juni 10, 2024, 09:40:24 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
avstemning
Spørsmål: Hvor mye hester?
80 - 90 hk - 8 (9%)
90 - 100 hk - 13 (14.6%)
100 - 110 hk - 31 (34.8%)
110 + hk - 26 (29.2%)
60 + hk - 11 (12.4%)
Stemmer totalt: 86

Sider: 1 ... 5 6 [7] 8 9 ... 11
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 1915cc.. nybegynner lager motor med fres i :)  (Lest 76191 ganger)
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #180 på: november 10, 2010, 08:33:48 am »


Lar det seg gjøre? Alt er mulig, spørs hvor mye spon du vil ha i blokka og hvor forsiktig du er. Klart, oljefilteret vil jo fange opp alt av det grove sponet før det greier å nå veiv osv. Et annet aspekt er at magnesiumen er mye mykere enn stålet i veiv, kam og råder. Altså vil det ikke greie å gjøre store skaden, rent teoretisk.


Tror lagermaterialet er uenig med deg i det siste...

On the contrary, det tror faktisk jeg også når de små grå først får hevet seg rundt Blunker

By the way: Hvem er det som stemmer for 60 + Hk på denne motoren? Er det bare for å provosere og lage ballanse mellom barene der oppe?
Blir litt som å stemme RV på skolevalget fordi "ingen andre gjør det". Øyerulling

Enten det eller så er det en fyr som er interessert i å få rett.
Hadde det stått 60-80 er jo det en sak, men den personen som har stemt 60 + er jo nesten garantert å få rett :-)
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #181 på: november 10, 2010, 13:59:23 pm »

Etter litt "fingring" ble det 115-120 motorhester på min 1915, så jeg stemte 100-110 på første måling, forutsatt at vi snakker om svinghjulshester. Bakhjula blir ca. 90. Og får å sitere Valen: -"Og det er slik som ungdommen lika." Blunker
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7158
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #182 på: november 10, 2010, 17:55:06 pm »

.... dobbelpost.... "what Trond said"
« Siste redigering: november 10, 2010, 17:56:48 pm av grelland » Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #183 på: november 10, 2010, 19:12:25 pm »

hehe

ser at den kan være litt misvisende ja Glad

men skal sette opp alle specs, så får vi se hva folk sier..

94mm Mahle sats

69mm org veiv
org råder
lettet svinghjul
   - alt over balansert i 0, og vektjustert

HD løftere
web109 kam
   - 287grader
   - 11,81mm løft

Autolinea G01 topper
   - 35,5/32mm ventiler
   - åpnet i eksoskanal
   - fjernet styringer og åpnet i innsugskanaler
   - modifisering av forbrenningskammer for bedre antenning
   - 45-47cc i kammer
   - fresing av ventilseter i graderinger
   - muligens 1,25-1 SCAT vipper, da med mer løft Glad

1,2mm vendehøyde ---> mellom 9,6 og 10 til 1 i komp

Weber 40 IDF, nyoverhalt
   - med matchportede innsug

Pertronix Billet fordeler
   - iIgnitor 1 tenning

1 1/2" merged header med phatboy

blir gøy å se hva denne klarer å legge ned av hester. Blir nok justert i benken til Erik til våren Glad
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #184 på: november 10, 2010, 20:08:11 pm »

Bruker du standard 28mm halsringer, eller går du opp litt? Sikkert bra for dreiemomentet, men om du leter etter hester ville jeg gått opp til 32mm, og økt tomgangsdysa fra 55 til 60. Men du kan jo like gjerne vente med dysene til du har sjekket AF i benken., tipper den vil være litt mager opp til 3000.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #185 på: november 10, 2010, 20:08:49 pm »

har 32 halsringer allerede Glad
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #186 på: november 10, 2010, 20:15:42 pm »

har 32 halsringer allerede Glad

Takk og pris for det! Ikke vits i å ødelegge potensialet i toppene dine og ikke minst kammen med å strupe ned på halsringer...
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #187 på: november 10, 2010, 20:24:00 pm »

Høres bra ut. Jeg hadde 86.7 på hjula med 40idf og 28mm. Bytta til 44IDF med 36mm og økte til 98,7. Bygde om tenningsanlegg og slikt og, men virker som at det var 28mm ringer som strupte mest effekt.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #188 på: november 10, 2010, 20:29:52 pm »

Jeg har prøvd både 30mm og 32mm halsringer i 1600-craop'o-motoren, og forskjellen er seriøst merkbar! Den kammen jeg kjører nå (Web 110, 256 grader) er litt for kravstor for std.-toppene mine, og 30mm halsringer gjør ikke biffen noe bedre akkurat...
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #189 på: november 15, 2010, 18:34:05 pm »

Denne motoren skal bli clean i utseende!

