SLOWLYMAN
Medlem
  
Innlegg: 139
Bosted: asper 2040 kløfta
oval 56
|
 |
« Svar #30 på: februar 09, 2008, 20:57:59 pm » |
|
Forgasser valg er forandret, og det kommer til å komme et sett med 40mm webere istedet  Så hvis noen trenger t3 gassere, som er rengjort og sandblåst innsug så er det bare å rope. Jobber litt med å få på igjen pedalsettet etter lakk, dvs få på clutchwire igjen inne i tunnel. Men må vel løsne i bakkant så jeg kan trekke den ut av hullet til pedalfestet. tar sjangsen på å slenge inn ett spørsmål,bunnplatene er dem skrudd eller sveiset
|
|
|
Loggført
|
RING PLING!!! 94162850(mitt nr)
|
|
|
Lasse `65
Supermedlem
    
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim
LUFTLIGA`N
|
 |
« Svar #31 på: februar 10, 2008, 11:02:19 am » |
|
[/quote] tar sjangsen på å slenge inn ett spørsmål,bunnplatene er dem skrudd eller sveiset [/quote]
Bunnplatene på boblene er skrudd hvis det er det du tenker på
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Lasse `65
Supermedlem
    
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim
LUFTLIGA`N
|
 |
« Svar #32 på: februar 10, 2008, 14:18:36 pm » |
|
da er jeg kommet så langt som å få sette på råder med nye rådelager på standardveiva. Opplever at det blir litt for mye motstand på 2 av rådene. Prøvd å flytte på dem på forskjellige steder på veiva, men det bli stramt likevel. Har vridd litt på råden for å se på lager, og det oppstår et slite-felt akkurat ved overgang mellom de to lagrene.
Dette er Kolbenschmidt-lager, kan det være en feil på lageret? Kan jeg pusse det ned med fint papir, våtslipe?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Vw1302s
Seniormedlem
   
Innlegg: 442
Bosted: Skoppum
|
 |
« Svar #33 på: februar 10, 2008, 17:25:51 pm » |
|
Hender at det blir slitespor i rådene fra gamle lager, så kan prøve å våt slipe litt. Jeg hadde samma symptomene i båten(ikke vw med), og jeg slipa rådene med 1200 våtslipepapir til jeg fikk vekk slitemerkene. Er en stund siden, men den maler som en katt den dag idag:D
|
|
« Siste redigering: februar 12, 2008, 16:34:31 pm av Vw1302s »
|
Loggført
|
|
|
|
Lasse `65
Supermedlem
    
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim
LUFTLIGA`N
|
 |
« Svar #34 på: februar 10, 2008, 17:51:37 pm » |
|
Hender at det blir slipespor i rådet, så kan prøve å våt slipe litt. Jeg hadde samma symptomene i båten(ikke vw med), og jeg slipa rådene med 1200 våtslipepapir til jeg fikk vekk slitemerkene. Er en stund siden, men den maler som en katt den dag idag:D
Jepp, tok våtsliping og det gikk bra. Driver og trekker moment nå, så får vi se......svelg
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Vw1302s
Seniormedlem
   
Innlegg: 442
Bosted: Skoppum
|
 |
« Svar #35 på: februar 10, 2008, 18:01:53 pm » |
|
 Krysser fingrene for at det går bra!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
RZR-Andy
Supermedlem
    
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen
www.regenstadt.com
|
 |
« Svar #36 på: februar 10, 2008, 19:05:23 pm » |
|
tar sjangsen på å slenge inn ett spørsmål,bunnplatene er dem skrudd eller sveiset [/quote] Bunnplatene på boblene er skrudd hvis det er det du tenker på [/quote] Hmm... språklig sett interessant. "Bunnplatene" (om du tenker på de valsede stålplatene som setene er festet i) er hovedsaklig punktsveist til rammestrukturen + noen "larver", mens karrosseriet er boltet til hele chassiet, som også kalles for bunnplaten. Så svaret er kan hende både/og? Skal du løfte av karrosseriet skal du slippe å kappe noen steder i alle fall, bare bolter - that´s the beauty of it!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Lasse `65
Supermedlem
    
