mars 28, 2024, 21:05:18 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Rustguide til T1 boble.  (Lest 44469 ganger)
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« på: mars 02, 2008, 21:05:26 pm »

Jeg gjør et forsøk på å dokumentere de vanligste rustfellene ved kjøp av boble.
Disse første bildene er tatt av en urestaurert 1958 mod. T1. Dere må gjerne fylle inn bilder med egne erfaringer.
Men MÅLET med denne tråden er at folk som ikke har all verdens erfaring skal kunne bruke den som guide når de skal ut å kjøpe bil.

STOR takk til Deluxe 60 som lånte meg bil og kamera i dag.
« Siste redigering: mars 02, 2008, 22:01:07 pm av JS » Loggført
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #1 på: mars 02, 2008, 21:08:08 pm »

Bunnplate under batteri. Her ruster det ofte friskt pga. søl av batterisyre pluss at jekkfestene er rett under her.


* Rusttips_001.jpg (72.88 KB, 640x480 - vist 1749 ganger.)
« Siste redigering: mars 02, 2008, 21:52:17 pm av JS » Loggført
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #2 på: mars 02, 2008, 21:12:16 pm »

Fremre hjørne av kanal/"napoleonshatt". Vann som blir stående inni kanalen renner vanligvis helt frem. Det ligger det til det kommer ut gjennom rusthullet som kommer før eller senere. "Napoleonshatten" er den delen av karossen fremfor pedalene som ser ut som en "hatt" om dere skjønner. Sjekk også under pedalsettet rundt der justeringsplaten til clutchpedalen sitter.


* Rusttips_002.jpg (153.95 KB, 800x600 - vist 1988 ganger.)
« Siste redigering: mars 02, 2008, 21:54:34 pm av JS » Loggført
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #3 på: mars 02, 2008, 21:14:14 pm »

Reservehjulsbrønn. Her legger det seg også lett vann. Forholdsvis enkelt sted å sjekke om ikke annet.


* Rusttips_010.jpg (155.15 KB, 800x600 - vist 1673 ganger.)
« Siste redigering: mars 02, 2008, 21:54:57 pm av JS » Loggført
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #4 på: mars 02, 2008, 21:16:04 pm »

Støtfangerfeste foran. Husk å sjekk begge sider.


* Rusttips_011.jpg (124.92 KB, 800x600 - vist 1768 ganger.)
« Siste redigering: mars 02, 2008, 21:55:35 pm av JS » Loggført
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #5 på: mars 02, 2008, 21:17:30 pm »

Hylle bak reservehjul. Her ruster det ofte friskt pga. lekk bremseveske beholder.


* Rusttips_012.jpg (123.8 KB, 800x600 - vist 1658 ganger.)
« Siste redigering: mars 02, 2008, 21:56:04 pm av JS » Loggført
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #6 på: mars 02, 2008, 21:21:20 pm »

Her er vi i innerskjerm foran. Nederst her(kanalen) mot bunnplata ruster det ofte. Og da fra innsiden pga vann/kondens fra varmerøret inni kanalen. Sjekk også helt i fremkant der kanalen slutter(til høyre på bildet).


* Rusttips_013.jpg (89.99 KB, 800x600 - vist 1765 ganger.)
« Siste redigering: mars 02, 2008, 21:56:26 pm av JS » Loggført
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #7 på: mars 02, 2008, 21:23:48 pm »

Innerskjerm foran, lyktebrønn i overkant av bildet. Her ser vi et ypperlig eksempel på rust nederst på forskjerm bak fangeren.


* Rusttips_014.jpg (103.68 KB, 800x600 - vist 1667 ganger.)
« Siste redigering: mars 02, 2008, 21:56:56 pm av JS » Loggført
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #8 på: mars 02, 2008, 21:27:41 pm »

Støtdempertårn. Her kan det også lønne seg å pirke litt med et STORT skrujern. På tross av at disse orginalt er laget av skikkelig tykk plate ruster det hull rett gjennom i noen tilfeller. Livsfarlig!


