april 29, 2024, 16:32:07 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Bygge større motor - Godkjenning?  (Lest 26456 ganger)
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« på: februar 24, 2008, 18:45:20 pm »

Jeg sitter å lurer på å bygge meg en større motor med "litt" mer krefter enn det som finnes i den originale 1300DP-motoren. Derfor lurte jeg på hvor vanskelig det er å få godkjent en boble med f.eks 80-100 hesters motor i?

Ser at CSP selger skivebremser TÜV-godkjent opp til 160 hester, må jeg da ha dette både fremme og bak, og så blir dette godkjent uten videre?

Prosedyren er selvsagt at man kontakter biltilsynet først ved alle slike ombygginger, så dette skal jeg selvsagt gjøre om jeg finner ut at jeg skal bygge motor.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
vidar eiane
Supermedlem
*****
Innlegg: 765
Bosted: Sandnes/ Hommersåk



Vis profil WWW
« Svar #1 på: februar 24, 2008, 18:54:30 pm »

Med orginale boble skivebremser er det vel gitt godkjenning tett opptil 100 hk, stemmer ikke det? Forutsatt at du gjør som du sier lenger nede i tråden din.
Loggført

Jeg er å nå på telefon 98262190
www.srvwk.com
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #2 på: februar 24, 2008, 21:13:56 pm »

Hvor lett/vanskelig er det å få godkjent opp til 100 hk med originale boble skivebremser, kontra for eksempel Kerschers sett som har TÜV-godkjenning?

Og holder det med kun skivebremser fremme (om jeg bruker originale boblebremser), eller må jeg ha bak også?
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
vidar eiane
Supermedlem
*****
Innlegg: 765
Bosted: Sandnes/ Hommersåk



Vis profil WWW
« Svar #3 på: februar 24, 2008, 22:45:53 pm »

Det finnes et papir for dette, sikkert noen som har det dokumentet liggende på pc`en.
Mener det er org skiver foran å tromler bak.
Loggført

Jeg er å nå på telefon 98262190
www.srvwk.com
Splittbuss
Seniormedlem
****
Innlegg: 429
Bosted: Sykkylven



Vis profil
« Svar #4 på: februar 24, 2008, 23:21:06 pm »

Det finnes et papir for dette, sikkert noen som har det dokumentet liggende på pc`en.
Mener det er org skiver foran å tromler bak.

min orginale 1967 1500 har org skivebremser fremme(org tromler bak) og er godkjent for 95 hk....sier de som har greie på det(unneberg), mulig møller har papir på det?Hæ

mvh
fredrik
Loggført
Magnus LH
Seniormedlem
****
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand



Vis profil
« Svar #5 på: februar 24, 2008, 23:42:50 pm »

Vurderer å skifte til skivebremser selv, og Møller har tidligere laget papirer til folk som bekrefter at en kan ha større motor i med vw skivebremser. Så om en får den til å lage et lignende brev til seg bør en stille ganske sterkt på BT.
Tar meg friheten til å legge ut brevet her.(uten navn)


* Godkjenning_motor.jpg (180 KB, 1000x1428 - vist 836 ganger.)
Loggført

1970 - T1 1300
1964 - T2 Panel Panelen Kjell
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #6 på: februar 25, 2008, 09:16:25 am »

Kerscher sine sett har TÜV godkjenning på 136hk dersom du har kun fremsettet. Kjører du baksettet kan du få godkjent inntil160hk.
Ta en prat med ditt lokale biltilsyn på _forhånd_, samt husk at du må ha med bremsepapirer.
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #7 på: februar 25, 2008, 11:50:33 am »

Kerscher sine sett har TÜV godkjenning på 136hk dersom du har kun fremsettet. Kjører du baksettet kan du få godkjent inntil160hk.
Ta en prat med ditt lokale biltilsyn på _forhånd_, samt husk at du må ha med bremsepapirer.

Bremsepapirer som i bremsing av motoren/måling av motoreffekt?