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim
LUFTLIGA`N
|
 |
« Svar #37 på: februar 10, 2008, 19:08:17 pm » |
|
tar sjangsen på å slenge inn ett spørsmål,bunnplatene er dem skrudd eller sveiset Bunnplatene på boblene er skrudd hvis det er det du tenker på [/quote] Hmm... språklig sett interessant. "Bunnplatene" (om du tenker på de valsede stålplatene som setene er festet i) er hovedsaklig punktsveist til rammestrukturen + noen "larver", mens karrosseriet er boltet til hele chassiet, som også kalles for bunnplaten. Så svaret er kan hende både/og? Skal du løfte av karrosseriet skal du slippe å kappe noen steder i alle fall, bare bolter - that´s the beauty of it! [/quote] Det var at krosseriet var skrudd i bunnplaten jeg jeg mente ja. Driver med annet bygge, så det går litt fort i svarene 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Lasse `65
Supermedlem
    
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim
LUFTLIGA`N
|
 |
« Svar #38 på: februar 10, 2008, 19:16:35 pm » |
|
Vel, motoren begynner å komme litt på vei. Råder og stempler er veid. Med riktig kombo på disse skal det bli max 1g forskjell på råder med påmontert stempel.
Råder: 600-600-601-598 Stempler: 522-522-521-524
Kamdrev og veivdrev er justert sammen.
Men jeg er litt i tvil på rådene mine og tiltrekking...........så det kan være at alt blir demontert....... Mangler å sjekke oljepumpe-huset enda. ser muligens på det imorgen
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Lasse `65
Supermedlem
    
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim
LUFTLIGA`N
|
 |
« Svar #39 på: februar 12, 2008, 00:13:16 am » |
|
Jobbet videre med blokka ikveld og fått på plass studsene på den ene halvdelen.
Sjekket tilpasning på full-flow pumpe, og det ser veldig bra ut.
Må få tak i et sett med nye/brukte rådebolter m muttere, så det blir faktisk ny demontering av veiv, dessverre. Hadde håpet å ha short-blokk ferdig i løpet av denne uka, men.......
Noen som har et ok sett med rådebolter??
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Lasse `65
Supermedlem
    
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim
LUFTLIGA`N
|
 |
« Svar #40 på: februar 12, 2008, 17:10:57 pm » |
|
På bildet over med kamdrev og veivdrev, må jeg shimse kamdrev for å unngå offset mellom disse? Det er litt offset som dere ser
|
|
« Siste redigering: februar 12, 2008, 22:42:26 pm av Levwi (Lasse) »
|
Loggført
|
|
|
|
Lasse `65
Supermedlem
    
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim
LUFTLIGA`N
|
 |
« Svar #41 på: februar 12, 2008, 22:46:57 pm » |
|
Har gjort en skikkelig brøler med moment-trekkingen min, har jeg funnet ut Da jeg trodde moment-nøkkelen skulle "gå over" ved moment, har ikke ørene mine(eller hjernen  ) fanget opp at det skulle bare bli et ørlite klikk. Så, man lærer så lenge man lever og er man hobby-mekaniker så er man hobbymekaniker. Surt, men man lærer Snakker om å lage seg motor.......
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JTWE
Supermedlem
    
Innlegg: 2198
Bosted:
|
 |
« Svar #42 på: februar 12, 2008, 23:40:05 pm » |
|
Godt å høre! Har biltemas nøkkel selv... Og etter det jeg har lest har den blitt testet til å være bedre enn mye annet mye dyrere på markedet faktisk, og veldig nøyaktig. Så for en hobby-mekaniker så må det være mer enn godt nok.
Morsomt å se på sammenskruingen av motoren din! Begynner å påsken selv håper jeg... Utsatt det lenge nok nå!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #43 på: februar 13, 2008, 14:20:47 pm » |
|
Kammen skal ikke shimses, men man justerer endeslakken av den med lager skuldrene på "thruste" lageret til kammen. Samspillet mellom drevene skal du ikke tenke så mye på siden dette endres når du shimser opp endeslakken på veiva. Stå på! 
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Lasse `65
Supermedlem
    
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim
LUFTLIGA`N
|
 |
« Svar #44 på: februar 13, 2008, 15:19:10 pm » |
|
Kammen skal ikke shimses, men man justerer endeslakken av den med lager skuldrene på "thruste" lageret til kammen. Samspillet mellom drevene skal du ikke tenke så mye på siden dette endres når du shimser opp endeslakken på veiva. Stå på!  Den er god. Trodde disse skulle gå kant i kant. Og, ja, jeg prøver å stå på!! Takk for oppbacking, trenger det 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Lasse `65
Supermedlem
    
