april 20, 2024, 11:08:53 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 7 8 [9] 10 11 ... 21
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Endre's Engine  (Lest 171727 ganger)
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #240 på: januar 21, 2008, 18:14:13 pm »

Når du nå måler dette Endre, må du sjekke tre ting til:

Er anlegget for sylinderene i blokka plane, to og to?
Er sylinderene like lange (anlegg i bunnen til anlegg i toppen)?
Er sylindere "plane" i toppen, to og to når de er montert i blokka?

Dette for å finne ut hva som skaper avviket (høyre side for mye) og dermed kunne vite hvor du må rette opp Glad

Mvh Berger
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #241 på: januar 21, 2008, 23:02:22 pm »

Når du nå måler dette Endre, må du sjekke tre ting til:

Er anlegget for sylinderene i blokka plane, to og to?
Er sylinderene like lange (anlegg i bunnen til anlegg i toppen)?
Er sylindere "plane" i toppen, to og to når de er montert i blokka?

Dette for å finne ut hva som skaper avviket (høyre side for mye) og dermed kunne vite hvor du må rette opp Glad

Mvh Berger

Ja jeg skal huske å sjekke disse tingene. Nå er forsåvidt Jaycee sylindrene i bestilling, så da er det vel naturlig å ta full målerunde når disse ankommer.. Et spørsmål, fordi jeg ikke vet bedre  Øyerulling, jeg finner stort sett bare mål for vendehøyde i inches. - Det største avviket på vendehøyden over sylinderkant pr nå er på 0.13mm eller ca 0.005", noe som vel er en relativt beskjeden avstand.. Pleier dere erfarne motorbyggere å få dette heeelt nøyaktig på hundredels mm?
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #242 på: januar 21, 2008, 23:14:51 pm »

Tanke; Kan avviket i vendehøyden på ulike sylindre skyldes at ikke alle boltene i blokkhalvdelene er på plass og trukket til med riktig moment? Halvdelene er bare montert med noen få av mutrene pr nå, og vi snakker små marginer - nok til å påvirke?
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #243 på: januar 22, 2008, 09:59:51 am »

Forslag: selg hele satsen og kjøp lange JayCee sylindrer og JE stempler.
Det hadde ihvertfall jeg vurdert.

Jaycee sylindre blir det, men JE stemplene koster etter det jeg kan se ca en halv girkasse - så det får bli neste gang  Osteaktig Tror det blir bra uansett jeg.
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #244 på: januar 22, 2008, 10:24:42 am »

Når du nå måler dette Endre, må du sjekke tre ting til:

Er anlegget for sylinderene i blokka plane, to og to?
Er sylinderene like lange (anlegg i bunnen til anlegg i toppen)?
Er sylindere "plane" i toppen, to og to når de er montert i blokka?

Dette for å finne ut hva som skaper avviket (høyre side for mye) og dermed kunne vite hvor du må rette opp Glad

Mvh Berger

Ja jeg skal huske å sjekke disse tingene. Nå er forsåvidt Jaycee sylindrene i bestilling, så da er det vel naturlig å ta full målerunde når disse ankommer.. Et spørsmål, fordi jeg ikke vet bedre  Øyerulling, jeg finner stort sett bare mål for vendehøyde i inches. - Det største avviket på vendehøyden over sylinderkant pr nå er på 0.13mm eller ca 0.005", noe som vel er en relativt beskjeden avstand.. Pleier dere erfarne motorbyggere å få dette heeelt nøyaktig på hundredels mm?

Vil si at 0.13 er for mye. Men hva som er lite nok er det vel ingen fasit på. Begrenser seg jo hvor nøyaktig det går å måle.
Men det som er vesentlig er å finne ut hvor avviket ligger. Det er viktig at sylindre på samme side er helt i plan i toppen, hvis ikke vil ikke toppen tette skikkelig mot sylinder.
Hvis det er forskjell på sylinder lengde, høyde på stempler, annlegg for sylindere i blokkhalvdelene som gjør avviket, ville jeg begynnt med å finne to og to som er like, deretter shimse til lik vendehøyde.

Det er nok vesentlig at i alle fall de seks store boltene i blokka er trukket til med rett moment når du måler vendehøyde.

Mvh Øyvind
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #245 på: januar 22, 2008, 10:38:30 am »



Vil si at 0.13 er for mye. Men hva som er lite nok er det vel ingen fasit på. Begrenser seg jo hvor nøyaktig det går å måle.
Men det som er vesentlig er å finne ut hvor avviket ligger. Det er viktig at sylindre på samme side er helt i plan i toppen, hvis ikke vil ikke toppen tette skikkelig mot sylinder.
Hvis det er forskjell på sylinder lengde, høyde på stempler, annlegg for sylindere i blokkhalvdelene som gjør avviket, ville jeg begynnt med å finne to og to som er like, deretter shimse til lik vendehøyde.

