april 20, 2024, 02:35:03 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Når ble disse takene introdusert?  (Lest 13304 ganger)
brm
Supermedlem
*****
Innlegg: 556
Bosted:


Vis profil

« på: april 11, 2010, 11:55:03 am »

Er det noen som har bedre bilder og funksjonsbeskrivelse av disse "rulletakene"?


* Bilde 053.JPG (203.87 KB, 640x423 - vist 665 ganger.)

* Bilde 058.JPG (156.6 KB, 640x342 - vist 687 ganger.)
Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #1 på: april 11, 2010, 17:00:20 pm »

Soltaksmodellene var planlagt/ble produsert helt fra første stund av, dvs fra rundt 1939 eller deromkring. Fra hva jeg kan se, er soltaket påførkrigs/krigsmodellene større enn på etterkrigsmodellene.

Bildet viser nok forøvrig enten en sen prototype, eller en tidlig produksjonsmodell rett før krigen.
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #2 på: april 11, 2010, 17:18:37 pm »

Såvidt jeg har hørt (dvs. lest), blei Golde-taket (som det originale ragtop-taket kalles) valgt som original soltaksleverandør i 1950, i konkurranse med bl.a. Webasto. Men når de sluttet med rullesoltaket, veit jeg ikke.
Men fra 1950 var det Golde som gjaldt.  Glad
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
brm
Supermedlem
*****
Innlegg: 556
Bosted:


Vis profil

« Svar #3 på: april 11, 2010, 17:53:25 pm »

Det jeg funderer litt på er hvordan taket blei montert fremme ved frontruta? Var det også med reimer?


* Bilde 054.jpg (151.2 KB, 602x480 - vist 696 ganger.)

* Bilde 055.jpg (122.98 KB, 640x344 - vist 646 ganger.)

* Bilde 056.jpg (151.89 KB, 640x467 - vist 701 ganger.)
Loggført
brm
Supermedlem
*****
Innlegg: 556
Bosted:


Vis profil

« Svar #4 på: april 11, 2010, 18:04:07 pm »

Takk for alle tips! Legger ut de siste bildene jeg har av dette type tak.


* Bilde 057.jpg (144.71 KB, 640x480 - vist 715 ganger.)

* Bilde 060.jpg (60.59 KB, 182x640 - vist 674 ganger.)
Loggført
Del
Medlem
***
Innlegg: 185
Bosted: -


Vis profil

« Svar #5 på: april 11, 2010, 21:03:07 pm »

Takk for alle tips! Legger ut de siste bildene jeg har av dette type tak.


Fremme var det en bøyle festet i sidene av takåpningen som gikk inn i en lomme i front av taktrekket.
Dette for å stramme trekket, og holde det nede i lukket stilling. Hadde spennlåser àla en vanlig cab.
Jeg har bilder et eller annet sted. Det finnes ingen kjente bevarte "rolldach" KDF biler.

Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #6 på: april 11, 2010, 22:17:01 pm »

Takk for alle tips! Legger ut de siste bildene jeg har av dette type tak.


 Det finnes ingen kjente bevarte "rolldach" KDF biler.



Derimot mener jeg det finnes av type 87:

http://www.vvwklubb.no/Side/VWIKrigen.htm

Blei jo bygd en replica her i landet for endel år siden.
De var på et museum og studerte en maken bil da de bygde den.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
SplitMan
Moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #7 på: april 11, 2010, 22:42:32 pm »

Takk for alle tips! Legger ut de siste bildene jeg har av dette type tak.


 Det finnes ingen kjente bevarte "rolldach" KDF biler.



Derimot mener jeg det finnes av type 87:

http://www.vvwklubb.no/Side/VWIKrigen.htm

Blei jo bygd en replica her i landet for endel år siden.
De var på et museum og studerte en maken bil da de bygde den.

Det finnes et par replikaer som ble gjort på 60-tallet i Tyskland som har tidvis vært på museum og som har vært antatt som originale av mange - men skal man tro de som vet hva de snakker om, så finnes det ingen originale KDF-biler med rullesoltak som har overlevd.
Loggført

SCREWDRIVER #2
brm
Supermedlem
*****
Innlegg: 556
Bosted:


Vis profil

« Svar #8 på: april 12, 2010, 06:05:05 am »

Sitat
Det finnes et par replikaer som ble gjort på 60-tallet i Tyskland som har tidvis vært på museum og som har vært antatt som originale av mange - men skal man tro de som vet hva de snakker om, så finnes det ingen originale KDF-biler med rullesoltak som har overlevd.

Det hadde vært litt artig om det fantes bildedokumentasjon på funksjon. Fint om TT eller andre legger inn bilde fra "den gang"
Loggført
Del
Medlem
***
Innlegg: 185
Bosted: -


Vis profil

« Svar #9 på: april 12, 2010, 17:32:14 pm »


* kddf.jpg (93.4 KB. 800x600 - vist 666 ganger.)

[ Vedlegget er ugyldig eller eksisterer ikke ]



* KDF.jpg (65.3 KB, 640x488 - vist 681 ganger.)
Loggført
Del
Medlem
***
Innlegg: 185
Bosted: -


Vis profil

« Svar #10 på: april 12, 2010, 17:38:27 pm »


* kddff.jpg (91.08 KB. 412x550 - vist 766 ganger.)

I rød ring sees "bøylen" som er hengslet i taksidene og ligger over fremkant av soltakshullet. Lås sees også.

Loggført
brm
Supermedlem
*****
Innlegg: 556
Bosted:


Vis profil

« Svar #11 på: april 12, 2010, 19:39:09 pm »

Ja, der har vi løsningen! Egentlig en snodig konstruksjon. Er dette type tak levert på andre tyske biler?
Loggført
Del
Medlem
***
Innlegg: 185
Bosted: -


Vis profil

« Svar #12 på: april 12, 2010, 21:05:35 pm »

Tuscher Rollback. Sveitsisk ombygging fra 50-tallet til militær bruk.

* Tuscher.JPG (159.95 KB. 800x600 - vist 694 ganger.)


* Tuscher2.JPG (118.1 KB. 800x600 - vist 685 ganger.)


Loggført
brm
Supermedlem
*****
Innlegg: 556
Bosted:


Vis profil

« Svar #13 på: april 12, 2010, 21:24:40 pm »

Personlig synes jeg de eldste takene var "penest". Det er greit at original ruta er intakt.
Loggført
Del
Medlem
***
Innlegg: 185
Bosted: -


Vis profil

« Svar #14 på: april 12, 2010, 22:32:03 pm »

Personlig synes jeg de eldste takene var "penest". Det er greit at original ruta er intakt.

Helt enig i det. Tuscher bilene var etter sigende ikke spesiellt bra heller. Karosseriet ble
svekket med bakruteseksjonen borte, og hadde for lite forsterkninger for å veie opp for dette.
(Har jeg hørt av forståesegpåere....)
Loggført
brm
Supermedlem
*****
Innlegg: 556
Bosted:


Vis profil

« Svar #15 på: april 14, 2010, 06:02:11 am »

Sitat
Helt enig i det. Tuscher bilene var etter sigende ikke spesiellt bra heller. Karosseriet ble
svekket med bakruteseksjonen borte, og hadde for lite forsterkninger for å veie opp for dette.
(Har jeg hørt av forståesegpåere....)

Ja, fjernes taket helt ned til kjøleribbene over motor vil vel høyre og venstre karosseriside flekse.
Merker godt dette selv i en originalcab med alle forsterkinger.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!