Takk for alle gode svar Glad
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #8 på: februar 25, 2008, 14:05:40 pm »

Ja, såvidt jeg har forstått får du kun godkjent det som faktisk bor i motoren, ikke den teoretiske maxen i TUV papirerene. Men det husker kanskje de som har vært gjennom denne prosessen bedre enn meg.
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
H-1835
Supermedlem
*****
Innlegg: 1131
Bosted: Skien - Telemark


H-1835


Vis profil
« Svar #9 på: mars 10, 2008, 20:15:48 pm »

Etter 1.1.2008 Får man ikke godkjent en slik hk økning i det heletatt.. Er dette ikke gjort og godkjent innen nevnte dato, blir det slik som reglene er pr. i dag "aldri godkjent"..  Tyv har ingen ting å si..
Ring å hør...   
Vi lever i et nisseland når det kommer til slike ting Sint Sint
Loggført

Snorre, 92051229
1958, 1958 og 1953 -1200 T1
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #10 på: mars 10, 2008, 20:31:57 pm »

Hvor har du dette fra? Ikke kritikk, men ønsker første-håndskilde.
Loggført
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #11 på: mars 10, 2008, 20:59:19 pm »

Vis det står noen steder så skal det stå her:

http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/usr/www/lovdata/for/sf/sd/sd-19941004-0918.html&emne=kj%d8ret%d8yforskriften&
Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #12 på: mars 11, 2008, 08:43:04 am »

Etter 1.1.2008 Får man ikke godkjent en slik hk økning i det heletatt.. Er dette ikke gjort og godkjent innen nevnte dato, blir det slik som reglene er pr. i dag "aldri godkjent"..  Tyv har ingen ting å si..
Ring å hør...   
Vi lever i et nisseland når det kommer til slike ting Sint Sint

Typisk en sånn utsang som har vært på høring, men aldri blitt noe av.. men ryktene sprer seg videre...
Fint om du kan referere til noe håndfast
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #13 på: mars 11, 2008, 09:01:10 am »

Leverer CSP TÜV papirer på 5 x 205 skivesettet sitt? Isåfall for hvor mange hk?

Noe forundrer meg litt, hvorfor sliter vi amatører med å få godkjent 130+ hk i boblene våre når andre har fått godkjent et ukjent antall hk i sine biler?. Se på Lindvall og hans Caravelle med 1105hk og 1300Nm. Han sier at skilt ikke er noe problem ved å først vise den for TÜV får så å vise den for BT. Og jeg finner ingen grunn til å tvile på det når han har en godkjent Opel Rekord med 1000+ hk. Et annet eksempel er Mydland med 1400hk i sin Granada.

Er reglene uklare eller er det vi som er idioter? Hvor står det hvor mye bremsekraft bobla ha for å bli godkjent med f.eks 250hk? Eller betyr antall hk lite så lenge toppfarten ikke blir for høy? Og hvor høy toppfart er for høy for en boble? Noen har sagt 160 km/t til meg en gang. Og hvorfor forholder vi oss til BT hvis TÜV utøver absolutt makt? Er vi så late at vi ikke gidder å ta turen ned til Tyskland etter en lang byggeperiode eller sitter vi på gjerdet, tvinner tommeltotter og venter på at noen andre skal gjøre det først?

KJØR DISKUSJON OG KOM GJERNE MED FAKTA!

Mvh
BB
« Siste redigering: mars 11, 2008, 09:05:33 am av BeetleBug » Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #14 på: mars 11, 2008, 09:19:47 am »

Tuf utøver på ingen måte absolutt makt. Men de FRITAR Biltilsynet for ansvar. De innrømmer gladelig selv at de ikke har kompetanse til å bedømme hva som er trygt og riktig på alt fra mopeder til vogntog.
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #15 på: mars 11, 2008, 09:28:54 am »

Tuf utøver på ingen måte absolutt makt. Men de FRITAR Biltilsynet for ansvar. De innrømmer gladelig selv at de ikke har kompetanse til å bedømme hva som er trygt og riktig på alt fra mopeder til vogntog.

Jaha - logisk nok. Ansvarsfraskrivelse. Med andre ord, bygg ivei, ta turen til Tyskland og TÜV og få skilter på bilen din?

Hvorfor har vi da bygget "ulovlige" biler i årevis?
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #16 på: mars 11, 2008, 09:32:33 am »

Man kan jo lure på hva som blir vektlagt ved godkjenning av økt effekt.. Er det prosentvis økning i forhold til originalt utgangspunkt, mengden og kvaliteten på sikkerhetsrelaterte modifikasjoner? Det må jo ligge en stor grad av skjønn til grunn for at en Ford Granada kjører med 1400 godkjente hk på norske skilter? - Hvor mye effekt har denne bilen originalt, og hvordan er den modifisert i forhold til effektøkning sammenlignet med en Boble med eksempelvis ca 200hk med ventilerte skivebremser rund baut, 4-punkts seler, forsterket understell etc? Jeg kan ikke med beste evne forstå at det skal kunne rettferdiggjøres at førstnevnte har "rett" til godkjenning og sistnevnte ikke. Klart det er nærmest umulig å lage en "regelbok" for hva som kreves - da ulike bilmerker/typer er svært forskjellige, men det kan da ikke være sånn at det som skal til for å få godkjenning er å imponere kontrollorganet?
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #17 på: mars 11, 2008, 09:37:24 am »

Leverer CSP TÜV papirer på 5 x 205 skivesettet sitt? Isåfall for hvor mange hk?