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim
LUFTLIGA`N
|
 |
« Svar #45 på: februar 14, 2008, 21:52:15 pm » |
|
Fikk tak i 2 nye rådebolter fra Harald (notchback) så da er helgen reddet. TAKK!! Blir nok stille rundt meg nå når moment skal trekkes, det skal være sikkert, så jeg hører klikket....hehe  Så da blir det forhåpentligvis shortblock i helgen så jeg kan begynne å måle vendehøyde. Håper jeg kommer på rundt 8-8,5:1 i komp uten å måtte planslipe topper og dreie ned, Vi får se Ellers så er det lagt nytt teppe i bilen og lakket opp pedalsettet. Temaet når det gjelder farger blir blå og sølv. Dette kommer til å gå igjen på motor. Det er også i tanker å lakkere om tromler på bilen til sølv, få på krommede hjulbolter, og kjøre uten hjulkopper. Litt old-school
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Lasse `65
Supermedlem
    
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim
LUFTLIGA`N
|
 |
« Svar #46 på: februar 16, 2008, 12:56:24 pm » |
|
Tiden er kommet for å sette opp timing av kam, veiv og fordelerdrev. Dette har jeg aldri gjort før, men har fått en veldig god forklaring på hvordan det gjøres. Det enkleste hadde kanskje vært med noen som har gjort dette første gangen, så det kan være jeg må banke på noen dører i Trondheim. Mangler eks måleur og da stopper det seg litt....  Men, er det lyst er det håp 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Endre D
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #47 på: februar 16, 2008, 12:58:33 pm » |
|
Tiden er kommet for å sette opp timing av kam, veiv og fordelerdrev. Dette har jeg aldri gjort før, men har fått en veldig god forklaring på hvordan det gjøres. Det enkleste hadde kanskje vært med noen som har gjort dette første gangen, så det kan være jeg må banke på noen dører i Trondheim. Mangler eks måleur og da stopper det seg litt....  Men, er det lyst er det håp  Håper du lager en meeeget detaljert beskrivelse av dette, da det ikke er lenge til jeg banker på samme døra  . Supert prosjekt forøvrig!
|
|
|
Loggført
|
 "When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris" Røten bay - be gone!
|
|
|
Lasse `65
Supermedlem
    
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim
LUFTLIGA`N
|
 |
« Svar #48 på: februar 16, 2008, 15:39:14 pm » |
|
Tiden er kommet for å sette opp timing av kam, veiv og fordelerdrev. Dette har jeg aldri gjort før, men har fått en veldig god forklaring på hvordan det gjøres. Det enkleste hadde kanskje vært med noen som har gjort dette første gangen, så det kan være jeg må banke på noen dører i Trondheim. Mangler eks måleur og da stopper det seg litt....  Men, er det lyst er det håp  Håper du lager en meeeget detaljert beskrivelse av dette, da det ikke er lenge til jeg banker på samme døra  . Supert prosjekt forøvrig! Skal sende deg forklaringen jeg fikk Endre, tror ikke jeg klarer lage det noe bedre. Men skal prøve å forklare på tråden min, hvis jeg får til 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Endre D
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #49 på: februar 16, 2008, 18:23:10 pm » |
|
Tiden er kommet for å sette opp timing av kam, veiv og fordelerdrev. Dette har jeg aldri gjort før, men har fått en veldig god forklaring på hvordan det gjøres. Det enkleste hadde kanskje vært med noen som har gjort dette første gangen, så det kan være jeg må banke på noen dører i Trondheim. Mangler eks måleur og da stopper det seg litt....  Men, er det lyst er det håp  Håper du lager en meeeget detaljert beskrivelse av dette, da det ikke er lenge til jeg banker på samme døra  . Supert prosjekt forøvrig! Skal sende deg forklaringen jeg fikk Endre, tror ikke jeg klarer lage det noe bedre. Men skal prøve å forklare på tråden min, hvis jeg får til  Suverent 
|
|
|
Loggført
|
 "When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris" Røten bay - be gone!
|
|
|
Lasse `65
Supermedlem
    
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim
LUFTLIGA`N
|
 |
« Svar #50 på: februar 17, 2008, 00:42:35 am » |
|
har lyst til å teste dette meteret, men er det noen her som har prøvd det? Selger har opplevd "noen få" klager om at det kan henge seg litt
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JS
Supermedlem
    
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #51 på: februar 17, 2008, 00:51:12 am » |
|
Jeg har ikke prøvd det du sikter til, men kan varmt anbefale "orginalen" fra Autometer. Kjøpes f.eks for 220$ på Ebay.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
SLOWLYMAN
Medlem
  