Det er nok vesentlig at i alle fall de seks store boltene i blokka er trukket til med rett moment når du måler vendehøyde.

Mvh Øyvind
[/quote]

Takk igjen for bra info Berger. Jeg kommer til å legge mye tid i å få dette perfekt når de nye sylindrene er på plass - disse må jo også maskineres til rett lengde. Det er vel uansett legitimt å bruke shims for å få dette helt korrekt, men jeg starter med å måle de tingene du nevner. Hvordan måler du forresten anlegget for sylindrene i blokkhalvdelene?
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #246 på: januar 22, 2008, 10:55:27 am »

Jeg bruker en kort "rettholdt" som jeg legger på tvers av hullene i blokka, dvs slik at den ligger over annleggene for begge sylinderene samtidig. Hvis den vipper på noen måte er det ingen tvil om at det ikke er plant. Ellers kan du bruke bladsøker for å se om du kommer i mellom noen steder.
Det kan jo gjøres med måleur også, men kreves noe mer utstyr for å få det til.

Ut i fra vendehøyde målene dine ser det i alle fall ut til at veiva er bra sentrert i blokka. På min 1950 motor var det et klart avvik fra høyre til venstre side som da viser at veiva ikke er 100% sentrert.
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Speed-Demon
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted:


Vis profil

« Svar #247 på: januar 22, 2008, 10:58:52 am »

Det aller viktigste er vel at sylinderne er like høye der hvor de skal ligge mot toppene, slik at det blir skikkelig tett.

Ulikheten i vendehøyde er vel mindre viktig enn det. Det kan jo hende at veiva har litt ulikt slag, at rådene har litt ulik lengde og at stemplene har litt ulik høyde fra pinnebolt og opp. Ved å måle dette og mixe "lengste stempel med korteste råde", "lengste råde med korteste stempel" osv vil sikkert dette kunne gå seg til???
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #248 på: januar 22, 2008, 11:13:31 am »

Det er også viktig at "deckingen" på blokken er parallell med veivens senterlinje, Det var den ikke på min Rimco maskinerte nye AS blokk.
Selv om sylindrene matcher på toppen så ender du likevel opp med ulik komp på de forskjellige sylindrene, og det vil du IKKE ha.

Jeg hadde nok gått motsatt vei av hva du gjorde med syl/stempler. Med JE stempler direkte fra JE og opp flyttet krysspinne, ville du fått igjen sårt tiltrengt plass i motor rommet, du hadde fått kortere pinnebolter opp til toppene, lavere vekt på stemplene og støtstengene. Og ikke minst bedre stempler. Sist jeg hørte så var ikke slike JE stempler spesielt dyre heller. Mindre friksjon vekt og slitasje er ikke feil i en "gatemotor"  Blunker
Nå er det nok for seint, men du kan tenke på det nestegang.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #249 på: januar 22, 2008, 12:10:40 pm »

Jeg bruker en kort "rettholdt" som jeg legger på tvers av hullene i blokka, dvs slik at den ligger over annleggene for begge sylinderene samtidig. Hvis den vipper på noen måte er det ingen tvil om at det ikke er plant. Ellers kan du bruke bladsøker for å se om du kommer i mellom noen steder.
Det kan jo gjøres med måleur også, men kreves noe mer utstyr for å få det til.

Ut i fra vendehøyde målene dine ser det i alle fall ut til at veiva er bra sentrert i blokka. På min 1950 motor var det et klart avvik fra høyre til venstre side som da viser at veiva ikke er 100% sentrert.

Høres bra ut, det var det jeg så for meg som fremgangsmåten  Glad Jeg får sjekke både anleggsflatene i blokka og sylindertoppene og se hvordan det ser ut.
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #250 på: januar 22, 2008, 12:23:04 pm »

Det er også viktig at "deckingen" på blokken er parallell med veivens senterlinje, Det var den ikke på min Rimco maskinerte nye AS blokk.
Selv om sylindrene matcher på toppen så ender du likevel opp med ulik komp på de forskjellige sylindrene, og det vil du IKKE ha.

Jeg hadde nok gått motsatt vei av hva du gjorde med syl/stempler. Med JE stempler direkte fra JE og opp flyttet krysspinne, ville du fått igjen sårt tiltrengt plass i motor rommet, du hadde fått kortere pinnebolter opp til toppene, lavere vekt på stemplene og støtstengene. Og ikke minst bedre stempler. Sist jeg hørte så var ikke slike JE stempler spesielt dyre heller. Mindre friksjon vekt og slitasje er ikke feil i en "gatemotor"  Blunker
Nå er det nok for seint, men du kan tenke på det nestegang.

