januar 20, 2022, 23:35:26 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 2 3 [4]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 356 motor  (Lest 27142 ganger)
brm
Supermedlem
*****
Innlegg: 556
Bosted:


Vis profil

« Svar #90 på: juni 12, 2010, 20:15:52 pm »

Da er det bare rullene igjen! Noen som tør å være bastante og mene hva hk det blir?
Loggført
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1793
Bosted: Sverige



Vis profil
« Svar #91 på: juni 12, 2010, 20:21:34 pm »

Holder på med demont av en 616 -33 så får vi se hva forskjellen er (in real life ) på kam , topper osv. på denne og en SC , 912 motor . 30 HK blir ikke borte av seg selv ...

Erich
Loggført

1303 Cab -75 , Race -65 bug
brm
Supermedlem
*****
Innlegg: 556
Bosted:


Vis profil

« Svar #92 på: juni 12, 2010, 21:15:15 pm »

Artig!
Loggført
Elwood
Supermedlem
*****
Innlegg: 721
Bosted: Hamar, Hedmark


Our lady of blessed acceleration.Don`t fail me now


Vis profil
« Svar #93 på: juni 13, 2010, 10:08:11 am »

Er det noen som har sett noen oversikt over grader på kam som er brukt i pumpe-motorer? Alle mener det er forskjell i gradene, men jeg har ennå ikke sett noe oversikt på det?  Blunker

Regner med at porsche har dokumentert dette på et eller annet vis? De er jo flinke til å dokumentere alt annet. En eller annen forskjell er det helt sikkert. De var så og si identiske de 2 short motorene(en bil og en pumpe motor) jeg plukket fra hverandre. Kammen fikk jeg ikke målt, så det er jeg litt spent på. Toppene på 912 motoren var riktignok tatt ned 2mm. Litt uvisst om det er gjort i ettertid, da det også satt 1720 syl.sats på denne motoren.  Glad

Leste t.o.m et sted at det ble brukt B-vare deler og dårligere metall til alt som hadde med industrimotorer og gjøre. Noe jeg betviler sterkt da det sikkert må være en kvalitets kontroll på disse motorene også. Det vil jo også være et kostnadsspørsmål hvis de forandrer produksjonen vesentlig.
Loggført

Tjofadderittan - två fingrar i ............kylskåpet.
sem
Supermedlem
*****
Innlegg: 546
Bosted: Sarpsborg



Vis profil WWW
« Svar #94 på: juni 13, 2010, 10:32:20 am »

Fikk endelig dekkene levert denne uka!
Fornøyd med stålfelgene til Jøran!
Bilen går utrolig godt!


Bilen ble kjempekul. Gammel racer look.
« Siste redigering: juni 13, 2010, 10:40:32 am av sem » Loggført
sem
Supermedlem
*****
Innlegg: 546
Bosted: Sarpsborg



Vis profil WWW
« Svar #95 på: juni 13, 2010, 10:39:38 am »

Da er det bare rullene igjen! Noen som tør å være bastante og mene hva hk det blir?

Det er ihvertfall ikke 60 hk. Det er flere hk enn det. Jeg tror det heller ikke er 90 hk. Jeg har kjørt en Speedster med 75hk og den synes jeg ikke gikk noe spesielt fortere enn en boble med 1680 cc
pumpemotor. Jeg tipper 80hk hvis du setter på et mindre reimhjul på motoren din.
Loggført
Del
Medlem
***
Innlegg: 185
Bosted: -


Vis profil

« Svar #96 på: juni 13, 2010, 10:55:28 am »

Jeg tipper 70.34 hk på bakhjula.
Når skal du på rulla?
-TT
Loggført
brm
Supermedlem
*****
Innlegg: 556
Bosted:


Vis profil

« Svar #97 på: juni 13, 2010, 11:02:19 am »

Innen 14 dager burde alt være "avslørt", kanskje 3 uker.
Loggført
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1793
Bosted: Sverige



Vis profil
« Svar #98 på: juni 13, 2010, 17:49:35 pm »

Stemningsbilder fra garasjen før demontering ;
2 stk 1964 modell 1680 cc idustrimotor 616/33-1 , 110kg , PS: 54/3600 o/min
P # P-0110085 og P-011054 .gangtid h.h.v. 86 og 126 timer  

Gasser 28 mm , stort reimhjul / se 912 hjul og Solex P11-4 40mm fra 1965 912 /90 PS .Overhalte en 912 motor for 8 år siden , blir artig å se forskjellene her .Det morsomme med disse er jo at kvaliteten på delene er på topp.. (legger ved et bilde av ceramisk eksos og full flow modifisering.)
  