Viftehus uten utblås er derfor en selvfølge:

* P08-04-80_13.35.jpg (109.63 KB. 800x600 - vist 247 ganger.)



når jeg i tillegg ikke liker chrome, ble det lakking av breatherboks:

* P11-04-80_08.45.jpg (92.34 KB. 800x600 - vist 233 ganger.)

* P11-04-80_08.44.jpg (101.02 KB. 800x600 - vist 219 ganger.)


og ventildeksel:

* P11-04-80_09.17.jpg (91.04 KB. 800x600 - vist 238 ganger.)



åndingen blir ikke noe mer enn en slange fra toppen av "boksen" og ned mot bakken.. fikk en anbefaling og ikke kjøre en slange i luftfilterboksen, fordi oktantallet reduseres..

« Siste redigering: november 15, 2010, 18:37:32 pm av bug66 » Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #190 på: november 24, 2010, 16:58:55 pm »

noen som vet hvor lange oljeslager man trenger fra:

pumpe til venstre hjulbue,

hjulbue til blokk??

har ikke bil akkurat her, og kunne tenkt meg å sende en bestilling til autoteknikk på fittings og slanger Blunker
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Svein.
Supermedlem
*****
Innlegg: 2426
Bosted: Lørenskog


Vis profil

« Svar #191 på: november 24, 2010, 17:09:41 pm »

Hei
På min motor er de slangene  ca 45cm. Koblingene kommer i tillegg.

Mvh Svein.
Loggført

201m  8,063 sek. 136,42km/t
402m 12,708 sek.176,81km/t...
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #192 på: november 24, 2010, 19:47:46 pm »

Det kommer an på om du ønsker å ha filteret montert opp-ned eller vanlig, og om det skal monteres til eksosstudsene eller fangerfestet.

Jeg skal hjem til helgen for å fortsette på 03-en, og da kan jeg måle slangene mine for deg. Jeg har montert filteret mitt vanlig vei og på fangerfestet.
Jeg tror de er en del lenger enn 45 cm.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #193 på: november 24, 2010, 19:50:44 pm »

Gjør det lurt, trekk slangene opp gjennom kjøleblikket og sett filteret i motorrommet, evt et annet godt beskyttet sted. Rett bak bakhjulet MÅ jo være et dumt sted å ha et filter...?
Loggført
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #194 på: november 24, 2010, 19:52:52 pm »

Ikke etter min erfaring... Har hatt det i to år nå, og ingen problemer... Pass godt på at slangene ikke gnisser intill hjulet, og du er good to go.
Han snakker om at han ønsker en clean motor. Et filter i motorrommet som samtidig er greit å komme til tror jeg vil se temmelig stygt ut - selvom jeg ser det praktiske aspektet.
Kanskje greit på stripa?
« Siste redigering: november 24, 2010, 19:55:33 pm av tmbryhn » Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #195 på: november 24, 2010, 20:08:58 pm »

vil ha filter ved fangerfestene. da kommer det langt unna hjul, pluss at fartsvind hjelper med nedkjøling av oljen..

Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #196 på: november 24, 2010, 20:11:28 pm »

Ser rimelig flott ut synes jeg...


Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #197 på: november 24, 2010, 20:24:22 pm »

kjipt når filteret er oransje, og resten av motor svart og grå Blunker
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #198 på: november 24, 2010, 20:26:58 pm »

Der er det meget tidsriktig å ha det slik. Skikkelig nostalgitrimming av Boble (for de som liker det...). Synes det ser ut som en original gammel Porsche-motor (jfr. bla. dynamofoten) som hadde filteret slikt originalt - og da blir det fort annerledes.
Hvis du sier du synes det ser flott ut, så blir jeg nødt til å svare at jeg synes det ser ut som en motbydelig "tumor" som i alle fall ruinerer bruken av et velprøvd hex-bar-gasserstag. Han skal tross alt kjøre to dobble. Ting blir fort trangt baki det lille motorrommet...

Konklusjon: Smaken er som baken.

Kjør på med filter i hjulbuen. En greit og velprøvd gateløsning du ikke er alene om, by far!
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #199 på: desember 06, 2010, 15:29:39 pm »

med motor på treningsleir hos erik, blir man sittende å myse på nettet Rekker tunge

er f.eks disse kjøleblikkene viktig når man ikke har varmepotter?

