april 29, 2024, 06:29:55 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 1600 turbo  (Lest 6715 ganger)
beetle force
Nybegynner
*
Innlegg: 44
Bosted: Lyngmyra, ja det er avsidesliggende!!!



Vis profil
« på: april 04, 2010, 20:54:38 pm »

Går med planer om å bygge en standard 1600 motor, men med turbo trykkmatet forgasser.
Søkte litt på forumet ang dette og ser det er mulig, ca 100hk..+- med en org 1600 forgasser.
Er det nødvendig å bytte ut gummibelger på innsug eller klarer de ett trykk på 1 bar.
Må vel også ha en for for "popoff", da det blir mye mottrykk når gasspjeld stenges ved tomgang..
Valg av kam? har en ny engle W125 liggende kansje best med org!?
Erfaringer og innspill motaes med takk...

 Blunker
Loggført

Elsker det meste som har luftkjølt boxer-motor, men i hovedsak bobler og snowtrac!!!   :-)
T2-Vandal
Supermedlem
*****
Innlegg: 672
Bosted: Nord-Fron



Vis profil
« Svar #1 på: april 04, 2010, 21:00:05 pm »

Hvis du setter på to gassere i stedet så forsvinner vel belgene?..
Loggført

29 Chevrolet AC Phaeton
47 Farmall A
66 T1
70 T1 (German look)
78 Corvette sachs 380
77 T2 (Vandalbussen)
72 Eldorado cab
08 Alfa Romeo 159 Ti
beetle force
Nybegynner
*
Innlegg: 44
Bosted: Lyngmyra, ja det er avsidesliggende!!!



Vis profil
« Svar #2 på: april 04, 2010, 21:02:57 pm »

Hvis du setter på to gassere i stedet så forsvinner vel belgene?..

Ja, men skal ha en gasser, den orginale..
Loggført

Elsker det meste som har luftkjølt boxer-motor, men i hovedsak bobler og snowtrac!!!   :-)
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #3 på: april 04, 2010, 21:52:05 pm »

ville vel erstattet de gummiloffene med evt silicon slanger
eller noe anna armert slange

kam'n bestemmer endel av hvor du vil ha effektområdet på motoren din ,og hvor stor turbo du bør velge.

std kam fungerer bra opptil ca 5500.

Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
jalokoey
Supermedlem
*****
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest


low and slow...


Vis profil
« Svar #4 på: april 04, 2010, 22:59:20 pm »

du klare ikke 1 bar uten og modde tenning.. ved 1 bar vil det høres ut som små stein i motoren  Osteaktig
Loggført
beetle force
Nybegynner
*
Innlegg: 44
Bosted: Lyngmyra, ja det er avsidesliggende!!!



Vis profil
« Svar #5 på: april 05, 2010, 08:29:41 am »

du klare ikke 1 bar uten og modde tenning.. ved 1 bar vil det høres ut som små stein i motoren  Osteaktig

Ja, jeg regner med det blir endel tenningsbank da, tenkte å bruke fordeler fra wb eller flytte over vacumklokken fra wb-fordeleren..Gliser
Loggført

Elsker det meste som har luftkjølt boxer-motor, men i hovedsak bobler og snowtrac!!!   :-)
jalokoey
Supermedlem
*****
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest


low and slow...


Vis profil
« Svar #6 på: april 05, 2010, 09:06:29 am »

gjorde det på den motor eg hadde med turbo ... funket godt det:)  holder på med ny 1600 turbo motor eg.. så skal i bugy:)  Blunker
Loggført
beetle force
Nybegynner
*
Innlegg: 44
Bosted: Lyngmyra, ja det er avsidesliggende!!!