* Rusttips_015.jpg (111.43 KB, 800x600 - vist 1710 ganger.)
« Siste redigering: mars 02, 2008, 21:57:25 pm av JS » Loggført
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #9 på: mars 02, 2008, 21:30:08 pm »

Rammehode. Kritisk punkt, her ruster det i blandt pga. lekkasje i hovedsylinder. Her sjekker dere også napoleonshatten i nedkant.


* Rusttips_016.jpg (88.26 KB, 800x600 - vist 1904 ganger.)
« Siste redigering: mars 02, 2008, 21:57:54 pm av JS » Loggført
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #10 på: mars 02, 2008, 21:34:12 pm »

Bakre sidevegg av kanal, under sidevindu. Stigbrettet er tatt av for anledningen. Her må det sjekkes i alle bauger og kanter. Utside, innside og bunn! Denne delen er ofte byttet minst en gang siden selv de yngste boblene gjerne har vært igjennom minst én restaurering.


* Rusttips_018.jpg (104.86 KB, 800x600 - vist 1721 ganger.)
« Siste redigering: mars 02, 2008, 21:58:28 pm av JS » Loggført
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #11 på: mars 02, 2008, 21:35:59 pm »

Jekkfeste. Skrekk & gru. Jeg har faktisk fjernet disse helt på min bil. Disse er ofte årsaken til hull i bunnplate/kanal under baksetet.


* Rusttips_019.jpg (121.61 KB, 800x600 - vist 1802 ganger.)
« Siste redigering: mars 02, 2008, 21:58:50 pm av JS » Loggført
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #12 på: mars 02, 2008, 21:38:19 pm »

Da er vi i innerskjerm bak. Den store synderen her er platen foran torsjonsdekselet. Dette er bakre ende på kanalen og en klassisk vannsamler. Sjekk også de nedre festeskruene til skjerm. Følger ofte med ut når man prøver å demontere.


* Rusttips_021.jpg (100.09 KB, 800x600 - vist 1864 ganger.)
« Siste redigering: mars 02, 2008, 21:59:17 pm av JS » Loggført
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #13 på: mars 02, 2008, 21:41:38 pm »

Forsterkning i innerskjerm bak. Denne kan være litt skummel siden det er 3 dobbel plate på et par steder. Det er i utgangspunktet å be om bråk. Sjekk plateskjøter. På innsiden er dere nå bak bakseteryggen. Kommer tilbake med bilde av det området også.
Sjekk også selve innfestingen mot karosseri, det er den skruen dere ser i nedkant av bildet.


* Rusttips_022.jpg (123.14 KB, 800x600 - vist 1535 ganger.)
« Siste redigering: mars 02, 2008, 21:59:39 pm av JS » Loggført
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #14 på: mars 02, 2008, 21:44:07 pm »

Bakre støtfangerfester. En klassiker til glede for gamle og nye lesere. Er det ikke rust her har de enten vært byttet eller så er det ikke rust noen andre steder på bilen heller! Husk å sjekk begge sider av plata da disse også ofte ruster innenfra. På denne 50 år gamle bilen har de utrolig nok aldri vært byttet. Helt utrolig.


* Rusttips_023.jpg (127.55 KB, 800x600 - vist 1562 ganger.)
« Siste redigering: mars 03, 2008, 21:19:35 pm av JS » Loggført
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #15 på: mars 02, 2008, 22:02:55 pm »

Flere bilder kommer, skal ta noen av et sandblåst '65 karosseri uten teppesett i.
Loggført
1302R
Seniormedlem
****
Innlegg: 283
Bosted: Stord



Vis profil
« Svar #16 på: mars 03, 2008, 06:48:13 am »

supert Glad
Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #17 på: mars 04, 2008, 19:28:00 pm »

