere enn da den var ny. Og har nok aldri blitt polert. Brukt std bengalakk. Takk for stjålne bilder og bilen kjører i dag på de evige motorveier


* Post-6-22951-Bilde_2927_web.jpg (45.18 KB, 500x375 - vist 1168 ganger.)

* slikvardenfor.jpg (32.86 KB, 400x300 - vist 1140 ganger.)

* Post-6-22952-Bilde_2928_web.jpg (38.03 KB, 500x375 - vist 1360 ganger.)
Loggført
Der_Butzelmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø


The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!


Vis profil
« Svar #58 på: mars 06, 2008, 12:04:27 pm »

I den gamle prosjekttråden min fra vw2you kan du se hvordan det ble med Benga og rulle, type fort gjort på en kveld opplegg, men det blei nesten gratis og da Gliser

Resultatet ble bedre enn forventet, og kunne sikkert blitt mye bedre med grundigere grunnarbeid og to strøk istedet for ett tjukkt.

Har sett hobby-sprøyta biler som så værre ut enn min " i hu og hast"-rullemalte, så det er ikke alltid sprøyting er best, det har nok mer å si med gubben som holder i sprøyta, kvaliteten på alle produkter involvert og ikke minst på forarbeidet.

Rulling er fin fint det til low-budget-bruksbil-opplegg eller lignendes. Ang, utstillings-finish, så er det jo så mye rart som stilles ut etter hvert, så da kan en vel bare parkere med rat-look gutta eller noe, så er jo den saken også løst Osteaktig

http://vw2you.com/cgi-bin/UltraBoard.cgi?action=Read&BID=24&TID=3073&SID=3307

Loggført

-73 1303S WBX
-69 Buggy, kort
-91 T4 Multivan
-04 Touran
Espen S. Andresen
Supermedlem
*****
Innlegg: 654
Bosted: Ellingsrudåsen, Oslo

tlf 94 38 27 88


Vis profil

« Svar #59 på: mars 06, 2008, 12:21:34 pm »

I den gamle prosjekttråden min fra vw2you kan du se hvordan det ble med Benga og rulle, type fort gjort på en kveld opplegg, men det blei nesten gratis og da Gliser

Resultatet ble bedre enn forventet, og kunne sikkert blitt mye bedre med grundigere grunnarbeid og to strøk istedet for ett tjukkt.

Har sett hobby-sprøyta biler som så værre ut enn min " i hu og hast"-rullemalte, så det er ikke alltid sprøyting er best, det har nok mer å si med gubben som holder i sprøyta, kvaliteten på alle produkter involvert og ikke minst på forarbeidet.

Rulling er fin fint det til low-budget-bruksbil-opplegg eller lignendes. Ang, utstillings-finish, så er det jo så mye rart som stilles ut etter hvert, så da kan en vel bare parkere med rat-look gutta eller noe, så er jo den saken også løst Osteaktig

http://vw2you.com/cgi-bin/UltraBoard.cgi?action=Read&BID=24&TID=3073&SID=3307



Av en eller annen pussig grunn er det akkurat sånn jeg ser for meg FreddyB sin og, når den er ferdig. Tilogmed fargen stemmer.

EDIT: Whoopsie, mente å sitere LID faktisk.
« Siste redigering: mars 06, 2008, 18:48:45 pm av Espen S. Andresen » Loggført

Sider: 1 [2] 3
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!