Noe forundrer meg litt, hvorfor sliter vi amatører med å få godkjent 130+ hk i boblene våre når andre har fått godkjent et ukjent antall hk i sine biler?. Se på Lindvall og hans Caravelle med 1105hk og 1300Nm. Han sier at skilt ikke er noe problem ved å først vise den for TÜV får så å vise den for BT. Og jeg finner ingen grunn til å tvile på det når han har en godkjent Opel Rekord med 1000+ hk. Et annet eksempel er Mydland med 1400hk i sin Granada.

Er reglene uklare eller er det vi som er idioter? Hvor står det hvor mye bremsekraft bobla ha for å bli godkjent med f.eks 250hk? Eller betyr antall hk lite så lenge toppfarten ikke blir for høy? Og hvor høy toppfart er for høy for en boble? Noen har sagt 160 km/t til meg en gang. Og hvorfor forholder vi oss til BT hvis TÜV utøver absolutt makt? Er vi så late at vi ikke gidder å ta turen ned til Tyskland etter en lang byggeperiode eller sitter vi på gjerdet, tvinner tommeltotter og venter på at noen andre skal gjøre det først?

KJØR DISKUSJON OG KOM GJERNE MED FAKTA!

Mvh
BB

men disse bilene er godkjent for noen år tilbake?,spes Opelen og Granadaen. bt har sikkert endret di reglene etter da
Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #18 på: mars 11, 2008, 09:48:25 am »

Leverer CSP TÜV papirer på 5 x 205 skivesettet sitt? Isåfall for hvor mange hk?

Noe forundrer meg litt, hvorfor sliter vi amatører med å få godkjent 130+ hk i boblene våre når andre har fått godkjent et ukjent antall hk i sine biler?. Se på Lindvall og hans Caravelle med 1105hk og 1300Nm. Han sier at skilt ikke er noe problem ved å først vise den for TÜV får så å vise den for BT. Og jeg finner ingen grunn til å tvile på det når han har en godkjent Opel Rekord med 1000+ hk. Et annet eksempel er Mydland med 1400hk i sin Granada.

Er reglene uklare eller er det vi som er idioter? Hvor står det hvor mye bremsekraft bobla ha for å bli godkjent med f.eks 250hk? Eller betyr antall hk lite så lenge toppfarten ikke blir for høy? Og hvor høy toppfart er for høy for en boble? Noen har sagt 160 km/t til meg en gang. Og hvorfor forholder vi oss til BT hvis TÜV utøver absolutt makt? Er vi så late at vi ikke gidder å ta turen ned til Tyskland etter en lang byggeperiode eller sitter vi på gjerdet, tvinner tommeltotter og venter på at noen andre skal gjøre det først?

KJØR DISKUSJON OG KOM GJERNE MED FAKTA!

Mvh
BB

men disse bilene er godkjent for noen år tilbake?,spes Opelen og Granadaen. bt har sikkert endret di reglene etter da

Joda - det stemmer. Men Caravellen er nybygd og skal få skilt til sommeren. Ikke noe problem iflg Lindvall selv. Hvorfor er det ikke noe problem? Jeg er temmelig sikker på at det ikke finnes en annen Caravelle i verden med 1105hk! Det er dette jeg vil ha svar på selv om han ikke har fått skilter på den bilen...... enda.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Anders Peder
Supermedlem
*****
Innlegg: 1276
Bosted: Brumunddal



Vis profil WWW
« Svar #19 på: mars 11, 2008, 12:15:00 pm »

finnes det noe tilsvarende dokument som det over fra vw for type 3 fastback?
Loggført

Vw Boble type 1 1965
Opel Vectra 1.9 CDTI Opc Line 2007

tlf: 90738323
Syncronaut
Supermedlem
*****
Innlegg: 934
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #20 på: mars 11, 2008, 14:21:09 pm »

men disse bilene er godkjent for noen år tilbake?,spes Opelen og Granadaen. bt har sikkert endret di reglene etter da
Det som er viktig i slike tilfeller er gjerne dato for første gangs registrering av kjøretøyet, ikke hva slags regler Vegdirektoratet har endret på de siste årene.