Vis profil
« Svar #7 på: april 05, 2010, 12:38:33 pm »

Takker for innspill så lang, andre erfaringer ang dette!?
Loggført

Elsker det meste som har luftkjølt boxer-motor, men i hovedsak bobler og snowtrac!!!   :-)
røed
Seniormedlem
****
Innlegg: 318
Bosted: bærum


1303s


Vis profil
« Svar #8 på: april 05, 2010, 15:37:25 pm »

fett prosjekt Gliser. kommer det en prosjekttråd på denne motoren. hva slaks turbo skal du bruke?
Loggført
beetle force
Nybegynner
*
Innlegg: 44
Bosted: Lyngmyra, ja det er avsidesliggende!!!



Vis profil
« Svar #9 på: april 05, 2010, 18:17:54 pm »

fett prosjekt Gliser. kommer det en prosjekttråd på denne motoren. hva slaks turbo skal du bruke?

Det blir nok ikke noe prosjekttråd på dette, jeg skal bruke en garret turbo, av en peugeot 407 1,6 hdi, det er ikke wastegate på disse turboene, men en vacumklokke som justerer eksosvingene inni turboen..!
Loggført

Elsker det meste som har luftkjølt boxer-motor, men i hovedsak bobler og snowtrac!!!   :-)
jalokoey
Supermedlem
*****
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest


low and slow...


Vis profil
« Svar #10 på: april 06, 2010, 11:46:17 am »

slik turbo var det eg brukte.. funker som gull. men blir mellom 0.8-1 bar. Glad
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #11 på: april 06, 2010, 12:59:48 pm »

Har fått "muntlig forhåndsgodkjent" turbo i roadsteren min.
kan jeg ta en standard 1600 og sette på turbosettet + fikse tenningsforskyvning og kjøre med det?
Hvor tar du ut olje til turbo? Tenkte å la returen gå ned i bensinpumpe hullet, men kan du ta ut olje fra oljetrykksbryteren?
Er vel standard med rundt 9 i komp, er dette for høyt?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

jalokoey
Supermedlem
*****
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest


low and slow...


Vis profil
« Svar #12 på: april 07, 2010, 16:37:57 pm »

eg tok ut olje der giver står.. og retur i et av ventil deksel.. for at du skal bruke det hulle som bensinpumpe står så må turbo stå høgt.. må ha fall. og ta får du den neppe det trange roadster motor romme.. eg kjørte på standerd 1600 innmat. og org .. moddet forgasser.. ble benket  ca 114hk.,  ved 1 bar.   da med wbx vakum klokke på tenning. .. gjekk godt og går enda godt..Glad
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #13 på: april 07, 2010, 23:16:20 pm »

Godt tips, takk. Jeg får se om jeg får plass. litt teit med porsche fuglebad. Jeg får bremse på ums, kan få godkjent oppimot 100 hk.
Får vi utskrift der? Som jeg kan bruke som dokumentasjon?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

vwracer - Ola Linnerud
Seniormedlem
****
Innlegg: 252
Bosted: Lillestrøm



Vis profil
« Svar #14 på: april 07, 2010, 23:29:24 pm »

Bare litt nysgjerrig... hva gjør dere med forgasseren for at den skal være driftsikker nok til å håndtere 0,8 bar trykk uten å magre ut? ville valgt en annen større gasser for å være på den trygge siden Glad
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #15 på: april 07, 2010, 23:39:16 pm »

Jeg skal bruke DCOE 40mm
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

jalokoey
Supermedlem
*****
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest


low and slow...


Vis profil
« Svar #16 på: april 07, 2010, 23:41:15 pm »

borrer opp main jet. og når det kommer trykk gjennom så gir den nok bensin der den ikke skal og.. hadde lamda på min .... med slik mager \optimal\rik..    og ved o.8 så er den litt mager,,, så ikke optimalt men funker .... klart en større hadde ikke vert dumt..Glad
Loggført
vwracer - Ola Linnerud
Seniormedlem
****
Innlegg: 252
Bosted: Lillestrøm



Vis profil
« Svar #17 på: april 07, 2010, 23:46:51 pm »

Glad ok.  mye moro som "går" og er billig, greit med lambda meter så man ikke brenner hull i stempler... for det skjer garantert ikke utenfor garasjen Blunker
Loggført
jalokoey
Supermedlem
*****
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest


low and slow...


