mars 28, 2024, 16:58:54 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Type 64k10  (Lest 4574 ganger)
Soddli
Seniormedlem
****
Innlegg: 413
Bosted: Levanger



Vis profil WWW
« på: februar 22, 2008, 11:34:47 am »



For en nydelig bil det her er, det var sånn Porsche ville at sportsbilen hans skulle være.
Inspirert av v10 eller type 114 ble det bygd 3 eksemplarer.
Den ene ble vraket av en kdf tester under andre verdenskrig, de to andre tok Porsche familen over.
Den ene brukte Ferdinand Porsche selv og deen andre ble lagret.
Amerikanske soldater fant den som var lagret etter andre verdenskrig, kappet taket av den og kjørte den i filler....huff og huff.
Så dette er den som er igjen, fantastisk bil!

Thomas
Loggført

Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #1 på: februar 22, 2008, 13:43:22 pm »

Kult! Har aldri sett filmklipp av denne bilen før, bare bilder.

Meningen var at den skulle delta i et billøp mellom Berlin og Roma, men krigen starta før løpet ble kjørt, og dermed ble hele greia kansellert. Porsche hadde også et annet interessant prosjekt på tegnebrettet før krigen - en lukka variant av Auto Union-raceren med 16-sylindra motor, plass til passasjerer og for bruk på vanlig vei. Det hadde vært noe, det!
Loggført
Soddli
Seniormedlem
****
Innlegg: 413
Bosted: Levanger



Vis profil WWW
« Svar #2 på: februar 22, 2008, 14:05:02 pm »

Kult! Har aldri sett filmklipp av denne bilen før, bare bilder.

Meningen var at den skulle delta i et billøp mellom Berlin og Roma, men krigen starta før løpet ble kjørt, og dermed ble hele greia kansellert. Porsche hadde også et annet interessant prosjekt på tegnebrettet før krigen - en lukka variant av Auto Union-raceren med 16-sylindra motor, plass til passasjerer og for bruk på vanlig vei. Det hadde vært noe, det!

Den du nevner her er type 114 det :-)
Og type64k10 er influert av denne igjen, men bygd på kdf plattform.

Thomas
Loggført

RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #3 på: februar 22, 2008, 17:57:44 pm »

Artig klipp dette av en bil som må være ufattelig morro å ratte rundt!
(Neste gang husker de sikkert kamerastativ også, hehe!)
Hvilken motor står det i denne da? Høres ikke helt ut som en 356 - mer standard boblelyd? Øs av deres viten her, folkens, dette vil jeg gjerne lære mer om!
Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #4 på: februar 22, 2008, 18:44:07 pm »

I denne satt det ihvertfall originalt en sterkt trimma VW-motor av førkrigsmodell - 985 ccm og kanskje så mye som uhyrlige 40-45 HK DIN eller deromkring, vil jeg tro. Har ei bok som påstår 50 HK, men det tror jeg må være SAE eller noe slikt.

Ellers har bilen samme akselavstand og sporvidde som ei førkrigsboble, karosseri i aluminium, prosjektert topphastighet rundtomkring 150 km/t.

Sist kjente eier jeg vet om, var Otto Mathe.
Loggført
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #5 på: februar 22, 2008, 19:14:22 pm »

Lekker!
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Soddli
Seniormedlem
****
Innlegg: 413
Bosted: Levanger



Vis profil WWW
« Svar #6 på: februar 23, 2008, 11:36:18 am »

Jepp, den ble kjørt mest med en trimmet kdf motor som var trimmet til ca 35-40hk.
Den er et av Erwin Komendas første mesterverk:
http://www.komenda.at/vwkaef_3_e.htm
Bilen er oppbygd i aliminium med nagler som i fly, veier bare 500kg.
Bilen var som sagt i Otto Mathes eie fram til den ble solgt til en Østerisk samler for noen år siden.
Kjenner nåværende eier og skal se på den i sommer:-)

« Siste redigering: februar 23, 2008, 11:40:15 am av Soddli » Loggført

Soddli
Seniormedlem
****
Innlegg: 413
Bosted: Levanger



Vis profil WWW
« Svar #7 på: februar 23, 2008, 17:17:40 pm »

Stilig med kdf speedo til 160  Gliser





Loggført

flatfour
Supermedlem
*****
Innlegg: 739
Bosted: Oslo / Bærum



Vis profil WWW
« Svar #8 på: februar 25, 2008, 10:17:56 am »

Stilig med kdf speedo til 160  Gliser




Den var ikke gått langt...  Sjokkert
200 mil?? eller miles?
Loggført

April '55 Oval               Jeg selger:  Vintage lampe, Orange arbeidslampe, Gassmasker

Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #9 på: februar 25, 2008, 15:47:32 pm »

Jeg tror ikke tyskerne var så interessert i britiske eller amerikanske måleenheter ;-) Er nok km, ja.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!