Kan legge til at når man først driver og lyser med lys og lykte for å undersøke rammehodet, så kan det være vel verdt det å ta en titt på undersiden av bensintanken samtidig. Mang en gammel tank med rust i "kulpen" i bånn.
Loggført
1302R
Seniormedlem
****
Innlegg: 283
Bosted: Stord



Vis profil
« Svar #18 på: mars 04, 2008, 21:17:25 pm »

Fekk eit tips for ei tid tilbake om at festene til gummi listene rundt/under panser, motorluke og i motorrom er utsatt for rust angrep.  Her fant eg stortsett berre overflate rust, men også gravrust og rusthull... Når den tid kommer, skal gummilistene limes på plass, for prøva å unngå rust her seinere....


* 100_0012.jpg (248.19 KB, 1280x960 - vist 1639 ganger.)

* 100_0013.jpg (226.64 KB, 1280x960 - vist 1509 ganger.)

* 100_0014.jpg (166.97 KB, 1280x960 - vist 1361 ganger.)
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #19 på: mars 12, 2008, 12:42:47 pm »

Denne guiden bør dreie seg om gjennomrust kun, siden overflate rust kommer av bruk og ikke konstruksjons "feil".
Loggført

Speed is no substitute for direction
1302R
Seniormedlem
****
Innlegg: 283
Bosted: Stord



Vis profil
« Svar #20 på: mars 15, 2008, 20:57:46 pm »

Hvis da var mitt innlegg du sikt til, så var det rustet gjennom på venstre side framme under gummilist til panser....
Loggført
braendaas
Medlem
***
Innlegg: 146
Bosted: Kristiansand


Vis profil

« Svar #21 på: november 28, 2008, 15:25:42 pm »

JS kunne du laget denne guiden slik at den er egnet til utskrift? en pdf kanskje?
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #22 på: april 13, 2009, 16:07:56 pm »

Er det mulig å skifte gulv uten å dele karrosseriet og bunnplata? Noen Howto bilder? Og hvor får du tak i platene?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #23 på: april 16, 2009, 16:15:24 pm »

Null problem, men meir knoting... plater - enten heil side, eller todelt (fram eller bak), får du hjå alle delesjappene i landet, dvs unneberg, dalhems, hotshop, vw veterandeler, vw service etc Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #24 på: april 16, 2009, 17:29:00 pm »

Ok. Takk.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

wv stein
Medlem
***
Innlegg: 109
Bosted: Haugesund


Her er bilen min


Vis profil
« Svar #25 på: september 17, 2010, 16:41:36 pm »

nettop hatt rust rep til 6-7000 huff. jekkfestene var rusta. fikk 1 bøtte m rust i hue da jeg skulle ta dem av.
Loggført
OleLars
Nybegynner
*
Innlegg: 17
Bosted: Hedmark, Åsnes



Vis profil
« Svar #26 på: mars 22, 2013, 11:41:42 am »

ble overaska i går.. var på litt "rustjakt" på 1302S prosjektet mitt.. har klora ut alt av gammel isolasjon, og skal isolere på nytt inni. stedet med værst rust var faktisk plåta under baksetet og i "bagasjen". Problemet ser ut til å være skjøten fra bakskjermene, spesiellt fra venstre side..
Noen som har utbedret rust på det området før?
Loggført

VW 1303S --- Solgt

VW 1302S --- Prosjekt =)
OleLars
Nybegynner
*
Innlegg: 17
Bosted: Hedmark, Åsnes



Vis profil
« Svar #27 på: mars 22, 2013, 11:43:50 am »

denne delen finnes hos dalhems, men hva anbefales? skjære ut hele driten og erstatte med denne?


* GetImage.aspx.jpg (5.03 KB, 210x122 - vist 912 ganger.)

* GetImage.aspx.jpg (5.03 KB, 210x122 - vist 854 ganger.)
Loggført

VW 1303S --- Solgt

VW 1302S --- Prosjekt =)
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!