Ja jeg tror nok jeg satser på det jeg nå har i denne omgang - nå blir det i hvertfall lengre sylindre så jeg slipper "barrel-spacers". Er jo første gang jeg er borti motordeler, så det er åpenbart ikke så enkelt å "tenke riktig" alltid..

Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #251 på: januar 22, 2008, 16:28:53 pm »

Mindre friksjon vekt og slitasje er ikke feil i en "gatemotor"  Blunker

Og hvada "gatemotor" forresten?  Osteaktig
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #252 på: januar 22, 2008, 23:41:04 pm »

Noen som vet hvor man får kjøpt en kort "rettholdt" eller såkalt "straight-edge" her i kongeriket? En på ca 12" hadde gjort seg - den korteste luna-mursteinen (2567 sider) har å tilby er 2 meter.. Disse er vel også mest beregnet på gulvleggere, mens jeg vil ha en som er beregnet på mer teknisk montering og den nøyaktighet dette krever.
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #253 på: januar 23, 2008, 00:24:22 am »

Jeg vil tro at du klarer deg med en stål linjal fra biltema, om det er en race motor ;-)
Loggført

Speed is no substitute for direction
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #254 på: januar 23, 2008, 09:08:43 am »

Jeg vil tro at du klarer deg med en stål linjal fra biltema, om det er en race motor ;-)

Herlig, jeg elsker brukendes verktøy til rundt 29,-  Osteaktig
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #255 på: januar 23, 2008, 13:39:09 pm »

Siden jeg alikevel forsøker å gjøre ting litt ordentlig tenkte jeg å dra ut pluggene i blokka for å få rengjort skikkelig, for så å gejnge opp og plugge disse. Har selvfølgelig lest den finfine huelsmann-linken, og også diskusjonen rundt temaet på vw2you ( http://forum.vw2you.com/cgi-bin/UltraBoard.cgi?action=Read&BID=3&TID=86940&P=1&SID=4362943#ID21 ). Dere som har gjort dette før, bruker dere brotsj for å kone hullet før dere gjenger opp? Jeg har lest litt om dette nå, og det virker som om brotsj kun er nødvendig hvis hullet er relativt dypt? Hva gjør dere?
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #256 på: januar 23, 2008, 16:57:16 pm »

Hei.
Jeg var faktisk i garasjen i går og tok ut originalpluggene. Jeg kommer ikke til å bruke brotsj på disse. Pluggene jeg har kjøpt er ikke særlig dype, og blir tettet med Locktite.
Loggført
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #257 på: januar 23, 2008, 17:35:09 pm »

Hei.
Jeg var faktisk i garasjen i går og tok ut originalpluggene. Jeg kommer ikke til å bruke brotsj på disse. Pluggene jeg har kjøpt er ikke særlig dype, og blir tettet med Locktite.

Høres bra ut, får bare gå frem litt forsiktig. Fikk du kjøpt pluggene i Norge forresten?
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #258 på: januar 23, 2008, 19:04:41 pm »

Sjekket 3-4 forhandlerer her i Bergenstraktene - men ingen hadde NPT Aluplugger. Et par tastetrykk på ebay, og god service fra Boost Daddy.com. Samlet for komplett sett med plugger til 2 motorer : 36$ (200 kr)
Han hadde i utgangspunktet ikke 1/16 plugger, men han skaffet det fra en annen leverandør i løpet av en dag.
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&sspagename=STRK%3AMEWNX%3AIT&viewitem=&item=200173008506&_trksid=p3984.cWON.m313.lVI

Kjøpte også 4 NPT gjengetapper (1/16", 1/8", 1/4" og 3/8") samlet til 35$
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&ssPageName=STRK:MEBTOX:IT&item=220144663558&_trksid=p3984.cTODAY.m238.lVI
Disse er på vei i posten.

Leverandørene tar PayPal. Supert å kunne kjøpe slike spesialvarer så enkelt og raskt.

Redigert 6/2:
Har en tråd på VWACBs forum som bla. samler litt av denne informasjonen:
http://www.forum.vwacb.com/index.php?topic=68.30
« Siste redigering: februar 06, 2008, 01:50:25 am av erikaa » Loggført
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #259 på: januar 24, 2008, 17:30:02 pm »

Sjekket 3-4 forhandlerer her i Bergenstraktene - men ingen hadde NPT Aluplugger. Et par tastetrykk på ebay, og god service fra Boost Daddy.com. Samlet for komplett sett med plugger til 2 motorer : 36$ (200 kr)
Han hadde i utgangspunktet ikke 1/16 plugger, men han skaffet det fra en annen leverandør i løpet av en dag.
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&sspagename=STRK%3AMEWNX%3AIT&viewitem=&item=200173008506&_trksid=p3984.cWON.m313.lVI

Kjøpte også 4 NPT gjengetapper (1/16", 1/8", 1/4" og 3/8") samlet til 35$
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&ssPageName=STRK:MEBTOX:IT&item=220144663558&_trksid=p3984.cTODAY.m238.lVI
Disse er på vei i posten.