Jo eldre kjøretøyet er, jo enklere er reglene. Slik er det også i Tyskland...
Loggført

Gorm
Medlem TVWK og Dora Custom
http://tvwk.no/
Der_Butzelmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø


The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!


Vis profil
« Svar #21 på: mars 11, 2008, 14:24:28 pm »

Dersom noen som kjenner Lindvall kunne spurt ham mer i detaljer om hvordan denne prosessen med visning / godkjenning hos TÜV i Tyskland gjøres, som igjen resulterer i "ok" fra BT i Norge, så hadde nok det vært av veldig stor interesse for oss andre "nisser" som bare sier "ok, nei vel" når vi spør BT om hva som går å få godkjent og hva som må til for å få det iorden her til lands.

Granadaen det refereres til er såvidt meg bekjent omfattende ombygd i forhold til orginalstand, og da er det ikke "bare" bedre bremser det er snakk om, som det i mange tilfeller blir hos oss.

Holmen kjenner vel til flere detaljer omkring Granadaen, og evt. hvordan dette en gang ble gjort for å få godkjent?

En annen ting, hvordan har f.eks Svenskene dette med å få gategodkjent ombygde bobler? Er det like trangsynt der som her, i steinrøysa?


[/quote]
Joda - det stemmer. Men Caravellen er nybygd og skal få skilt til sommeren. Ikke noe problem iflg Lindvall selv. Hvorfor er det ikke noe problem? Jeg er temmelig sikker på at det ikke finnes en annen Caravelle i verden med 1105hk! Det er dette jeg vil ha svar på selv om han ikke har fått skilter på den bilen...... enda.
[/quote]
Loggført

-73 1303S WBX
-69 Buggy, kort
-91 T4 Multivan
-04 Touran
Syncronaut
Supermedlem
*****
Innlegg: 934
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #22 på: mars 11, 2008, 14:36:32 pm »

Etter 1.1.2008 Får man ikke godkjent en slik hk økning i det heletatt.. Er dette ikke gjort og godkjent innen nevnte dato, blir det slik som reglene er pr. i dag "aldri godkjent"..  Tyv har ingen ting å si..
Ring å hør...   
Vi lever i et nisseland når det kommer til slike ting Sint Sint

Typisk en sånn utsang som har vært på høring, men aldri blitt noe av.. men ryktene sprer seg videre...
Fint om du kan referere til noe håndfast
En annen side ved akkurat dette er jo at det du får høre dersom du ringer "din" trafikkstasjon, ikke nødvendigvis er forankret i lover og regler, men heller et slags forsøk på å unngå at folk kommer og forsøker å få ulike ombygginger godkjent. Som noen andre skrev her tidligere, TÜV og tilsvarende "kompetente uavhengige laboriatorier" fritar de trafikkstasjonsansatte for ansvar og da blir jo jobben deres nokså enkel...

Dersom en forsøker å sette seg i deres situasjon, og tenker over hva slags konsekvenser det kan ha å godkjenne noe som i verste fall setter menneskers liv i fare, så er det jo forståelig at mange blir møtt med et "nei" når de forsøker seg på noe.
Loggført

Gorm
Medlem TVWK og Dora Custom
http://tvwk.no/
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #23 på: mars 11, 2008, 14:43:43 pm »

Dersom en forsøker å sette seg i deres situasjon, og tenker over hva slags konsekvenser det kan ha å godkjenne noe som i verste fall setter menneskers liv i fare, så er det jo forståelig at mange blir møtt med et "nei" når de forsøker seg på noe.

På en annen side burde det være i myndighetenes interesse å få kvalitetssikret de ombygninger som eksisterer i størst mulig grad, da de selvsagt er klar over mengden biler som kjører med "ulovlige" modifikasjoner. Problemet er vel at de færreste som er i posisjon til å gjøre slike vurderinger er klar for/har muligheten til å ta kollektivt ansvar, men er mer opptatt av å feie for egen dør..
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Syncronaut
Supermedlem
*****
Innlegg: 934
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #24 på: mars 11, 2008, 15:01:26 pm »


En annen ting, hvordan har f.eks Svenskene dette med å få gategodkjent ombygde bobler? Er det like trangsynt der som her, i steinrøysa?