* 616 -33-1 001.jpg (68.92 KB, 640x480 - vist 476 ganger.)

* 616 -33-1 002.jpg (68.53 KB, 640x480 - vist 592 ganger.)

* 616 -33-1 003.jpg (72.37 KB, 640x480 - vist 350 ganger.)

* 616 -33-1 004.jpg (64.88 KB, 640x480 - vist 308 ganger.)

* vw 54.jpg (68.67 KB, 640x480 - vist 342 ganger.)
« Siste redigering: juni 13, 2010, 18:16:05 pm av Sonic » Loggført

1303 Cab -75 , Race -65 bug
sem
Supermedlem
*****
Innlegg: 546
Bosted: Sarpsborg



Vis profil WWW
« Svar #99 på: juni 13, 2010, 18:45:50 pm »

Hvor kjøpte du det lille reimhjulet Sonic? Og hvor mye kostet det?
Jeg er blitt lei av å handle på ebay. Tollen og frakt drar opp prisene.
Loggført
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1793
Bosted: Sverige



Vis profil
« Svar #100 på: juni 13, 2010, 19:55:23 pm »

Reimjulet er fra std 912 , hadde liggende ettersom jeg bruker G.Berg hjul på 912 motoren nå.
Disse ligger da ofte t.s på the samba . Scat selger fine hjul til disse .

Erich
Loggført

1303 Cab -75 , Race -65 bug
sem
Supermedlem
*****
Innlegg: 546
Bosted: Sarpsborg



Vis profil WWW
« Svar #101 på: juni 14, 2010, 07:44:53 am »

Ok. Da skal jeg sjekke opp med hjul der.
Thanx.
Loggført
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 872
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #102 på: juni 14, 2010, 18:40:24 pm »


Hvem leverer/produserer grenrøret?
Er passe vinklet ser det ut til....Passe bra på 356 motor i boble?
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1793
Bosted: Sverige



Vis profil
« Svar #103 på: juni 16, 2010, 18:22:11 pm »

Torgeir , Grenrøret er fra Kymco i USA .
Fått demontert og vasket longblock i dag , Alle nr stemmer på block 468x 3 , stempel i block 616/33-1
Ser ut til å være veldig lik 912 motor . Forskjellig dynamofot pga oljepåfylling (1964 mod). Målt kamløft og det ligger faktisk på hele 9,6 (  dette er faktisk midt mellom 912 og Super 90 ) Skulle ikke være nødv. å bytte denne . Svinghjul er 6V og 108 tenner , her må 6V starter brukes eller sette på et 12 V hjul, splinsen er sef forskjellig fra VW til Porsche og lamell fra VW må brukes .
Ellers er toppene sortlakkert ! . Oljepumpe har plugget uttak for turteller og blokka har plugget hull for olje -filterboks . Ventilene så langt ser ut til å være std 1600 , støpte 1680 cyl ., alu kjøler og .

Sorry for å ha kuppet litt i tråden her , men tråden var god ,er vel ikke feil å forlenge den . Er vel av  almenn interesse etterhvert .

Erich  


* 616 -33-1 005.jpg (66.62 KB, 640x480 - vist 358 ganger.)

* 616 -33-1 007.jpg (70.1 KB, 640x480 - vist 358 ganger.)
« Siste redigering: juni 17, 2010, 09:57:23 am av Sonic » Loggført

1303 Cab -75 , Race -65 bug
brm
Supermedlem
*****
Innlegg: 556
Bosted:


Vis profil

« Svar #104 på: juni 16, 2010, 20:31:34 pm »

Sitat
Sorry for å ha kuppet litt i tråden her , men tråden var god ,er vel ikke feil å forlenge den . Er vel av  almenn interesse etterhvert .

Erich   

Denne hører absolutt til her!
Loggført
Notch67
Supermedlem
*****
Innlegg: 551
Bosted: Bergen


Vis profil

« Svar #105 på: juni 17, 2010, 19:21:20 pm »

Ser bra ut dette Erich. Blir å passe godt i ghiaen denne Blunker
Loggført

Patina er for fattigfolk.
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1793
Bosted: Sverige



Vis profil
« Svar #106 på: juni 17, 2010, 19:25:50 pm »

Takk !
Uhyggelig spent på veiv og råder ... Er hele motoren 616 føler jeg at dette ser godt ut . (husk at Porsche oppga denne til 54 HK v/3600 o/min . Ha med 5400 o/min .??

Dette blir gøy ..