Leverandørene tar PayPal. Supert å kunne kjøpe slike spesialvarer så enkelt og raskt.

Suverent, sendte mail til boostdaddy og fikk svar på under 2 min. Svimlende $7 for ekspresspakke ble det også.. Osteaktig
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #260 på: januar 24, 2008, 17:31:53 pm »

Flere biter til puslespillet kom i posten i dag.. Har utelukkende hørt positive ting om denne fordeleren- så det blir forhåpentligvis bra  Gliser

Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Dollen
Medlem
***
Innlegg: 154
Bosted: Egersund



Vis profil
« Svar #261 på: januar 24, 2008, 19:17:02 pm »

Håper virkeligt du filmer og legger ut når du skal starte den  Gliser Gleder meg som en gris til og se denne ferdig Osteaktig
Loggført

Trond Eirik Bruvik
Alle har sin smak som de liker, jeg respekterer din smak, da kan vel du respektere min også? Gliser TATT FRA VWSERVICE:"The bitterness of the bad quality remains long after the joy of the low prices is forgotten"
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #262 på: januar 24, 2008, 19:40:12 pm »

Ser frem til når denne motoren skal på rulle på Ålgård.
Da får vi se hva det bor i den Gliser
Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #263 på: januar 24, 2008, 19:48:59 pm »

Ser frem til når denne motoren skal på rulle på Ålgård.
Da får vi se hva det bor i den Gliser

Oppstarten skal vel filmes i HD tenker jeg  Osteaktig . og hvis den skulle sette seg etter få sekunder får dere gleden av å bevitne et live hjerteatakk.. Tror ikke jeg klarer å holde meg spesielt lenge før den må en tur på rullene heller. Blir første gang jeg bremser en motor  Glad
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
holmsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2440
Bosted: oslo



Vis profil
« Svar #264 på: januar 24, 2008, 20:40:02 pm »

Du kunne solgt biletter til den happeninga der, hadde du sendt det live her  Osteaktig
Har vært/er en kjempe tråd og følge med i, mange gode bilder og vettuge spørsmål og svar. tror det er mange like spente som deg på resten.
lykke til videre

Loggført

LOSEN Racing Team
Ultimate Street Bays
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #265 på: januar 25, 2008, 08:43:16 am »

Veldig hyggelig at folk synes det er spennende å følge med på prosjektet mitt  Glad. Nå blir det sikkert bygget drøssevis av slike motorer rundt om i det ganske land (og mye heftigere saker og..), forskjellen er vel at her er det mulig å følge prosessen litt mer i detalj. Det er i hvertfall laangt igjen til oppstart, så det kommer masse oppdateringer etterhvert - stay tuned  Gliser
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Speed-Demon
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted:


Vis profil

« Svar #266 på: januar 25, 2008, 09:12:26 am »

Ser fortsatt bra ut dette her.

Hadde dere orket å lage en liste over de plugger og de fjengetapper som trengs for en motor slik at det blir enkelt å bestille?

På forh takk!!
Loggført
Torgeir
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 768
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #267 på: januar 25, 2008, 09:27:38 am »

Tror du finner den infoen du trenger i denne linken:

http://www.huelsmann.us/bugman/FilterTech.html
Loggført



Åffer dådå? Åffer senkar dom på restoviset?
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #268 på: januar 25, 2008, 09:55:16 am »

Tror du finner den infoen du trenger i denne linken:

http://www.huelsmann.us/bugman/FilterTech.html


Det stemmer - her finner du både fremgangsmåte og handleliste  Glad
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Dollen
Medlem
***
Innlegg: 154
Bosted: Egersund



Vis profil
« Svar #269 på: januar 25, 2008, 13:29:52 pm »

Kult. hvor er det du handler og hvordan er leverings tid pris OSV?

MVH
Loggført

Trond Eirik Bruvik
Alle har sin smak som de liker, jeg respekterer din smak, da kan vel du respektere min også? Gliser TATT FRA VWSERVICE:"The bitterness of the bad quality remains long after the joy of the low prices is forgotten"
Sider: 1 ... 7 8 [9] 10 11 ... 21
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!