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=401642

som "pakker" inn resten av kjøleblikket, sånn at all varm luft blir kastet bakover..
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #200 på: desember 13, 2010, 13:43:41 pm »

noen som har noe tips til hva jeg kan kle brannveggen med i motorrommet?

har prøvd de greiene man får kjøpt på hotshop etc.. og de bare smuldrer Trist



tenkte kanskje noe sånt? : http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Biltilbehor/Lyddemper/Dempepapp-bitumen/

den er svart og tynn, og kan varmes med varmepistol når man monterer..


litt på sparekniven på alt utenom motor, så skrik ut hvis dere har noe tips Glad
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

JLH
Supermedlem
*****
Innlegg: 630
Bosted: Jessheim/Hamar


Bumblebee bugs and busses


Vis profil
« Svar #201 på: desember 13, 2010, 17:01:49 pm »

Form/kapp til en aluminiumsplate som passer på bakveggen, evt sikk et mønster i den med sikkemaskin før du så polerer eller børster den. Glad Jeg synes ihvertfall dette funker fint, vis men ikke vil ha slik papp eller lignende. Et annet alternativ.  Glad
Loggført

T-1 1200 1965
T-1 Oval 1954
Golf MK2 1.6 Sport 1988
VW Caddy 2007
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #202 på: desember 13, 2010, 17:14:18 pm »

kunne funket, men  vil ikke ha stål eller alu der  Øyerulling

enten svart, eller lakk..

var innom biltema her en dag, og de platene er rimelig tynne, men det virker som om man lett kan få det til å se bra ut..

noen som har fått nye "orginale" plater til å passe bra, og holde?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #203 på: desember 13, 2010, 21:12:27 pm »

Unneberg har tyske isolasjonsplater som er bra, dei repro vert levert i rull og krever masse varmepistol for å forme + att dei er dyppa i strandsand og må børstast før dei er mulig å ta på omtrent
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #204 på: desember 16, 2010, 01:40:12 am »

Hær
http://www.wolfsburgwest.com/cart/DetailsList.cfm?ID=111813805
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #205 på: desember 16, 2010, 18:06:56 pm »

har sett de, men tror jeg tester ut bitumen-plater som blir limt på Glad


skal i tillegg legge nye ledninger fra under baksetet og helt bak. få fjernet den tversledningen som går over til høyre baklys Glad
skal virkelig få ryddet opp i motorrommet!
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #206 på: desember 18, 2010, 00:17:08 am »

idag kom resten av delene jeg manglet, men har enda ikke ordnet meg med fittings og oljeslanger.
Er det noe å hente på å bestille på nett?  Eller autoteknikk?

Har forørig en stinger som skal sveises om. Er til vanlig grenrør, men kjøpte med en "flange" i 1 5/8, så korter den inn slik at eksosen får seg en flaskehals, og sveiser på den nye flangen, blir nok bra:-)

Fikk meg ny jobb idag og, og kan derfor (som student) ta meg råd til ny girkasse :-D
blir nok ikke før neste vinter, men må jo ha noe å gjøre da og:-) tips til hva man kjøper? Kunne vært morsomt med tre korte gir og ett skikkelig motorvei gir, seff med differ!! ;-)
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #207 på: desember 18, 2010, 10:52:11 am »

Bobla er levert originalt med tre korte gear og ett motorveigear!   Blunker

Det er greit å gå på f.eks. TESS og kjøpe slanger & fittings. Da ser du mulighetene du har.
Hos TESS er det mange som har rabattavtaler gjennom jobben. Sjekk opp om du har, eller om du har noen kompiser som har.
« Siste redigering: desember 18, 2010, 10:54:00 am av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #208 på: desember 18, 2010, 11:11:55 am »

girkassen er en 1500 nå, men holder ikke til fremtidige planer ;-)
har litt lyst på det oppsettet som autoteknikk har, har dårlig med avtaler med tess ja :-(
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #209 på: desember 23, 2010, 20:14:27 pm »

Så litt på en stinger idag.. skal ikke kjøre med den på gata, men tøffe meg på SCC Rekker tunge

flensen var litt liten, iforhold til headeren:

header:

* IMG_0532.jpg (62.57 KB. 450x600 - vist 205 ganger.)


stinger:

* IMG_0533.jpg (65.35 KB. 450x600 - vist 200 ganger.)


så da kapper vi, og sveiser på en slik i 1 5/8" :

* IMG_0534.jpg (76.98 KB. 450x600 - vist 201 ganger.)


kappet og merket hvlken vinkel jeg vil ha den i:

* IMG_0535.jpg (80.75 KB. 450x600 - vist 223 ganger.)



sveisingen tar jeg i romjulen Glad

Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Sider: 1 ... 5 6 [7] 8 9 ... 11
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!