Og der var den igang. Feilsøking i følgende rekkefølge:
- Vifte går, sjekke skjema. Da er det mye annet som også får den spenningen det skal ha. Glødeplugg blir varm å ta på.
- Får ikke bensin, virker som bensinpumpa ikke går. Tar den fra hverandre, mye sot og dritt. Børster rent, elektronikkrens og trykkluft. Setter spenning på den, pulserer. Ok.
- Bensinpumpe går, men får fortsatt ikke bensin. Sjekker slangene bakover, holder finger foran hull og kjenner etter om pumpe klarer å lage vakuum. Virker som noe er feil mellom filteret og tankarmaturen. Tar den ut, blåser i slangen mens den holdes i en bøtte vann. Slangen mellom tankarmatur og filter lekker som en sil. Kapper klemte koblinger forsiktig av og erstattes med ny bensinslange og slangeklemmer. Setter sammen, får bensin gjennom hele systemet.
- Returslange lekker også, byttes den også. Tenner fortsatt ikke.
- Dysa taes ut, MYE dritt i det lille plastfilteret der. Blåse rent, blåser også rent dysene når vi først er igang. Tenner fortsatt ikke.
- Skrur ut glødeplugg, mye rust i gjengene, gjør rent med roterende stålbørste i Dremel. Blir ganske rød? Monterer, tenner fortsatt ikke.
- Måler spenninger. Hmmm, seriemotstand foran glødepluggen=lav spenning over den (4-5 volt?)=følsom for lav spenning på batteri.
- Starter bilen, og SÅ prøve å starte Eberspacher. JUHUU, suksess! Fikk opp spenningen littegrann når dynamoen begynte å lade var tydeligvis det lille som skulle til! Dro igang med en del røyk, men røyken ga seg ganske fort igjen. Sikkert noen år siden sist den var igang.
Alt i alt, en vel anvendt søndagskveld
Bedre enn å sitte å glane på kopekassa ihvertfall!!