Svenskene har sikkert andre problemer! De har noe som kalles "amatörbyggt fordon", såvidt jeg husker, og der ser det i enkelte tilfeller ut som at de kan få tilnærmelsesvis hva som helst godkjent, men det gjør de nok ikke!

En fordel svenskene har er at veimyndighetene har tatt tak i det og i den grad de ikke sitter med kompetanse selv har de alliert seg med motororganisasjoner som kan hjelpe både myndigheter og bilhobbyister, såvidt jeg forstår. Og dette er litt av kjernen i problemet her i Norge slik jeg ser det, norske veimyndigheter kan generelt svært lite (når det gjelder ombygging av kjøretøy...) og er lite interessert i å lære mer. Heldigvis finnes det hederlige unntak som tør å ta ansvar, men i det store og det hele...

Dette er også et slags tveegget sverd, iom at "mindre endringer" som ikke er så lett å få øye på (men som kan være trafikksikkerhetsmessige "bomber") enkelt glir gjennom (fordi den generelle kompetansen og systemet er for dårlig), mens store ombygginger som kanskje øker trafikksikkerheten på kjøretøyet mange hakk, kan risikere å bli underkjent fordi ingen tør å ta på seg ansvaret som ligger i å godkjenne et ombygget kjøretøy! Fordelen (for oss) er da at noen av oss kan kjøre rundt med litt senket bil uten at dette er en godkjent ombygging fordi ingen bryr seg (og forhåpentligvis vil vi ikke komme ut for noe som gjør at det blir oppdaget, heller...), mens ulempen da kommer ved ombygginger som krever kompetanse for å vurdere trafikksikkerhet på det ferdig ombygde kjøretøyet...
Loggført

Gorm
Medlem TVWK og Dora Custom
http://tvwk.no/
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #25 på: mars 11, 2008, 15:27:45 pm »

Dersom noen som kjenner Lindvall kunne spurt ham mer i detaljer om hvordan denne prosessen med visning / godkjenning hos TÜV i Tyskland gjøres, som igjen resulterer i "ok" fra BT i Norge, så hadde nok det vært av veldig stor interesse for oss andre "nisser" som bare sier "ok, nei vel" når vi spør BT om hva som går å få godkjent og hva som må til for å få det iorden her til lands.

Det er gjort selv om jeg ikke kjenner Lindvall. Forhåpentligvis kan han komme med hjelpsom info.

Hva dem gjør i Sverige aner jeg ikke og kan ikke se at det har noen relevans - med mindre Bilprovningen sine papirer er "like gyldige" som TÜV sine.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #26 på: mars 11, 2008, 16:45:52 pm »

At BT driver forskjellsbehandling er det ikke tvil om.
Mens andre får kjøreforbud for de de har lagt en logotekst øverst i frontruta,
blir Granaden godkjent med et gedigent luftinntak på panseret som man knapt ser over.

For de med tekst i frontruta argumenteres det med at det hindrer utsikten (for fugler?),
men i Granadaen har du ikke sjangs å se fotgjengere som skal over veien, men dette er OK ifølge BT.
Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #27 på: mars 11, 2008, 17:00:00 pm »

på begynnelsen av 90 tallet hadde min bror en 1303s som ble godkjent med trimmet motor, men det sto ikke hvor stor motoren skulle hvere. det sto kun: godkjent med trimmet motor.
en tabbe fra bt? men i den tiden var bt mere opptatt av dekk og felger husker jeg
Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
Are
Medlem
***
Innlegg: 197
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #28 på: mars 11, 2008, 17:39:34 pm »

Vi bor i norge folkes. Det er som rubik's kube, vri og vend, fortsatt firkantet.

Loggført

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #29 på: mars 11, 2008, 18:11:54 pm »

Nå er vi inne på noe som kanskje irriterer meg mest - forskjellsbehandling. Er dette beviselig så er det isåfall noe for rettsystemet og burde ikke være en vanskelig sak. Lover og regler skal være likt for alle, hvis ikke er dem til liten, eller ingen nytte. Jeg nekter å tro at det å få en bil godkjent eller ikke skal stå og falle på "hvem du kjenner" "trynefaktor" "treffe BT på en god dag" osv osv.

Det som står i vognkortet til Race-buggys bror er det samme som står i vognkortet til Granadaen vi snakker om - det står ikke noe hk tall i vognkortet. Ergo, han kan trimme så mye han vil.

Jeg vil ha regler og fakta - slikt må da finnes? Selv i Norge.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!