Erich
Loggført

1303 Cab -75 , Race -65 bug
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1793
Bosted: Sverige



Vis profil
« Svar #107 på: juni 19, 2010, 13:02:06 pm »

Da har jeg hatt en ny økt i garasjen og har følende dokumentert :

Råder er de beste nemlig R 616 råden og ikke den svakere 502.
Boring /slag 74 x 85 , stempelfjærer 2 x 2 x 2 x 5 .
Ventilstørrelse 34 ex og 39 inn.  Toppen er merk 61 cc , + 0 i vendehøyde +2cc i lommer og fas
gir dette et cyl volum på 1679 og en statisk kompresjon på 7,9 .

Som bildene viser er dette topp kvalitet , legg mrk til toppbolter , støtstangrør osv.
"vindage tubes støtstangsrør , -velkommen etter vw ".
Veiva ,så langt jeg kan se , er ikke en type SC /912 men faktisk en "Racers choise" C veiv. Dette stemmer med årstallet . Dratt rett fra C model 356 hylla . Super veiv til trimming da den er vesentlig lettere enn SC veiva . Folk foretrukk denne på 60-tallet .

Forslag til trim /oppbygging av denne;

1.Demontere stempel for veiing og vask
2.Overhale topper med ca 1mm nedreiing (for comp på ca 9:1) event nye stempler /sett .
3 Hone cylindre med nye fjærer på stempel
4 Nytt pakn.sett
5 Nye 36/40 mm forgassere og innsug
6 Nytt grenrør
7 Dreiing av svinghjul og ny cluchpakke

Dette bør gi oppmot 80 HK/ 5400 o/min  og holder på dette nivået /prisleiet føler jeg . Går ikke mer i dybden på denne nå , håper det har vært informativt iallefall .

Erich
      


* 61633-1 001.jpg (68.36 KB, 640x480 - vist 323 ganger.)

* 61633-1 002.jpg (67.88 KB, 640x480 - vist 277 ganger.)

* 61633-1 003.jpg (67.19 KB, 640x480 - vist 256 ganger.)

* 61633-1 004.jpg (69.87 KB, 640x480 - vist 286 ganger.)
« Siste redigering: juni 19, 2010, 13:05:07 pm av Sonic » Loggført

1303 Cab -75 , Race -65 bug
sem
Supermedlem
*****
Innlegg: 546
Bosted: Sarpsborg



Vis profil WWW
« Svar #108 på: juni 19, 2010, 13:52:16 pm »

Kjempe bra Erich. Utrolig bra med denne informasjonen. Jeg er også rimelig sikker på at denne motoren leverer ca 80 hk.
Loggført
Notch67
Supermedlem
*****
Innlegg: 551
Bosted: Bergen


Vis profil

« Svar #109 på: juni 19, 2010, 18:17:59 pm »

Da har vi fått svar på en hel del av det vi har lurt på ang. disse industrimotorene. Takker Erich. Tommel opp!
Loggført

Patina er for fattigfolk.
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #110 på: juni 22, 2010, 07:23:52 am »

Ser veldig lovende ut dette!
Siden mange grubler på dette med dynamo er det en mulighet å sjekke ut dette kit'et:
http://www.emorymotorsports.com/store

* emoryalternator.jpg (96.99 KB. 480x541 - vist 251 ganger.)

Loggført
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #111 på: juni 22, 2010, 10:40:21 am »

Kjempeinfo Sonic - tusen takk!

To spm:
- Disse ventilstørrelsene - hvordan er de i forhold til bilmotorene?
- Har du noen følelse/måling på gradene på kammen?

Loggført

SCREWDRIVER #2
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1793
Bosted: Sverige



Vis profil
« Svar #112 på: juli 18, 2010, 20:28:46 pm »

For å dra denne opp igjen .. Ventilløfterne i disse motorene er i støpegods så her må blokka deles . Disse holder ikke mange km med
turall over 4000....
(Så får du jo bytta kammen isamme øvelsen !!)

Splitman ; et par mm på innsug betyr ikke allverden , kammen er fullt godkjent til gate . (leit med løfterne da )

Erich
« Siste redigering: juli 18, 2010, 20:33:30 pm av Sonic » Loggført

1303 Cab -75 , Race -65 bug
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #113 på: april 26, 2011, 11:24:24 am »

Gammel og hyggelig tråd dette... Jeg er iferd med å gjøre et liknende stunt - derfor to spm:

- Hvilken fordeler brukte du brm? Hvordan fungerer det? Jeg tolker det nesten som du kjører med manettenningen fra stasjonærmotoren...er det tilfelle? Hva ble gjort med den?