Innlegg: 139
Bosted: asper 2040 kløfta
oval 56
|
 |
« Svar #52 på: februar 17, 2008, 12:45:02 pm » |
|
tar sjangsen på å slenge inn ett spørsmål,bunnplatene er dem skrudd eller sveiset [/quote] Bunnplatene på boblene er skrudd hvis det er det du tenker på [/quote]japp det var det jeg lurte på  takk
|
|
|
Loggført
|
RING PLING!!! 94162850(mitt nr)
|
|
|
Lasse `65
Supermedlem
    
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim
LUFTLIGA`N
|
 |
« Svar #53 på: februar 17, 2008, 16:10:39 pm » |
|
tar sjangsen på å slenge inn ett spørsmål,bunnplatene er dem skrudd eller sveiset Bunnplatene på boblene er skrudd hvis det er det du tenker på [/quote]japp det var det jeg lurte på  takk [/quote] Husk at det er mellom kaross og flyndra jeg sikter til at det er skrudd, bunnplatene på hver side av tunnel er sveiset til bunnen
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
SLOWLYMAN
Medlem
  
Innlegg: 139
Bosted: asper 2040 kløfta
oval 56
|
 |
« Svar #54 på: februar 17, 2008, 16:32:45 pm » |
|
tar sjangsen på å slenge inn ett spørsmål,bunnplatene er dem skrudd eller sveiset Bunnplatene på boblene er skrudd hvis det er det du tenker på japp det var det jeg lurte på  takk [/quote] Husk at det er mellom kaross og flyndra jeg sikter til at det er skrudd, bunnplatene på hver side av tunnel er sveiset til bunnen [/quote]ja da har jeg fatta det hær riktig,takk for svar 
|
|
|
Loggført
|
RING PLING!!! 94162850(mitt nr)
|
|
|
Lasse `65
Supermedlem
    
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim
LUFTLIGA`N
|
 |
« Svar #55 på: februar 18, 2008, 00:18:03 am » |
|
har nå kommet til punktet der jeg skal finne nøyaktig TDC. Har anskaffet meg reimhjul med grader fra CB, men når jeg vrir veiva mot tenningspunkt på syl 1, så står TDC i bunnen på reimhjulet  Har jeg satt inn veiv feil? Det er jo nesten ikke mulig. Man holder i råde 1 og 3 og slipper veiva nedi lagrene i venstre del.Sånn sett så kommer jo da råde 1 tilnærmet tenningspunktet?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JTWE
Supermedlem
    
Innlegg: 2198
Bosted:
|
 |
« Svar #56 på: februar 18, 2008, 08:26:15 am » |
|
Er det ikke stempel nr 2 som peker ut der?
1 er nærmest svinghjulet på høyre side sett bakfra.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Lasse `65
Supermedlem
    
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim
LUFTLIGA`N
|
 |
« Svar #57 på: februar 18, 2008, 10:39:46 am » |
|
Er det ikke stempel nr 2 som peker ut der?
1 er nærmest svinghjulet på høyre side sett bakfra.
Selvfølgelig er det det Jørgen. Vet ikke hva jeg tenkte på 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JTWE
Supermedlem
    
Innlegg: 2198
Bosted:
|
 |
« Svar #58 på: februar 18, 2008, 11:37:20 am » |
|
Det er godt det er sånne ting  Da er det bare å erklære at man må ha en pause, og så starter man på ny frisk senere. Veiva og remhjulet er jo låst i forhold til hverandre, så hvis remhjulet er riktig lagd så skal TDC tilsvare at veiva peker rett ut og råden er på topp, så lenge VW gjorde jobben sin hvertfall.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Lasse `65
Supermedlem
    
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim
LUFTLIGA`N
|
 |
« Svar #59 på: februar 18, 2008, 11:46:03 am » |
|
Det er godt det er sånne ting  Da er det bare å erklære at man må ha en pause, og så starter man på ny frisk senere. Veiva og remhjulet er jo låst i forhold til hverandre, så hvis remhjulet er riktig lagd så skal TDC tilsvare at veiva peker rett ut og råden er på topp, så lenge VW gjorde jobben sin hvertfall. Noen ganger så blir det litt mye av dette ja. Merket det tidligere en gang, og en liten pause gjorde seg. Men så er det å prøve å ha det klart til våren og da...  Det stemmer jo med reimhjulet når #1 er bakerst til høyre, sett utfra bilde. Det blir nok baking eller noe annet idag 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|