Vis profil
« Svar #18 på: april 07, 2010, 23:47:56 pm »

er en how to .. mod av gasser på shoptalk forum.. skal og ha annen gasser på den motor eg skal bygge nå. Blunker
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #19 på: april 07, 2010, 23:49:20 pm »

Her er gasser. Hva brukes det røret til på innsuget? Vannkjøling?


* DSC_1187.JPG (167.77 KB, 1549x1037 - vist 222 ganger.)
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #20 på: april 07, 2010, 23:51:45 pm »

Har bredbåndslambda på FV, får i hvertfall sveise inn en mutter på eksosen så jeg får stilt det inn. (Om det går å stille riktig.)
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

vwracer - Ola Linnerud
Seniormedlem
****
Innlegg: 252
Bosted: Lillestrøm



Vis profil
« Svar #21 på: april 07, 2010, 23:53:53 pm »

Er nok til "vannoppvarming" Glad så du ikke får ising i innsuget og forgasseren...  kan jo ev. kjøre olje gjennom den.
Loggført
jalokoey
Supermedlem
*****
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest


low and slow...


Vis profil
« Svar #22 på: april 07, 2010, 23:54:35 pm »

for og si det slik  ... mod av orginal gasser er i skikkelig chepo ånd:) hehe ..
Loggført
jalokoey
Supermedlem
*****
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest


low and slow...


Vis profil
« Svar #23 på: april 07, 2010, 23:57:34 pm »

såg morsomt ut!!!.. blir spennende og se hvordan den turbo vil bli plassert i motor rommet.. må nok ha god vipp på lokket Gliser
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #24 på: april 08, 2010, 00:01:19 am »

Er nok til "vannoppvarming" Glad så du ikke får ising i innsuget og forgasseren...  kan jo ev. kjøre olje gjennom den.
Ser at forvarmerne er på eksosen, kan jeg kjøre eksosen inn?


* DSC_1196.JPG (61.15 KB, 448x300 - vist 194 ganger.)
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #25 på: april 08, 2010, 00:11:52 am »

Rute opp olje (siden du likevel sikkert går for ekstern oljekjøler?) holder jeg en knapp på. Sånn var det også på mitt hjemmelagde "sett".
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #26 på: april 08, 2010, 00:15:04 am »

Ok. Da legger jeg en sløyfe med olje innom. Virker bare litt rart at jeg skal varme opp innlufta når andre kjøler ned.
Men forstår at det blir annerledes med trykkforgasser, for da kjøler du lufta gjennom intercooler etter turbo, før den går i gasser...
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #27 på: april 08, 2010, 14:09:41 pm »

Fikk faktisk et 2-3mm lag med rim på mitt oppsett på tomgang (Weber 45 med for store dyser). Med trykkoppsett er det jo rake veien rett ned i innsugene, ja - ikke tid til å ise da;)
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #28 på: april 08, 2010, 19:20:49 pm »

Brukte du og en standard 1600, uten å senke komp, og med standard kam? Hva slags trykk måtte du opp i før clutchen ga seg?
Hadde ikke tenkt å ta ut motor..
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #29 på: april 08, 2010, 22:45:04 pm »

en org 1600 har vel under 8.0:1 i komp og kam fint kjøres bra med trykk på.
viktigste er å ha mulighet til å dra ned tenning, eller kjøre på låst (lav) tenning
(men da mister man litt kjørbarhet)
org kam funker bra!
 på min så har jeg en liten turbo fra T3 1,6 liter Turbo diesel.
spinner superfort opp og drar helt fra 2500-3000 (avhengig av gir) og til over 5000.
fortsatt imponert over hvor godt den motoren drar.er som å kjøre en MYE større motor.

anbefales!!!!!
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!