- Hvilke "vanlige" fordelere har folk erfaring med å bruke i bil på slike industrimotorer? Jeg ser "050" nevnt i tråden...fra hvilken motor er den? er det andre erfaringer rundt bruk av fordeler på en slik motor?

Et bonusspørsmål også:
Om man beholder enkel forgasser og innsug...hvilken forgasser ville de erfarne benyttet da?
(1700 ccm / 54HK / 616-31-3 type industrimotor...urørt rett inn i bil altså)
Loggført

SCREWDRIVER #2
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 872
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #114 på: april 26, 2011, 18:35:21 pm »

Jeg brukte en del tid på dette med fordeler da jeg bygget min...
Du trenger en Porsche fordeler som gir 32 grader, eksempel BR18 eller 022
VW fordelere (009, 010) gir bare 22 grader

Jeg kjøpte en 050 fordi det var det jeg fikk tak i....
Denne forklarer en del
http://www.912bbs.org/index.php?a=thread&p=248924

Ellers er vel Glenn Ring på 356 forumet en å spør om fordeler

Hadde jeg kjøpt ny nå hadde jeg jeg kjøpt denne tror jeg
http://classicandspeedparts.com/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=161&category_id=73&option=com_virtuemart&Itemid=129

Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
sem
Supermedlem
*****
Innlegg: 546
Bosted: Sarpsborg



Vis profil WWW
« Svar #115 på: april 26, 2011, 20:24:35 pm »

Gammel og hyggelig tråd dette... Jeg er iferd med å gjøre et liknende stunt - derfor to spm:

- Hvilken fordeler brukte du brm? Hvordan fungerer det? Jeg tolker det nesten som du kjører med manettenningen fra stasjonærmotoren...er det tilfelle? Hva ble gjort med den?

- Hvilke "vanlige" fordelere har folk erfaring med å bruke i bil på slike industrimotorer? Jeg ser "050" nevnt i tråden...fra hvilken motor er den? er det andre erfaringer rundt bruk av fordeler på en slik motor?

Et bonusspørsmål også:
Om man beholder enkel forgasser og innsug...hvilken forgasser ville de erfarne benyttet da?
(1700 ccm / 54HK / 616-31-3 type industrimotor...urørt rett inn i bil altså)


Brm bruker magnet tenningen som fulgte med motoren. Jeg husker ikke hva han gjorde med den, men det vet Thomas Tørjesen 954 81 856 ( TT). Det var han som utførte jobben for brodern. Selv har jeg kjøpt og blitt anbefalt å bruke en 022 fordeler, som ble handlet på ebay. Jeg har to doble 40 Solexer. Motoren er ikke klar i bilen min ennå.
Brodern er mega fornøyd med sin i alle fall.
Egil på Hot Shop i Trøgstad har en single vw gasser på sin 356. Han har sveiset på en flens så en 34 Solex passer( Tror det var det)
Sjekk denne linken og velg "prosjekt split cal" fra menyen på venstre side:
http://www.hotshop.as/
« Siste redigering: april 26, 2011, 20:43:56 pm av sem » Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #116 på: mai 12, 2011, 10:45:00 am »

Tilpasset 1720 av "The Maestro"

http://forums.pelicanparts.com/porsche-356-used-parts-sale-wanted/604209-maestro-massaged-weber-44-idf-carbs-356-912-a.html
Loggført
A.Hole
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted: Fredrikstad


Vis profil

« Svar #117 på: desember 29, 2012, 16:26:57 pm »

Jeg bare elsker at pengesugne , gjennom kjøp av prosjekter, ødlegger gleden for en stakkars ekte entusiast...... (Warning: Ironi....) Klapp for penga du tjente, kompis.....
« Siste redigering: desember 31, 2012, 15:21:50 pm av Thomas Tørjesen » Loggført
Notch67
Supermedlem
*****
Innlegg: 551
Bosted: Bergen


Vis profil

« Svar #118 på: desember 30, 2012, 23:11:07 pm »

Som en liten update på de to motorene sonic holder på med mellom husrenovering og annet så har vi skaffet smidde løftere og et sett med nye støtstangrør fra vår favorittleverandør: ebay. Alt skal nå være på plass så nær som valg av kam. Hva forgassere angår, så må det finnes bedre alternativ enn maestrotunede overprisete idf. Det beste valget ser ut til å være rett oppsatte 36 dells.forsettelse følger.
Loggført

Patina er for fattigfolk.
Sider: 1 2 3 [4]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!